سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز


وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت در صورت امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5 این موضوع در جلوگیری از افزایش اصطکاک میان ایران و دیگر کشورها نقش خواهد داشت.
وزیر خارجه بریتانیا گفت: ما می توانیم مسئله هسته ای تهران را به شیوه ای حل کنیم که برای ایران و غرب راضی کننده باشد. 
او در عین حال تاکید کرد: نباید امتیازات بیشتری در مذاکرات هسته ای ایران ارائه کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، "فیلیپ هاموند" روز شنبه گفت: بریتانیا و دیگر قدرت های مذاکره کننده با ایران (گروه 1+5 ) نباید امتیازات بدون حکمت را برای دست یابی به توافق هسته ای با ایران ارائه کنند.

هاموند که در همایش امنیتی در منامه بحرین سخن می گفت ادامه داد: باید استقامت را انتخاب کنیم. به جای اینکه برای دست یابی به توافق، امتیازهایی بدون حکمت ارائه کنیم باید از موضع اساسی خود در زمینه غنی سازی اورانیوم حمایت کنیم.

وی افزود: هدف نهایی بریتانیا در مذاکرات دست یابی به توافقی است که براساس آن ایران نتواند سلاح هسته ای تولید کند. لندن تلاش می کند به هم پیمانان خود در جنوب خلیج فارس اطمینان دهد که با آنها در نگرانی های امنیتی شان سهیم است.

وزیر خارجه بریتانیا همچنین گفت در صورت امضای توافقنامه هسته ای میان ایران و گروه 1+5  این موضوع در جلوگیری از افزایش اصطکاک میان ایران و دیگر کشورها نقش خواهد داشت.

وی افزود: عوامل بسیاری برای بی اعتمادی میان ایران و همسایگانش در خلیج فارس و ایران و غرب وجود دارد اما پرونده هسته ای عنصر مهمی است.

وزیر خارجه بریتانیا تاکید کرد: ما می توانیم مسئله هسته ای را به شیوه ای حل کنیم که برای ایران و غرب راضی کننده باشد. 
او درباره امضای توافقنامه با بحرین برای ایجاد پایگاه نیروی دریایی بریتانیا در این کشور هم گفت: این توافقنامه زمینه ای برای حضور دائمی نیروی دریایی ارتش بریتانیا در خلیج فارس است. این پایگاه جدید میزبان ناوهای هواپیمابر و رزمناوها خواهد بود.



جزئیاتی از بودجه 94 /
اختصاص 4میلیارد تومان به بنیاد سعدی به ریاست غلامعلی حدادعادل و 14 میلیارد و دویست و 95 میلیون تومان به موسسه امام خمینی به ریاست آیت الله مصباح یزدی از جمله جزئیات بودجه سال 94 کشور است.
حسن روحانی رئیس جمهور امروز لایحه بودجه سال 94 را به مجلس ارائه کرد.

به گزارش عصرایران، برخی نکات جالب بودجه اختصاص یافته به دستگاه ها که از متن کامل بودجه منتشر شده در خبرگزاری فارس اقتباس شده را در ادامه می خوانید:

نهاد ریاست جمهوری = 111 میلیارد تومان

فرهنگستان زبان و ادب فارسی به ریاست غلامعلی حداد عادل = 11میلیارد و هشتصد میلیون تومان

بنیاد ایران شناسی = 752 میلیون تومان

فرهنگستان هنر = 934 میلیون تومان

شورای نظارت بر صدا و سیما = 3میلیارد و دویست و بیست میلیون تومان

رسیدگی به 200 پرونده تحریم دستگاه ها = 15 میلیارد تومان

مجمع تشخیص مصلحت نظام = سی میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان

مرکز تحقیقات استراتژیک = هشت میلیارد و دویست میلیون تومان 

پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر = 400 میلیون تومان به دستگاه 30443

شورای عالی ایرانیان خارج از کشور = 21 میلیارد تومان

مرکز مطالعات جهانی شدن = 9 میلیارد و 600 میلیون تومان

مجلس شورای اسلامی = 480 میلیارد تومان

شورای نگهبان= 80 میلیارد تومان

کمک به کشورهای هدف= ده هزار میلیارد تومان

سازمان بسیج = 885 میلیارد تومان

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به ریاست حجت الاسلام خسروپناه = هشت میلیارد و هشتصد و هشتاد و 5 میلیون تومان

بنیاد سعدی به ریاست غلامعلی حدادعادل = 4میلیارد تومان

موسسه امام خمینی به ریاست آیت الله مصباح یزدی = 14 میلیارد و دویست و 95 میلیون تومان

صداوسیما = بیش از هزار میلیارد تومان

"گفته ها و عملکرد ایران باید تطابق داشته باشد. ایران باید از طریق حسن نیت، اعتمادسازی و شفافیت، روابط همسایگی خوب و مستمری برپایه عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بنا کند."
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی گفت:  ایران کشور مهم و تاریخی است و باید نقش محوری را برعهده بگیرد.

به گزارش عصرایران، نزار مدنی در عین حال گفت که اگر ایران می خواهد چنین نقشی را داشته باشد نباید در امور داخلی همسایگانش دخالت کند. 
خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) نوشت: نزار مدنی در سخنرانی در نشست امنیتی منامه، ایران را کشور مهم و تاریخی توصیف کرد و گفت: این کشور باید نقش محوری را ایفا کند.

وی افزود: در صورتی که ایران این نقش را در راه رفاه و رشد خود طی کند ما در راس استقبال کنندگان از این روند خواهیم بود. ما از اینکه تهران شریک کامل و آگاه از مسؤولیت های خود در برابر امنیت خلیج فارس باشد استقبال می کنیم.

وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی توضیح داد: گفته ها و عملکرد ایران باید تطابق داشته باشد. ایران باید از طریق حسن نیت، اعتمادسازی و شفافیت، روابط همسایگی خوب و مستمری برپایه عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بنا کند.

نشست گفتگوی منامه با موضوع بررسی موضوعات امنیتی منطقه و جهان با حضور سیاستمداران و صاحبنظران حوزه امنیت از روز شنبه در پایتخت بحرین آغاز به کار کرد و سه روز ادامه دارد.
وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی افزود: تروریسم میان هیچ کشوری، تفاوت قائل نمی شود به همین دلیل نیازمند تلاش های مشترکی از همه کشورها برای مقابله با آن هستیم. نیاز همیشگی برای همکاری بین المللی وجود دارد زیرا خلیج فارس از اهمیت استراتژیک بسیار زیادی برخوردار است. نمی توان امنیت خلیج فارس را از امنیت جهان جدا کرد.

بایدن : از نظر من امکان رسیدن به تفاهم نهایی هر چند بسیار ناچیز اما وجود دارد و اکنون که هنوز بختی برای پیشرفت داریم، زمان آن نیست که آن را با خطر شکست روبه‌رو کنیم.
جو بایدن معاون رییس جمهور آمریکا شب گذشته در نشست مرکز سابان در اندیشکده بروکینگز در واشنگتن با دفاع از سیاست دولت اوباما در قبال گفت و گوهای هسته ای با ایران به اسراییل وعده داد ، واشنگتن توافق به گفته او "بد" با ایران نخواهد کرد.سخنان بایدن درباره احتمال توافق هسته ای با ایران

به گزارش عصر ایران به نقل از هافینگتون پست بایدن در سخنان خود با اشاره به تلاش هایی برای تحریم های بیشتر ایران در کنگره این کشور، این تلاش ها را در حالی که امیدهایی برای حل وفصل مساله هسته ای ایران در جریان گفت وگوهای 1+5  با ایران وجود دارد، ریسک پذیر و خطرناک خواند.

بایدن در عین حال تاکید کرد تحریم های دو سال گذشته آمریکا و متحدان این کشور علیه ایران هم توانسته اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار دهد و هم از سرعت برنامه های اتمی این کشور کاسته است.

بایدن همچنین امکان رسیدن به یک توافق جامع و نهایی با ایران بر سر برنامه هسته ای را ناچیز دانست و گفت : از نظر من امکان رسیدن به تفاهم نهایی هر چند بسیار ناچیز اما وجود دارد و اکنون که هنوز بختی برای پیشرفت داریم، زمان آن نیست که آن را با خطر شکست روبه‌رو کنیم.

معاون رییس جمهور آمریکا به اسراییل وعده داد ، واشنگتن اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته ای دست یابد. معاون رییس جمهور آمریکا با اذعان به وجود اختلاف نظر تاکتیکی بین آمریکا و اسراییل بر سر مساله هسته ای ایران، بر تعهد واشنگتن به تامین امنیت ملی اسراییل تاکید کرد.

ایران ادعای تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و در گفت و گوهای اخیر خود با گروه 1+5 با برداشتن گام هایی اعتماد ساز ، این مساله را اثبات کرده است.

سخنان بایدن در مخالفت با تحریم های بیشتر علیه ایران و در عین حال تاکید او بر تعهد ایالات متحده به دفاع از امنیت ملی اسراییل ، در حالی است که بر اساس گزارش روزنامه هاآرتص اسراییل  اختلاف نظرها بین دولت اوباما و دولت دست راستی نتانیاهو در اسراییل به حدی رسیده است که کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا برای تنبیه اسراییل بابت شهرک سازی های غیر قانونی در قدس شرقی در حال رایزنی برای اعمال تحریم هایی علیه اسراییل هستند.

رایس با تاکید بر این نکته که تحریم‌های بیشتر در این مقطع سازنده نیست، افزود: «آمریکا امروز با تهران بر سر سطح غنی سازی، نیروگاه تولید پلوتونیوم اراک و همچنین وجود شفافیتی بی‌سابقه در برنامه هسته‎ای ایران به توافق موقت رسیده است.» رایس تاکید کرد ایرانی‎ها اعلام کرده‌اند اگر مجازات مالی جدید علیه آنها به‌کار گرفته شود از مدار دیپلماسی بیرون خواهند رفت.
دنیای اقتصاد- در شرایطی که قانون‌گذاران افراطی کنگره آمریکا عزم خود را جزم کرده‎اند تا برای اعمال فشار بیشتر بر ایران تحریم‌های جدیدی علیه کشور وضع کنند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داد که اکنون زمان مناسبی برای تصویب تحریم جدید علیه ایران نیست؛ اگرچه او ادعا کرد که تحریم‌ها نقشی کلیدی داشته‌اند. ماری هارف می‎گوید: «ما یک دفاع محکم در برابر آنها ارائه خواهیم داد تا بگوییم چرا اکنون زمان مناسبی برای تحریم‌های جدید نیست.» 

همزمان مرضیه افخم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران از برگزاری یک دور مذاکره با 1+5 در ماه جاری میلادی (دسامبر) طبق توافق خبر داد و مجید تخت روانچی نیز ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ گام‎های جدی از سوی گروه 1+5 در مذاکرات هسته‎ای، به‌زودی به توافق جامع دست یابیم. 

دیپلمات‌های ارشد آمریکایی قصد دارند طی هفته جاری «با ارائه استدلال‌هایی قوی» از قانون‌گذاران آمریکایی بخواهند تا از افزودن بر تحریم‌ها علیه ایران چشم‌پوشی کنند. خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه نوشت که وندی شرمن، معاون موقت وزیر خارجه آمریکا، در صدر دیپلمات‌هایی قرار دارد که قصد دارند در این زمینه با کنگره صحبت کنند. شرمن از ماه‌ها پیش ریاست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ را بر عهده داشته‌ است. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه گذشته نوشت که سناتور رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجه سنای آمریکا، هم‌اینک به دنبال اِعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران است. منندز به «وال استریت ژورنال» گفت که اگر مذاکرات با جمهوری اسلامی تا مهلت تعیین‌شده در مارس ۲۰۱۵ به توافق نهایی منجر نشود، تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش پیدا کند. 

او ادعا کرد که «تحریم‌ها باعث شد ایران به میز مذاکره بیاید و تحریم بیشتر هم باعث می‌شود ایران توافق کند.» بنا بر این گزارش، رابرت منندز قصد دارد درخواست تحریم بیشتر علیه ایران را به یک لایحه تخصیص بودجه دفاعی که هم‌اینک در دست بررسی است ضمیمه کند. برای جلوگیری از این اقدام، وندی شرمن روز پنج‌شنبه پشت درهای بسته جلسه‌ای با اعضای کنگره خواهد داشت. به گفته خانم شرمن، اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند ماه‌ها تلاش سخت دیپلماتیک را با خطر شکست روبه‌رو کند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه درباره جلسه پیش‌روی شرمن با کنگره به خبرنگاران گفت: «در مورد اینکه الان وقت تحریم جدید نیست، استدلالی بسیار قوی به آنها ارائه خواهیم داد.» او افزود: «ما این استدلال را چه علنی، چه خصوصی و چه در تمام سطوح مطرح خواهیم کرد؛ چرا که قویا به آن باور داریم.»به گفته هارف، مقام‌های ارشد قصد دارند «پیشرفت‌هایی» که طی ماه‌های گذشته در مذاکرات با ایران به‌دست آمده را برای اعضای کنگره شرح بدهند. 

هارف می‎گوید: مقامات همچنین درباره‌ پیشرفت‌های به دست آمده در جریان مذاکرات ماه‌های گذشته به قانون‌گذاران مخالف توضیح خواهند داد. او همچنین گفت: «واضح است که به‌منظور حفظ امانت در مذاکرات نمی‌توانیم همه جزئیات را به اشتراک بگذاریم؛ اما قانون‌گذاران باید همچنان روی دیپلماسی سرمایه‌گذاری کنند.» کارشناسان هشدار داده‌اند تحریم‌های جدید به شدت ایران را خشمگین خواهد کرد.» هارف در پایان مدعی شد: «اگر نگوییم بزرگ‌ترین دلیل، اما یکی از دلایلی که موجب حضور ایران پای میز مذاکره شده است تحریم‌هایی بوده که کنگره اعمال کرده و وزیر امور خارجه نیز از آن حمایت کرده است، بنابراین، تحریم‌ها نقشی کلیدی داشته است.» 
از دیگر سو سناتور راند پل نیز نسبت به اعمال تحریم‎های بیشتر علیه ایران هشدار داد و گفت این مساله ممکن است ایران را از پای میز مذاکره دور کند. 

به گزارش «ایرنا»، راند پل در کنفرانس خبری به همراه سناتور منندز، اشاره کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تمدید مذاکرات تمجید کرده و آن را راهی برای ایجاد تغییر در پاره‌ای از بخش‌های گفت‌وگوها دانسته است. او معتقد است: آمریکا هرآنچه که در توانش باشد انجام خواهد داد تا مانع دستیابی ایران به آنچه که او سلاح هسته‎ای نامید شود. پل تاکید کرد که بنا نهادن تحریم‎ها در این مرحله از مذاکرات می‌تواند جلوی تمام پیشرفتی را که تاکنون به دست آمده است، بگیرد. به نوشته وال استریت‌ژورنال، مذاکرات هسته‎ای ایران برای هفت ماه دیگر تمدید شده است و طبق اعلام مقامات آمریکایی و ایرانی، دو طرف نتوانسته‌اند شکاف‌هایی را که بر سر دو موضوع کلیدی مذاکرات شامل آینده ابعاد ظرفیت تولید سوخت هسته‌ای ایران و شتاب لغو تحریم‌ها است، پر کنند. 
 
 هشدار رایس به کنگره 
همچنین سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در مخالفت با سخنان رابرت منندز، سناتور تندروی دموکرات که خواهان تشدید تحریم‎ها علیه ایران است، می‎گوید که اعمال تحریم‎های بیشترعلیه ایران، مذاکرات هسته‎ای را با شکست مواجه خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری هیل و روزنامه وال‌استریت ژورنال، رایس روز دوشنبه و در جریان کنفرانس خبری افزود: «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تبعاتی خواهد داشت.» او با اشاره به برخی از این پیامدهای منفی، تاکید کرد که از جمله این تبعات گروه 1+5 از هم خواهد پاشید و جامعه بین‌الملل نیز آمریکا را بابت شکست مذاکرات سرزنش خواهد کرد نه ایران را و ایرانی‎ها هم به این نتیجه خواهند رسید که دیگر دلیلی برای ادامه روند مذاکره نمی‎بینند. 

رایس با تاکید بر این نکته که تحریم‌های بیشتر در این مقطع سازنده نیست، افزود: «آمریکا امروز با تهران بر سر سطح غنی سازی، نیروگاه تولید پلوتونیوم اراک و همچنین وجود شفافیتی بی‌سابقه در برنامه هسته‎ای ایران به توافق موقت رسیده است.» رایس تاکید کرد ایرانی‎ها اعلام کرده‌اند اگر مجازات مالی جدید علیه آنها به‌کار گرفته شود از مدار دیپلماسی بیرون خواهند رفت. 
 
 یک دور مذاکره در دسامبر 
همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تکذیب تغییر در مفاد توافق ژنو و تفاهمات قبلی گفت که هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات اتمی ایران با کشورهای گروه ۵+۱ مشخص نیست، اما طبق توافق در دسامبر یک‌دور مذاکره برگزار خواهد شد. به گزارش «ایرنا»، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت که هنوز زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و کشورهای گروه ۵+۱ مشخص نیست و دو طرف در حال گفت‌وگو در این‌باره‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره جزئیات تمدید مذاکرات وین و تغییر در این توافقات گفت: «اخباری منتشر شده است که درصدد رد و تایید آن نیستم، اما هیچ گونه تغییری بر اساس توافق ژنو و چارچوب‌هایی که تعیین شده است در دوره تمدید عمل خواهد شد و تغییری در مفاد ژنو و تفاهمات قبلی رخ نداده است.» خانم افخم اضافه کرد: «هرگونه فعالیتی که در زمینه ذخایر غنی‌شده و اکسید شده و تبدیل آنها به میله سوخت است دقیقا منطبق با فعالیت‌ها و نیازهای برنامه‌های تحقیقاتی کشور است.» 

افخم افزود: «طبق اطلاعی که پیدا کردیم میزانی که ماهانه برای کار نیاز دارند حتی کاهش هم پیدا کرده یعنی میزانی که قرار بود از اکسید به میله سوخت تبدیل شود. این چارچوب است و برنامه رآکتور تحقیقاتی تهران نیز براساس همین است و تغییر ویژه‎ای هم رخ نداده است.» 
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که چرا نتایج مذاکرات به مردم و رسانه‌ها داده نشده است، گفت که آنچه قابل اطلاع‌رسانی بوده کاملا اطلاع‌رسانی شده است. او افزود: «در میان کشورهای مذاکره کننده، بیشترین میزان ارائه اطلاعات را ما داشته‎ایم و این هم وظیفه تیم مذاکره کننده بوده است و بازهم آمادگی داریم به هر گونه ابهامی که برای افکار عمومی وجود دارد پاسخ دهیم.» 
 
 جای هیچ‌گونه نگرانی نیست 
افخم در ادامه به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات و نتیجه آن در وین و سخنان رئیس جمهوری بعد از پایان مذاکرات اشاره کرد و گفت: «این نشان می‎دهد که جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. مساله مذاکرات و روندی که طی می‎شود کاملا دقیق و شفاف به افکار عمومی منتقل می‎شود که باعث آرامش است.» 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ابعاد توافق سیاسی نیز توضیح داد که مذاکره‌کنندگان باید چارچوبی را تعیین کنند که براساس آن بتوانند روی توافقات و جزئیات توافق کارهای بعدی صورت بگیرد و آن چارچوب همان بحث توافق سیاسی است. او افزود: «چنانچه این توافق حاصل شود مسیر و روند برای نگارش جزئیات و توافق در خصوص جزئیات مشخص می‎شود.» 
 
 در خلأ کار نمی‎کنیم 
افخم درباره اینکه آیا توافق سیاسی موضوع تحریم‌ها را شامل می‌شود یا خیر؟ گفت: «همان گونه که آقای ظریف بارها تاکید کردند هیچ توافقی حاصل نمی‎شود مگر اینکه روی همه موضوعات توافق شود؛ بنابراین همه موضوعات باید مورد تفاهم قرار گیرد تا امکان ورود به جزئیات باشد.» او درباره اظهارنظرهای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه برخی تحریم‎‌ها را برداریم، امکان دارد بتوانیم به بهانه حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم آنها را وضع کنیم، افزود: «اظهارنظر درباره اینکه بعد از حل این موضوع سراغ چه چیز می‌روند، زودهنگام است. اجازه دهید در روند و متناسب با اخبار و تحولاتی که پیش خواهد آمد جلو برویم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: «البته ما هم برای خود چارچوب و نقشه راه داریم و اینطور نیست که در خلأ کار کنیم و متناسب با روندی که پیش خواهد رفت، کار را دنبال می‎کنیم.» 

سخنگوی  وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه توافق انجام شده‌است و الان اعلام نمی‌شود، گفت: «دوستانی هستند که اصرار دارند در روند اطلاع‌رسانی و آن چیزی که از سوی مذاکره‌کنندگان و حوزه‎های پیرامونی آن به‌طور صریح و رسمی اعلام می‎شود، شک ایجاد کنند.» او افزود: «ما پیش از این هم و قبل از مذاکرات مسقط اعلام کردیم هیچ گونه توافقی نشده است و همه چیز در روز مذاکره شکل می‎گیرد و در مذاکرات اخیر هم همین گونه شد. اگر دوستان روند اظهارنظرها و اخبار منتشر شده را دنبال کنند می‎بینند که واقعا اخبار در مسیر و همگام با آن چیزی است که در فضای مذاکرات انجام شده است.» به گفته سخنگوی وزارت خارجه این خبرها و گمانه‌زنی‎هایی که ابراز می‌شود، درست نیست. او اضافه کرد: «این که توافقی حاصل شده و الان گفته نمی‎شود کاملا غلط و کذب است، اما در عین حال امروز مذاکره‌کنندگان به یک دیدگاه نزدیکتری رسیده‌اند، اگرچه هنوز برخی اختلافات هست.» 
 
 گام‌های بزرگ ایران 
در عین حال معاون اروپا و آمریکای وزارت امورخارجه در دیدار با معاون وزیر خارجه ایتالیا ابراز امیدواری کرد که با اتخاذ گام‎های جدی از سوی گروه 1+5 در مذاکرات هسته‎ای، به‌زودی به توافق جامع برسیم. به گزارش «ایرنا» به نقل از اداره کل دیپلماسی رسانه‎ای وزارت امور خارجه، مجید تخت روانچی در دیدار با لاپو پیستللی، معاون وزیر خارجه ایتالیا درباره مذاکرات هسته‎ای گفت: «جمهوری اسلامی ایران گام‎های بزرگی برای حل این موضوع برداشته و امیدوار است با اتخاذ گام‎های جدی از سوی طرف مقابل، به‌زودی به توافق جامع برسیم.» 
 
 نشست ویژه شورای حکام 
همچنین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اعلام کرد هفته آتی نشست ویژه ۳۵ عضو شورای حکام برای بررسی بودجه لازم برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایمیلی اعلام کرد که نشست فوق در 11 دسامبر (20 آذر) برگزار خواهد شد. دیپلمات‌ها می‌گویند که یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس، احتمالا در این نشست درخواست 5 میلیون دلار دیگر برای پرداخت هزینه‌های نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران ارائه خواهد کرد. 



عبدی در پاسخ به این سوال که آیا شما فتنه را خط قرمز می‌دانید یا نه؟ بیان داشت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم خط قرمز نظام را تعیین کنم؛ نظرم در مورد قضایای سال 88 کاملا متفاوت است و با اصول‌گرایان و حتی با اصلاح طلبان متفاوت است.
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر شرایط به همان زمان (دوران تسخیر لانه جاسوسی) برگردد، نیازی نیست که ما و دیگران باشیم، شما هم در همان شرایط قرار بگیرید و رفتاری که با شما بشود، شما هم همین اقدام را انجام می‌دهید

به گزارش فارس، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در جلسه پرسش و پاسخ نشست دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر در دفاع از تسخیر لانه جاسوسی اظهار داشت: به نظرم می‌آید که اگر شرایط به همان زمان برگردد نیازی نیست که ما و دیگران باشیم، شما هم در همان شرایط قرار بگیرید و رفتاری که با شما بشود، شما هم همین اقدام را انجام می‌دهید.

عبدی با بیان اینکه خود آمریکایی‌ها نیز پیش بینی تسخیر لانه جاسوسی را می‌کردند گفت: لیندرف مسئول سیاسی کنسولگری آمریکا در ایران در گفتگویی اعتراف می‌کند که شواهد بسیار زیادی وجود دارد که خود آمریکا دریافته بود که حتی اگر تسخیر سفارت آمریکا رخ نداده بود، معلوم نبود چه وضعیتی در مورد آینده برای سفارت ما پیش می‌آمد.

وی تاکید کرد:  این که عمل آن روز را با شرایط امروز بسنجیم، نوعی استنباط است؛ می‌توان در مورد هر چیزی این استنباط را انجام داد و نتیجه این مسئله -مقایسه شرایط امروز با آن زمان و تسخیر لانه جاسوسی- قطعا منفی خواهد بود.

این فعال سیاسی با اشاره به ابزار پیشمانی عده‌ای مانند امیرانتظام گفت: کتاب ایشان را بخوانید، یک دو جلدی است؛ چاپ اول که من مشاهده کردم ابتدای کتاب متوجه شدم که همه چیزهای که بیان کرده و شواهدی که بیان کرده است، هیچ ربطی به تسخیر لانه جاسوسی ندارد و کاملا معلوم است که وی ناراحت بوده و از روی عصبانیت حرف‌هایی گفته است و بعد از یک سری انتقادات، آقای امیر انتظام سکوت کرد و دیگر حتی پاسخی هم نداد.

عبدی در پاسخ به این سوال که آیا شما فتنه را خط قرمز می‌دانید یا نه؟ بیان داشت: من در جایگاهی نیستم که بخواهم خط قرمز نظام را تعیین کنم؛ نظرم در مورد قضایای سال 88 کاملا متفاوت است و با اصول‌گرایان و حتی با اصلاح طلبان متفاوت است.

وی با بیان اینکه معتقدم مدیریت قضیه سال 88 برنامه‌ریزی شده بود اما نه از این جایی که سیستم ادعا می‌کند تصریح کرد:  اصلاح طلب‌ها داخل این برنامه شدند. بنده در نامه‌ای به آقای میردامادی در سال 87، یک پیش بینی داشتم که منتشر هم شده است؛ در آنجا گفتم چه کسانی دوستان اصلاح طلبان را به چه میدانی می‌کشانند، آنها قصد ندارند که اصلاح‌طلب‌ها را بزنند بلکه هدف‌شان این است که ریشه اصلاح طلبی را در کشور بزنند، به هر حال به نظر من، با انتخابات 92 شرایط کشور بهتر شد.
وی علت تاخیر در اعلام کشف این فساد بانکی را 'حفظ منافع' بانکی عنوان کرد که تخلف در آن صورت گرفته بود.
رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که فساد 12 هزار میلیاردتومانی یکی از بانکهای کشور طی سالهای 1385 تا 1391 رخ داده ولی کشف آن در سال گذشته بوده است.

به گزارش ایرنا، 'ولی الله سیف' که در برنامه 'نگاه یک ' شنبه شب شبکه اول سیما سخن می گفت، اظهار داشت: پس از کشف این سوء جریان در اواخر شش ماهه نخست سال 92 در سیستم بانکی، مساله تحت کنترل قرار گرفت و مراجع قضائی در جریان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه 12 هزار میلیارد تومان، حجم سوء استفاده نیست بلکه گردش عملیاتی است که اتفاق افتاده است، توضیح داد: 70 میلیارد تومان بیشترین مبلغی بوده که در اختیار سوء استفاده کنندگان قرار گرفته بود اما چون گردش داشت چنین حجمی را از عملیات بانکی ایجاد کرده است.

سیف افزود : تاکنون همه عوامل این مسئله شناسایی شده و تحت پیگرد قرار گرفته اند و یکی از آنها نیز بازداشت شده است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: افزون بر وصول اصل مبلغ، جریمه ای با نرخ سود 34 درصد در شش قسط نیز برای متخلفان محاسبه شده است که تاکنون چهار قسط آن وصول شده است و آخرین قسط آن نیز ماه آینده وصول می شود.

وی علت تاخیر در اعلام کشف این فساد بانکی را 'حفظ منافع' بانکی عنوان کرد که تخلف در آن صورت گرفته بود.

سیف با اشاره به برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد در هفته جاری تصریح کرد: شرایط به گونه ای است که انسجام و اتفاق نظر در کشور برای افزایش سلامت اداری و مبارزه با فساد وجود دارد.

وی گفت: نگاه ما در این زمینه نظام مند و براساس تجربیات جهانی است و برگزاری این همایش برای هماهنگی بیشتر ، تبیین برنامه ها و پرداختن به نکات کلیدی صورت می گیرد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: با روش های قدیمی و سنتی نمی توان بهره وری نظارتی را افزایش داد بلکه باید از تجربیات روز و فناوری های جدید استفاده کرد .

وی با بیان اینکه نقش اساسی بانک مرکزی اطمینان از کنترل های داخلی هر بانک است اضافه کرد : هرگاه این کنترلها مطلوب باشد هیچگاه بانک تصمیماتی که آن را با بحران مالی روبه رو کند، نمی گیرد.

سیف گفت: بانک مرکزی برنامه کلانی را برای افزایش کیفیت نظارت خود در دستور کار دارد که افزایش اصلاح ساختارها ، اصلاح فرآیندها و روش ها و بهبود فناوری ها به ویژه در بخش ای تی محورهای آن است.

وی افزود: این برنامه ده ساله، بانک مرکزی را متحول می کند و زمینه های سوء استفاده را از بین می برد.

وی اجرای سامانه نسیم در زمینه بانکداری دولتی و راه اندازی سامانه چکاوک را از این برنامه ها برشمرد.

سیف گفت: در چهارساله منتهی به سال 92 تعداد بیست و دو میلیون چک برگشتی داشتیم و این مسئله بین فعالان اقتصادی وبازار بی اعتمادی ایجاد می کرد .

رئیس کل بانک مرکزی گفت: سامانه چکاوک با هدف کاهش چک های برگشتی تاکنون در 12 استان راه اندازی شده است و تا 22 بهمن امسال در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور از فناوری دنیا عقب است و باید به نظام حاکمیت شرکتی مجهز شود گفت : نظام بانکی با بازسازی خود و استفاده از فناوری های جدید می تواند تحولات خوبی داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نشست های نظارتی با بانک ها داریم و اشکالهای آن را مشخص و زمان بندی برای اصلاحات تعریف می کنیم، افزود: هر بانک یک برنامه زمان بندی اصلاحی دارد و هر ماه میزان اصلاحات را اعلام می کند.

وی، اصلی ترین کار بانک مرکزی را ایجاد ثبات و آرامش بازار خواند و گفت : یکسان سازی نرخ ارز ، تعادل میان سود بانکی و تورم و کاهش تورم از ریز برنامه های بانک مرکزی است .

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اجرای سیاست پولی منضبط می تواند ما را به اهداف برساند افزود: برنامه هایی که انضباط را در شرایط مطلوب قرار می دهد و از استفاده از منابع محدود و تسهیلات را بهینه می کند باید محقق شود.

* جلوگیری از ایجاد رانت


سیف درباره مهمترین گلوگاههای ایجاد فساد در نظام بانکی گفت : نظام بانکی در جایی قرار دارد که هدف است و برخی دستگاهها نیز چنین ویژگی دارند و به این دلیل باید از سیستم های غیر قابل نفوذ و قابل کنترل تر استفاده کنند.

سیف با بیان اینکه باید از ابزارهای پیشرفته دنیا برای کنترل نظام بانکی استفاده کنیم، تصریح کرد: باید از وجود رانت در نرخ ها جلوگیری کرد چون اگر نرخ ها واقعی باشد هیچکس نمی تواند از رانت استفاده کند.

وی با بیان اینکه اگر نرخ ها را سرکوب کنیم شتاب برای استفاده از رانت شکل می گیرد، گفت : پرهیز از قیمت های مصنوعی و تعادل در بازار موجب جلوگیری از سوء جریان و ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک ها در کشورهای مختلف نیاز به همکاری با یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: بر این اساس بانک ها باید از هویت ، نظامات ، پایداری در مقابل حوادث و میزان آزمون و خطای یکدیگر آگاه باشند تا بتوانند آسان تر با هم کار کنند.

سیف افزود: شفاف سازی اطلاعات موجب از بین رفتن رانت می شود.

وی گفت : همه بانک ها باید همه ضوابط خود از جمله اعطای تسهیلات ، نرخ سود سپرده ها و دستورالعمل های زمینه های مختلف فعالیتی را در دید همه قرار دهند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: تاکنون زمینه دسترسی به این اطلاعات فراهم نبوده است اما اکنون بانک ها ملزم شده اند که اطلاعات را در دید همه قرار دهند.

* ساماندهی موسسات اعتباری

سیف درباره اخباری مبنی بر انحلال یکی از بانکهای خصوصی گفت : اینکه آن را منحل کند نادرست است اما بانک مرکزی برای صیانت از منافع سپرده گذاران الزاماتی را تکلیف می کند که هر نهادی در زمینه پول فعالیت می کند و سپرده های مردم را می گیرد باید این الزامات را رعایت کند.

وی افزود: در گذشته برخی موسسات شکل گرفتند که بانک مرکزی کنترلی بر آنها نداشته است .

سیف گفت: به عنوان نمونه تعاونی های اعتباری که از وزارت تعاون مجوز می گرفتند اما از ابتدا مشخص نبود می خواهد مبادلات اعتباری و بانکی کنند اما به این سمت رفته اند و بانک مرکزی جلوی آنها را گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی 14 گروه را در این زمینه شناسایی کرد که تاکنون 4 گروه از این تعداد خود را با شرایط بانک مرکزی تطبیق داده اند و بقیه نیز باید این مقررات را رعایت کنند و از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

سیف گفت: این موسسات مجاز به دریافت سپرده های جدید تا تطبیق و دریافت مجوز از بانک مرکزی ندارند.

وی افزود: همراهی کامل با دستگاههایی که می توانند در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی افزود : درصورت تخلف این موسسات ، بانک مرکزی از اختیار انحلال خود استفاده کند.

وی تاکید کرد: ما نمی خواهیم کوچکترین تزلزلی در اعتماد مردم به بانک ها ایجاد شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سپرده گذاران باید به داشتن مجوز محل سپرده گذاری از بانک مرکزی توجه کنند گفت : هر اقدامی که بانک مرکزی انجام دهد برای حفظ منافع سپرده گذاران است .

رئیس کل بانک مرکزی افزود : هر موسسه یا بانکی که عادت به خلاف و بی نظمی و فعالیت خارج از نظارت بانک مرکزی داشته باشد بانک مرکزی با آن برخورد می کند.

* میزان معوقات بانکی؛ 87 هزار میلیارد تومان

رییس کل بانک مرکزی درباره میزان معوقات بانکی کشور گفت: از هر بانک 20 پرونده بزرگ مطالبات خود را خواستیم که در مجموع 575 پرونده شد و میزان مبلغ این تعداد پرونده به 24 هزار میلیارد تومان می رسد که حدود یک سوم مطالبات معوق نظام بانکی کشور است.

سیف خاطرنشان کرد: میزان مطالبات بانکی کشور هم اکنون 87 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با کل مانده تسهیلات نظام بانکی 3/14 درصد است.

وی با بیان اینکه مطالبه 150 هزار میلیارد تومانی رقم دقیقی نیست افزود : در سال 89 - 90 و 91 تبصره های قانون بودجه الزامی را برای نظام بانکی ایجاد کرده بود که مطالبات غیرجاری را تقسیط کنند.

سیف گفت : زمانی که این مطالبات تقسیط شد از مطالبات معوق خارج و به سرفصل جاری منتقل می شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : در این زمینه اصولی وجود نداشت و فقط با دستور بود که البته با نظام بانکی نمی توان دستوری رفتار کرد.

وی اضافه کرد : براین اساس ظرفیت بازگشت این مطالبات به سرفصل غیر جاری وجود داشت و به این دلیل گفته می شد ممکن است رقم به 150 هزار میلیارد تومان برسد.

سیف، طرح های زود بازده را از عوامل ایجاد مطالبات و معوقات بانکی عنوان کرد و اظهارداشت: کمیته ای در بانک مرکزی و کمیته هایی در هر کدام از بانک ها وجود دارد که پرونده های مطالبات بانکی در آنها بررسی می شود.

* ایجاد یک دادگاه ویژه بانکی

رئیس کل بانک مرکزی همچنین خبر داد: قوه قضائیه تصمیم گرفته است که یک دادگاه تخصصی نظام بانکی ایجاد کند.

سیف با اشاره به مشکلاتی که در زمینه باز پس گرفتن مطالبات میلیاردی وجود دارد، گفت: کسی که 500 میلیارد تومان بدهکار است از هر روشی استفاده می کند که بدهی خود را نپردازد.

وی افزود: برخی از این تسهیلات بر اساس اعتماد بوده و وثیقه ای دریافت نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: وصول مطالبات بانکی موضوعی اساسی و حیاتی برای بانک هاست،

وی گفت: تا پایان سال آینده میزان مطالبات بانکی به میزان استاندارد جهانی خواهد رسید.

سیف افزود: میانگین جهانی برای مطالبات بانکی زیر 5 درصد است .

وی، خروج بانک ها از بنگاه داری و واگذاری بنگاههای بانک ها به بازار ، واگذاری املاک و مستغلات بانکها ، پیگیری و سرعت بخشیدن به وصول مطالبات بانک ها و افزایش سرمایه بانکها را از جمله راهکارهای دولت برای مهار تورم در سال 93 برشمرد.

سیف گفت: بر این اساس ظرفیت پرداخت تسهیلات بانکها در سال 93 از 240 هزار میلیارد تومان به 280 هزار میلیارد تومان افزایش یافت .

وی افزود: اولویت را براین گذاشتیم که 60 درصد از این میزان تسهیلات برای سرمایه در گردش پرداخت شود.

وی با بیان اینکه گزارش هفت ماهه نشان می دهد نظام بانکی منضبط فعالیت کرده است گفت : نظام بانکی 177 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که بسیار بیشتر از سهم هفت دوازدهم است .

سیف اضافه کرد : 60 درصد از این تسهیلات برای سرمایه در گردش پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت : در بخش صنعت 80 درصد تسهیلات پرداختی برای سرمایه در گردش صنایع بوده است.

وی اضافه کرد : در سه ماهه نخست سال 93 در مقایسه سه ماهه نخست سال 92 اطمینان یافتیم که کشور از رکود خارج می شود و رشد اقتصادی آغاز شد که 6/4 درصد بود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برخی به این آمار تشکیک کردند گفت : آمار بانک مرکزی محل تشکیک ندارد.

وی افزود : در سه ماه نخست سال 92 حدود 460 هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی داشتیم که در سه ماهه نخست سال 93 به 480 هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

سیف گفت : در سه ماهه نخست سال 92 همه گروهها جز کشاورزی رشد منفی داشتند اما در سه ماهه نخست سال 93 همه گروهها رشد مثبت داشتند.

سیف با بیان اینکه بانک مرکزی برنامه کنترل تورمی را اجرا کرده است اضافه کرد : در پایان آبان میانگین تورم سالیانه به 2/18 درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه1/15درصد و نرخ تورم در آبان 5/1درصد است.

وی افزود: میانگین بهای تولید کننده که شاخص پیش نگر است نشان می دهد تورم در آینده این گونه جهت گیری کند 7/17 درصد است .

سیف گفت : نقطه به نقطه این شاخص نیز 13 درصد و ماهیانه آن که مربوط به آبان است 6 دهم درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد : اینکه پیش بینی شده بود در پایان سال 93 درصد تورم به 17 درصد برسد قابل تحقق است.

وی افزود: نرخ میانگین تورم ماهیانه در 24 سال گذشته یک و نیم درصد ، نرخ تورم یکسال منتهی به مرداد 92 سه و نیم درصد و نرخ تورم یکسال منتهی به مرداد 93 1/1 درصد است.

سیف گفت : این نشان دهنده آثار مثبت برنامه اقتصادی یکسال گذشته ای که دولت آن را اجرا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت ها نیست افزود : تورم یعنی افزایش قیمت که زمانی 40 درصد بوده است اما اکنون به 18 درصد رسیده است.

وی گفت : روند کاهش نرخ تورم بر کاهش نرخ سود بانکی تاکید می کند.

سیف اضافه کرد : رشد نقدینگی در هفت ماهه منتهی به آبان امسال /28 درصد است که 9/3 درصد مربوط به موسسات غیر مجازی بودند که اکنون زیر چتر بانک مرکزی قرار گرفته اند .

رئیس کل بانک مرکزی گفت : هدف گذاری برای رشد نقدینگی 28 تا 25 درصد بود که نشان دهنده ی موفقیت ماست.

وی افزود : افزایش نقدینگی بر اثر افزایش ضریب فزاینده آثار خود را نشان داده است اما رشد پایه پولی آثار منفی دارد که باید به آن توجه کنیم.

* یکسان سازی نرخ ارز

رئیس کل بانک مرکزی گفت : یکسان سازی نرخ ارز از برنامه های قطعی ماست اما پیش نیاز آن ارتباطات بین المللی بانکی کشور است و تا زمانی که این محقق نشده است باید روند کنونی را ادامه دهیم.

سیف درباره شناسایی برخوردارها و رجوع به حساب های بانکی آنها در موضوع پرداخت یارانه ها افزود : هر کاری که قانونی است باید اجرا شود و درباره حساب های بانکی تا این لحظه هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

وی گفت : شخص رئیس جمهور و بانک مرکزی با این کار به دلیل احساس امنیتی که مردم باید درباره حساب های بانکی شان داشته باشند ، موافق نیست .

سیف یادآور شد: از پرونده مالیاتی افراد می توان برخورداری آنها را تشخیص داد.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد