سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز




در حمایت از برنامه موشکی و دانشمندان کشور؛
وقتی دولت روسیه با وجود اینکه پول موشک‌های اس ٣٠٠، را از ایران دریافت داشته، از تحویل موشک‌ها به ایران خودداری می‌کند و در امضای قطع‌نامه‌های شورای امنیت علیه ایران در کنار دیگر کشورهاست، چرا دولت ایران با تکیه بر دانش و هوش فرزندان خود سلاح‌های مورد نیازش را تولید و تأمین نکند؟
کد خبر: ۴۵۹۳۰۹
تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶-18 December 2014
نخستین چاه نفت در عربستان به سال ١٩٣٧ میلادی حفر شد که چهره اقتصادی این کشور را تغییر داد. از سال ١٩۵٠ تا سال ٢٠٠۶ عربستان سعودی سلاح و تجهیزاتی به ارزش ٨/٧٩ میلیارد دلار از امریکا خریداری کرد. جالب است بدانیم اسراییل از سال ١٩۴٩ تا ٢٠٠٧ یعنی حدود ۶٠ سال، ۶/۵٣ میلیارد دلار کمک نظامی از امریکا دریافت کرده است. 
به دیگر سخن، امریکا طی شصت سال گذشته، تنها به اسراییل و عربستان ۴٠٠/١٣٣ میلیارد دلار اسلحه و کمک نظامی فقط به این دو داده و این سلاح‌ها در منطقه انباشت شده‌اند. هم‌اکنون عربستان سعودی قراردادی به ارزش ۶٠ میلیارد دلار با امریکا منعقد کرده است. 

هدف عربستان و اسراییل بر تقویت بنیه دفاعی خود با به‌کارگیری سلاح‌های جدید و بازنگری در برنامه دفاعی سنتی‌شان است. هفته‌نامه التحریه طی گزارش مبسوطی می‌نویسد... از نیمه قرن گذشته، سیاست تسلیحاتی در خاورمیانه اساسا تحت تأثیر منازعه عربی – اسراییلی و طبیعت نظام دو قطبی جهانی قرار داشته است، اما بعد از جنگ اول خلیج فارس در منطقه، تحولی در نوع سلاح‌های جنگی در منطقه پدید آمد. نقش و اهمیت سلاح‌های هوشمند، باعث شده که کشورهای منطقه دنبال این نوع سلاح‌ها باشند؛ موشک‌های کروز، جنگنده‌های شبح یا بدون سرنشین، موشک‌های هوا به زمین و هوشمند با لیزر و اشعه مادون قرمز. 
غرب با بزرگ‌نمایی مسأله هسته‌ای ایران و ترساندن دیگر کشور‌ها و همچنین ضرورت حمایت از حوزه‌های نفتی منطقه ـ که شریان اقتصادی دنیای صنعتی هستند ـ از سال ٢٠٠٨ احتمال تعرض به ایران را گسترش داد؛ تعرض از ناحیه امریکا و اسراییل یا هر دو. با این تفاسیر‌ اوضاع ایران چه وضعی پیدا می‌کند؟ در سال ٢٠١١ میخاییل دمیتریوف، رئیس اداره فنی و همکاری نظامی روسیه اعلام کرد...‌

‌حجم قراردادهای تسلیحاتی این سال درمنطقه خاورمیانه ۴٨ میلیارد دلار است که در مقایسه با سال ٢٠١٠، ۵/٩ میلیارد دلار افزایش یافته است. در همین سال است که دولت روسیه قرارداد سپر موشکی اس٣٠٠ را که با ایران بسته بود، تحت فشار اسراییل و دیگر کشور‌ها غربی لغو کرد. سوریه هم که قرار بود موشک‌های کــروز (یا خونت) (yakhont) را از روسیه دریافت کند که برد آن ٣٠٠ کیلومتر بود به این بهانه که ممکن است چنین موشک‌هایی به دست حزب‌الله لبنان یا فلسطینی‌های غزه بیفتد لغو کرد؛ موشک‌هایی که مسیر آن مستقیم و ارتفاع آن کم و به سطح آبی می‌رسد که برفراز آن حرکت می‌کند و به همین اعتبار رصد کردن و کشف آن با رادار مشکل است. 
علاوه بر امریکا دولت انگلیس نیز طی سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٠ حدود ٨/١ میلیارد پوند سلاح به خاورمیانه صادر کرده است. آخرین توافق امریکا و عربستان که به اطلاع کنگره رسیده است خرید سلاح به ارزش ۵/۶٠ میلیارد دلار است که شامل ۴٨ جنگنده اف‌١۵ و ١۵٠ بالگرد هجومی و دیگر سلاح‌هاست که انگار عربستان خود را آماده جنگی منطقه‌ای می‌کند.  
علاوه بر آن، کنگره امریکا میزان کمک‌های نظامی خود به اسراییل را در سال جاری از ۵/٢ میلیارد دلار به ٣ میلیارد دلار افزایش داده است و چون قرارداد فروش ۴٨ جنگنده اف ١۵ را با عربستان منعقد کرده، موافقت کنگره را برای تجهیز ارتش اسراییل به جنگنده اف ٣۵ به جهت ضمانت امریکا از قدرتمند‌تر کردن ارتش اسراییل از همسایگانش جلب کرده است. رقابت تسلیحاتی در منطقه وارد حوزه‌های جدید مانند زیردریایی‌ها، موشک‌های کروز دوربرد و تقویت قدرت دفاعی در دریا‌ها هم شده است. در سال ٢٠٠٨ امارات مبادرت به خرید سیستم دفاعی موشکی به ارزش ١٧ میلیارد دلار کرد و خرید باتری‌های پاتریوت ضد موشکی و سیستم دوربرد تاد (thaad) و همچنین قرارداد خرید جنگنده اف ١۶ را امضا کرده است. 
جالب است بدانیم دولت امریکا کشور کوچک امارات را به شرکت در رزمایش هوایی – پرچم سرخ (redflag) در صحرای نوادا دعوت کرد. از برنامه تسلیحاتی دیگر کشور‌ها مانند عراق و پاکستان در می‌گذریم. دیگر همسایه ما ترکیه اخیرا در شمار کشورهای صادر‌کننده سلاح در خاورمیانه قرار گرفته است. حجم صادرات ترکیه در سال ٢٠١١ به حدود ۵/١ میلیارد دلار رسید و طی سال‌های گذشته رونق روبه رشدی داشته است در حالی که ترکیه با همه کشورهای منطقه خصوصا ایران، عربستان، امارات و رژیم اسراییل روابط رو به گسترش دارد و با تکیه برمشی میانه‌روانه حزب اعتدال و توسعه توانسته در بازار پررونق اسلحه منطقه سهم مناسبی را به خود اختصاص دهد. 
علاوه بر تسلیحات و تجهیزات دفاعی، امروزه سلاح‌های دومنظوره یعنی سلاحی که هم استفاده نظامی داشته باشد، هم استفاده درون شهری برای مقابله با خیزش‌های مردمی روبه رشد مورد استفاده کشورهایی است که داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند. ترکیه، هلند، کانادا، علاوه بر روسیه و امریکا جزو کشورهایی هستند که انواع سلاح‌هایی را که برای اهداف داخلی و تقابل با جریان‌های مخالف داخلی است تولید کرده و به فروش می‌رسانند؛ سلاح‌هایی که بیشتر برای مبارزه با جریان‌های داخلی است تا اهداف نظامی خارجی، حال پرسش این است در چنین منطقه و با چنین برنامه و اهدافی که دیگران دارند، کشور ما چه باید بکند؟ 
وقتی در رسانه‌ها می‌خوانیم که دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای امور خارجه در مسقط وقتی که برنامه موشکی ایران را پیش کشیدند با ناراحتی جلسه را ترک کرد، وقتی دولت روسیه با وجود اینکه پول موشک‌های اس ٣٠٠، را از ایران دریافت داشته زیر فشار غرب و اسراییل از تحویل موشک‌ها به ایران خودداری می‌کند به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ما که بخشی اعظم تجارت خارجی کشورمان با این کشور است و در امضای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران در کنار دیگر کشورهاست و به عنوان شریکی غیرقابل اعتماد از سالیان دور شناخته می‌شود و همیشه با مهره ایران در بازی شطرنج جهانی شرکت داشته است، چرا دولت ایران با تکیه بر دانش و هوش فرزندان خود سلاح‌های مورد نیازش را تولید و تأمین نکند؟ 
در دنیایی که دانشمندان ما حتی در ‌کشور از تعرض و حمله دشمنان کشورمان در امان نیستند و امثال دکتر تهرانی‌مقدم‌ها، جان بر سر باور و ایمان خود می‌گذارند، آیا حمایت از برنامه موشکی کشورمان تا وقتی که مسابقه تسلیحاتی یا بهتر بگویم خرید تسلیحاتی در پناه دلارهای نفتی در میان کشورهای منطقه وجود دارد راه‌حل دیگری پیش پای کشورمان وجود دارد؟ 
این مطلب نخستین بار به قلم نعمت احمدی در روزنامه اعتماد منتشر شده است.


رویترز به نقل از تجار و بازرگانان سوری می نویسد بانک مرکزی سوریه از افت قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و توانایی این کشور در تداوم حمایت از مهم ترین متحد منطقه ای اش یعنی سوریه، نگران است.
خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی می نویسد سوری ها که تا حدود زیادی بقای خود را در شرایط کنونی به تداوم حمایت های ایران وابسته می دانند، از افت قیمت نفت و تضعیف وضعیت اقتصادی ایران به عنوان مهم ترین متحد استراتژیک شان در منطقه نگران اند.رویترز:نگرانی حکومت اسد از کاهش قدرت اقتصادی ایران

به گزارش عصر ایران این خبرگزاری به نقل از یک "مقام اقتصادی " سوری در دمشق که نمی خواهد نامش فاش شود ، می نویسد:" اگر حمایت ایران نبود ما نمی توانستیم در برابر جنگ داخلی دوام بیاوریم. تداوم حمایت ایران از ما بسیار مهم و حیاتی است. در مقابل این حمایت ، ما طی این مدت به ایران بیش از گذشته وابسته شده ایم و درهای بیشتری را روی آنها گشوده ایم تا در سوریه سرمایه گذاری کنند."

بر اساس گزارش رویترز در ماه جولای سال گذشته میلادی (تیر 92) ایران یک خط اعتباری (وام) 3.6 میلیارد دلاری برای خرید محصولات نفتی سوریه از ایران و یک خط اعتباری (وام) 1 میلیارد دلاری برای خرید محصولات غیر نفتی اختصاص داد.

سوریه پیش از آغاز جنگ داخلی در این کشور، نفت استخراج می کرد ولی از زمان آغاز ناآرامی ها و جنگ داخلی تولید نفت این کشور به رقم صفر نزدیک شده است چرا که بخش اعظمی از میدان های نفتی این کشور تحت کنترل شورشیان مسلح قرار گرفته است.

رویترز به نقل از گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) می نویسد سفر اخیر نخست وزیر سوریه به تهران به منظور اطمینان یافتن از ادامه تامین نفت سوریه از سوی ایران بوده است.
قیمت نفت در بازارهای جهانی از ماه ژوئن سال جاری میلادی روندی نزولی یافته است و هم اینک به حدود 50 دلار در هر بشکه رسیده است.

رویترز می نویسد ارزش لیره سوریه که از آغاز بحران داخلی این کشور بیش از 70 درصد افت داشته است تنها در یک شب هفته گذشته 10 درصد دیگر افت پیدا کرده است.

ناظران اقتصادی در سوریه یکی از دلایل اصلی این افت ارزش را کاهش قیمت نفت و نگرانی در دمشق از ادامه حمایت های اقتصادی ایران از حکومت سوریه می دانند. 

رویترز به نقل از تجار و بازرگانان سوری می نویسد بانک مرکزی سوریه از افت قیمت نفت و تاثیر آن بر اقتصاد ایران و توانایی این کشور در تداوم حمایت از مهم ترین متحد منطقه ای اش یعنی سوریه، نگران است.

دو مقام اقتصادی سوری می گویند ایران سال گذشته به منظور حفظ و تقویت ارزش پول ملی سوریه،مبلغی بین 500 تا 750 میلیون دلار را به بانک مرکزی این کشور تزریق کرد.

ایران و روسیه مهم ترین متحدان و حامیان حکومت بشار اسد در برابر شورشیان مسلح به حساب می آیند که اقتصاد هر دو کشور در ماه های گذشته به واسطه کاهش شدید قیمت نفت تحت تاثیر قرار گرفته است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای پیشمرگه توانسته‌اند تروریست‌ها را بیش از ۱۰۰ کیلومتر وادار به عقب‌نشینی کنند
کد خبر: ۴۵۹۷۱۸
تاریخ انتشار:۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶-20 December 2014
گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای پیشمرگه توانسته‌اند تروریست‌ها را بیش از ۱۰۰ کیلومتر وادار به عقب‌نشینی کنند و بیش از ۷۵ داعشی در درگیری‌های اخیر کشته شدند.
به گزارش فارس به نقل از المیادین، نیروهای پیشمرگه اعلام کردند که با شکسته شدن محاصره منطقه سنجار 30 روستا را از دست داعش آزاد کردند.
بنابراین گزارش‌، نیروهای پیشمرگه در طی 48 ساعت توانستند 102 کیلومتر در سنجار پیشروی کنند و نیروهای داعشی را به عقب برانند.
به لحاط جغرافیایی منطقه سنجار در شمال غرب موصل واقع است و از توابع استان نینوی محسوب می شود. اهمیت کوهستان‌های سنجار در این است  که اگر نیروهای پیشمرگه سیطره خود براین منطقه را تکمیل کنند می تواند مرکز ثقل پیشروی نیروها به سمت مناطق جنوب و جنوب شرقی نظیر تلعفر و موصل واقع گردد. ضمن انکه سیطره بر سنجار به این معنی است که می تواند قبضه امنیتی بر بخش وسیعی از مرزهای عراق و سوریه از ربیعه گرفته تا مرزهای الانبار شمالی را تثبیت کند.
بنابر گزارش المیادین، در ادامه درگیری‌ها میان نیروهای پیشمرگه و تروریست‌های داعشی در سنجار  75 تروریست کشته شدند.
همزمان ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه از ابتدای هفته گذشته عملیاتی را برای مقابله با تروریست‌ها آغاز کرده‌اند و همزمان با عملیات نیروهای پیشمرگه و پیشروی به سمت جنوب، نیروهای ارتش و مردمی نیز به سمت شمال حرکت کرده‌اند تا بتوانند موصل را از کنترل داعش خارج کنند.
از سوی دیگر پایگاه خبری العهد گزارش داد که 40 تروریست در حملات هوایی آمریکایی به مواضع داعش در شمال موصل 40 تروریست کشته شدند.
عملیات سنجار با توجه به بشارتی که اخیرا حیدر العبادی نخست وزیر عراق مبنی بر ازاد سازی کامل موصل در اینده نزدیک داد از اهمیت بالایی برخوردار است می تواند مقدمه‌ای باشد بر باز پس گیری موصل دومین شهر بزرگ عراق توسط ارتش این کشور که از خرداد ماه گذشته در یک تبانی داخلی، منطقه ای و بین المللی به اشغال گروهک تروریستی داعش در آمد.
شبکه فاکس‌نیوز آمریکا به نقل از منابع امنیتی این کشور مدعی شد که در حمله اینترنتی به شرکت سونی تنها کره شمالی مسئول نبوده و مدارک حاکی از دست داشتن هکرهایی از ایران، چین و روسیه نیز است.
کد خبر: ۴۵۹۵۸۸
تاریخ انتشار:۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸-19 December 2014
شبکه فاکس‌نیوز آمریکا به نقل از منابع امنیتی این کشور مدعی شد که در حمله اینترنتی به شرکت سونی تنها کره شمالی مسئول نبوده و مدارک حاکی از دست داشتن هکرهایی از ایران، چین و روسیه نیز است.
به گزارش تسنیم به نقل از فاکس نیوز، منابع امنیتی آمریکا مدعی شده‌اند در تحقیقات اخیر خود درباره حمله اینترنتی به شرکت فیلم‌سازی سونی به مدارکی دست یافته‌اند که حاکی از آن است کره شمالی به تنهایی در این حمله اینترنتی نقش نداشته است. طبق این ادعا مدارک حاکی از افزایش احتمال نقش ایران، چین و یا روسیه در این حمله اینترنتی است.
پلیس فدرال آمریکا هرچند روز پنج‌شنبه انگشت اتهام را به سوی کره شمالی گرفته بود اما بعد از آن از وجود یک بدافزار خبر داد که تا اندازه‌ای اقدام به خرابکاری در سیستم‌های شرکت سونی کرده که به نظر می‌رسد منبع آنها در گذشته کره شمالی نبوده باشد بلکه این حمله از کشورهای ایران، چین و روسیه صورت گرفته باشد.
به گفته منابع پلیس فدرال این بدافزار به دو شیوه بازنویسی داده‌ها و اختلال در روند اجرا اقدام به تخریب اطلاعات کرده است. پلیس فدرال پس از اولین حمله به شرکت سونی هشدار داد که این بدافزار ممکن است بسیار مخرب باشد که امکان بازیابی اطلاعات وجود نداشته باشد. منابع امنیتی همچنین مدعی شدند که شواهد علمی حاکی از آن است که مرحله نهایی حملات از خارج از مرزهای کره شمالی صورت گرفته است.
برخی مقامات که نخواستند نامشان فاش شود اعلام کردند که این حمله از خارج از کره شمالی برنامه ریزی شده اما به اعتقاد آنها عاملان حمله با دستور دولت کره شمالی اقدام به انجام آن کرده‌اند. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به حمله به شرکت سونی به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند زیرا این اولین‌بار است که  یک بدافزار مخرب یک شرکت آمریکایی را هدف قرار داده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد