سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه ایران کشور تولید کننده نفت و گاز است، اظهار داشت: اقتصاد این کشور بر نفت و گاز متکی است.
پوتین: به توافق هسته‌ای با ایران بسیار نزدیکیم
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، با بیان اینکه کشورهای پنج بعلاوه یک به توافق با ایران بسیار نزدیک هستند، گفت: برای توسعه روابط و همکاری های روسیه با ایران تلاش می کنیم و توافق هسته ای سبب تقویت همکاری ها خواهد شد.

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در پاسخ به سوالی در باره علت سطح پایین مبادلات تجاری میان ایران و روسیه و اینکه آیا سفیر روسیه در تهران مسئول این مساله است، گفت: ارزیابی کارایی سفیر برعهده وزارت خارجه روسیه است اما من از عملکرد این وزارتخانه راضی هستم.

پوتین گفت: حجم مبادلات بازرگانی میان روسیه و ایران در سال گذشته کاهش یافت و این مساله بطور عمده به دلایل شرایط بین المللی بود. برای توسعه حجم مبادلات بازرگانی با ایران و تنوع سازی ساختار آن تلاش کردیم و در این خصوص هیچ مانعی برای توسعه روابط روسیه و ایران وجود ندارد.

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه ایران کشور تولید کننده نفت و گاز است، اظهار داشت: اقتصاد این کشور بر نفت و گاز متکی است.

پوتین با اشاره به وضعیت پیچیده بازارهای جهانی نفت اظهار داشت: برخی معتقدند این وضعیت بر اثر توطئه عربستان سعودی و آمریکا به وجود آمده که می خواهند از این طریق روسیه و ایران را مجازات کنند.

وی ادامه داد: برخی هم بر این باورند که وضعیت به وجود آمده در واقع نوعی رقابت تولیدکنندگان نفت سنتی با شرکت های تولید کننده نفت قاره ای (شیل) است تا آن را از بازار خارج کند.

رییس جمهوری روسیه گفت: در هر صورت برای توسعه همکاری ها و متنوع سازی ساختار آن با ایران تلاش می کنیم و شرکای ایرانی هم علاقمند به گسترش همکاری ها هستند.

وی افزود: در حال حاضر با ایران در عرصه های مهمی همچون ماشین سازی و هواپیماسازی همکاری می کنیم و درصدد گسترش روابط با این کشور هستیم.

پوتین خاطرنشان کرد: مقام های روس بارها به ایران سفر کرده اند از جمله وزیر انرژی روسیه در سال جاری چند بار به این کشور سفر کرد و شاهد سفر مقامات ایرانی به مسکو بودیم.

وی با بیان این که مسایلی در رابطه با پرداخت ها میان دو کشور وجود داشته است، اظهار داشت: نیاز به اراده مقامات دو کشور برای حل این مسایل وجود دارد.

پوتین در پاسخ به سوالی در مورد امکان مشارکت نفتی ایران و روسیه گفت: همکاری در قراردادهای نفتی میان دو کشور باید سودآور باشد.

وی افزود: به جست وجوی راه های توسعه همکاری های بازرگانی با ایران می پردازیم.
پوتین همچنین گفت که روسیه با شرکای ایرانی برای حل مساله هسته ای ایران همکاری می کند و وضعیت به گونه ای است که طرف های مذاکره کننده هسته ای به توافق جامع خیلی نزدیک شده اند.
رییس جمهوری روسیه مواضع سنجیده جمهوری اسلامی ایران در مساله هسته ای را ستود.
وی در مورد امکان سفر خود به تهران گفت: سفر من به ایران امکانپذیر است و در صورت نیاز از کانال های دیپلماتیک بررسی می شود.
وی گفت: من در گذشته به تهران سفر و چند بار هم با رییس جمهوری ایران در مناسبت های مختلف دیدار کرده ام.
رییس جمهوری روسیه گفت: به تماس ها با رییس جمهوری ایران ادامه می دهیم و اگر نیاز به سفر به تهران وجود داشته باشد این امکان را بررسی می کنیم و هیچ محدودیتی در این مورد در رابطه با عوامل خارجی وجود ندارد.
پوتین گفت: روسیه در ساخت نیروگاه هسته ای بوشهر مشارکت و دو طرف قراردادی هم برای ادامه همکاری در این عرصه امضا کردند.کنفرانس مطبوعاتی سالانه پوتین دهمین کنفرانس مطبوعاتی بزرگ وی در طول سه دوره ریاست جمهوری بود و بیش از سه ساعت به طول انجامید.در این کنفرانس مطبوعاتی یک هزار و 259 خبرنگار داخلی و خارجی شرکت داشتند.



یک مسئول نظامی آمریکا از کشته شدن شدن معاون سرکرده گروهک تروریستی داعش و فرمانده تکفیری‌های داعش در عراق خبر داد.
به گزارش مشرق، شبکه خبری سی ان ان نوشت: "حاجی معتز" معاون ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش و "عبد الباسط" فرمانده تکفیری‌های داعش در عراق در یک حمله هوایی به مواضع تروریست‌ها در عراق کشته شدند.
شبکه خبری "سی ان ان" این خبر را به نقل از یک مسئول نظامی آمریکا که نخواست نامش فاش شود، منتشر کرد.
از سوی دیگر، "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفتگو با روزنامه "وال استریت ژورنال" اعلام کرد که سه عضو ارشد داعش طی حملات هوایی چند هفته اخیر آمریکا کشته شدند.
رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌و گویی که وال استریت ژورنال آن را روز پنجشنبه منتشر کرد، اعلام کرد که در حملات هفته‌های اخیر هوایی آمریکا، سه سرکرده داعش کشته شدند.
پیشتر جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا عنوان داشته بود که داعش هم‌اکنون در عراق در موضع دفاعی قرار گرفته است.منبع: تسنیم

ما تلاش می کنیم کمک هایمان را به حدود 850 هزار کودک که به طور مستقیم از نزاع در سوریه تاثیر می پذیرند برسانیم / مدیر منطقه ای یونیسف افزود: به رغم وضعیت امنیتی سخت و چالش های بزرگ دیگر در بحران سوریه، یونیسف توانست به میلیون ها کودک و خانواده آنان خدماتی از جمله آب پاک، خدمات فاضلاب، آموزش، بهداشت، روان درمانی و پیوستن به خانواده ارائه کند.
سازمان ملل متحد، بحران سوریه را بزرگترین بحران برای کودکان در جهان توصیف کرد.

به گزارش عصرایران ، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با صدور بیانیه ای که در سایت اینترنتی اش منتشر شده ضمن اعلام برنامه های این سازمان برای سال آینده میلادی ( 2015 ) گفت که بحران سوریه بزرگترین تهدید برای کودکان در جهان به شمار می رود.
خانم "ماریا کالیفیس" مدیر یونیسف در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه ای اعلام کرد: تا یک ماه پیش زندگی 7.6 میلیون کودک در این منطقه به دلیل خشونت و مهاجرت اجباری به نابودی کشیده شد. پیش بینی می شود این رقم در پایان سال 2015 به بیش از 8.6 میلیون کودک افزایش یابد.
هم اکنون بحران سوریه، بزرگترین بحران در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به شمار می رود.

در حال حاضر بحران سوریه، فلسطین، عراق و لیبی مهمترین بحران های منطقه خاورمیانه و شمال افریقا به شمار می روند.
مدیر منطقه ای یونیسف افزود: به رغم وضعیت امنیتی سخت و چالش های بزرگ دیگر در بحران سوریه، یونیسف توانست به میلیون ها کودک و خانواده آنان خدماتی از جمله آب پاک، خدمات فاضلاب، آموزش، بهداشت، روان درمانی و پیوستن به خانواده ارائه کند.
او درباره برنامه یونیسف برای سال 2015 هم گفت: ما برای افزایش دسترسی کودکان به آب پاکیزه و خدمات فاضلاب تلاش می کند. این اقدام از طریق تقویت شبکه های آب و زیرساخت های تامین آب پاکیزه عملی خواهد شد. ما برای تامین نیازهای بیش از 16 میلیون نفر در سوریه تلاش می کنیم.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه "ما تلاش می کنیم کمک هایمان را به حدود 850 هزار کودک که به طور مستقیم از نزاع در سوریه تاثیر می پذیرند برسانیم " آمده است که یونیسف برای افزایش فرصت های تحصیل برای کودکان به ویژه در سوریه و اردن تلاش می کند. 
سوریه 22 میلیون نفر جمعیت دارد.
مدیر منطقه ای یونیسف ادامه داد: علاوه بر این تلاش می کنیم در میان خانواده کودکان دارای شرایط نامناسبت، کمک نقدی و لباس زمستانی توزیع کنیم.
یونیسف تاکید کرد که برای انجام این اقدامات نیازمند نزدیک به 903 میلیون دلار بودجه است.
سوریه از 4 سال پیش تاکنون با بحران روبه رو است. این کشور هم اکنون درگیر جنگ داخلی گسترده و خشونت باری است که حدود 200 هزار کشته و 7 ملیون نفر آواره در داخل و خارج از مرزهای سوریه برجای گذاشته است.


نگاهی متفاوت به زندان‌های عربستان؛
زندان‌های سعودی به گونه‌ای است که افرادی که حتی به دور از رویکردهای تکفیری وارد زندان‌ها می‌شوند، در پایان دوره محکومیتشان به تروریست‌های تمام‌عیار تبدیل می‌شوند.
گروه بین‌الملل مشرق - در پی انتشار پدیده تفکرات تکفیری در منطقه خاورمیانه و کل جهان یک منبع برجسته سعودی از نقش زندان‌های سیاسی عربستان سعودی یا زندان‌های که برای گرایش‌های خاص گروه‌های تروریستی در نظر گرفته شده، در این راستا سخن به میان آورد. این منبع به فعالیتهای موجود در زندان‌ها برای پرورش تکفیری ها و تعلیم دیدگاه‌های وهابی اشاره کرده و در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد تأکید کرد که تعداد این زندان‌ها نزدیک به هفت مورد است که بزرگترین و مهم‌ترین آن‌ها زندان الحائر در ریاض است. زندان "شعار" در أبها واقع در إمارت القصیم، زندان "ذهبان" در جدة، زندان "القسیم" در امارت القسیم و زندان  "الرماح" در منطقة الشرقیة از دیگر نمونه های این زندان ها هستند.

تابعیت زندانیان

 
بنابر اعلام این منبع برجسته زندانیان این زندان‌ها تنها سعودی نیستند، بلکه از دیگر کشورهای عربی نظیر مصر، تونس، عراق، سوریه، امارات و یمن نیز در این زندان‌ها حضور دارند. برخی از یمنی ها در مناطق مرزی بازداشت شده و علاوه بر شکنجه و زندانی شدن در زندان‌ها در معرض تعلیمات وهابیت قرار می‌گیرند. حتی شهروندانی از اروپا نیز در زندان‌ها حضور دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فرانسوی‌ها، آمریکایی‌ها، اتریشی‌ها و آلمانی‌ها اشاره کرد. 
این منبع سعودی تعداد زندانیان مذکور را بسیار بالا خواند و گفت که در برخی بازداشتگاه‌ها این تعداد از استانداردهای جهانی بیشتر است. مقامات آل سعود به عمد تمرکز زندانیان را در برخی زندان‌ها بیشتر می‌کنند تا بتوانند فشارهای روحی و روانی آن‌ها را بیشتر کرده و آن ها را از فضای زندان ها متاثر کنند.


این منبع در تشریح علت تعداد بالای زندانیان در این زندان‌ها گفت که در حالی که این زندان‌ها مختص به زندانیان سیاسی یا حامیان رویکردهای تروریستی است، اما دستگاه قضایی سعودی برخی از مجرمان جنایی را نیز در آنها محبوس می‌کند. 
این در حالیست که جرم هایی که قانون عربستان آن‌ها را اقدامات مجرمانه کوچک می‌خواند باید با غرامت‌های مالی مجازات شود. برخی از این جرم‌ها عبارتند از: سرقت‌های کوچک، تجاوزها کوچک ، رفتار غیر انضباطی مانند اذیت و آزار یا مشاجره با دیگران، تخریب جزئی اعمال دیگران و دیگر موارد مشابه .  


روند تبدیل زندانیان عادی به تکفیری‌ها 


این منبع در مورد نحوه تولید تکفیری ها در جریان گذراندن مدت محکومیت گفت که موارد فراوانی وجود دارد که فرد به اتهامات غیر از افراط‌گرایی دینی در زندان‌ها محبوس می‌شود، اما در پایان دوره محکومیتش به یک تروریست تمام عیار تبدیل می‌شود. 
فرد زندانی در هنگام ورود به این زندان‌ها در حبس انفرادی قرار می‌گیرد تا روحی‌اش تضعیف‌ شده و دچار سرخوردگی روانی شود. 

بنابراین گزارش مدت محکومیت هر یک زندانی‌ها با دیگران متفاوت است، در بیشتر موارد از یک سال فراتر است. یکی از زندانیان در این زمینه می‌گوید که یکی از متهمان مدت چهار سال را در زندان انفرادی گذراند و در هنگام خروج از انفرادی شبیه انسان‌های عقب‌مانده شده بود. وی توضیح می‌دهد که پس از اتمام زندان انفرادی متهم وارد خطر واقعی می‌شود، این خطر اتاق‌های عمومی است که تکفیری ها در آن جریان امور را در دست دارند، متهم در این اتاق‌ها احساس نجات و آسایش می‌کند و مدت شکنجه اش به پایان می‌رسد. این در حالی است که وی نمی‌داند که با ورود در این اتاق‌ها به سالن تکفیری و تغییر اعتقادی وارد شده است.
به گفته این منبع فردی که از زندان انفرادی خلاص شده، در نتیجه فروپاشی حالت‌های روانی‌اش نیاز به هم‌گرایی با دیگران و ایجاد ارتباط با آن‌ها دارد، به همین علت خود را در اختیار شیوخ تکفیری و وهابی قرار می‌دهد و تسلیم آن‌ها می‌شود و در زمره تروریست‌ها وارد می‌شود. با گذشت زمان این فرد رفتار آن‌ها را می‌پذیرد و به آن‌ها ایمان می‌آورد و بعد از چند سال این متهم به یک "تروریست تکفیری ساخت عربستان" تبدیل می‌شود.


ماهیت کمیته های نصحیتی

این منبع از سوی دیگر به نقش کمیته‌های موسوم به کمیته‌های نصیحتی اشاره کرده و گفت مأموریت این تیم‌ها در ظاهر همراهی با زندانیان و مطمئن شدن از روند صحیح گذران محکومیت آن‌ها است، اما در حقیقت این کمیته در راستای منافع حاکمیت سعودی عمل می‌کند و شامل عناصر تکفیری است که زندانیان را به اطاعت از شیوخ تکفیری دعوت می‌کنند. 


تعیین حقوق برای محکومان تکفیری 


این منبع سعودی به واقعیت دیگری در زندان‌های عربستان اشاره و تأکید کرد که هر کسی که زیر پرچم افراط‌گرایی اعتقادی قرار گیرد، حقوقی ماهیانه برای وی تعریف می‌شود. وی به روند شست‌وشوی مغزی زندانیان اشاره کرده‌ و می‌گوید که سران گروهک‌های تکفیری به زندانیان وعده می‌دهند که بعد از آزادی حقوق ماهیانه خود را دریافت خواهند کرد. این حقوق‌ها برای زندانیان خارجی و اروپایی تا 2هزار ریال سعودی و برای زندانیان سعودی و برخی محکومان عرب به 4 هزار ریال سعودی نیز می رسد. 
بخشی از این رو حقوق نیز در زمان زندانی بودن فرد به خانواده وی تحویل داده می‌شود که همین موضوع روابط بین زندانی و شیوخ تکفیری را مستحکم‌تر می‌کند و آن‌ها به این اعتقاد می‌رسند که اقداماتشان در این پروژه امری مبارک و مقدس است، چرا که از داخل زندان خانواده خود را اداره می‌کنند و همچنین امیدوارند در هنگام خروج از زندان به اندازه‌ای پول در اختیار داشته باشند که بتوانند گذران زندگی کرده و به فعالیت‌های شغلی بازگردند . 


معامله های لعنتی


این منبع در پایان سخنانش به معامله هایی اشاره می‌کند که آن‌ها را "لعنتی" توصیف می‌کند. معامله هایی که بین مقامات آل سعود با زندانیانی که حال تبدیل به تروریست‌های افراطی و تکفیری شده‌اند صورت می‌گیرد. براساس این معامله محکومان می‌توانند در صورت رفتن به مناطق مبارزاتی در صفوف ارتش عربستان یا پیوستن به گروه‌های تروریستی و تکفیری دیگر از زندان آزاد شوند.


این منبع به نقل از برخی از زندانیان که پیش‌تر در بازداشتگاه‌های عربستانی بودند، می‌گوید که مقامات آل سعود پیشنهادات زیادی را در زمان اشغال بحرین از سوی نیروهای سپر جزیره در مارس 2011 برای مشارکت در این عملیات به زندانیان داده‌اند، آن‌ها همچنین پیشنهادات فراوان دیگری را نیز برای عزیمت به سوریه در آغاز بحران این کشور با شعار کمک به انقلاب مطرح کرده اند. بسیاری از این مشوق ها و وعده ها هنوز هم برای کسانی که داوطلب عزیمت به سوریه و عراق تحت عنوان جهاد یا اسامی دیگر می‌شوند، وجود دارد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد