سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



استاندار خوزستان بر تأمین آب کل اراضی کشاورزی استان تا پایان امروز تأکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- عبدالحسن مقتدایی در جلسه توسعه شیلات و شهرک‌های کشاورزی که امروز، 16 آذرماه در محل استانداری برگزار شد، عنوان‌کرد: 15 سال است که وضعیت تأمین آب کشاورزی و عدم هماهنگی بین سازمان آب و برق جهاد کشاورزی هر سال تکرار می‌شود.

 

وی با ابراز نارضایتی از عدم هماهنگی بین سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی افزود: عدم هماهنگی بین مدیران مشکلاتی را ایجاد می‌کند که گریبان‌گیر مردم می‌شود. اگر قرار باشد هر دستگاهی انتزاعی برخورد کند و به مشکلات مردم استان توجه نکند، چطور می‌توان به اهداف توسعه دست یافت.

 

مقتدایی خاطرنشان‌کرد: بی‌آب‌ترین استان‌ها در اوج خشکسالی، آب سطح زیادی از اراضی خود را تأمین می‌کنند اما چرا کشاورزان خوزستان با این منابع آبی، با محدودیت کشت مواجه‌اند.

 

همچنین کیخسرو چنگلوایی، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این جلسه اظهارکرد: با توجه به شرایط مستعد کشاورزی موجود در استان سالانه 138 محصول در سطح یک میلیون و 420 هزار هکتار ازاراضی استان کشت می‌شود.

 

وی افزود: 98 درصد اراضی کشاورزی استان وابسته به آب است و تنها 2 درصد به صورت دیم کشت می‌شوند. بر این اساس لازم است آب زیادی برای کشت این محصولات تخصیص یابد.

 

رییس جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان‌کرد: با گذشت یک ماه از کشت محصولات پاییزه متأسفانه سازمان آب و برق به تعهدات خود در زمینه تأمین آب کشاورزی عمل نمی‌کند. در حال حاضر اراضی کشاورزی حوضه‌های کرخه و مارون به دلیل ممنوعیت کشت بلاتکلیف مانده‌اند. کشاورزان اراضی خود را کشت کرده‌اند اما آبی برای آبیاری ندارند.

 

در این جلسه مصطفی شبه، معاون بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان گفت: به دلیل محدویت منابع آبی حوضه مارون و کرخه امکان بهره‌برداری بیش از 60 درصد وجود ندارد اما جهاد کشاورزی هم‌اکنون اجازه کشت 80 درصدی را به کشاورزان داده است.

 

وی بیان‌کرد: در حال حاضر میزان بهره‌برداری از آب در حوزه کرخه 965 میلیون مترمکعب و در حوزه مارون 840 مترمکعب است، یعنی 35 درصد بیش از ظرفیت موجود از منابع آبی استفاده شده است.

 

معاون بهره‌برداری سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان‌کرد: هم‌اکنون 2 هزار تلمبه در حوضه کرخه نصب شده و از این طریق مزارع کشاورزی آب‌رسانی می‌شود. همچنین در حوضه مارون آبیاری به صورت انهار سنتی است که باید دو حوضه کنترل شوند تا آب فقط در بالادست مصرف نشود و مقداری به اراضی پایین‌دست برسد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد