سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز


قبل از این محدوده نفوذ ایران به سوریه و تا اندازه ای لبنان بود اما هم اکنون عراق و به ویژه یمن به دایره نفوذ عمیق تهران اضافه شده اند. علاوه بر این، نفوذ قبلی ایران در سوریه و لبنان هم عمیق تر شده است.
عصر ایران ؛ رضا غبیشاوی -  سفیر جدید ایران در یمن در نخستین روزهای حضورش در این کشور قبل از اینکه استوارنامه اش را تسلیم رئیس جمهور یمن کند و به طور رسمی عهده دار مسؤولیت سفارت شود با استقبال متفاوتی روبه رو شد.

 این استقبال البته نه از جنس دسته گل ها و پیام های تبریک معمول و قابل انتظار که از جنس آتش و خون بود. صبح روز سه شنبه گذشته
انفجار خودروی بمب گذاری شده مقابل منزل سفیر ایران در صنعا منجر به یک کشته و 17 زخمی شد. برخی منابع گفته بودند سفیر ایران تنها 10 دقیقه قبل از انفجار، منزل خود را ترک کرده بود. اندکی بعد القاعده هم با صدور پیامی مسؤولیت این حمله را برعهده گرفت.

این همان پیامی بود که قبل از این شامل دو دیپلمات دیگر ایرانی هم شده بود. حدود یک سال پیش یک دیپلمات ایرانی در یمن در حمله مسلحانه تروریستی کشته شد و دیپلمات ایرانی دیگری هم ربوده شد تا سفیر جدید تهران هم اکنون بداند گرچه شیعیان حوثی ها و گروه انصار الله توانستند پایتخت یمن را تصرف کنند و دست برتر را داشته باشند اما القاعده همچنان به دنبال مقابله با شرایط جدید این کشور و منطقه است.

انفجار خودروی بمب گذاری شده در مقابل منزل سفیر ایران در صنعا خرابی های زیادی برجا گذاشت

3 کشته در انفجار منزل سفیر ایران در یمن/ سفیر در خانه نبود  (+عکس)

به نظر می رسد حمله اخیر به منزل سفیر ایران در یمن با پیام های زیر همراه بود.

1- هشدار به رئیس جمهور یمن

قبل از این خبرهایی منتشر شده بود که رئیس جمهور یمن پس از یک سال مخالفت، بالاخره هم اکنون با پذیرش سفیر از ایران موافقت کرد و بر همین اساس هم تهران سفیر جدیدی را به صنعا اعزام کرد.
به نوشته برخی رسانه های یمنی، عوامل متعددی در تغییر نظر هادی منصور رئیس جمهور یمن در ارتباط با پذیرش سفیر جدید نقش داشت. نکته اول، پیروزی های نظامی و سیاسی گروه انصار الله (شیعیان هوادار حوثی ) در تصرف مسلحانه پایتخت و دیگر شهرهای مهم این کشور است که باعث شد تا به نوعی ایران به عنوان حامی اصلی گروه انصار الله، دست برتر را در صحنه سیاسی یمن داشته باشد و صنعا دیگر به مانند گذشته نتواند با تهران رفتار غیردوستانه داشته باشد.
نکته دوم سکوت عربستان سعودی در برابر پیشروی حوثی ها به سمت پایتخت یمن و تصرف صنعا و دیگر شهرهای این کشور است که باعث نارضایتی رئیس جمهور یمن شده بود.
رسانه های یمنی گفته بودند رئیس جمهور یمن قصد داشت با پذیرش سفیر جدید از ایران، نارضایتی خود را از عملکرد عربستان سعودی در برابر تحولات این کشور نشان دهد.
به نظر می رسد عوامل حمله به منزل سفیر ایران در صنعا قصد داشتند این پیام را به رئیس جمهور یمن برسانند که گرچه او با حضور دوباره سفیر ایران موافقت کرده اما هنوز نیروهای مخالفی وجود دارند که بتوانند در این مسیر کارشکنی کنند.
 
2- پیام به حوثی ها

شیعیان یمن که به عنوان هوادارن "حوثی" به حوثی ها مشهور شده و در قالب گروه انصار الله فعالیت می کنند قطعا خود را پیروز تحولات اخیر یمن می دانند.
در چند ماه اخیر، انصار الله و هواداران آنها ابتدا برای تحقق مطالبات اقتصادی مانند کاهش قیمت سوخت و سیاسی مانند استعفای کابینه تظاهرات گسترده ای را در پایتخت یمن برگزار کردند و سپس از طریق فراخواندن اعضای مسلح و شبه نظامی خود توانستند پایتخت را تصرف و رئیس جمهور یمن را مجبور به انجام خواسته های خود کنند.

پیام انفجار منزل سفیر ایران  برای حوثی ها این بود که القاعده نه تنها به مقابله با حوثی ها ادامه می دهد بلکه به دنبال هدف قرار دادن حامی اصلی حوثی ها یعنی ایران نیز هست.
علاوه بر این ایران نه تنها به دلیل حمایت از گروه حزب الله در لبنان، دولت های سوریه و عراق بلکه به دلیل حمایت از انصار الله نیز مورد غضب القاعده هست و خواهد بود.

3- پیام به ایران 

القاعده و افراط گرایان اسلامی علاوه بر موضوع حوثی ها، کینه دیگری هم از ایران دارند که به نظر می رسد صحنه یمن را فضای مناسبی برای مقابله با تهران می دانند و آن اوضاع و تحولات سوریه و در مرتبه بعدی تحولات لبنان و عراق است.

به اعتقاد القاعده و دیگر افراط گرایان اسلامی، مهمترین عامل ادامه حیات حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه، حمایت های همه جانبه تهران است. بنابراین برای سرنگونی اسد باید هزینه حمایت از وی را افزایش داد. به همین دلیل القاعده و دیگر گروه های همسو با آن تلاش می کنند همزمان با نقش آفرینی در سوریه، در یمن هم به دنبال اعمال فشار بر ایران باشند. 
به دیگر سخن نمی توان حمله به منزل سفیر ایران در یمن را جدا از حملات به مراکز دیپلماتیک و مقامات ایران در لبنان و سوریه و عراق دانست. تاکنون بارها سفارتخانه ها و نمایندگی های دیپلماتیک و دیپلمات های ایرانی در این سه کشور مورد هدف القاعده قرار گرفته اند. 
4-مقابله با خاورمیانه جدید

خاورمیانه در سال ها و ماه های اخیر با تغییر اساسی و شرایط کاملا جدیدی روبه رو شده است. در نتیجه این تغییرات، حوزه نفوذ ایران به لحاظ کمی و کیفی افزایش یافته است. قبل از این محدوده نفوذ ایران به سوریه و تا اندازه ای لبنان بود اما هم اکنون عراق و به ویژه یمن به دایره نفوذ عمیق تهران اضافه شده اند. علاوه بر این، نفوذ قبلی ایران در سوریه و لبنان هم عمیق تر شده است. 

 این افزایش نفوذ ایران به عنوان تنها دولت مذهبی شیعی قطعا با ناخرسندی القاعده همراه است و این گروه برای مقابله با آن دست به کاری خواهد زد تا با این وضعیت مقابله کند.





"نزار قبانی"، روز شنبه در اظهاراتی بی‌پایه و اساس در نشست منامه از ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای همجوارش پرهیز کند.
باشگاه خبرنگاران: وزیر مشاور دولت عربستان در امور خارجی طی اظهاراتی بی‌پایه و اساس از ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای همجوارش پرهیز کند.
به گزارش خبرگزاری آناتولی: "نزار قبانی"، روز شنبه در اظهاراتی بی‌پایه و اساس در نشست منامه از ایران خواست تا در امور داخلی کشورهای همجوارش پرهیز کند.
او در ادامه با بیان اینکه ایران کشوری مهم و کهن است، افزود: ایران نقشی محوری را ایفا می‌کند.
این مقام عربستانی با اشاره به اینکه ما در مقدمه استقبال‌کنندگان از نقش‌آفرینی ایران قرار داریم، افزود: از اینکه ایران شریکی کامل باشد و به مسئولیت‌های خود در قبال امنیت خلیج فارس پایبند باشد، استقبال می‌کنیم.



رحیم پور ادامه داد: اجازه نمی دهیم اوضاع عراق به مانند سوریه که با دخالت عناصر خارجی روبه رو شد، ناآرام شود. کمک های ما به عراق قطعا قوی تر از کمک های ما به سوریه است زیرا عراق به ما نزدیک تر است.
یک مقام ارشد ایرانی حملات هوایی ایران به داعش در عراق را تایید کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، معاون وزیر خارجه ایران به روزنامه گاردین چاپ لندن گفت که کشورش حملات هوایی را علیه مواضع داعش در شرق عراق انجام داده است.

گاردین به نقل از ابراهیم رحیم پور معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه ایران نوشت: حملات هوایی در راستای دفاع از منافع دوستانمان در عراق انجام شد.
وی افزود: در حملات هوایی علیه داعش، هیچ هماهنگی با آمریکایی ها نداریم. تنها با دولت عراق هماهنگ کرده ایم.معاون وزیر خارجه ایران برای حضور در نشست بین المللی افغانستان به لندن سفر کرده بود.

رحیم پور ادامه داد: اجازه نمی دهیم اوضاع عراق به مانند سوریه که با دخالت عناصر خارجی روبه رو شد، ناآرام شود. کمک های ما به عراق قطعا قوی تر از کمک های ما به سوریه است زیرا عراق به ما نزدیک تر است.

گاردین: معاون ظریف حملات هوایی ایران علیه داعش را تایید کرد

وزارت دفاع آمریکا قبل از این اعلام کرده بود که جنگنده های ایرانی فانتوم اف 4 مواضع داعش در شرق عراق را بمباران کرده اند.در حال حاضر جنگنده های شماری از کشورها به رهبری آمریکا در ائتلاف بین المللی مواضع داعش در عراق و سوریه را بمباران می کنند. ایران عضو این ائتلاف نیست.
هم اکنون نیروهای نظامی ایران  در عراق در جنگ علیه داعش مشارکت دارند. 



وی با اشاره به اینکه حدود دو سال پروسه زمانی فساد مذکور به طول انجامید، گفت: البته آسیبی از این موضوع به بانک و منابع سپرده گذاران وارد نشده است.
وزیر اقتصاد از کشف فساد بانکی ۱۲ هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: عوامل فساد مذکور هم اکنون در زندان هستند و تمام وجوه به بانک بازگشته است.
به گزارش تسنیم، علی طیب نیا در نشست خبری امروز درباره مصادیق پرونده های کشف شده اخیر در پاسخ به سوال تسنیم گفت: در یک مورد آن، مجموع ارزش اقدامات خلاف به 12 هزار میلیارد تومان می‌رسد،یک شرکت کاغذی تشکیل شده بود که با همکاری ماموران برخی دستگاه ها، افراد بازنشسته و بعضا شاغل در حوزه جعل سند در مالیات و برای دریافت وام از بانک کشف شد. یکی از شرکت ها از فاکتور جعلی این شرکت استفاده کرده و داوطلبانه 120 میلیارد تومان به سازمان مالیاتی پرداخت کرده تا کارهایش پیش برود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی درمورد کشف این فساد 12 هزار میلیارد تومانی ادامه داد: این رقم مربوط به گردش فعالیت در یک دوره مالی است براین اساس با مدیرعامل بانک ذیربط مذاکراتی انجام دادم و مشخص شد که تمام وجوه به بانک بازگشته است.
وی با اشاره به اینکه حدود دو سال پروسه زمانی فساد مذکور به طول انجامید، گفت: البته آسیبی از این موضوع به بانک و منابع سپرده گذاران وارد نشده است.
طیب نیا البته این را هم گفت که عوامل فساد مذکور هم اکنون در زندان هستند و ادامه داد: با توجه به خلا صدور ضمانت نامه های بانکی از طریق سامانه ای که در این زمینه راه اندازی شده است، دیگر امکان صدور ضمانت نامه جعلی وجود ندارد و راه آن بسته شده است. سامانه های الکترونیک به صورت سیستمی یک راه حل اصولی جدی برای مقابله با فساد هستند.
در عین حال محمد پاریزی معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد در این مورد گفت: این فساد مربوط به چند ماه قبل است که کشف شد و 100 درصد منابع با اقدامات قضائی به سیستم بانکی بازگشته است.
وی گفت: این رقم مربوط به گردش چک‌های بین بانکی بلاوجه و بخشی نیز به صدور ضمانت نامه های بانکی باز می گردد، که با خلاء نحوه صدور ضمانت های بانکی، شورای پول و اعتبار آنرا اصلاح کرد.
منبع: تسنیم



مروز شنبه خبرگزاری «کل العراق» نوشت که در این حادثه که در جاده ارتباطی با گذرگاه مرزی «الشیب» رخ داد، 6 نفر از شامل 5 زائر ایرانی و یکی راننده عراقی جان خود را از دست داده‌اند.
اخبار ضد و نقیضی از کشته شدن 5 زائر ایرانی در عراق طی یک حادثه رانندگی منتشر می‌شود.
به گزارش فارس، پایگاه خبری «السومریه» عراق، روز گذشته از زخمی شدن 5 زائر ایرانی در استان «میسان» در جنوب شرق عراق بر اثر یک سانحه رانندگی خبر داد (جزئیات بیشتر).
اما امروز شنبه خبرگزاری «کل العراق» نوشت که در این حادثه که در جاده ارتباطی با گذرگاه مرزی «الشیب» رخ داد، 6 نفر از شامل 5 زائر ایرانی و یکی راننده عراقی جان خود را از دست داده‌اند.
استان میسان، در جنوب شرقی عراق، در مرز با ایران قرار دارد. گذرگاه‌های مرزی عراق و ایران این روزها بشدت شلوغ و فعال است و زائران حسینی (ع) در آستانه اربعین، عازم کربلای معلی هستند.
منبع: فارس




پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا و سپس تمدید ضرب الاجل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، این گمانه را در بسیاری از محافل به وجود آورد که تحریم های جدیدی از سوی سناتورهای تندروی آمریکایی در راه خواهد بود. با این حال، تحولات چند روزه اخیر نشان از تغییر رویکرد برخی از چهره های سرشناس کنگره در این زمینه دارد.
کد خبر: ۴۵۵۵۹۶
تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷-06 December 2014
نشانه‌های عقب‌نشینی کنگره آمریکا در موضوع تحریم‌های ایرانپیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا و سپس تمدید ضرب الاجل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، این گمانه را در بسیاری از محافل به وجود آورد که تحریم های جدیدی از سوی سناتورهای تندروی آمریکایی در راه خواهد بود. با این حال، تحولات چند روزه اخیر نشان از تغییر رویکرد برخی از چهره های سرشناس کنگره در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «لس آنجلس تایمز» با انتشار گزارشی درباره رویکرد کنگره به مذاکرات هسته ای ایران، می نویسد هرچند سیاستمدارانی از هر دو حزب خواستار وضع تحریم های جدید علیه ایران شده اند. اما به نظر می رسد بسیاری از اعضای کنگره دیدگاه های خود را درباره وضع «فوری» این تحریم ها تعدیل کرده اند. آن گونه که از شواهد بر می آید، طرح موضوع تحریم های جدید علیه ایران، دستکم چهار ماه دیگر به تعویق می افتد.

در همین حال، در شرایطی که شماری از سناتورهای کهنه کار خواستار وضع فوری این تحریم ها هستند، این موضوع برایشان روشن شده که از رأی لازم برای مقابله با وتوی رئیس جمهور برخوردار نخواهند بود. از سوی دیگر، برخی از نمایندگان کنگره دریافته اند که وضع تحریم های جدید می تواند سبب شکست مذاکرات شود و در این صورت، انگشت اتهام به سوی آمریکا – به ویژه کنگره – خواهد بود.

در همین راستا، باب کراکر، سناتور تندروی جمهوری خواه که از حامیان همیشگی تحریم های ایران به شمار می رود، به تازگی گفت که در جست و جوی راهی برای همکاری کنگره با دولت اوباما است تا تلاش های دیپلماتیک آمریکا بتواند با موفقیت همراه شود.

کراکر اظهار داشته که هیچ کس در کنگره نمی خواهد احساس کند یا بشنود که مسئول شکست مذاکرات بوده است. وی همچنین گفته که در موضوع تدوین تحریم ها، استفاده از یک عبارت می تواند مشابه شلیک با گلوله های واقعی باشد. 

این تغییر رویکرد به ویژه پس از آن صورت می گیرد که کارشناسان و همچنین مقامات دولتی آمریکا به طور مستمر استدلال کرده اند که اقدام کنگره در وضع تحریم های جدید علیه ایران، می تواند سبب خروج ایران از مذاکرات شده و همجنین دیگر کشورها را به این نتیجه برساند که آمریکا مسئول به نتیجه نرسیدن مذاکرات است. از سوی دیگر، به واسطه خرید نفت بیشتر از ایران از سوی کشورهای خریدار نفت، تحریم های موجود علیه ایران نیز در عمل با شکست مواجه خواهد شد.

روز چهارشنبه و در جریان یک جلسه استماع در کمیته روابط خارجی سنا، دو تن از کارشناسان حاضر در جلسه که از حامیان تحریم های شدید علیه ایران نیز هستند، از اعضای کمیته خواستند فعلاً از وضع تحریم های جدید علیه ایران خودداری کنند.

گری سیمور، مشاور هسته ای سابق کاخ سفید در این جلسه گفت چالش اصلی، تدوین طرحی است که بتواند بر ایران فشار وارد کند، اما این زمینه را برای ایران فراهم نکند که برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) را رها کند و تقصیر این ماجرا نیز بر گردن آمریکا بیفتد. وی اشاره کرد که این موضوع همچنین می تواند سبب از دست رفتن توانایی آمریکا برای بازگشت به ساختار تحریم ها شود. 

رابرت منندز، از جمله دیگر سناتورهای تندرو که همواره حامی وضع تحریم های شدید علیه ایران بوده نیز گفت که تمایل دارد تا ضرب الاجل بعدی مذاکرات صبر کند تا ببیند آیا توافقی حاصل خواهد شد یا خیر. وی گفت در صورت رسیدن ضرب الاجل مذکور و عدم تمایل ایران برای دستیابی به توافق، کنگره وارد عمل خواهد شد و تحریم های جدیدی را تصویب خواهد کرد.

یکی از کارمندان اداری سنا با اشاره به در جریان بودن این مباحث می گوید در حال حاضر، بحث در کمیته روابط خارجی بر سر «وضع تحریم های احتمالی در آینده در صورت عدم دستیابی به توافق» است. این تحریم ها در طول یک بازه زمانی و در آینده تدوین و طراحی خواهد شد. 

الیزابت روزنبرگ، کارشناس سابق موضوع تحریم در مرکز «نیو آمریکن سکیوریتی» در این زمینه می گوید: «آن دسته از نمایندگانی که هوادار تحریم بودند، همچنان خواستار تحریم های جدید هستند. اما آن ها از اکثریت کافی برای تصویب طرحی که بتواند مصون از وتو باشد، برخوردار نیستند». 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد