سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی


منتقد کنسرت های دیروز ، حامی کنسرت های امروز/ارشاد خوزستان و چالشی به نام کنسرت های موسیقی

     
رهیاب نیوز :حالا نزدیک به یکسال از آن اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان می گذرد و اوضاع تغییر چندانی نکرده است بلکه کنسرت های غربی مرکزنشینان در خوزستان تکثر بیشتری پیدا کرده و جیبشان پر پول تر شده و ایده آل های مدیرکل در حد شعار باقی مانده است.


به گزارش رهیاب،همایون قنواتی مدیرکل فعلی ارشاد اسلامی خوزستان تیرماه 93 جایگزین حجت‌الاسلام سید لطف‌الله سپهر شد تا به دوره 5 ساله مدیریت سپهر بر فرهنگ و ارشاد استان پایان دهد.

روزهای آغازین دوره مدیریت قنواتی شاهد اظهاراتی حساب شده از وی بودیم که  روزنه امیدی برای قدم گذاشتن به فضای متعادل فرهنگی در استان ایجاد کرد.

هرچند برخی تحلیل ها حاکی از این بود که مدیرکل تازه منصوب شده نیز رویه ای مانند مدیران سلف خود در پیش خواهد گرفت و این اظهارات صرفا تلاش برای حساسیت زدایی در آغاز کار است لکن شنوندگان تکلیف به حسن ظن داشتند.

جالب خواهد بود اگر برخی اظهارات مدیرکل ارشاد استان را با هم مرور کنیم تا از مواضع سنجیده وی در آغاز راه مطلع شویم:

همایون قنوانی مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی خوستان درحاشیه هشمین نمایشگاه قران کریم در اهواز گفت : شهدا میراث و هویت فرهنگی ما هستند و بی توجهی به این میراث دردرجه اول به خود ما صدمه خواهد زد..

 همایون قنواتی با اشاره به اینکه در خصوص کارهای تبلیغی عملکرد ما مانند سال های گذشته است وتغییر چندانی پیدا نکرده ایم، اظهار داشت :عکس شهدا در خیابان ها غبار وخاک گرفته و از کنار این اتفاقات به سادگی می گذریم که اینگونه نباید باشد .

او تاکید کرد: هویت فرهنگی اهواز را دو عنصر تشکیل می دهد که عبارتند از ارادت و عشق تشیع و اهل بیت (ع) و خون پاک شهدای اقوام مختلف این مرز وبوم که در جبهه های حق علیه باطل و دفاع از سرزمین اسلامی ریخته شد و این دو عنصرهستند که ناگسستنی بوده و باعث ایجاد پیوند فرهنگی بین مردم شهر می شوند."

در همان روزها اولین چالش همایون ارشاد با هجوم کنسرت های پاپ مرکزنشینان به استان رقم خورد که مدیرکل جدید سعی کرد نسبت به این چالش رویکردی متفاوت در پیش گیرد.

"مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی حمایت از موسیقی و اجرای کنسرتهای موسیقی در خوزستان اظهار کرد: نسبت به کنسرتهای موسیقی که پیش از این برگزار شده ، نقد دارم.

وی افزود: در برگزاری این کنسرتها مواردی باید لحاظ و رعایت می شد که متاسفانه دقتی که باید صورت نگرفت و به این ترتیب این موضوع باعث شده بخشی از مسئولیتها به درستی انجام نشود.

قنواتی تاکید کرد: کسانی باید وارد عرصه موسیقی شوند که دغدغه اصلی آنها توسعه و گسترش فرهنگ اصیل موسیقی باشد نه کسب درآمد.

وی با بیان اینکه ورود به عرصه موسیقی منوط به کسب مجوزهای رسمی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افزود: متاسفانه افرادی وارد عرصه موسیقی شده و به دلیل عدم آشنایی با موضوع برگزاری کنسرتها، اتفاقاتی که نباید به وقوع افتاد.

قنواتی با اشاره به تنوع موسیقی در خوزستان از جمله موسیقی بختیاری، شوشتر، بهبهانی، عربی و... اظهار کرد: برگزاری کنسرتها در استان باید به سمتی گرایش یابد که موسیقی بومی استان به مردم معرفی شود .

وی با بیان اینکه مردم این صداها و آواها را نشنیده اند، افزود: عدم توجه به این بخش باعث از بین رفتن میراث معنوی ما در استان می شود و این درحالی است که حفظ آثار هنری از رسالتهای اصلی ماست. 

مدیرکل فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان خوزستان افزود: متاسفانه تا پیش از این افرادی با نگاههای سیاسی که دیواری کوتاهتر از موسیقی ندیده اند، وارد این حوزه شدند و فضا را برای موسیقی اصیل تنگ تر کردند."

و حالا نزدیک به یکسال از آن اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان می گذرد و اوضاع تغییر چندانی نکرده است بلکه کنسرت های غربی مرکزنشینان در خوزستان تکثر بیشتری پیدا کرده و جیبشان پر پول تر شده و ایده آل های مدیرکل در حد شعار باقی مانده است.

هرچند روند فعلی قنواتی از ابتدا نیز قابل پیش بینی بود لکن فرهنگ دوستان حق داشتند که به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به حرف های او در ابتدای راه تا اندازه ای امیدوار شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد