سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



حضور مستقیم نیروهای مسلح کشورمان در خط مقدم نبرد با تکفیری ها
اخبار موثق در این خصوص حکایت از آن دارد که این عملیات ها با عملیات بزرگ ارتش و نیروهای مردمی عراق در مناطق جلولا و سعدیه هم زمان بوده است و در نتیجه این عملیات مناطقی به مساحت حدود 500 کیلومتر مربع آزاد شده است.به این ترتیب حلقه محاصره شهر موصل در حال تنگ تر شدن است.
سرویس سیاسی «فردا»: چندی پیش بود که   سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره مقابله ایران با داعش در عراق، سخنانی را به زبان آورد و خبر از حملات منسجم ایران به مواضع تکفیری ها در عراق داد.   بنا بر اعلام پنتاگون، ایران حملاتی هوایی ‌علیه مواضع داعش در شرق عراق انجام داده است.   سخنگوی پنتاگون گفته، این احتمالاً نخستین باری است که ایران هواپیماهای سرنشین‌‌دار خود را از ‌خاک خویش برای مقابله با داعش به عراق اعزام کرده است. وی تأکید کرده، این حملات هوایی و همچنین دیگر اقدامات نظامی ایران،‌ با آمریکا هماهنگ نشده است.




در این خصوص روزنامه «لس آنجلس تایمز» جزئیات بیشتری از این موضوع را منتشر کرد و نوشت که حملات هوایی ایران علیه داعش، در بیرون راندن تروریست‌ها از دو شهر عراق موثر بوده است.به نوشته این روزنامه،  ‌حملات مذکور عمدتاً توسط جت‌های جنگنده «اف 4» ایران انجام گرفته ‌و به گفته منابع مطلع، چهار فروند از این جنگنده‌ها ماه گذشته در عملیاتی که برای بیرون راندن داعش از دو شهر سعدیه و جلوله در 20 مایلی مرز ایران انجام گرفت، شرکت داشته‌اند.

«لس آنجلس تایمز»افزوده است که ایران منطقه مذکور را به نوعی منطقه حائل در نزدیکی مرز خود می‌داند و وجود هیچ گونه تهدیدی علیه خود در این منطقه حائل را تحمل نمی‌کند.

به موازات انتشار این اخباردر رسانه های خارجی، پایگاه مطالعاتی   «ایران هسته ای» نیز با تایید این اخبار تاکید کرده است که ایران عملیات خود علیه داعش را در خاک عراق گسترش داده است.

بنا بر گفته یک منبع  مطلع در تهران، عملیاتهای تحت فرماندهی ایران علیه داعش در عراق، گسترش قابل توجهی پیدا کرده و این امر از جمله شامل عملیات های هوایی هم می شود.رسانه های غربی در روزهای گذشته اخباری منتشر کرده اند مبنی بر اینکه بمب افکن های ایرانی در هفته گذشته حداقل 8 حمله بسیار موثر علیه مواضع داعش انجام داده اند.اخبار موثق در این خصوص  حکایت از آن دارد که این عملیات ها با عملیات بزرگ ارتش و نیروهای مردمی عراق در مناطق جلولا و سعدیه هم زمان بوده است و در نتیجه این عملیات مناطقی به مساحت حدود 500 کیلومتر مربع آزاد شده است.به این ترتیب حلقه محاصره شهر موصل در حال تنگ تر شدن است.

گسترش عملیات های نظامی مشترک ایران و عراق علیه داعش در حالی انجام می شود که دولت امریکا عملا حملات ادعایی خود علیه داعش را به طور کامل متوقف کرده است.منابع نظامی در ایران می گویند وضعیت در واقع از این هم بدتر است و امریکا نه تنها حمله ای علیه داعش انجام نمی دهد بلکه در حال انتقال تجهیزات و سلاح برای داعش است.رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته در یک سخنرانی عمومی تاکید کردند که این اتفاق حداقل 5 بار فقط در یک منطقه خاص رخ داده است.

با این حال، اطلاعات موجود نشان می دهد کمک های امریکا هم چندان موثر نیست و داعش در عراق در حال مضمحل شدن است.هم اکنون داعش کمتر از 30 درصد مناطقی را در اختیار دارد که در ماه های گذشته تصرف کرده بود.

منابع مطلع در تهران می گویند مدتی است کردها و اهل سنت نیز در برنامه های عملیاتی طراحی شده از سوی ایران در عراق نقش های جدی پذیرفته اند و در عراق یک نبرد ملی علیه داعش به راه افتاده است.
کارشناسان راهبردی در تهران عقیده دارند این امر بدون تردید مذاکرات هسته ای را تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که امریکا اکنون به طور کامل دریافته نظم آینده منطقه در گرو عملیات های  ایران علیه  داعش است و به همین دلیل بعید است در دقیقه 90 علاقه ای به شکست مذاکرات از خود نشان بدهند.



توطئه نرم داعش برای تصرف لبنان
جمانه حمید، مدیریت شبکه ای از زنان تکفیری را بر عهده داشت که در تهیه، انتقال و کار گذاشتن بمب در لبنان، سوریه و عراق فعال بودند.
سرویس سیاسی «فردا»؛ لبنان همواره یکی از اهداف استراتژیک دشمنان مقاومت بوده است و از این رو کشورهای عربی مترجع و از جمله گروه تروریستی تکفیری داعش برای ورود به این کشور به دسیسه‌های مختلفی متوسل شده‌اند اما با هوشیاری حزب الله لبنان حملات داعش به خاک این کشور قلع و قمع شده و داعشی‌ها نه تنها از حمله به این کشور طرفی نبسته‌اند؛ بلکه تنها اجسادی از عناصر این گروه تروریستی بر روی دست آنان باقی مانده که توسط نیروهای حزب الله به هلاکت رسیده‌اند.

اما دیروز خبر جالب توجهی در رسانه‌های مختلف عربی منتشر شد که حاکی از دستگیری یکی از همسران سرکرده داعش در لبنان است. 

السفیر خاطرنشان کرد که اداره اطلاعات ارتش لبنان با هماهنگی یک سرویس اطلاعاتی خارجی توانست همسر ابوبکر بغدادی را نزدیک مرز سوریه دستگیر کند. همسر دوم ابوبکر بغدادی که اهل سوریه است به یکی از ساختمان های وزارت دفاع منتقل شده است.

بر اساس این گزارش، همسر ابوبکر بغدادی با گذرنامه تقلبی به همراه یکی از پسرانش دستگیر و برای تحقیقات و بازجویی به مقر وزارت دفاع در "اللیرزه" منتقل شد. همین موضوع البته ضربه بزرگی به گروهک داعش که قصد عملیات نرمی در خاک لبنان داشت وارد کرد. 

خبرهای منتشره حاکی از ان است که سفر همسر البغدادی بدون علت نبوده و سرکرده داعش همسر خود را با اهداف خاصی روانه لبنان کرده است.

برخی رسانه های لبنانی نیز، گزارش دادند که این زن، همان سجی الدلیمی دختر حمید الدلیمی افسر ارشد حزب بعث صدام است که همراه با پسر 9 ساله اش (از شوهر قبلی) دستگیر شده است.

سجی الدلیمی که همچون همسرش، تفکرات افراطی و ادعای مجاهدت دارد، پیش از این نیز، بطور ناخواسته جان چندین گروگان را نجات داده بود.


راهبه های معلولا که با همسر البغدادی معاوضه شدند
در زمان آزادی راهبه های معلولا، این زن که در بازداشت ارتش لبنان بود، با راهبه ها مبادله شد.

علت تلاش همسر بغدادی برای بازگشت به لبنان سوالاتی برای رسانه های لبنانی ایجاد کرده و اغلب آنها معتقدند که او، به قصد راه اندازی مجدد شبکه ای که با دستگیری جمانه حمید از هم پاشید، قصد ورود به لبنان را داشته. جمانه حمید، مدیریت شبکه ای از زنان تکفیری را بر عهده داشت که در تهیه، انتقال و کار گذاشتن بمب در لبنان، سوریه و عراق فعال بودند. جمانه حمید در حالی بازداشت شد که با یک خودرو بمب گذاری شده از عرسال عازم ضاحیه جنوبی بیروت بود تا همدستان انتحاری او دست به یک جنایت تروریستی علیه مردم بی گناه این منطقه بزنند و اکنون در زندان رومیه نگهداری می شود.






خودروی بمبگذاری شده «جمانه حمید»
رسانه های اینترنتی سعودی که همچنان از جبهه النصره حمایت می کنند، مدعی هستند که بار قبل نیز، با همکاری و لطف جبهه النصره بود که همسر ابوبکر بغدادی آزاد شد و به احتمال زیاد این بار نیز، باز هم جبهه النصره باید همسر بغدادی را نجات دهد.
به نظر می رسد بعد از شکست‌های مهلکی که داعش در زمینه لبنان متحمل شده، به فکر تصرف نرم این کشور با هدف محوری ضربه زدن به حزب الله لبنان طراحی جالب توجهی را انجام داده است. اینکه البغدادی همسر خود را روانه این ماموریت کرده است؛ نشان دهنده اهمیت موضوع لبنان برای داعش و البته برخی از کشورهای مرتجع عربی است. 
کشورهایی که در این برهه زمانی علیه محور مقاومت شمشیر را از رو بسته‌اند و دیگر نه در خفا بلکه آشکارا علیه محور مقاومت که شامل عراق و ایران و لبنان می شود، عمل می کنند که موضوع جنگ نفت عربستان علیه ایران که حتی به زیان هنگفت این کشور و انتقادات برخی از شاهزادگان سعودی منجر شده یکی از همین موارد است. در این زمینه باید گفت که عربستان نیز روشی شبیه روش داعش را برای حمله به محور مقاومت  در پیش گرفته است. لبنان که به عنوان دورازه عربی آسیا به غرب شناخته می شود برای داعش و حکومت‌های عربی مرتجع اهمیت بسزایی دارد به طوری که به هدف مشترک و اصلی این دو تبدیل شده است. 




 وزارت خزانه‌داری امریکا دستورالعمل استمرار تحریم‌ها را منتشر کرد
دولت آمریکا به منظور کاهش تحریم های طرح مشترک اقدام ، عبارت «خدمات مرتبط» را به منظور در بر گرفتن هر خدمت ضروری -از جمله هر خدمت بیمه، حمل و نقل یا مالی- برای هر حادثه عادی برای فعالیتی که در طرح مشترک اقدام به آن پرداخته شده باشد، مشروط به اینکه چنین خدماتی شامل افراد معرفی شده در «فهرست افراد و اتباع تحریم شده» (SDN) اداره کنترل دارایی های خارجی(OFAC) خزانه داری آمریکا نباشد، تفسیر می کند.
سرویس سیاسی «فردا»: وزرات خزانه داری آمریکا گزارشی تحت عنوان راهنمایی مربوط به اقدامات لازم برای کاهش موقتی و مشخص تحریم های ایران برای اجرای طرح اقدام مشترک که در نوامبر 2013 میان گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران برسر ان توافق شد وتا سی ام ژوئن 2015 تمدید شد منتشر کرد.

این اقدام خصمانه در حالی صورت می گیرد که  براساس گزارش رسمی دولت آمریکا اعلام کرد که میزان آورده نقدی توافق ژنو برای ایران، بسیار کمتر از آن چیزی بوده که در ابتدا تخمین زده می‌شد. بنابراین گزارش ایران به واسطه تعلیق تحریم خودروسازی و پتروشیمی تنها 378 میلیون دلار افزایش درآمد داشته، که این رقم 15درصد رقم 2.5 میلیارد دلاری است که کاخ سفید پیش‌بینی می‌کرد ایران درآمد داشته باشد.

متن کامل این گزارش که پس از تمدید دوباره توافق ژنو منتشر شده، چنین است:

***

25 نوامبر 2014

خزانه داری آمریکا

وزارت خارجه آمریکا

راهنمای مربوط به کاهش موقتی تحریم های خاص، به منظور اجرای طرح مشترک اقدام که در 24 نوامبر 2013 بین پنج بعلاوه یک و جمهوری اسلامی ایران حاصل شد و تا 30 ژوئن 2015 تمدید شد.

در 24 نوامبر 2013 آمریکا و طرف هایش در پنج بعلاوه یک (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریکا، هماهنگ شده به وسیله نماینده ارشد اتحادیه اروپا)، به یک تفاهم اولیه با ایران دست یافتند و طرح مشترک اقدام را ترسیم کردند (JPOA)، که پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند و برخی از جنبه های اساسی آن را به عقب می برد.

در مقابل تعهد ایران به اعمال محدودیت های معنادار برای برنامه هسته ای خود، پنج بعلاوه یک، متعهد شد کاهش محدود، هدفمند و برگشت پذیر تحریم ها را برای ایران فراهم کند.

در ادامه تعهدات دولت آمریکا (USG) بر اساس طرح مشترک اقدام، وزارت خارجه آمریکا و خزانه داری این کشور، کاهش تحریم های مرتبط با فعالیت های خاص و خدمات مرتبط را صرفا برای یک دوره شش ماهه اعمال کردند که شروع آن 20 ژانویه 2014 و پایان آن 20 ژوئیه 2014 بود.

اعتبار طرح مشترک اقدام با رضایت دوجانبه پنج بعلاوه یک و ایران در 19 ژوئیه 2014، و 24 نوامبر 2014، تجدید شد و به این ترتیب، کاهش موقت تحریم ها بر اساس طرح مشترک اقدام تمدید شد تا به پنج بعلاوه یک و ایران اجازه داده شود به مذاکرات بر سر یک راه حل جامع بلند مدت به منظور تضمین اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز خواهد بود، ادامه دهند.

در طول دوره ای که از 20 ژانویه 2014 شروع و در 30 ژوئن 2015 (دوره کاهش [تحریم های] طرح مشترک اقدام)پایان می یابد، کاهش تحریم هایی که دولت آمریکا در طول اجرای طرح مشترک اقدام به ‌آن متعهد شد، به شکل زیر اجرا خواهد شد.

دولت آمریکا اختیار ابطال این کاهش محدود تحریم ها را در هر زمان که ایران به تعهداتش در قبال طرح مشترک اقدام عمل نکند، محفوظ می داند.

دولت آمریکا به منظور کاهش تحریم های طرح مشترک اقدام ، عبارت «خدمات مرتبط» را به منظور در بر گرفتن هر خدمت ضروری -از جمله هر خدمت بیمه، حمل و نقل یا مالی- برای هر حادثه عادی برای فعالیتی که در طرح مشترک اقدام به آن پرداخته شده باشد، مشروط به اینکه چنین خدماتی شامل افراد معرفی شده در «فهرست افراد و اتباع تحریم شده» (SDN) اداره کنترل دارایی های خارجی(OFAC) خزانه داری آمریکا نباشد، تفسیر می کند.

دولت آمریکا حق ادامه دادن به اعمال تحریم ها را محفوظ می داند.

این حق بر اساس اختیاراتی است که طی «دوره کاهش طرح مشترک اقدام» برای فعالیت هایی که پیش از 20 ژانویه 2014 صورت می گیرند، تعریف شد.

علاوه بر این، دولت آمریکا حق وضع تحریم ها را بر اساس اختیاراتی که در زیر برای فعالیت هایی که طی «دوره کاهش طرح مشترک اقدام» رخ می دهند،مشخص شده است،محفوظ می داند؛ تا حدی که این فعالیت ها عینا ناهماهنگ با کاهش تحریم هایی باشند که در طرح مشترک اقدام و آنچه در این راهنما ذکر شده است، باشند. دولت آمریکا همچنین حق ادامه دادن به اعمال تحریم ها، طی دوره کاهش طرح مشترک اقدام را برای فعالیت هایی که قبل یا طی دوره کاهش تحریم های طرح مشترک اقدام رخ می دهند، بر اساس اختیارات دیگر نظیر اختیاراتی که در مقابله با تروریسم و تولید و تکثیر تسلیحات هسته ای و تسلیحات تخریب جمعی استفاده می شوند، محفوظ می داند. دولت آمریکا طی دوره کاهش تحریم های طرح مشترک اقدام، به اعمال جدی تحریم های خود علیه ایران، از جمله با اقدام کردن علیه کسانی که به دنبال گریز یا دور زدن تحریم های آمریکا باشند، ادامه خواهد داد.

لطفا توجه داشته باشید که به جز فعالیت های مربوط به هوانوردی غیرنظامی که در بخش 4 به آن اشاره شده است و کانال بشردوستانه که در بخش 6 به آن اشاره شده است، هیچ یک از کاهش تحریم هایی که در این راهنما مشخص شده است، ممکن است شامل فرد آمریکایی یا شرکت خارجی که تحت مالکیت یا کنترل یک فرد آمریکایی باشد، نباشد.

مگر آنکه بر اساس هر برنامه تحریمی که دولت آمریکا اجرا می کند، ممنوع باشد.

1. تحریم های مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی ایران

طرح مشترک اقدام زمینه تعلیق موقتی تحریم های آمریکا علیه «صادرات پتروشیمی ایران و نیز تحریم های خدمات مرتبط با آن» را فراهم می کند.

برای اجرای این بند از طرح مشترک اقدام، در طول دوره کاهش طرح مشترک اقدام، دولت آمریکا گام های زیرا را برخواهد داشت تا زمینه صادرات محصولات پتروشیمی از ایران و نیز خدمات مربوط به آن را به وسیله افراد غیر آمریکایی فراهم کند.

این افراد کسانی هستند که از جهات دیگر مشمول «مقررات تحریم ها و تعاملات ایران» (ITSR) نیستند، (از این پس با عنوان «افراد غیرآمریکایی که به جهات دیگر مشمول ITSR نمی شوند» ذکر می شود):

1. تحریم های متناظر یا قابل پرداخت از طریق حساب: دولت آمریکا بر اساس بخش اول حکم اجرایی (E.O.) 13622 (چنانچه با بخش 16 ب حکم اجرایی 13645 اصلاح شد)؛ بخش 3 حکم اجرایی 13654؛ و بخش 561/204 الف و 561/204 ب «مقررات تحریم های مالی ایران»، 31 سی. اف. آر. بخش 561(آی اف اس آر)، ب، تحریم های متناظر یا قابل پرداخت از طریق حساب را وضع نخواهد کرد. در اینجا موسسات مالی خارجی مد نظر هستند که معاملاتی را انجام می دهند یا تسهیل می کنند که در دوره کاهش تحریم های طرح مشترک اقدام، شروع و تمام می شوند و در انجام دادن آن افراد غیرآمریکایی دخالت دارند که به جهات دیگر مشمول «مقررات تحریم ها و تعاملات ایران» برای صادرات محصولات پتروشیمی از ایران (که کاملا در دوره کاهش تحریم های طرح مشترک اقدام شروع و تمام شده است)، نمی شوند، در اینجا تعاملاتی که شامل شرکت های پتروشیمی فهرست شده در ضمیمه این راهنما انجام می دهند، مطرح است، مشروط به اینکه این تعاملات شامل افرادی نباشد که در فهرست افراد تحریم شده قرار دارند یا شرکت های پتروشیمی که در ضمیمه این راهنما درج شده اند یا هر موسسه امانی ایرانی که صرفا بر اساس حکم اجرایی 13599 فهرست شده است.

 

تحریم های مسدود کننده: دولت آمریکا تحریم های مسدود کننده را بر اساس بخش 2( A ) (i)-(ii) از قانون اجرایی 13645 در خصوص افرادی اعمال نمی کند که صرفا در دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک به این اقدامات در مورد شرکت های پتروشیمی ذکر شده در پیوست این راهنما برای صادرات کالاهای پتروشیمی از ایران می پردازند: حمایت مالی ، حمایت یا تامین مالی ، موادیا پشتیبانی فنی ، کالاها یا خدمات.

مشروط به اینکه این فعالیت ها شامل افرادی در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت های پتروشیمی ذکر شده در پیوست این راهنما یا هر موسسه سپرده گذاری ایران متعاقب قانون اجرایی 13599 نباشد.

3- تحریم های مبتنی بر فهرست : دولت آمریکا بر اساس بخش 2 ( آ) (ii) از قانون اجرایی 13622 در مورد غیر آمریکایی هایی که مشمول مقررات تحریم ها و معاملات ایران نیستند اجرا نخواهد شد. اینها افرادی هستند که به معاملات صرفا در زمان دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک در زمینه صادرات از ایران می پردازند.

این صادرات کاملا در چارچوب دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک آغاز و تکمیل می شود از جمله معاملات مربوط به شرکت های پتروشیمی ذکر شده در پیوست این راهنما.

به شرطی که این فعالیت ها شامل افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت های پتروشیمی ذکر شده در پیوست این راهنما یا هر گونه موسسات سپرده گذاری ایران که صرفا در قانون اجرایی 13599 فهرست شده اند نباشد.

5 قانون اجرایی 13622 و 13655 ، به غیر از موارد دیگر فهرست های تحریم هایی را توصیف می کند که دولت آمریکا ممکن است در واکنش به رفتاری مشخص و تعیین شده در تحریم های دیگر قانون اجرایی مربوطه تصویب کند.

برای اهداف این راهنما ، چنین تحریم هایی » تحریم ها بر اساس ترتیب » خوانده می شوند.

علاوه بر این لطفا بخش هفتم زیر را ملاحظه کنید که برخی اختیارات مشخص برای فعالیت ها و اقدامات توصیف شده در این بخش را توضیح می دهد.

II. تحریم مربوط به صنعت خودرو ایران

توافق طرح اقدام مشترک ، زمینه را برای تعلیق موقت تحریم های ایالات متحده در صنعت خودروی ایران و همچنین تحریم های مرتبط با خدمات را فراهم می کند.

برای اجرای این بخش در طول دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک ،دولت آمریکا اقدامات زیر را انجام می دهد که امکان فروش، عرضه محصولات مهم یا خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروی ایران را فراهم می کنند و همچنین امکان ارائه خدمات توسط افراد غیر آمریکایی را مهیا می کند که مشمول مقررات تحریم ها و معاملات ایران نیستند :

تحریم های مکاتبه یا پرداخت از طریق حساب : آمریکا بر اساس

تحریم های مکاتبه یا پرداخت از طریق حساب در بخش 3 ( A )

(ii) از قانون اجرایی 13645 در خصوص موسسات مالی خارجی تحریمی اجرا نخواهد کرد.

2- تحریم بر اساس فهرست:

دولت آمریکا تحریم هایی که در بخش شش و هفت دستور اجرایی 13645 در رابطه با افرادی که در بخش پنج این دستور اجرایی آمده اعمال نخواهد کرد، افرادی که دانسته در نقل و انتقالات مالی برای فروش ، تهیه یا انتقال کالا یا خدمات مهم مرتبط با بخش خودرو سازی ایران دخالت داشتند.

طبق اقداماتی که در طرح مشترک اقدام ذکر شده نقل و انتقالات مالی شامل افرادی که نام آنها در فهرست « افراد و اتباع تحریم شده»- SDN- آمده است نمی شود.

علاوه بر آن لطفا به بخش هفت در پایین مراجعه کنید.

در آنجا نحوه عمل درباره اختیارات خاص ابطال تحریم های مربوط به فعالیتها و نقل و انتقالات مالی توضیح داده شده است.

III. تحریم های مربوط به طلا و دیگر فلزات گران قیمت طرح مشترک اقدام تعلیق موقت تحریم های آمریکا در مورد طلا و فلزات گران قیمت و خدمات مربوطه را مقرر می کند.

برای اجرای این ماده از طرح مشترک اقدام در دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس توافق موقت ، دولت آمریکا برای اینکه مجوز خرید و فروش طلا و دیگر فلزات قیمتی و خدمات مرتبط را با ایران و توسط افراد غیر آمریکایی و آنهایی که در فهرست تحریم ها نیستند بدهد اقدامات زیر را اتخاذ خواهد کرد:

1- تحریم های مربوط به سیستم پرداختی طرف معامله:

دولت آمریکا طبق بخش 3 (a)(i)در دستور اجرایی 13645 سیستم پرداختی طرف معامله در ارتباط با موسسات مالی خارجی که کارشان انجام و تسهیل نقل و انتقالات مالی توسط افراد غیر آمریکایی و آنهایی که نامشان در فهرست تحریم ها نیست را فقط در دوران کاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترک تحریم نخواهد کرد.

هزینه لازم برای خرید طلا و دیگر فلزات قیمتی نباید از صندوق های تحریم شده برداشته شود. همچنین باید مشخص شود که در این نقل و انتقال افرادی که نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و آنهایی که از زیرمجموعه های فرعی سیاسی هستند و یا نقش ابزاری در دولت ایران دارند دخالت نداشته باشند.

نام این افراد و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است.

2- تحریم های مسدود کننده:

دولت آمریکا طبق بخش 5a دستور اجرایی 13622 و بخش 2a دستور اجرایی 13645 و بخش 560.211 c2 مربوط به مقررات تحریم های ایران تحریم های مسدود کننده در مورد افرادی که کمکهای مادی و مالی یا حمایتهای فنی برای کالا یا خدمات مربوط به خرید و فروش فلزات قیمتی با ایران ارائه می کنند ، صرفا در مدت زمان کاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترک اعمال نخواهد کرد.

البته درصورتیکه این فعالیتها کاملا در زمان کاهش تحریم ها باشد و هزینه خرید طلا و فلزات قیمتی از صندوق های ممنوعه برداشته نشود. همچنین باید مشخص شود که در این نقل و انتقال افرادی که نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و آنهایی که از زیرمجموعه های فرعی سیاسی هستند و یا نقش ابزاری در دولت ایران دارند دخالت نداشته باشند.نام این افراد و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است.

علاوه بر آن لطفا به بخش هفت در پایین مراجعه کنید. در آنجا نحوه عمل درباره اختیارات خاص ابطال تحریم های مربوط به فعالیتها و نقل و انتقالات مالی توضیح داده شده است.

IV. تحریم های مربوط به سیستم حمل و نقل هوایی:

طرح مشترک اقدام مجوز تهیه و نصب قطعات یدکی و خدمات مربوطه برای هواپیماهای مسافربری ایران را موقتا به منظور ایمنی پروازها فراهم می کند.

مجوز ایمنی به انجام بازدیدها و تعمیرات و خدمات مربوطه در داخل ایران مربوط می شود.

برای اجرا کردن این ماده دولت آمریکا اقدامات زیر را اتخاذ خواهد کرد:

1-سیاست صدور مجوز:

دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا دومین اصلاحیه سیاست صدور مجوز برای فعالیتهای مربوط به ایمنی سیستم حمل و نقل هوایی در ایران را منتشر می کند تا تاریخ قبلی را که طبق پایان مدت طرح اقدام مشترک بود تمدید کند. این اصلاحیه از تاریخ 25 نوامبر 2014 آغاز و در سی ژوئن 2015 پایان می یابد.

طبق این اصلاحیه افراد آمریکایی،موسسات خارجی که متعلق به آمریکا است یا توسط آمریکائیان اداره می شود و افراد غیرآمریکایی که در صادرات کالاهای آمریکایی دخالت دارند می توانند از دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا مجوز ویژه ای برای انجام نقل و انتقالات مالی در دوران کاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترک به منظور تضمین ایمنی پروازهای مسافربری ایران درخواست کنند.

2-تحریم های مربوط به سیستم پرداختی طرف معامله:

دولت آمریکا طبق بخش 3 ai دستور اجرایی 13645 و بخش 561،201 a مربوط به مقررات تحریم های ایران سیستم پرداختی طرف معامله در ارتباط با موسسات مالی خارجی که کارشان انجام و تسهیل نقل و انتقالات مالی مربوط به فعالیتهایی که در اصلاحیه دوم ذکر شده و توسط افراد غیر آمریکایی و آنهایی که نامشان در فهرست تحریم ها نیست را فقط در دوران کاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترک تحریم نخواهد کرد.همچنین باید مشخص شود که در این نقل و انتقالات مالی افرادی که نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران که نامشان در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است به غیر از ایران ایر دخالت نداشته باشند.

3- تحریم های مسدود کننده:

دولت آمریکا طبق بخش 1aiii دستور اجرایی 13382 و بخش 2ai-ii دستور اجرایی 13645 و بخش 544.201 a3 مقررات تحریم های مربوط به سلاح های کشتار جمعی افرادی را که کمکهای مالی و مادی و حمایتهای فنی برای کالا یا خدمات مرتبط با ایران ایر ارائه می کنند ، صرفا در دوران کاهش تحریم ها طبق طرح مشترک اقدام تحریم نخواهد کرد.

فعالیتهایی که به منظور تضمین ایمنی پروازهای مسافربری ایران باشد در طرح مشترک اقدام تشریح شده و باید صرفا در دوران کاهش تحریم ها طبق توافق صورت بگیرد.

همچنین باید مشخص شود که در این نقل و انتقالات مالی افرادی که نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران که نامشان در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است به غیر از ایران ایر دخالت نداشته باشند.علاوه بر آن لطفا به بخش هفت در پایین مراجعه کنید.

در آنجا نحوه عمل درباره اختیارات خاص ابطال تحریم های مربوط به فعالیتها و نقل و انتقالات مالی توضیح داده شده است.

V.تحریم های مربوط به صادرات نفت خام ایران

طبق طرح مشترک اقدام برخی از تحریم های مربوط به فروش نفت خام ایران برداشته می شود. طبق این توافق دولت آمریکا تلاش برای کاهش بیشتر فروش نفت ایران را متوقف خواهد کرد.این اقدام موجب می شود مشتریان کنونی ایران بتوانند نفت خام از ایران بخرند.همچنین باعث می شود مبلغ توافق شده از درآمد نفتی که در خارج از کشور نگهداشته شده به ایران برگردد.

برای فروش نفت تحریم های آمریکا در رابطه با بیمه و خدمات حمل و نقل به حال تعلیق در می آید.

برای اجرای این ماده از توافق در دوران کاهش تحریم ها دولت آمریکا برای اینکه به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره ، تایوان و ترکیه اجازه دهد میانگین وارداتشان از ایران را در مدت زمان کاهش تحریم ها حفظ کنند و برای عرضه نقل و انتقالات مالی جهت آزاد سازی درآمدهای نفتی طبق توافق که شامل تحریم ها نباشد اقدامات زیر را اتخاذ خواهد کرد:

1-تحریم های مربوط به سیستم پرداختی طرف معامله:

دولت آمریکا طبق بخش 1ai-ii دستور اجرایی 13622 و بخش 3ai دستور اجرایی 13645 و بخش 561.201 a و 561.204 a و b مربوط به قوانین تحریم های ایران موسسات مالی خارجی که کار انجام و تسهیل نقل و انتقالات مالی را به عهده دارند صرفا در دوران کاهش تحریم ها طبق توافق طرح مشترک اقدام توسط افراد غیر آمریکایی و افرادی که نام آنها در فهرست تحریم ها نیامده برای صادرات نفت و مشتقات آن از ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره، تایوان یا ترکیه تحریم نخواهد کرد.

همچنین امکان خدمات مربوط به بیمه و حمل و نقل طبق آنچه در توافق طرح مشترک اقدام آمده در مدت زمان کاهش تحریم ها شامل نقل و انتقالات مالی با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران درصورتیکه افراد یا موسساتی که نامشان در فهرست تحریم ها قید شده دخالتی در آن نداشته باشند فراهم می شود.

2- تحریم های مسدود کننده:

دولت آمریکا طبق بخش 1aiii دستور اجرایی 13382 و بخش 5a دستور اجرایی 13622 و بخش 2ai-ii دستور اجرایی 13645 و بخش 544.201 a مقررات تحریم های مربوط به سلاح های کشتار جمعی و مقررات مربوط به تحریم های ایران تحریم های مسدود کننده ای برای افراد غیر آمریکایی و آنهایی که نامشان در فهرست تحریم ها نیست و کمکهای مالی و مادی و حمایتهای فنی در ارتباط با کالا یا خدمات مربوط به صادرات نفت و مشتقات آن از ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره ، تایوان یا ترکیه ارائه می کنند اعمال نخواهد کرد. همچنین امکان خدمات مربوط به بیمه و حمل و نقل طبق آنچه در توافق طرح مشترک اقدام آمده در مدت زمان کاهش تحریم ها شامل نقل و انتقالات مالی با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران درصورتیکه افراد یا موسساتی که نامشان در فهرست تحریم ها قید شده دخالتی در آن نداشته باشند فراهم می شود.

 

 

ادامه راهنمای مربوط به لغو موقت تحریم ها برای اجرای طرح اقدام مشترک که در بیست و چهارم نوامبر دو هزار و چهارده میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک حاصل شد به شرح زیر است:

3- تحریم ها بر اساس فهرست: دولت آمریکا بر اساس بخش 2 ( A)

I ) از فرمان اجرایی 13622 ( آن طور که بر اساس بخش شانزده

C ) از فرمان اجرایی 13645 اصلاح شده است) در مورد غیر آمریکایی هایی که مشمول (مقررات تحریم ها و معاملات ایران) می شوند، تحریمی اعمال نخواهد کرد. این افراد و ده شرکت بیمه ای و خدمات حمل و نقل دخیل در معاملات با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران در دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک صرفا به صادرات نفت و فرآورده های پتروشیمی از ایران به جمهوری کره، تایوان یا ترکیه می پردازند. مشروط به اینکه این فعالیت ها در برگیرنده افرادی در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران یا موسسه های ودیعه گذاری فهرست شده بر اساس دستور اجرایی 13599 قرار نداشته باشند.

4- تسهیل معاملات بشر دوستانه و برخی معاملات دیگر

توافق طرح اقدام مشترک امکان ایجاد کانال های مالی را فراهم می کند تا تجارت بشر دوستانه برای رفع نیازهای داخلی با استفاده از درآمدهای نفتی ایران در خارج کشور فراهم شود.

تجارت بشر دوستانه این طور تعریف می شود: معاملات مربوط به مواد غذایی و فرآورده های کشاورزی، پزشکی، تجهیزات پزشکی و هزینه های پزشکی در خارج کشور. این کانال همچنین امکان انجام معاملات مورد نیاز برای پرداخت پول تعهدات ایران به سازمان ملل و پرداخت مستقیم شهریه دانشگاهها و کالج ها برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج کشور را فراهم می کند.

گروه پنج بعلاوه یک و ایران علاوه بر توافق طرح اقدام مشترک، راهکارهایی را برای تسهیل و پرداخت پول صادرات مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران فراهم کرد. موارد دیگری که پرداخت های آنها تسهیل شده است عبارتند از : پرداخت های ایران برای هزینه های درمانی شهروندان ایرانی در خارج از کشور، پرداخت های ایران برای مقدار توافق شده کمک های مالی دولتی به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور. این مکانیزم ها در زمان دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک به قوت خود باقی می مانند.

وزارت خزانه داری آمریکا با موسسات مالی خارجی که ایران خواستار شرکت آنها در این راهکارهای جدید است تماس گرفت و راهنمایی های لازم را به آنها ارائه داد.

لطفا توجه داشته باشید که مکانیسم های مربوط به توافق طرح اقدام مشترک برای انجام معاملات تجاری بشردوستانه، تنها شیوه تامین مالی یا تسهیل فروش مواد غذایی، محصولات کشاورزی، پزشکی و دستگاه های پزشکی به ایران توسط غیر آمریکایی هایی که مشمول مقررات تحریم ها و معاملات ایران نیستند به شمار نمی رود.

 

6- معاملات تجاری بشردوستانه

تا زمانی که معاملات شامل افراد تعیین شده در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم بین المللی و یا گسترش سلاح های کشتار جمعی ایران یا سیستم های پرتاب سلاح های کشتار جمعی نباشد قابل تحریم نیست. بنابراین، معاملات برای صادرات مواد غذایی، محصولات کشاورزی، پزشکی و دستگاه های پزشکی به ایران به طور کلی بر اساس موارد استثناء که از قبل وجود داشته است صورت می گیرد و نیازی به بررسی از طریق مکانیسم جدید ندارد.

علاوه بر این، لطفا بخش هفتم را ملاحظه کنید که به توصیف اقدامات برخی افراد معاف از تحریم ها می پردازد. این افراد مربوط به فعالیت ها و معاملات توصیف شده در این بخش هستند.

7- معافیت ها

برای فعال کردن اجرای کاهش تحریم ها در دوره زمانی کاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترک که در توافق طرح اقدام مشترک به آنها اشاره شده است و جزئیات آن در بخش های یک تا چهار این راهنما آمده

است ، دولت آمریکا معافیت های محدود تحریم ها را طبق نیاز به این صورت تجدید کرده است : بخش 1245( D ) ( 1) از قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2012 در ارتباط با صادرات نفت خام از ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره، تایوان، و ترکیه و انجام معاملات مربوط به آزاد سازی اقساط به مقدار مورد توافق درآمد ایران برای پرداخت به موسسات مالی خارجی در حوزه های قضایی منتخب و استقرار کانال مالی برای توافق طرح اقدام مشترک ; بخش 302 (A ) از قانون کاهش تهدید ایران وحقوق بشر سوریه در سال 2012 در خصوص معاملات خاص با شرکت ملی نفت ایران ; بخش پنج ( A) ( 7) از قانون تحریمهای ایران در سال 1996 با توجه به معاملات خاص با شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران ; و زیر بخشهای قانون آزادی ایران و مبارزه با گسترش سلاح های سال 2012:1244 / یک C ( 1) به میزان خواسته شده برای تحریم ها توسط افراد غیر آمریکایی (و در مورد فعالیت های حمل و نقل هوایی غیر نظامی که در بخش چهارم ، افراد آمریکایی شرح داده شده است) : (I) برای صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره، تایوان و ترکیه، به استثنای هر گونه معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران (ii) برای صادرات محصولات پتروشیمی از ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت های پتروشیمی ذکر شده در پیوست این راهنما. (III) برای فروش فلزات گرانبها به یا از ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از هر زیر مجموعه سیاسی، آژانس یا ابزاری از دولت ایران که صرفا بر اساس قانون اجرایی 13599 به آن اشاره شده است و (IV) برای عرضه و نصب قطعات یدکی لازم برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیر نظامی ایران و برای بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران، به استثنای معاملات با افراد دخیل در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از ایران ایر.

1244 دو D - به اندازه مورد نیاز برای معاملات افراد غیر آمریکایی مرتبط با صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره، تایوان، و ترکیه، به استثنای معاملات شامل افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران .

1245 . سه A) ( 1) ( A ) به اندازه مورد نیاز برای معاملات افراد غیر آمریکایی در فهرست افراد و اتباع تحریم شده برای فروش، عرضه، و یا انتقال فلزات گرانبها به یا از ایران، به شرطی که چنین افرادی شامل فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از زیر مجموعه سیاسی، یا ابزار دولت ایران که صرفا در فرمان اجرایی 13599 ذکر شده است یا موسسات سپرده گذاری ایران ذکر شده صرفا در فرمان اجرایی13599 نباشند و نیز به شرط اینکه چنین معاملاتی شامل پول های واریز شده به حسابی واقع در خارج ایران بر اساس بخش 1245(d)(4)(D)(ii)(II) از قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2012 نباشد.

1246 . چهار A بر اساس مقدار مورد نیاز برای افراد غیر آمریکایی (و در مورد فعالیت های حمل و نقل هوایی غیر نظامی شرح داده شده در بخش IV، افراد آمریکایی ) برای: (i) صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره، تایوان، و ترکیه، به استثنای هر گونه معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران. (ii) صادرات محصولات پتروشیمی از ایران به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده در پیوست این راهنما. (III) فروش فلزات گرانبها به یا از ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از هر زیر مجموعه سیاسی ، آژانس و یا ابزاری از دولت ایران ذکر شده صرفا بر اساس فرمان اجرایی 13599 ( IV) فروش، عرضه یا انتقال کالا و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروی ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده

و (V) عرضه و نصب قطعات یدکی لازم برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیر نظامی ایران و بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران، به استثنای معاملات با افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از ایران ایر.

1247 . 5 A - به میزان مورد نیاز برای انجام معاملات توسط موسسات مالی خارجی از طرف : (i) شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفتکش ایران در ارتباط با صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری کره، تایوان، و ترکیه . (ii) هر زیر مجموعه سیاسی ،آژانس یا ابزاری از دولت ایران در فهرست افراد و اتباع تحریم شده صرفا بر اساس فرمان اجرایی 13599 برای فروش فلزات گرانبها به یا از ایران. و (IV) ایران ایر برای عرضه و نصب قطعات یدکی لازم برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیر نظامی ایران و برای بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد