سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



آیت الله هاشمی رفسنجانی:
در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی و تدوین سیاست‌های کلی انتخابات ادامه پیدا کرد و بند دیگری از این سیاست‌ها به تصویب رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی و تدوین سیاست‌های کلی انتخابات ادامه پیدا کرد و بند دیگری از این سیاست‌ها به تصویب رسید.

به گزارش «انتخاب»؛ در ابتدای جلسه امروز (شنبه)مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تقدیر و تمجید از حضور پرشور مردم در راهپیمایی یوم الله 22 بهمن در سراسر کشور، به مشاهدات خود در این روز اشاره کرد و گفت: مردم بویژه جوانان نسل سومی، با روحیه شاد و پرمعنی، در این روز، یکبار دیگر شایستگی‌ها و وفاداری خود را در دفاع از آرمان‌های اصیل انقلاب و نظام اسلامی نشان دادند و ثابت کردند به رغم برخی مشکلات از جمله اقتصادی، همچنان مانند اوایل انقلاب برای دفاع از دستاوردها و ارزش‌های اسلامی انقلاب و نظام در صحنه حضور دارند.

وی تأکید کرد: مردم آگاه و زمان شناس هستند و تشخیص می‌دهند که تداوم انقلاب اسلامی ضرورتی برای تاریخ معاصر و به نفع کشور و مردم است و باید امیدوارانه برای رفع مشکلات به مسؤولان کمک کنند.

هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف و نگرانی از شرایط بد جوّی و آلودگی هوا در مناطق غرب و جنوب غرب کشورمان بویژه استان خوزستان که مردم آن منطقه را به شدت آزار می‌دهد، گفت: متأسفانه این پدیده مخرّب و آزاردهنده، سلامت و آسایش مردم این مناطق را مختل کرده و بلایی است که از هفت الی هشت سال قبل شروع شده و مربوط به حال حاضر نیست.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب و اهتمام جدّی دولتمردان، ریشه این عواملی که منحصر به داخل هم نبوده و مربوط به کشورهای عراق، کویت، اردن، عربستان و ... است شناسایی و راهکارهای مناسب با بسیج عمومی کشور و کمک و همکاری همه دستگاه‌ها و قوای کشور اتخاذ شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با ابراز نگرانی از تحرکات برخی کشورهای غربی در قبال پیروزی حوثی‌ها در کشور یمن گفت: اخبار این تحرکات منفی، چشم‌انداز روشنی را برای آینده این منطقه ترسیم نمی‌کند و نگران کننده است.

وی هشدار داد که منطقه دیگر تحمل تنش، خشونت و احتمالاً جنگ تحمیلی دیگری را ندارد و امیدواریم غربی‌ها عاقلانه رفتار کنند تا تشنّج و درگیری‌های جدید دیگری در منطقه ایجاد نشود.

هاشمی رفسنجانی در ادامه درگذشت والده محمود احمدی‌نژاد، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام را از طرف خود و اعضا به وی تسلیت گفت.

وی همچنین با اشاره به فشردگی برنامه‌ها و دستورها در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد: تا پایان سال جاری، جلسات مجمع به صورت هفتگی تشکیل خواهد شد تا از حجم کارها کاسته شده و رسیدگی به موضوعات تسریع شود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه، محسن رضایی، دبیر مجمع نیز به ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به استان خوزستان و بازدید از برخی شهرهای این استان و بررسی مشکلات مردم این شهرها را به اطلاع اعضا پرداخت.

وی به نظرات مردم در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر اشاره کرد و با توجه به گسترش این پدیده به استان‌های مجاور، تلاش بیشتری را از مسؤولان تقاضا کرد.

رضایی تأکید کرد: با توجه به اینکه پیش‌بینی‌های جوّی و آب و هوایی، در 10 سال آینده حکایت از گسترش مناطق بیابانی و کویری در آینده دارد، امیدواریم این موضوع با تمهیدات مسؤولان و همکاری سایر کشورهای ذیربط در منطقه، به طور اصولی و اساسی مورد رسیدگی قرار گیرد و راه‌حل‌های مناسب پیش‌بینی شود.

در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام که علاوه بر حضور رؤسای قوای مقننه و مجریه و اکثریت اعضا، وزاری کشور، اطلاعات و دادگستری، رؤسای کمیسیون‌های شوراها و امور داخلی کشور و امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، یکی از حقوقدانان شورای نگهبان، معاون اجرایی شورای عالی امنیت ملی و برخی دیگر از کارشناسان مربوطه از دستگاه‌های ذیربط نیز حضور داشتند، بررسی و تدوین بندهای دیگری از سیاست‌های کلی انتخابات ادامه یافت و موارد ذیل به تصویب رسید:

10 تسهیل و ارتقاء سطح مشارکت احزاب و تشکل‌های سیاسی قانونی در انتخابات به منظور:

معرفی افراد شایسته در تراز جمهوری اسلامی ایران و در چارچوب صلاحیت‌های قانونی

مطالبه رقابت سالم انتخاباتی داوطلبان مورد حمایت در جهت افزایش مشارکت و حضور با نشاط مردم

مسوولیت‌پذیری و قانون‌مداری و رعایت قواعد و مقررات فعالیت سیاسی توسط اعضا، طرفداران و داوطلبان و پذیرش نتیجه قانونی و نهایی انتخابات

حمایت از تشکیل اجتماعات و همایش‌های انتخاباتی و استفاده مناسب و عادلانه از امکانات دولتی و عمومی در تبلیغات توسط احزاب

پذیرش حق دفاع احزاب از حقوق داوطلبان، اعضا و طرفداران در مراجع قانونی

مسوولیت پذیری برای پشتیانی‌های تخصصی و حفظ و ارتقا شایستگی‌های نمایندگان در طول دوران خدمت

11 پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و حق انتخاب آزادانه افراد وصیانت از آراء مردم به عنوان حق الناس در قانونگذاری و رعایت کامل بی‌طرفی در نظارت و اجرا

12 زمینه‌سازی مناسب در انتخاب داوطلبان مسوولیت‌های ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراهای اسلامی در تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه‌های مربوطه از طریق

1/12 تعیین دقیق معیارها و شاخص‌ها، برای احراز شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان با تأکید بر تعهد به اسلام، انقلاب، نظام اسلامی و قانون اساسی بویژه التزام به ولایت فقیه، سلامت اخلاقی، اقتصادی و کارآمدی‌های متناسب با مسؤولیت‌های مربوطه

2/12 شناسایی اولیه شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام به شیوه‌های مناسب قانونی و متناسب با هر انتخابات

3/12 بررسی دقیق و احراز شرایط لازم برای صلاحیت نامزدها در چارچوب قانون هر انتخابات با پیش‌بینی زمان کافی از طریق استعلام از مراجع ذیصلاح و پاسخگویی مسؤولانه و به موقع آنها

4/12 اتخاذ ترتیبات لازم برای به حداقل رساندن ممنوعیت حضور داوطلبان شاغل

ممنوعیت ورود افراد نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و سازمان بسیج در دسته‌بندیهای سیاسی و جناحی در انتخابات و جانبداری از داوطلبان خاص 




یادداشت مشاور سابق باراک اوباما در نشریه «العرب»:
توقف مذاکرات هسته ای و تحرکات ایران در منطقه، مساله ای صرفا تصادفی نیست. بلکه این دو شدیدا به هم ارتباط دارند و این مساله باید درسی باشد که باراک اوباما از آن عبرت بگیرد و آن اینکه نمی توان حالت رکود هسته ای را شکست مگر اینکه واشنگتن در تعداد زیادی از درگیریها و جنگ های داخلی کنونی منطقه وارد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
تقدیر آمریکا و ایران این است که دشمن باقی بمانند / آقای اوباما! نمی توانید رکود مذاکرات هسته ای را بشکنید، مگر اینکه تهران را محاصره کنید!

دنیس راس مشاور سابق اوباما در نشریه العرب نوشت: تیم ایرانی که با غرب درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره می کند، برای دستیابی به امتیازهای بیشتر فشار اعمال می کند بدون اینکه خود امتیازی بدهد ودر واقع تهران به دادن امتیازهای جدید هسته ای فکر نخواهد کرد مگر زمانی که این احساس به آنها دست بدهد که از هر طرف در محاصره قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»، به نظر می رسد مذاکرات هسته ای میان ایران و آمریکا در حالتی از رکود قرار گرفته است. در عین حال، ایران پیشرفت ثابتی در خاورمیانه به دست آورده به طوری که نیروهای این کشور در یمن، عراق، سوریه و لبنان نفوذ بسیاری پیدا کرده اند.

در حالی که نظام ائتلاف آمریکایی در حال حاضر از اختلال و ضعف رنج می برد، دوستان واشنگتن در منطقه معتقدند که ایران و جبهه وابسته به این کشور در منطقه با سرعت بالا در حال پیشروی هستند.

این دو تحول همزمان،یعنی توقف مذاکرات هسته ای و تحرکات ایران در منطقه، مساله ای صرفا تصادفی نیست. بلکه این دو شدیدا به هم ارتباط دارند و این مساله باید درسی باشد که باراک اوباما از آن عبرت بگیرد و آن اینکه نمی توان حالت رکود هسته ای را شکست مگر اینکه واشنگتن در تعداد زیادی از درگیریها و جنگ های داخلی کنونی منطقه وارد شود.

شایان ذکر است که ایران از لیست امتیازهای ارائه شده از سوی غرب در جریان مذاکرات هسته ای که در طول سال گذشته برگزار شده ، استفاده کرده است.

کشورهای عضو گروه پنج به اضافه یک در قبال غنی سازی اورانیوم تمکین کردند و پذیرفتند که تهران چندان نیازمند کاهش تعداد دستگاههای سانتریفیوژ یا از بین بردن هیچ یک از تاسیسات هسته ای خود نیست همچنین آنها موافقت کردند که ایران برنامه ای در حد و اندازه های صنعتی با گذشت زمان داشته باشد.

مقاله نویس العرب مدعی شد: در واقع در طول ده سال مذاکرات، ایرانی ها به بازگشت طرفهای مذاکره کننده خود به میز مذاکرت آن هم به همراه دادن امتیازاتی عادت کردند اما خود آنها به نوبه خود چیزی جز راه حل هایی محدود ارائه نمی دهند.

بنابراین زمان این اذعان فرا رسیده که آمریکا نیازمند اتخاذ راهبردی اجباری وجدید از آن نوعی است که باارزش ترین موضوع در نظر ایران را که همان نفوذش در خاورمیانه است، تهدید کند.

در ادامه این ادعاها آمده است: از سوی دیگر، باید شیوه امتیازدهی های معمول در میز مذاکرات متوقف شود اگر که امیدی به دستیابی به توافقی مورد قبول وجود داشته باشد و مسئولان ایران باید بدانند که به هیچ امتیاز بیشتری در ازای دستیابی به توافق دست پیدا نخواهد کرد و زمان برای پایان مذاکرات در حال سپری شدن است.

نویسنده مدعی شد :‌ از تاریخ ایران مشخص است این کشور روش خود را اصلاح نمی کند مگر زمانی که مسئولان این کشور دریابند که رویگردانی از این مساله منجر به دادن هزینه های هنگفت برای آنها می شود..ایران باید دریابد که آمریکا به دستیابی به توافق در زمینه مساله هسته ای به آن درجه اهمیت نمی دهد که به رفتارهای ایران در منطقه بی توجه باشد.

اگر واشنگتن با جدیت و به صورت عملی برای تغییر موازنه قوا در سوریه تلاش کند آن وقت می تواند هزینه هایی را که ایران به علت حمایتش از خاندان اسد در این کشور متحمل می شود، افزایش دهد این مساله، علاوه بر دستاورد احتمالی دیگر یعنی آماده کردن زمینه برای امکان تحقق نتایج سیاسی در سوریه است.

اما در عراق، آمریکا باید از نفوذ ایران در این کشور در جهت خلع سلاح تشکیلات «داعش»‌ نگران باشد.. اگر چه که این اقدام باید بر عهده ارتش عراق و با هماهنگی تنگاتنگ با آمریکا و هم پیمانان عرب این کشور باشد.

در خلیج فارس، نیز زمان آن فرا رسیده که واشنگتن و ریاض برای حفظ امنیت راههای دریایی و دور کردن ایران برای دسترسی مستقیم به مناطق پیرامونی با هم همکاری کنند.چرا که تهران به دادن امتیازهای جدید هسته ای فکر نخواهند کرد مگر زمانی که این احساس به آنها دست بدهد که از هر طرف در محاصره قرار دارند.

در پایان این ادعاها آمده است : تقدیر آمریکا و ایران آن است که دشمن یکدیگر باقی بمانند ..چه بسا ممکن است که دشمنان با یکدیگر درباره توافقی بر سر توقف رقابت تسلحیاتی مذاکره کنند اما راه رسیدن به چنین توافقی با دادن امتیازهای بیشتر هموار نمی شود.. اگر آمریکا در این مرحله خواهان توافقی قابل قبول در این دوره باشد، مسئولان ایران باید به این اعتقاد برسند که در صورت دست نیافتن به توافق ، ضرر آنها بیش از دستاورد های آنان خواهد بود.




پرس تی وی به نقل از یک پایگاه خبری وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد پهپاد حزب الله لبنان به اراضی اشغالی نفوذ کرد .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : 
پرس تی وی به نقل از یک پایگاه خبری وابسته به رژیم صهیونیستی اعلام کرد پهپاد حزب الله لبنان به اراضی اشغالی نفوذ کرد .

به گزارش «انتخاب»، بر اساس گزارش یک پایگاه خبری اسرائیل یک هواپیمای بدون سرنشین از لبنان وارد حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی شده و بعد از گشت‌زنی در این منطقه، به سلامت از آن خارج شده است.

پایگاه خبری «روترنت» افزود این پهپاد اندکی پس از نیمه‌شب یکشنبه از لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شد.

بنا بر این گزارش هواپیمای مذکور از منطقه الناقوره وارد سرزمین‌های اشغال شده و حدود 20 دقیقه در آسمان این مناطق به گشت‌زنی پرداخت و پس از آن به لبنان بازگشته است.

این دومین باری است که جنبش مقاومت لبنان حزب الله با استفاده از یک پهپاد به حریم هوایی اسرائیل نفوذ می‌کند. طبق این گزارش سامانه‌های هوایی رژیم اسرائیل موفق به انهدام یا کنترل هواپیمای بدون سرنشین مذکور نشده اند.
.




هاارتص مدعی شد؛
این گزارش محرمانه وزارت خارجه اسرائیل توسط فردی به نام ساریت یانگ پژوهشگر مسائل ایران نوشه شده و هفته ی گذشته به تعدادی از سفارتخانه های اسرائیل در جهان ارسال شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
هاارتص نوشت: براساس گزارش محرمانه اداره اطلاعات وزارت خارجه اسرائیل، شانس دستیابی به چارچوب توافق بین ایران و قدرت های جهانی تا ماه مارس بسیار کم است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این گزارش در تضاد با سخنان اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که در هفته های اخیر عنوان کرد طرفین به عقد قرارداد نزدیک هستند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، نتانیاهو بر این اساس تصمیم به سخنرانی در کنگره گرفت این فرصت تنها راه باقی مانده برای جلوگیری از توافق است.

این گزارش محرمانه وزارت خارجه اسرائیل توسط فردی به نام ساریت یانگ پژوهشگر مسائل ایران نوشه شده و هفته ی گذشته به تعدادی از سفارتخانه های اسرائیل در جهان ارسال شده است.

در این گزارش ادعا شده است که ایران در حال سخت کردن موضع خود در قبال پیشنهادات ارائه شده توسط شش قدرت جهانی است.

یک مقام اسرائیلی که ادعا می شود از جریان مذاکرات هسته ای اگاه است، گفت: در حال حاضر، طرف ایرانی به همه چیز نه می گوید.

وی افزود: نگرانی کنونی ما این است که به خاطر این مسئله، مصالحه ای بین طرفین شکل بگیرد.

برخی از کارشناسان معتقدند که انتشار این گونه اخبار در جهت ترغیب افکار عمومی به باور کردن این ادعا است که ایران مقصر شکست احتمالی گفتگوهای هسته ای است. این درحالی است که به گفته ی منابع مطلع، ایران نرمش های لازم را از خود نشان داده و اکنون تیم هسته ای ایران منتظر پاسخ متقابل 1+5 هستند.





گزارش آسوشیتدپرس از
در طول مذاکرات هسته ای، حسن روحانی در مقابل انتقادات تندروها نسبت به توافق هسته ای احتمالی ایستاده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آسوشیتدپرس نوشت: در طول مذاکرات هسته ای، حسن روحانی در مقابل انتقادات تندروها نسبت به توافق هسته ای احتمالی ایستاده است. 

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، مذاکرات هسته ای ریسک سیاسی بزرگی برای حسن روحانی محسوب می شود. اگر او در انعقاد توافق هسته ای با 1+5 موفق شود، ایران می تواند با لغو تحریم ها مواجه شود. تثبیت اوضاع اقتصادی می تواند باعث گرایش طیف وسیعی از جامعه به روحانی و نهایتا تقویت اروگاه اعتدالگریان در انتخابات مجلس شود. میانه رو ها در تلاش برای روابطی به دور از رویارویی با غرب هستند. 

در مقابل، اگر مذاکرات شکست بخورد،  مخالفان تندروی روحانی که کاملا علیه برنامه و سیاست او قد علم کرده اند، قدرتمند می شوند.

تئودور کاراسیک تحلیلگر سیاسی گفت: روحانی با این شعار که اقتصاد ایران را تقویت و بهبود می بخشد پیروز شد و مسلما توافق هسته ای به آن وابسته است.

وزیر خارجه ایران اوائل این هفته اظهار لحن امیدوارانه ای داشت و گفت که تمدید مذاکرات به نفع هیچکس نیست.

باراک اوباما نیز با چنین موضوعی موافق است و روز دوشنبه گفت که طرفین در نقطه ای هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.

ظریف در هفته های اخیر با شدیدترین نوع انتقادات به خاطر پیاده روی با جان کری در ماه گذشته مواجه شده است.

محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج از جمله کسانی بود که نسبت به این پیاده روی واکنش منفی نشان داد. او گفت که چنین اقدامی "لگدمال کردن خون شهدا است".

یک تحلیلگر ایرانی گفت که آینده و بخت سیاسی روحانی به توافق بسته است.

وی افزود: اگر روحانی بخواهد کرسی های بیشتری در مجلس آینده در دست داشته باشد، بنابراین به این توافق نیاز دارد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد