سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از بهبهان



نرگس زارهای بهبهان نگینی برتارک استان خوزستان

اهواز- ایرنا- شهرستان بهبهان با 110 هزار جمعیت در شرق استان خوزستان با داشتن نرگس زارهایی بی نظیر خوزستان را به چشم اندازی زیبا تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا زادگاه طبیعی نرگس در استان خوزستان از روزگاران کهن در شهرستان بهبهان بوده است و تاریخچه بهبهان نشان می دهد که انبوهی گل ها به گونه ای بوده که شهر یکدست طلایی به نظر رسیده و بوی عطرآگین آنها شامه نواز هر رهگذر

و عابری بوده است.

در نرگس زارهای بهبهان چهار نوع گل نرگس شناسایی شده که نرگس ˈشهلاˈ وسعت بیشتری را در این مناطق به خود اختصاص داده است.

ˈپُرپر یا شصت پرˈ ، ˈپنجه گربه ایˈ و ˈمسکینˈ انواع دیگر گل نرگس در بهبهان است که بر زیبایی و طراوت این منطقه افزوده و چشم هر ببینده را خیره می کند.

طبق روایات تاریخی اهالی شهرستان بهبهان هنگام عبور کاروان امام رضا (ع) از این شهر یک دسته گل نرگس به امام هدیه کردند و امام رضا (ع) برای تداوم کشت این گل در این شهرستان و عطرآمیزتر بود این گل دعا کردند.

گل نرگس که از زیبایی و معطری بسیار خاصی برخوردار است می تواند در شهرستان بهبهان به عنوان یک محصول پر رو نق اقتصادی مطرح باشد ولی به دلیل بی توجهی از این فرصت به خوبی استفاده نمی شود.

گلهای نرگسی که در بهبهان کشت می شوند در شرایط بسیار نامناسب و بدون بسته بندی در بازار برای فروش عرضه می شود این در حالی است که می توان بهترین فرآوری ها و فعالیت های اقتصادی از جمله صادرات را در این شهرستان رونق داد که متاسفانه به این مقوله ها در شهرستان بهبهان از سوی مسئولان توجهی نمی شود. 

کارشناسان معتقدند گل هایی که می توانند ارزش زیاد اقتصادی در بخش صادرات داشته باشند به دلیل نامناسب بودن حمل و نقل با کیفیت بسیار پایین تنها در بازار داخلی و یا در دست کودکان دستفروش در سطح شهر به فروش می رسند و این از ارزش گل های نرگس با قدمت می کاهد. 

رییس منابع طبیعی شهرستان بهبهان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: گل نرگس از تولیدات بسیار ارزشمند و تاریخی این شهرستان است که فرصت بسیار مناسبی برای صادرات این محصول و ایجاد درآمد برای این شهرستان است اما متاسفانه به دلیل نبود فرودگاه در این شهرستان این گل صادر نمی شود. 

ˈ سید جمال موسویانˈ افزود: برای صدور این گل به دلیل پژمرده شدن سریع گل به هواپیما نیاز است و با وسایل حمل و نقل جاده ای نمی توان این گل را به مسافتهای طولانی انتقال داد. 

وی بیان داشت : نرگس زارهای بهبهان در مساحتی بالغ بر 150 هکتار قرار دارند که 20 هکتار از این میزان از اراضی ملی هستند و مابقی توسط بخش خصوصی و در اراضی غیر ملی کشت می شوند. 

وی افزود: امسال پیش بینی شده است 30 میلیون شاخه گل از نرگس زارهای بهبهان برداشت شود که از ابتدای برداشت نرگس تا کنون 70 درصد از نرگس زار ها برداشت شده است که تا پایان بهمن ماه برداشت ادامه دارد. 

رییس منابع طبیعی شهرستان بهبهان اظهار داشت: با ایجاد صنایع تبدیلی و کارخانه می توان از گل نرگس در تولید عطر و اسانس و دارو استفاده کرد و برای این منظور نیاز به سرمایه گذاری است. 

وی گفت: در صورت سرمایه گذاری مفید می توان در نرگس زارهای بهبهان بیش از 500 نفر را به اشتغال پایدار رساند که دولت و بخش خصوصی باید در این زمینه پیش قدم شوند.

رییس منابع طبیعی بهبهان با بیان اینکه تولید گل نرگس هزینه زیادی در برندارد افزود: هزینه کشت گل نرگس و آبی که باید برای آن مصرف شود بسیار کم است و افراد زیادی می توانند با هزینه کم در این حرفه مشغول به کار شوند.

موسویان بیان داشت: زمان کشت این گل اواخر زمستان و اوایل بهار و شهریور است و از 19 آذر تا 15 بهمن ماه نیز این گل برداشت می شود. 

موسویان افزود: در سال گذشته 9 میلیون شاخه در سطح این نرگس زارها که علت کاهش برداشت نیز شرایط بد آب و هوایی و اقلیمی بوده است. 

مدیرعامل شرکت تعاونی نرگس کاران بهبهان نیز اظهار داشت: در 150 هکتار نرگس زار بهبهان بالغ بر 40 باغ یک تا 22 هکتار وجود دارد. 

ˈ عبدالحسن تجلیˈ گفت: متاسفانه به دلیل مشکلاتی از قبیل نبود صنعت مناسب بسته بندی و حمل و نقل نامناسب امکان صادرات گل نرگس از بهبهان وجود ندارد.

وی گفت : این گل ها تنها به تهران ارسال می شوند و در آنجا توسط دلالان و واسطه گران به کشورهای دیگر از جمله روسیه، اوکراین و کشورهای خلیج فارس فرستاده می شوند. 

وی بیان داشت: با وجود چنین دلالانی و نبود فضای مناسب برای صادرات این گل ها از بهبهان به کشورهای دیگر، درآمدی که از صادرات گل نرگس حاصل می شود نصیب واسطه گران می شود. 

مدیرعامل شرکت تعاونی نرگس کاران بهبهان افزود: این گل بیشتر در بازارهای داخلی و در بسته بندیهای نامناسب عرضه می شود که این امر باعث کاهش قیمت آن شده است.

وی افزود: در حال حاضر سیستم و فناوری که بتواند گل نرگس را خشک کرده و از آن اسانس بگیرد وجود ندارد و این در حالی است که با این فناوری می توان گل نرگس را در خدمت پزشکی و صنعت غذایی به کار گرفت.

وی بیان داشت:در سه سال گذشته اعتباری به میزان یکصد میلیون ریال به هر کشاورز پرداخت شد که با این تسهیلات کشاورزان توانستند زمین های خود را توسعه دهند. 

وی گفت: در چند سال اخیربه دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و تحریم ها تسهیلاتی به کشاورزان گل نرگس داده نشد و کشاوران نتوانستند فعالیت خود را توسعه دهند. 

گل نرگس بهبهان سال 92 ثبت ملی شد و امسال نیز با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از این ثبت ملی در بهبهان رونمایی شد.

زینب فرحانی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد