سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان



کیارستمی، اصغر فرهادی و کلاری به آبادان می آیند

نشست خبری جشنواره اروند با حضور حبیب ایل‌بیگی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران،  نعمت‌زاده دبیر جشنواره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، حمید فرخ‌نژاد دبیر افتخاری جشنواره و مشاور فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند، همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، بهروز نشان مدیر فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد.

ایل‌بیگی در ابتدای این نشست خبری گفت: «این سومین جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوانان ایران است که در سال جاری برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که با حمایت‌های سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان برگزار خواهد شد. و پشتوانه این همکاری برگزاری موفق آفرینواره عاشورایی اروند است که در ایام اربعین حسینی با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند در دو شهر آبادان و خرمشهر و همچنین در منطقه مرزی شلمچه برگزار شد و فیلم‌های ساخته شده در این آفرینواره در جشنواره اروند به نمایش درخواهند آمد.»

او در ادامه افزود: «مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور مسئولین، هنرمندان و میهمانان جشنواره در محل مشهد الشهدای شلمچه در روز ۳۰ بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.»

فرخ‌نژاد در ادامه با اشاره به نیازهای فرهنگی موجود در بین جوانان و هنرمندان این منطقه از کشور ابراز امیدواری کرد برگزاری این جشنواره توجه مسئولین فرهنگی را به پتانسیل‌های موجود جلب کند.

فرخ‌نژاد در ادامه با اعلام این خبر که نشست‌های تخصصی این جشنواره با حضور فیلم‌سازان و اساتید بزرگ سینمای ایران عباس کیارستمی، اصغر فرهادی و محمود کلاری برگزار خواهد شد ابراز امیدواری کرد حضور این اسامی انگیزه‌‌های موجود بین جوانان و هنرمندان حاضر در این جشنواره را دوچندان کند.

ایل‌بیگی در ادامه با اشاره به این نکته که دفتر انجمن سینمای جوانان در آبادان تعطیل بود و در سال گذشته دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: «امیدواریم با همکاری سازمان‌ها و اداره فرهنگی در بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی این منطقه امکان شکوفایی استعدادهای موجود را فراهم کنیم.»

او با تشکر از همکاری‌ها و حمایت‌های صورت گرفته در برگزاری این جشنواره از طرف سازمان منطقه آزاد اروند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان خبر از برنامه‌ریزی‌های عمرانی با همکاری این مؤسسات برای گسترش فضاهای فرهنگی شهرهای آبادان و خرمشهر را داد.

او در ادامه با اشاره به آمار برگزار این جشنواره افزود: «این جشنواره با حضور ۱۱ استان که شامل ۲۰ دفتر انجمن سینمای جوانان می‌شود از ۱ الی ۴ اسفندماه در شهر آبادان و به‌صورت همزمان در خرمشهر برگزار خواهد شد. از بین ۴۳۰ فیلم رسیده به دبیرخانه جشنواره تعداد ۷۸ فیلم کوتاه برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شده‌اند که توسط آیدا پناهنده، حمیدرضا اردلان، محمدعلی باشه آهنگر، مهدی جعفری و مهدی نادری داوری شده‌اند. همچنین در بخش عکس از بین ۱۰۰۳ قطعه عکس تعداد ۴۳ تک عکس و ۱ مجموعه عکس برای شرکت در بخش مسابقه جشنواره انتخاب شده‌اند که توسط محمد ستاری، محمدرضا چای‌فروش و یلدا معیری انتخاب و داوری شده‌اند و در بخش فیلم‌نامه نیز از بین ۲۵۸ فیلم‌نامه رسیده به دبیرخانه ۱۰ فیلم‌نامه در بخش آزاد و ۳ فیلم‌نامه در بخش اقتباسی توسط فرهاد توحیدی، رضا مقصودی و انسیه شاه‌حسینی داوری خواهد شد.»

همایون قنواتی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به این نکته که اکثر نام‌های شناخته شد در حوزه سینمای کشور که از این منطقه معرفی شده‌اند و امروز جزو مهره‌های مهم در سینمای کشور به‌حساب می‌آیند از آموزش دیدگان انجمن سینمای جوانان ایران هستند و این دلیلی ست بر این ادعا که حضور سازمان‌ها و مرکز فرهنگی و هنری همواره باعث اتفاقات خوبی در این منطقه شده‌اند. از این رو از همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و انجمن سینمای جوانان ایران برای برگزاری این جشنواره تشکر و قدردانی کرد و ابزار امیدواری کرد که با وقوع چنین رویدادهایی پتانسیل‌های موجود در جوانان و فرهنگ بومی این منطقه بیش از پیش معرفی و در معرض دید مدیران و مسئولین فرهنگی و هنری قرار بگیرد.

او در پاسخ به این سؤال که چرا سینماهای دو شهر آبادان و خرمشهر بازسازی نشده‌اند گفت: «متأسفانه اکثر این سینماها در مالکیت خصوصی یا شرکت نفت قرار دارند و پروسه تغییر مالکیت آن‌ها گاهی ناممکن است. دلیل عمده بی‌علاقگی صاحبان این سینماها نیز کم رونقی رویدادهای فرهنگی در منطقه است که امیدواریم با برگزاری جشنواره‌هایی از این دست شور و نشاط به‌تمامی سطوح فرهنگی این منطقه بازگردد.»

نعمت زاده رئیس سازمان منطقه آزاد اروند نیز با ابراز تأسف از این موضوع که هنوز شهرهای آبادان و خرمشهر بعد از گذشت بیش از دو دهه از جنگ تحمیلی هنوز شهرهایی جنگ‌زده به‌حساب می‌آیند خبر از برنامه‌ریزی گسترده با مرکزیت سازمان منطقه آزاد اروند و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داد و ابراز امیدواری کرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن در راستای بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی منطقه اقدامات مهمی صورت خواهد گرفت. چرا که این‌یک نیاز فرهنگی و یک وظیفه همگانی است.

بهروز نشان نیز با اشاره به حضور چهره‌های فرهنگی چون حمید فرخ نژاد برای رفع نواقص فرهنگی موجود و برنامه‌ریزهای انجام شده با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران بازسازی زیرساخت‌های فرهنگی را هدف اصلی دانست و از این حضور و همکاری قدردانی کرد.
مجید عیدان مدیر اجرایی جشنواره و سرپرست انجمن سینمای جوانان دفتر آبادان نیز طی تماسی با اشاره به انجام شدن تمامی موارد هماهنگی برگزاری جشنواره با سازمان‌ها و ادارات مرتبط خبر از آمادگی کامل برای برگزاری هر چه بهتر جشنواره داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد