سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک گزارش فرهنگی


نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان/
در باب راست و دروغ های احمد کسروی
فرهنگی و هنری  15:32:32 1393/09/29
939-18580-5 کد خبر
    

نشست فرهنگ پژوهی با نام تاریخ نگاری و نقد و بررسی کتاب های "فرهنگ معاصر عربی ـ فارسی قیم" و "500 سال تاریخ خوزستان" با حضور نویسنده آنها عبدالنبی قیم شامگاه جمعه (28 آذر 93) در آخرین روز نهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ در ابتدای این نشست عبدالقادر سواری، منتقد ادبی، گفت: متاسفانه در صدا و سیما شاهد ترجمه و دوبله سریال های غربی هستیم اما ترجمه آثار و سریال های عربی را نمی بینیم. این مساله در حوزه کتاب هم وجود دارد. در ترجمه کتاب از عربی به فارسی می بینیم که لهجه کتاب حفظ می شود و فقط شاهد ترجمه کلمات از عربی به فارسی با حفظ ساختار عربی کتاب هستیم اما خوشبختانه نسل جدید مترجمان توانسته اند برخلاف تلویزیون زبان مدرن عربی را به زبان مدرن فارسی ترجمه کنند.

 

وی افزود: متاسفانه در فرهنگ لغت هایی که در ایران داریم ناهمزمانی با زبان معاصر در آنها دیده می شود. این کتاب ها مملو از لغات قدیمی و بی کاربرد هستند. فرهنگ لغت های عربی که در ایران چاپ شده اند اغلب دچار بی مصرفی واژگان موجود هستند که این مشکل مربوط به کهنه شدن آن لغات است.

 

این منتقد بیان کرد: اشکال دیگر فرهنگ لغات موجود این است که کلمات را بر اساس ریشه حرف آنها می نویسند. در واقع فرهنگ لغاتی که تاکنون ترجمه شده اند برای کسانی است که به زبان عربی مسلط هستند و نیازی به فرهنگ لغت ندارند چراکه دانستن معنای کلمه از دانستن ریشه آن خیلی راحت تر است.

 

سواری اظهار کرد: در حوزه فرهنگ لغت بر خلاف تلویزیون و کتابهای دیگر با یک دانش بنیادی طرف هستیم که هر گونه تغییر یا جهت گیری در آن منجر به جهت گیری در نوع ترجمه های دیگر می شود. فرهنگ لغت ها پارادایم ترجمه را شکل می دهند و مترجمان آن دوران بر اساس همین پارادایم به ترجمه متون دیگر می پردازند که کتاب آقای قیم در این زمینه گسستی معرفت شناسانه با فرهنگ لغت های قدیمی ایجاد کرد.

 

او خاطرنشان کرد: از مهمترین دلایل معاصر بودن فرهنگ لغت آقای قیم این است که جستجو بر اساس ریشه را رها کرده و به جستجو بر اساس اول کلمه بسنده کرده است. این کار آقای قیم یک گام رو به جلو در جهان عرب و ایران است که فرهنگ لغت عربی را از ابتدا شروع کرد و این کار کتاب آقای قیم را کاربردی کرده است و مخصوص عده خاصی نیست. همچنین ترجمه ای که در این کتاب به کار رفته ترجمه بسیار امروزی است. نکته سوم این که آقای قیم سعی کرده لغات تکراری را حذف کند. این کتاب در ترجمه اصطلاحات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی بسیار کارآمدتر از دیگر فرهنگ های اصطلاحاتی است که چاپ شده اند. نکته آخر که این فرهنگ لغت برخلاف تمام فرهنگ لغاتی که از عربی به فارسی ترجمه شده تک منبع نیست و اولین کتاب تجویدی است که چندین منبع را خوانده و لغاتی را اضافه کرده و آن را به یک فرهنگ لغات جامع و کاربردی تبدیل کرده است.

 

سپس عبدالنبی قیم، فرهنگ نویس و نویسنده خوزستانی گفت: امسال برای اولین سال است که این گونه به نویسندگان لطف می شود که زحمات آن را آقای قنواتی کشیده اند. البته ما نویسندگان دیگری هم داریم که از آنها دعوت شود.

 

وی ادامه داد: کتاب فرهنگ لغت قیم به چاپ یازدهم رسیده است چراکه در کشور و خارج از کشور از نظر بعد علمی شان بالایی دارد. من از دوره دانشجویی متون ادبی را می خواندم اما کتاب فرهنگ لغتی که نیاز واژگانی من را برطرف کند نمی دیدم.

 

قیم گفت: من چند مشکل داشتم؛ یکی پیدا کردن واژه ها و دیگری قدیمی بودن واژگان بود. مشکل دیگر معادل یابی بود که کلمات معادل درستی نداشتند. بر همین اساس تصمیم گرفتم فرهنگ لغت تألیف کنم. قبل از تالیف این فرهنگ لغت من به مدت سه سال فقط مطالعه می کردم و می خواستم فرهنگ نویسی را از قالب خودش خارج کنم.

 

این نویسنده ادامه داد: دیدم روشی که برای فرهنگ نویسی در داخل کشور داریم روش کاملا اشتباهی است و حتی کسی که به فرهنگ لغت برای جستجو مراجعه می کرد از فرهنگ لغت زده می شد. همچنین پیدا کردن مطلب در آن ها چون بر اساس ریشه بودند بسیار سخت بود. بر همین اساس فرهنگ لغتی بر اساس ترتیب ابجدی تهیه کردم که بر اساس ترتیب الفبایی است. ویژگی دیگر این کتاب حذف "ال" در نوشتن واژگان است. این کتاب 13 ویژگی دارد که ویژگی همه آن برابریابی است. من سعی کردم در فرهنگ لغت برابریابی را مبنا قرار دهم.

 

او تاکید کرد: به جرات می توان گفت که زبان عربی کامل ترین زبان دنیا است چراکه برای همه چیز کلمه و معادل دارد اما پیدا کردن معادل در زبان فارسی مشکل است. در زبان عربی برای کلمه شیر 356 معنا وجود دارد. بعضی جاها من مجبور شدم خودم معادل سازی کنم. اکنون چاپ یازدهم این کتاب به بازار آمده و نسخه دو جلدی آن زیر چاپ است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنای خوزستان سپس صلاح سالمی، منتقد ادبی، درباره کتاب "500 سال تاریخ خوزستان" قیم گفت: کتاب "تاریخ 500 ساله خوزستان" نوشته احمد کسروی از آن جهت دارای اهمیت است که درباره تاریخ خوزستان و مردم عرب خوزستان است. از این رو در دیگر کتاب های عربی، فارسی و انگلیسی می توان رد پای کسروی را دید اما متاسفانه کسروی به رغم اهمیت در اغلب موارد جانب انصاف را رعایت نکرده و چشم بر حقایق بسته یا آنها را وارونه جلوه داده است.

 

وی افزود: با این همه شاید بتوان اثر احمد کسروی را مهمترین اثر درباره مردم خوزستان دانست. البته تا قبل از تالیف کتاب "500 سال تاریخ خوزستان" نوشته عبدالنبی قیم در این کتاب قیم به نقد کتاب "تاریخ 500 ساله خوزستان" احمد کسروی می پردازد و سعی می کند نگاهی بی طرفانه به تاریخ داشته باشد.

 

او ادامه داد: در فصل اول کتاب که به منابع کتاب هایی که درباره خوزستان هستند پرداخته را بی شک می توان مهمترین نقشه راه برای سایر تاریخ پژوهان دانست. فصل دوم کتاب قیم به احمد کسروی اختصاص دارد. احمد کسروی به رغم گرایش های مذهبی که دارد چندین کتاب تالیف کرده و نقد احمد کسروی با این جایگاه کار قابل تحسینی است. فصل سوم مروری اجمالی به تاریخ خوزستان دارد. در این فصل تاریخ خوزستان از زمان هخامنشیان و پیدایش مشعشعیان تا زمان کنار رفتن آنها بررسی می شود.

 

سالمی بیان کرد: در فصل چهارم به نقد نظر و بغض احمد کسروی درباره حکومت مشعشعیان و تاسیس حکومت شیعی می پردازد. فصل پنجم مروری است بر دوره زمامداری بنی کعب که در این دوره شاهد حوادث زیادی بودیم. این کتاب دارای دو ویژگی است؛ اول این که قیم تاریخ نگاری است که تاریخ قوم خود را بررسی می کند و دوم این که قیم به نقد اثری می پردازد که تاکنون این چنین به آن پرداخته نشده است.

 

سپس عبدالنی قیم درباره کتاب "500 سال تاریخ خوزستان" خود گفت: من متوجه شدم که خیلی از مردم و جوانان ما با تاریخ این منطقه آشنا نیستند و افراد فرهیخته ای داریم که از تاریخ خوزستان چیزی نمی دانند یا کم می دانند. نکته دیگر این که وقتی کتاب های تاریخی را مطالعه می کردیم به کتاب های کسروی اشاره می شد. در حالی که کسروی دو سبقه داشت؛ اول این که ناسیونالیست دو آتشه بود و دوم این که ضد شیعه بود و در تحلیل ها و سخنانش از تاریخ افکار و عقایدش را دخالت می داد و تحلیل ها را بی طرف بیان نمی کرد. در بعضی جاها هم دروغ گفته بود.

 

وی گفت: احمد کسروی می گفت که در تاریخ نباید الفاظ ناشایست به کار برد اما درباره سید محمد الفاظ ناجوری به کار برده است. این موارد من را بر آن داشت تا آثار احمد کسروی را نقد کنم. انگیزه دیگر من نوشتن تاریخ 500 ساله خوزستان است. همچنین سعی کردم جانب انصاف را رعایت کنم.

 

این نویسنده خوزستانی اظهار کرد: کسروی در کتاب خود تناقض دارد. در جایی به سید محمد اتهام مهدویت می زند و در جای دیگر او را علی الهی می داند. من سعی کردم منصف باشم. کسروی در جاهای دیگری هم با انصاف سخن گفته که من آنها را تایید کردم. خوشبختانه توانستیم با چاپ کتاب "500 سال تاریخ خوزستان" کتاب هایی را نقد کنیم.

 

او همچنین تاکید کرد: صدا و سیمای خوزستان در بخش فارسی خود تاکنون یک بار هم از من به عنوان مولف خوزستانی دعوت نکرده است. در حالی که من دعوت نامه هایی از کشورهای دیگر برای همکاری در زمینه چاپ فرهنگ لغت دارم. در بخش فارسی صدا و سیمای خوزستان بسیار به من کم لطفی شده است اما بخش عربی خوب بوده و بارها از من دعوت کرده اند.

 

در پایان همایون قنواتی، مدیرکل فرهنگ ارشاد اسلامی خوزستان، گفت: امشب حال همه ما خوب است چون هوای فرهنگ را تنفس می کنیم. مقداری برای من سخت است که لحظاتی دیگر نمایشگاه کتاب کارش را تمام می کند اما این در کنار هم بودن می تواند آغاز راهی باشد برای فهم بیشتر از خودمان، فرهنگ، آیین ها و سنت ها تا تصور بهتری از استان خوزستان که استانی با سابقه تمدنی چند هزار ساله با مردمانی غنی و با پیشینه قدرتمند در حوزه های مختلف است نشان دهیم.

 

وی افزود: با حضور همه دوستان و علاقه مندان و اهالی فرهنگ و پژوهشگران فضایی پر از جو فرهنگی در استان را فراهم می کنیم. ما خیلی وقت کم داریم تا همه صاحب نظران علاقه مندان شاعران و نویسندگان را به مردم معرفی کنیم. هیچ محدودیتی یا مانعی برای تأسیس موسسات فرهنگی هنری یا خبرگزاری از جانب ما وجود ندارد. هر قدر به موسسات فرهنگی و هنری و تک منظوره در تاریخ و ادبیات خودمان توجه کنیم در ادبیات ما تأثیرگذارتر خواهد بود.

 

در پایان این نشست از عبدالنبی قیم، نویسنده و پژوهشگر خوزستانی، با اهدای لوح یادبود تقدیر و تجلیل شد.


خبرنگار: 17020
انتهای پیام
   
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد