سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر با بیان اینکه جشن میلاد پیامبر در میان شیعیان از شور و هیجان کمتری برخوردار است، گفت: گویی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته و بزرگداشت پیغمبر اسلام و اهل سنت و بزرگداشت ائمه به شیعیان واگذار شده است که این یک نقطه ضعف برای ما محسوب می‌شود.

به گزارش عصرایران، علی مطهری در جلسه علنی امروز (یکشنبه 20 دی ماه) در نطق میان دستور خود گفت: جشن میلاد پیامبر اکرم در میان ما شیعیان نسبت به جشن میلاد حضرت مسیح در میان مسیحیان و جشن میلاد پیامبر اسلام در میان اهل سنت از شور و هیجان کمتری برخوردار است. گویی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که بزرگداشت پیغمبر اسلام به اهل سنت واگذار شده و بزرگداشت ائمه اطهار به شیعیان. این یک نقطه ضعف برای ما است که باید به همت روحانیت اصلاح شود.

متن کامل نطق میان دستور علی مطهری به نقل از خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)، به شرح ذیل است:

ایام میلاد پیامبر اسلام را تبریک می‌گویم، جشن میلاد پیامبر اکرم در میان ما شیعیان نسبت به جشن میلاد حضرت مسیح در میان مسیحیان و جشن میلاد پیامبر اسلام در میان اهل سنت از شور و هیجان کمتری برخوردار است. گویی یک نوع تقسیم کار صورت گرفته است که بزرگداشت پیغمبر اسلام به اهل سنت واگذار شده و بزرگداشت ائمه اطهار به شیعیان. این یک نقطه ضعف برای ما است که باید به همت روحانیت اصلاح شود. نگاهی به برنامه‌های صدا و سیما در این ایام و مقایسه آن با برنامه‌های ایام نوروز از نظر شادی آفرینی این حقیقت را آشکارتر و این شائبه را تقویت می کند که شادی‌ها مخصوص مناسبت‌های ملی و غم و اندوه ویژه مناسبت‌های مذهبی است.

در خصوص وحدت اسلامی متاسفانه پیشرفت چندانی نداشته ایم بلکه عقبگرد داشته‌ایم و دشمنی ما بیشتر شده است. علت اصلی این است که بیشتر حرف می‌زنیم و کمتر عمل می کنیم. زمانی که از وحدت اسلامی سخن می‌گوییم اما اجازه ساخت یک مسجد را در تهران به اهل تسنن نمی‌دهیم روشن است که دل ها به هم نزدیک نمی‌شود و آن ها نیز در مکه و مدینه تلافی می‌کنند. اگر اقداماتی نظیر آنچه رهبر انقلاب در کردستان فرمودند که مردم آنجا مجازند اذان خود را بشنوند صورت گیرد آنگاه آثار خیر آن را خواهیم دید. تاثیر تندروهای دو طرف نیز آشکار است از آن سو شیعه را مشرک می نامند و مبارزه با او را مقدم بر مبارزه با کفار معرفی می‌کنند و از این سو برخی مداحان صرفا بر طبل تفرقه می‌کوبند و حتی در ایام رحلت و یا میلاد پیامبر اسلام به جای آنکه از خوبی‌های آن حضرت بگویند از مصائب حضرت زهرا و مسائل تفرقه انگیز می‌گویند. در این میان علمای شیعه و سنی وظیفه سنگینی در نفی تحریف مبطلان و مبارزه با بدعت‌ها دارند. اگر وحدت اسلامی آنگونه که مرحوم آیت الله بروجردی و امام خمینی و شهید آیت الله مطهری و رهبر انقلاب بیان کردند بیشتر بر مشترکات و تشکیل جبهه واحد در مقابل دشمنان مشترک تاکید می‌شد امروز زمینه پیدایش گروه‌هایی مانند داعش و القاعده وجود نداشت.

ترورهای اخیر در پاریس را محکوم می‌کنیم اگرچه اقدامات مکرر نشریه شارلیدو در انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام نیز محکوم است.

در ایام 9 دی برخی رسانه‌ها از جمله صدا و سیما راه افراط پیمودند و بر طبل تفرقه کوبیدند و ماهیت 9 دی را آنگونه که دوست داشتند معرفی کردند در حالی که همه می‌دانند در 9 دیماه سال 88 مردم با قاطعیت از تخلفات دو طرف فتنه دوری و به دفاع از انقلاب و جمهوری اسلامی پرداختند. اگر بخواهیم 9 دی را مظهر تفرقه میان ملت قرار دهیم دیگر یوم الله نخواهد بود بلکه یوم الشیطان خواهد بود.

همچنین تذکراتی به دولت دادم، بهتر بود دولت محترم در مسئله برداشت 1/4 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به جای مجادله با مجلس و ایجاد تنش در کشور صداقت به خرج دهد و به اشتباه بانک مرکزی و سپس تلاش برای جبران آن اقدام و سپس عذرخواهی می‌کرد. از این دولت انتظار نداریم که روش‌های دولت گذشته را تکرار کند.

از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم مسئله صدور مجوز پرواز هواپیماهای شرکت صهیونیستی اوکراین اینترنشنال بر فراز ایران را که مورد تحریم کشورهای عربی است را بررسی و نتیجه را به اطلاع ملت برساند.

چندین ماه است که معاون سیاسی وزارت کشور مشخص نشده این امر کفایت وزیر محترم کشور را زیر سوال برده و لازم است در اسرع وقت یک فرد فرا جناحی یا لااقل مستقل و بدون تعصب گروهی برای این سمت معرفی شود.

همچنین سال گذشته وزیر کشور به خاطر جدی نگرفتن مسئله عفاف و حجاب از مجلس کارت زرد گرفت و به او هشدار داده شد که از رسمیت گرفتن پوششی به نام ساپورت در خیابان جلوگیری  کند اما وی این امر را به شوخی گرفته و امروز شاهد رواج آن هستیم، طبیعی است که مجلس همچنان این موضوع را دنبال خواهد کرد.

از شهرداری و پلیس راهور که اخیرا به رعایت خط عابر پیاده توسط راننده و عابر و نیز حرکت خودروها بین دو خط اهتمام ورزیده اند تشکر می‌کنم زیرا وضعیت رانندگی ما در دنیا اسف بار بوده و در رتبه‌های آخر قرار دارد و این زیبنده جمهوری اسلامی نیست.

همچنین خواهشمندیم که انضباط موتورسواران نیز با همین جدیت دنبال شود.

برگزاری جشنواره مردمی فیلم عمار از این نظر قابل تمجید است که عده‌ای دلسوز فرهنگ و هنر کشور که ایدئولوژی و هنر را عامل جمع می‌دانند به جای آه و ناله از وضعیت فرهنگ و سینمای کشور خود وارد عرصه ساخت فیلم شدند و عملا فیلم مطلوب خویش را به نمایش می‌گذارند این حرکت بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بوده و قطعا در صنعت سینمای کشور اثرگذار خواهد بود و لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این افراد حمایت کند.

همچنین اینجانب حصر خانگی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد را پس از پایان آشوب‌های خیابانی بدون حکم قضائی همچنان خلاف اصول متعدد قانون اساسی و ادامه آن را به زیان انقلاب اسلامی می‌دانم و معتقدم در این زمینه شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور و قوه قضائیه کوتاهی کرده‌اند. همه می‌دانند که من هیچ تعلق خاطری به آقایان کروبی و موسوی ندارم و در انتخابات سال 88 نیز به آقای رضایی رای دادم. هدف اینجانب دفاع از یک موضوع بزرگ‌تر در نظام اسلامی است.

گفتنی است به دلیل اعتراض نمایندگان به اظهارات علی مطهری، نطق وی ناتمام ماند. 
منبع: خانه ملت





عکس های شخصی که در شبکه های اجتماعی و از رسانه های خارجی منتشر می شود عکس های زمان متأهلی بنده بوده که ممکن است آنها با خریدن همسر من به این عکس ها دست پیدا کرده باشند لذا من به حمایت شما احتیاج دارم.
کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه ای از الهام چرخنده (بازیگر سینما و تلویزیون) تقدیر کرد.

خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) نوشت:‌ جلسه قدردانی از الهام چرخنده به پاس ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در میان جوانان عصر امروز (یکشنبه،‌ 21 دی ماه)  به همت فراکسیون زنان، کمیسیون فرهنگی و اداره کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در کمیسیون فرهنگی با حضور اعضای این کمیسیون، فراکسیون زنان مجلس  و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

نماینده اصفهان: جوانان حقیقت کلام را از زبان چرخنده بشنوند


احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در ابتدای این جلسه با بیان اینکه امروز نسل جوان تشنه معارف دینی است،‌ گفت: وقتی جوانان حقیقت کلام را از زبان شما بشنوند اثر بیشتری خواهد داشت و مورد استقبال قرار خواهد گرفت تا اینکه ما بخواهیم آن را بیان کنیم چرا که حالت تعصبی بودن به خود می گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در ادامه تأکید کرد: از این رو لازم است شما با غواصی در عرصه دین سعی کنید مسائل دینی که مطرح می کنید با استناد به روایات و آیات باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه دشمن نسل جوان را هدف قرار داده است،‌ عنوان کرد: نسلی که با آن روبرو هستیم تشنه است و بهتر است بدون ابهام به سوالات آنها پاسخ داده شود.

تقدیر کمیسیون فرهنگی از الهام چرخنده 

قدردانی مجلس از الهام چرخنده (+عکس) / توضیحات چرخنده درباره عکس هایش در اینترنت

نوباوه : مشکلات پیش روی الهام چرخنده امتحان الهی است


بیژن نوباوه،‌ نایب رئیس کمیسیون فرهنگی در ادامه این نشست یادآور شد: کسانی که رسالت های دینی را تبلیغ می کنند از کسی نمی ترسند لذا مشکلاتی که برای شما پیش می آید یک امتحان الهی است.

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر بر همین اساس تصریح کرد: لطف خداوند بوده است که راه را به سوی شما باز کرد لذا هر کس در برابر این حرکت شما واکنش ناخوشایندی نشان دهد اجر شما زیاد می شود و ما نیز از شما و در اصل از ارزش های شما حمایت می کنیم.

چرخنده: چگونه یک شبه چرخیده ام


الهام چرخنده،‌ بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه ضمن تشکر از برگزاری این جلسه گفت: باید ببینیم از نظر ارزش گذاری و زهرایی بودن کجا هستیم و به این جمله حضرت آقا توجه کنیم که می فرمایند "فرهنگ عین هوای کشور است".

وی افزود: بسیاری از افراد از من می پرسند چگونه یک شبه چرخیده ام (چنانچه فامیلی بنده هم به گونه ای است که به آها اجازه تبع شاعری می دهد) در پاسخ به این افراد گفته و می گویم من 12 سال است که به حجاب چادر معتقد بوده ام و خانواده ای دارم که اغلب در رشته الهیات تحصیل کرده اند،‌ تنها امروز ظاهرم با چادر شبیه درونم شده است.

احمد سالک نماینده مجلس (سمت راست) و الهام چرخنده

قدردانی مجلس از الهام چرخنده (+عکس) / توضیحات چرخنده درباره عکس هایش در اینترنت

بازیگر سینما و تلویزیون بر همین اساس تصریح کرد: من طی این مدت از رکن تقوا یعنی حجاب دور بوده ام اما این بار با علم به عرصه آمده ام.

وی در ادامه با اشاره به مطالعات،‌ تحقیقات و سفرهایی که در زمینه اعتقادات خود انجام داده است،‌ گفت: سفرهای زیادی به خارج از کشور داشتم و عرفان ها و عقاید متفاوت را مورد مطالعه قرار داده و مستندسازی کرده ام که در طی این مسیر بارها به من پیشنهاد حضور در فیلم های اروپایی و یا در سفرم به هند پیشنهاد بازی در یک فیلم بالیوودی شد که من آنها را رد کردم.

چرخنده ادامه داد: اکنون می بینیم که چگونه بعضی افراد بازیچه دنیای لائیک می شوند و با انکار هویت خود به صورتی ناشایست در عرصه های اجتماعی حضور پیدا می کنند و باعث الگوگیری جوانان ما می شوند لذا اکنون رسالت مهمی بر دوش من قرار گرفته است.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه اظهار داشت: زمانی که به خارج از کشور سفر کردم برج میلادی وجود نداشت و وقتی برگشتم در کنار تغییرات جدید شهر مثل ساخت برج میلاد شاهد دختران و زنانی بودم که مبدل به یک چهره عروسکی شده بودند این در حالی است که ما تصور می کنیم در خارج از کشور آرامش بسیاری وجود دارد در حالی که در واقعیت آنها از زن با عفت و مرد با غیرت ایرانی هراس دارند.

الهام چرخنده بازیگر سینما و تلویزیون

قدردانی مجلس از الهام چرخنده (+عکس) / توضیحات چرخنده درباره عکس هایش در اینترنت

وی در ادامه با بیان اینکه از من می پرسند چرا چادری شده ام در حالی که باید از دیگران پرسید چرا بی حجاب شده اند،‌ گفت: یک کلام حضرت آقا باعث شد انرژی زیادی به من برای ادامه راهم منتقل شود و آن این بود که "زهرایی یعنی ایستادگی یک نفر در برابر همه و در یک کلام صراحت و شجاعت تو را ستایش کرده و برایت دعا می کنم" همین جمله باعث می شود که من با دستان خالی و بدون هچی و فقط با اتکا به ذکر "یا زهرا" با افتخار باعث شوم 3 هزار و 900 نفرم مزین به پوشش چادر شوند.

چرخنده در ادامه به طرح های خود در زمینه تبلیغ حجاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: اگر خدا بخواهد قصد دارم مجوز بگیرم تا بتوانم سازمان فرهنگی و هنری تأسیس کنم تا کارآموخته های عرصه سینما و فرهنگ در آن فعالیت داشته باشند،‌ تا کنون نیز به شهرهای زیادی سفر داشته ام و همواره مورد استقبال مردم و حمایت بسیج قرار گرفته ام.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه مشکل اساسی خود را در این راه "شک و شوک" مردم عنوان و تصریح کرد: بعضی افراد به تغییر من شک دارند و برخی دیگر در شوک هستند اما من می گویم که هم اکنون با دو پسرم زندگی می کنم و عکس های شخصی که در شبکه های اجتماعی و از رسانه های خارجی منتشر می شود عکس های زمان متأهلی بنده بوده که ممکن است آنها با خریدن همسر من به این عکس ها دست پیدا کرده باشند لذا من به حمایت شما احتیاج دارم.

سالک: از چرخنده حمایت می کنیم

احمد سالک در ادامه صحبت های چرخنده اظهار کرد: هم اکنون نمایندگان سازمان تبلیغات اسلامی در جمع ما حضور دارند لذا می گویم شما تنها نیستید و ما از شما حمایت خواهیم کرد.

فاطمه رهبر،‌ رئیس فراکسیون زنان مجلس در ادامه خطاب به چرخنده گفت: راه به ظاهر سخت و به باطن آسانی پیش رو دارید و امیدواریم خداوند اجر آن را به شما بدهد ضمن اینکه ما نیز پیگیر کار شما خواهیم بود.

عکس یادگاری الهام چرخنده (نفر وسط) و نمایندگان زن مجلس

قدردانی مجلس از الهام چرخنده (+عکس) / توضیحات چرخنده درباره عکس هایش در اینترنت

نماینده مردم تهران،‌ ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس نهم در ادامه از سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری درخواست حمایت از الهام چرخنده را کرد چرا که کار وی صرفا تبلیغاتی نبوده و یک کار عمیق به شمار می رود.

احمد امیرآبادی فراهانی،‌ نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سخت بودن فعالیت در فضای سینمای کشور اقدام به طرح پیشنهاداتی کرد و افزود: خوب است که ایشان اقدام به تشکیل یک نهاد مردم نهاد کنند و به این واسطه از وزارت ورزش و جوانان حمایت بگیرند از طرفی برای تأسیس یک مؤسسه فرهنگی باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی کمک کند همچنین شهرداری تهران نیز می تواند برای ادامه فعالیت ها به خانم چرخنده کمک کند.

نیره اخوان بیطرف،‌ عضو فراکسیون زنان مجلس نهم در ادامه با بیان اینکه بزرگ ترین اتفاق در زندگی هر شخص این است که سیئات گذشته اش به حسنات تبدیل شود،‌ گفت: اکنون در زندگی آن 3 هزار و 900 نفری که پوشش چادر را برای حجاب خود برگزیده اند تغییرات اساسی ایجاد شه است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: در خصوص عکس های شخصی منتشر شده از ایشان نیز می توان از طریق دادستان کل کشور پیگیری و افراد خاطی را مجازات کرد.

 لزوم تشکیل کمیته ای جهت هموار کردن مسیر الهام چرخنده در ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در کمیسیون فرهنگی

فاطمه آلیا،‌ دیگر عضو فراکسیون زنان مجلس نیز در ادامه با به جشنواره های مختلفی که به صورت مداوم برگزار می شود اشاره و بیان کرد: با وجود برگزاری جشنواره ها، همایش ها و نمایشگاه های مختلف تا کنون نتیجه چندانی نگرفته ایم اما اکنون با فراهم آمدن چنین شرایطی می توان به عنوان یک ظرفیت از آن استفاده کرد لذا الان زمان امتحان ما فرا رسیده است که چگونه از این موقعیت استفاده کنیم.

نماینده مردم تهران، ری،‌ شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه پیشنهاد کرد کمیته حمایت از راهی که الهام چرخنده می رود در کمیسیون فرهنگی تشکیل شود تا ایشان بتواند بهتر و با کیفیت تر در راهی که پیش گرفته است قدم بردارد.

 در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیر و هدایایی از الهام چرخنده‌، بازیگر سینما و تلویزیون به پاس تلاش های وی جهت ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی در بین جوانان قدردانی و تشکر به عمل آمد.
 


وی نقش ایران را برای مقابله با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه کلیدی دانست و افزود: ما از ایران می خواهیم که از سیاست حسن همجواری برای ارتقای امنیت در منطقه استفاده کند.
وزیر امور خارجه کشورمان از مذاکره هسته ای با همتای آمریکایی خود در ژنو خبر داد و گفت: در دیدار چهارشنبه، فقط درباره موضوعات هسته ای گفتگو می‌کنیم و در حوزه های دیگر مذاکره نداریم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، ظریف در نشست خبری مشترک با همتای قبرسی خود تاکید کرد: ‌مذاکراتی که ما با آمریکا در موضوع هسته‌ای داشته ایم مذاکراتی استثنایی بوده و استثنایی هم باقی می ماند و  محدود به موضوع هسته ای است.

وی گفت: باید دید این مذاکرات تا چه میزان برای رسیدن به راه حل مفید است و ما همواره میزان مفید بودن آن را بررسی می کنیم و مذاکرات بنده با آقای کری و مذاکرات همکارانم در ژنو نیز در همین راستاست.

سفر ظریف به چند کشور اروپایی در هفته جاری

وزیر امور خارجه همچنین درباره برنامه سفرش به ژنو گفت:‌حضور بنده در ژنو فقط برای این مذاکره است که فقط یک روز است اما اینکه چقدر در اروپا حضور داشته باشم بستگی به دیگر برنامه هایم دارد زیرا چند برنامه دیگر نیز در اروپا خواهم داشت.

ظریف با بیان اینکه در روزهای آینده میزبان معاون وزیر خارجه روسیه در تهران خواهیم بود و با  او هم دیدار خواهم داشت ، افزود: در این دیدار درباره مذاکرات با 1+5 و نقشی که توقع داریم دوستان روسی در این زمینه ایفا کنند گفتگو خواهم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در هفته های گذشته معاون وزیر امور خارجه چین در تهران حضور داشت و گفتگوهای بسیار خوبی با او داشتیم و در آینده نزدیک نیز مذاکرات خوبی در این زمینه با وزیر امور خارجه چین خواهیم داشت.

وی گفت: با دیگر اعضای 1+5 نیز که دارای روابط سیاسی هستیم مذاکرات گسترده ای چه در تهران و چه در پایتخت ها داشته ایم و در حاشیه مذاکرات هفته آینده با گروه 1+5 در ژنو نیز در سطح معاونان وزرا ، همکارانم با دیگر اعضای این گروه مذاکراتی خواهند داشت.

وزیر امور خارجه اظهارداشت : مشکل ما با  آمریکا این است که رابطه سیاسی میان دو کشور وجود ندارد همچنین مذاکرات ما در حوزه هسته ای محدود به حاشیه مذاکرات با 1+5 است به همین علت است که گاهی اوقات شاید رنگ بیشتری نسبت به دیگر مذاکرات داشته باشد .

عزم ایران و قبرس برای توسعه همه جانبه مناسبات

وزیر امور خارجه از عزم ایران و قبرس برای تقویت و گسترش روابط دوجانبه در حوزه های مختلف خبر داد.

ظریف گفت: روابط ایران و قبرس دیرینه است و از آغاز استقلال جمهوری قبرس روابط سیاسی و دیپلماتیک با این کشور داشته ایم.

وی افزود: روابط دو کشور چه زمانی که قبرس عضو فعال جنبش غیرمتعهدها بود و چه اکنون که عضو فعال اتحادیه اروپاست همواره ادامه داشته و دارد و همواره دوستانه بوده است.

ظریف اضافه کرد: روابط دوجانبه ما در سطوح سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی همواره ادامه داشته است و البته زمینه برای تقویت آن در حوزه های مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به محتوای مذاکره با همتای قبرسی اش گفت: امروز در بخشی از گفتگوها درباره نحوه تقویت روابط در حوزه های مختلف چه از طریق یافتن روش های جدید همکاری میان بخش های خصوصی و چه از طریق موافقت دو دولت مذاکره کردیم.

ظریف افزود: این موافقت ها هم شامل روابط فرهنگی و باستان شناسی و هم روابطی است که در حوزه دانشجویی، علمی و فرهنگی می توانیم داشته باشیم.

قبرس می تواند در سوریه و لبنان نقش ایفا کند

وزیر امور خارجه گفت: بخش عمده ای از گفتگوها نیز درباره همکاری هایی است که دو کشور می توانند در حوزه امنیت منطقه به ویژه مبارزه با افراط و تروریسم داشته باشند به خصوص در حوزه پراهمیت خاورمیانه بالاخص عراق ، سوریه و لبنان.

وی تاکید کرد: قبرس به عنوان کشوری در دریای مدیترانه که به سوریه و لبنان بسیار نزدیک است حتماً می تواند نقش مفیدی در یافتن راه حل برای معضل افراط و تروریسم در این دو کشور ایفا کند.

ظریف گفتگوهای دوجانبه را در این باره بسیار خوب دانست و ابراز امیدواری کرد:  قبرس هم به عنوان کشوری که در حوزه مدیترانه حضور دارد و هم به عنوان عضو فعال اتحادیه اروپا بتواند نقش مثبتی در حرکت جمعی دولت های منطقه و بیرون منطقه در مبارزه با تروریسم ، خشونت و افراط داشته باشد.

برخوردهای دوگانه با تروریسم باید متوقف شود

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات روزهای اخیر در پاریس گفت:‌ این تحولات نشان دهنده ضرورت ائتلاف جهانی علیه خشونت ، افراط و تروریسم است همچنان که رئیس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد.

وی گفت: ما اقدامات تروریستی در پاریس را سریعاً محکوم کردیم زیرا این اقدامات هیچ ارتباطی با اسلام و اسلام خواهی که حرکتی فزاینده در منطقه و جهان است ندارد و اثری جز آسیب زدن به وجهه اسلام و مسلمانان در دنیا نداشته است و ندارد.

ظریف تاکید کرد: این حرکات نیازمند پاسخ همه جانبه، مشترک و مبتنی بر اجماع جهانی علیه افراط ، خشونت و تروریسم است و معتقدیم سیاست ها و برخوردهای دوگانه باید متوقف و راه حل جدی برای این معضل پیدا شود ؛ معضلی که از منطقه آغاز می شود اما به آن ختم نخواهد شد.

هیچگاه در پی سلاح هسته ای نبوده و نخواهیم بود

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای مجله اشپیگل مبنی بر کمک ایران به سوریه برای ساخت بمب اتمی گفت: ادعای این مجله یکی از تلاش هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین المللی و تصویر نگرانی از ایران توسط محافلی صورت می گیرد که زندگی شان براساس خشونت ، وحشت و هراس تنظیم شده است.

ظریف تصریح کرد: این ادعا یکی از آنهاست که برخی اوقات جنبه مضحکی به خودش می گیرد و این ادعایی مضحک است که برای هراس افکنی در سطح بین المللی و ایجاد زمینه برای ادامه سیاست های غلط درباره سوریه و ادامه وحشت آفرینی از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دنبال شده است.

وی تاکید کرد: بارها اعلام کرده ایم که نه در ایران و نه در جای دیگر موافق سلاح هسته ای نیستیم و آن را به ضرر همه می دانیم.

ظریف گفت: معتقدیم سلاح های هسته ای باید برچیده شود و  براساس فتوای مقام معظم رهبری هیچ گاه در پی سلاح هسته ای نبوده ایم و نخواهیم بود.

ایران در مقابله با تروریسم قوی است

وزیر امور خارجه قبرس، ایران را کشور قوی منطقه‌ای دانست که می‌تواند نقشی کلیدی در مقابله با تروریسم ایفا کند.

ایوانیس کاسولیدیس پس از مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با ابراز خرسندی از حضور در تهران گفت: زمانی که برای این سفر انتخاب شده بسیار مهم است و فرصت بسیار خوبی فراهم شده است تا نه فقط برای گفتگو در مسائل دوجانبه بلکه درباره روابط دوجانبه نیز مذاکره کنیم زیرا دو کشور از یک منطقه اند و به ارزش های مشترک پایبندند.

وی افزود: ما به خوبی یکدیگر را درک می کنیم و این به علت این است که فرصت داشتیم درباره مسائل نگران کننده دو کشور صحبت کنیم و آن ثبات و امنیت منطقه است که مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

ایوانیس کاسولیدیس گفت: ما درباره مسائل دو جانبه جلسه بسیار خوبی داشتیم و با آقای ظریف همه روش های موجود برای تقویت روابط دو جانبه را در زمینه هایی مانند تجارت ، گردشگری ، فرهنگی ، آموزشی و نهادهای مالی بررسی کردیم و مقرر شد توافقنامه هایی که در این زمینه داریم اجرا و توافقنامه های دیگری تهیه کنیم.

وزیر امورخارجه قبرس همچنین گفت: در مذاکره با آقای ظریف درباره تشکیل دولت فراگیر در عراق در زمانی که جناح های افراطی در آنجا حضور دارند صحبت کردیم همچنین در این مذاکرات درباره راه های حمایت از دولت عراق برای مقابله با داعش تبادل نظر کردیم.

نقش کلیدی ایران در برقراری امنیت منطقه

ایوانیس کاسولیدیس با تأکید بر اهمیت سرنوشت سیاسی سوریه برای ایران و قبرس افزود: در این نشست درباره راه های خروج از بحران سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور گفتگو کردیم.

وی همچنین گفت: ایران می تواند تسهیل‌کننده انتخاب رئیس جمهور در لبنان باشد و ثبات را در آن کشور تقویت کند.

ایوانیس کاسولیدیس تأکید کرد: داعش و دیگر گروه های تروریستی تهدیداتی هستند که از مرزهای ملی فراتر می روند و جهان را تهدید می کنند که باید با آن مقابله کرد اتفاقات پاریس نشان داد که چنین اقدامی ضروری است.

وی نقش ایران را برای مقابله با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه کلیدی دانست و افزود: ما از ایران می خواهیم که از سیاست حسن همجواری برای ارتقای امنیت در منطقه استفاده کند.

وزیر امور خارجه قبرس همچنین گفتگو درباره مذاکرات هسته ای با 1+5 را محور دیگر مذاکراتش با ظریف دانست و گفت: آقای ظریف درباره آخرین تحولات مذاکرات هسته ای سخن گفت و من از صحبت های او حمایت کردم و امیدوارم روند کنونی مذاکرات هسته ای بتواند به نتیجه برسد.

به عراق و لبنان در مبارزه با تروریسم کمک کردیم

ایوانیس کاسولیدیس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا نقش فعالی در تحولات منطقه ای ایفا نمی کند گفت: این مسئله از اولویت های سیاست خارجی ماست، ما می خواهیم عضوی از اعضای این اتحادیه باشیم که متوجه ضرورت ها و نیازهای منطقه یعنی مدیترانه و فراتر از آن است.

وی افزود: به همین علت است که در مقابله با تروریسم ما توجه ویژه ای با این مسئله داشتیم که برخی از همسایگان مانند لبنان با خطر مواجهند زیرا می دانیم وقتی تروریسم رادیکال به سواحل مدیترانه می رسد چه پیچیدگی هایی ایجاد می شود و اروپا و جهان در وضع بدتری قرار خواهند گرفت.

ایوانیس کاسولیدیس گفت: با آنکه کشوری کوچکیم و با مشکلاتی جدی به ویژه با ترکیه مواجهیم اما تردیدی در ارسال تجهیزات نظامی برای ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم نداشتیم و حتی زمانی که اقلیم کردستان عراق با حمله داعش مواجه شد برای پیشمرگ ها تجهیزات نظامی فرستادیم.

وی تأکید کرد: مطمئن باشید صدای ما در اتحادیه اروپا شنیده خواهد شد و ما سعی داریم در تصمیم گیری ها و نگرانی هایی که وجود دارد مشارکت داشته باشیم نگرانی هایی که برای کشورهای دوست مانند ایران وجود دارد و این نگرانی ها را منتقل خواهیم کرد.

سفر هیئت بازرگانی قبرس به ایران، ماه آینده

وزیر امور خارجه قبرس همچنین در پاسخ به این پرسش که چه برنامه ای برای گسترش روابط با ایران دارید گفت: وزیر انرژی،‌ توریسم و تجارت ما یعنی کسی که این مسئولیت ها را دارد هیئتی را از اتاق بازرگانی قبرس رهبری می کند و ماه آینده به ایران خواهد آمد.

ایوانیس کاسولیدیس افزود: وزرای مختلف دو کشور نیز از ایران و قبرس دیدار کرده اند و در آینده نزدیک نیز به دو کشور سفر می کنند تا روابط دو جانبه را تسهیل کنیم، بوروکراسی را کاهش دهیم و برخی توافقنامه ها را اجرایی کنیم.

وی به عنوان نمونه جلوگیری از دریافت مالیات مضاعف، گسترش اقدامات و احیای فرهنگی و همکاری در زمینه های جهانگردی و باستان شناسی را از محورهای همکاری دو جانبه برشمرد که دو کشور می توانند از آن منتفع شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد