سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک بحران



"بارورسازی ابرها" راهکاری مقطعی؛
عباس پاپی‌زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفته بود: اگر ابرها را در نقطه‌ای از کشور بارور کنیم به‌طور قطعی پتانسیل بارش ابرها در دیگر نقاط با مشکل مواجه می شود و بهترین راهکار این است که منابع آبی را شناسایی کنیم و با انتقال صنایع آب‌بر و جمعیت به سمت این منابع، ریشه خشکسالی را به صورت دایمی بخشکانیم.
سرویس اجتماعی فردا: 12 بهمن امسال بود که مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از باروری ابرها در تهران خبر داد و گفت: باروری ابرها در تهران جواب داد و ریزش باران در تهران در روزهای دهم و یازدهم بهمن ماه بعد از باروری ابرها بود. 

ارتقایی با اشاره به اینکه گزارش کامل باروری ابرها در تهران از سوی مرکز تحقیقات آب در اختیار ما قرار گرفته و در حال حاضر نیز این گزارش روی میز بنده است، گفت: نتیجه کمی و کیفی این باروری ابرها منتشر خواهد شد. 

به گفته وی، ضخامت ابرها برای باروری ابرها باید 5 کیلومتر باشد اما ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود اما خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم که ریزش خوبی صورت گرفت. 
 
بارور کردن ابرها یعنی چه؟ 

بارور کردن ابرها روشی است که برای تحریک تشکیل باران در یک ابر مورد استفاده قرار می گیرد. این کار معمولا با انتقال ذراتی مناسب به داخل ابرهای دارای آب بسیار سرد انجام می شود. 

بارش طبیعی موقعی رخ می دهد که آب خیلی سرد با ذرات شن، نمک و گرد و غبار تماس پیدا کند و بلورهای یخ تشکیل شود. بلورهای یخ، هسته هایی را ایجاد می کنند که قطرات آب بیشتری می توانند به آنها ضمیمه شوند، به این ترتیب اندازه قطرات بزرگ می شوند. موقعی که قطرات آب یا ذرات برف به اندازه کافی بزرگ می شوند می توانند به صورت باران یا برف فرود آیند. 

در فرایند باروری ابر، قطرات باران یا برفی تشکیل می شوند که درصورتی که باروری ابر صورت نمی گرفت تشکیل نمی شدند. به طورکلی ابرها چه در تابستان و چه در زمستان بارش کاملا موثری ندارند. در زمستان مشکل این است که به اندازه کافی بلورهای های یخ در ابرها وجود ندارد. ایده این است که ذراتی شبیه به یخ به آنها اضافه شود تا بتوانند ببارند. 

شناخته شده ترین ذره برای بارور کردن ابرها در این شرایط یدید نقره است. مدت ها است انسان می داند که ساختار یدید نقره در سطح مولکولی خیلی شبیه به ساختار یخ است و شاید به همین خاطر است که یخ ها می خواهند به آن متصل شوند. به این ترتیب یدید نقره به مانند یک هسته برای تشکیل قطرات باران و ذرات برف مورد استفاده قرار می گیرد. درنتیجه در فرایند تشکیل باران سرد با استفاده از باروری ابرها، می توان از یدید نقره به عنوان هسته برای بلورهای یخ بهره برد. 
 
"با باروری ابر در یک منطقه، مناطق دیگر دچار مشکل شوند" 

آبان ماه امسال بود که وزیر نیرو در صحن علنی مجلس "بارورسازی ابرها" را یکی از راهکارهای مهم وزارت نیرو برای افزایش بارش در فلات مرکزی عنوان کرد. راهکاری که عباس پاپی‌زاده، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور آن را "نامناسب و مقطعی" می‌ دانست. 

به عقیده این نماینده مجلس شورای اسلامی هرگونه دستکاری درطبیعت قطعا عوارضی خاص در مناطق دیگر به ‌دنبال خواهد داشت. 

طبق همین ادعا، پاپی‌زاده گفته بود: اگر ابرها را در نقطه‌ای از کشور بارور کنیم به‌طور قطعی پتانسیل بارش ابرها در دیگر نقاط با مشکل مواجه می شود و بهترین راهکار این است که منابع آبی را شناسایی کنیم و با انتقال صنایع آب‌بر و جمعیت به سمت این منابع، ریشه خشکسالی را به صورت دایمی بخشکانیم. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی کشور افزوده بود: بهترین راه‌حل برای مدیریت آب استفاده از روش‌های سازگار با محیط زیست است. پتانسیل و ظرفیت ابرها دردنیا عدد مشخصی است و همین مساله باعث می‌شود با باروری ابر در یک منطقه مناطق دیگر دچار مشکل شوند. 
عباس پاپی‌زاده در پاسخ به این سوال که "آیا نمایندگان مجلس و مخالفان طرح باروری ابرها این مسایل را با وزیر نیرو در میان گذاشته‌اند؟" تصریح کرده بود: درجلسات مختلفی که با وزیرنیرو داشته‌ایم بارها این مساله را مطرح کرده‌ایم اما درواقع خود ایشان نیز معتقدند این روش در وضعیت فعلی و از روی ناچاری تنها روشی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 
 
آیا هزینه بارور کردن ابرها به صرفه است؟ 

به تازگی محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیر مرکز مطالعات باروری ابرها، گفته: از دو هفته گذشته عملیات باروری ابر‌ها در تهران شروع شد. 

وی در ادامه افزوده: معمولا عملیات باروری ابر‌ها در سیستم‌های بارشی‌ای که مناسب باروری باشند، انجام می‌شود. همچنین دو پرواز عملیاتی در روزهای هشتم و دهم بهمن‌ماه در تهران داشتیم که همراه با بارش‌هایی در منطقه بود؛ حالا هم منتظریم تا سیستم‌های بارشی بعدی بیاید و به تدریج فعال شویم. 

وی تاکید کرده: در ایران عمدتا باروری به شکل هوایی انجام می‌شود. برای باروری زمینی نیز برای اولین‌بار در کشور مطالعاتی انجام داده‌ایم تا در آذربایجان غربی آغاز شود و بتوانیم این شیوه را نیز در کشور توسعه دهیم. در حال حاضر مطالعات این طرح تمام شده، طرح‌اش نیز تصویب شده و در مرحله ساخت تجهیزات و نصب آن‌ها هستیم. احتمالا تا یک سال و نیم دیگر طول می‌کشد تا اولین ژنراتور‌ها را داشته باشیم.

وی در خصوص تاثیر این بارورسازی بر افزایش بارندگی سالانه گفته: میانگینی که در کشور وجود دارد بین 15 تا 20 درصد است و این باروری‌ها به‌طور متوسط سالانه یک میلیارد مترمکعب در مناطق هدف، موجب افزایش بارش شده‌اند. 

جوادیان‌زاده تصریح کرده: برای باروری هر سیستم بارشی، ‌ یک پرواز انجام می‌شود. البته این موضوع به تعداد شلیک‌ها وابسته است. یک پرواز ممکن است تا سه ساعت یا سه ساعت و نیم طول بکشد و تا 400 پیروپاترون (گلوله‌های یدید نقره) هم به داخل ابر شلیک شود. هر کدام از این گلوله‌ها باعث باروری می‌شوند و هر چقدر که سیستم بارشی مساعد‌تر باشد تعداد گلوله‌های زیادتری شلیک می‌کنیم. 

وی در خصوص میزان هزینه مورد نیاز برای هر بار بارورسازی بیان کرده: هر عملیات چیزی حدود 120 تا 150 میلیون تومان هزینه دارد و قیمت تمام شده هر مترمکعب آب قابل استحصال هم مطابق آخرین برآورد‌ها در سال 91 و 92 نزدیک به 200 ریال بوده است. 

حال سوال پیش آمده اینجاست، که هزینه حدود 150 میلیون تومانی برای هر بار بارور سازی ابرها به صرفه است؟ آیا بهتر نیست این هزینه ها، صرف تفکیک آب شرب و آب تصفیه شده شود؟ اگر با بارور کردن ابرهای تهران، مناطق دیگر دچار مشکلات شوند چه تدبیری برای آنها اندیشیده شده است؟ چرا در خوزستان که شهروندان این استان به جای هوا، خاک تنفس می کنند ابرها را بارور نکرده اند؟ و "چرا"های دیگر که جوابی برایشان پیدا نمی شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد