سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



نگاهی به «گزارش های خوبی» که از خوزستان به روحانی رسید


دکتر مقتدایی هفته گذشته میهمان جلسه هیات دولت بود و گزارشی از وضعیت خوزستان را تقدیم رییس جمهور و وزرا نمود. هر چند از محتوای گزارش ارائه شده استاندار، خبری منتشر نشده اما اکثر رسانه ها به نقل از دکتر روحانی تیر زدند: "گزارش های خوبی از استان خوزستان رسیده است".

خورنا دکتر مقتدایی هفته گذشته میهمان جلسه هیات دولت بود و گزارشی از وضعیت خوزستان را تقدیم رییس جمهور و وزرا نمود. هر چند از محتوای گزارش ارائه شده استاندار، خبری منتشر نشده اما اکثر رسانه ها به نقل از دکتر روحانی تیر زدند: “گزارش های خوبی از استان خوزستان رسیده است”.

به گزارش خورنا ، در این خبر کوتاه ، بی آنکه اشاره ای به دستاوردهای سفر استانی رییس جمهور شود، دکتر روحانی گفته است که خوشبختانه تقریبا بیشتر قول هایی که به مردم خوزستان داده شده عملیاتی و اجرایی شده و دو ، سه مورد هم که باقی مانده در مسیری ست که اجرایی و عملیاتی می شود.

وی همچنین گفته است که مبنای دولت از این پس این خواهد بود تا به استان هایی که سفر انجام شده و برنامه هایی در آن جا مطرح شده است، به تدریج همه استانداران ها به جلسه دولت آمده و هم گزارش کار بدهند و هم مشکلاتشان را مطرح کنند، تا بررسی شود که چه مقدار از مسایلی که در سفر استانی قول داده شده، اجرایی و چه مقدار باقی مانده و چه کمک هایی باید بکنیم که آن ها به طور کامل اجرایی و عملیاتی شود.

هر چند نفس عمل رییس جمهور برای دعوت از استانداران به منظور بررسی وعده ها و مصوبات سفرهای استانی خوب است اما نباید با کلی گویی ، اینگونه به نظر برسد که استانداران گزارش های یک طرفه ای را تنظیم و تقدیم کرده اند.

برای رفع هر شبهه ، لازم است دکتر مقتدایی در مصاحبه با مطبوعات، ریز جزئیات گزارش های داده شده به هیات دولت را بازگو کند تا آن وقت، رسانه ها و مردم به قضاوت بنشینند و ماحصل و خروجی سفر رییس جمهور را ارزیابی و به خوب یا بد بودن آن پی ببرند.

نکته ی منتشر شده در این گزارش ، تاکید بر عملیاتی شدن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری زمین های کشاورزی خوزستان است که از منظر رییس جمهور ، تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار آماده شده و تا پایان دولت نیز مابقی اجرایی خواهند شد. حال اگر کاری به دیگر مصوبات و وعده های برزمین مانده دولت در خوزستان نداشته باشیم و صرفا به همین یک وعده بسنده کنیم باز هم گزارش دکتر روحانی از وضعیت ” تحقق وعده احیای زمین های کشاورزی” خالی از اشکال نیست چرا که اکنون طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که زمانی ۸۸۰ هزار هکتار بود به ۲۵۰ هزار هکتار تقلیل یافته و نکته تاسف بار آنجاست که وزارت نیرو به گفته چنگلوایی رییس جهاد کشاورزی خوزستان ، از دادن آب به همین مقدار نیز امتناع کرده و با این کار می خواهند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری را غیر عملی کنند.
ضمن آنکه انتقال آب کارون و پافشاری برخی دولتمردان از جمله جهانگیری معاون اول رییس جمهور بر اجرایی شدن آن ، عملا طرح احیای زمین های کشاورزی و وعده دولت در این زمینه را زیر سوال برده است. بنابراین برخلاف گفته رییس جمهور ، گزارش های برآمده از دل مردم و استان ، چندان هم خوب نیست ؛ هر چند کارهای مثبتی نیز انجام شده که نباید چشم برآنها فرو بست.
رئیس جمهور در سفر به خوزستان و در جمع مردم اهواز برای آبادانی و عمران استان و شهرهای آن وعده‌هایی داده بود ؛ از وعده وصل شدن آب اهواز گرفته تا لایروبی اروند رود و ریزگردها و همچنین ایجاد ۳۰۰ هزار شغل و نجات کشاورزی سرزمین زر‌خیز خوزستان.
اگر چنین کارهایی که وعده داده شده اجرایی و عملیاتی شود استان خوزستان علاوه بر این که از محرومیت بیرون خواهد آمد، یکی از استان‌هایی خواهد شد که می‌تواند به عنوان الگویی برای توسعه و پیشرفت دیگر استان‌های کشور مطرح شود. البته راه عملیاتی شدن این وعده ها همت و تلاش مسئولین است نه گزارش های یک طرفه .
اولین سفر استانی دولت تدبیر و امید ۲۴ دی ماه ۹۲ به خوزستان انجام گرفت. در سفر رئیس جمهور به خوزستان تعدادی از وزرا و معاونین رئیس جمهور و نیز محسن رضایی و علی شمخانی، وی را همراهی کردند. در آن زمان روحانی در جمع مردم گفت که از من سوال کردند که چرا اولین دیدار مردمی از خوزستان؟ از این سوال متعجبم، خوزستان نه به دلیل استان مرزی بودنش، زرخیز بودنش، معادنش، سرزمین حاصلخیزش، راه‌های استراتژیکش، نه به دلیل نهر‌هایش که به خاطر مردم غیورش نخستین مقصد تعیین شد.
یکی از حاشیه های جالب اولین سفر روحانی به خوزستان، روبرو شدن با پلاکاری بود که دست به دست می گشت و بر روی آن نوشته شده بود : ” خسته ایم از وعده ها بی سرانجام دولت احمدی نژاد. آقای روحانی ! تقاضا داریم در طول سفر به خوزستان ، برخلاف دولت های پیشین تک تک وعده هایتان درخصوص کارون ، هوا ، آب شرب و جاده ها را باز ذکر جزئیات و تاریخ اجرایی شدنشان بیان بفرمایید….”
امید است دولت تدبیر و امید که دولت راستگویان نیز نامیده می شود در پیگیری مصوبات و ارائه آمار و ارقام ، از دولت های گذشته درس عبرتی بگیرد و از ارائه آمارهای دروغین و متناقض خودداری کند… امید آنکه مردم در استقبال از رییس جمهور بعدی ، تابلو ” خسته شده ایم از وعده های دولت روحانی” در دست نگیرند…
منبع: روزنامه فرهنگ جنوب
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد