سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار امنیتی - رایانه ای


توصیه هایی برای مراقبت بهتر از باتری لپ تاپ



لپ تاپ ها نقش پررنگی در زندگی امروز ما برای انجام وظایف مختلف ایفا می کنند. تنوع قدرت سخت افزاری و قابلیت حمل بالا، لپ تاپ ها را به یکی از پرکاربردترین ابزارهای حال حاضر مبدل کرده اند. پس رسیدگی به این ابزار کارآمد اقدامی منطقی است. باتری یکی از مهم‌ترین اجزا لپ تاپ است که میزان شارژدهی آن می تواند عاملی کلیدی برای مصرف کنندگان به منظور انتخاب یک محصول باشد. در همین راستا، اقدام هایی را می توان برای طول عمر بیشتر باتری لپ تاپ مد نظر قرار داد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنیم.
 

 
بیش از اندازه شارژ نکنید
هنگامی که برای نخستین بار لپ تاپ خود را برای شارژ باتری آن به برق متصل می کنید برای کالیبره شدن باتری باید شارژ کامل صورت بگیرد. پس از آن، حفظ شارژ باتری بین 40 و 80 درصد را هدف گذاری کنید. به گفته بخش خدمات مشتری اپل، این اقدام حفظ حرکت گهگاه الکترون ها در باتری را موجب می شود و در نتیجه به عمر بیشتر آن کمک می کند.
البته صحبت در این زمینه راحت‌تر از عمل به آن است. با این وجود در طول روز نیم نگاهی به آیکون باتری لپ تاپ خود و درصد آن داشته باشید. اگر قصد خروج از خانه را دارید لپ تاپ خود را خاموش کنید و بدون آن که به برق متصل باشد آن را روی یک میز قرار دهید. همچنین اگر استفاده چندانی از لپ تاپ خود نمی کنید حداقل یک بار در ماه باید باتری آن را شارژ و تخلیه کنید.
 
باتری را خنک نگه دارید
اکثر لپ تاپ های حال حاضر از باتری های یون لیتیوم سود می برند که باید در دمای بین 50 تا 95 درجه فارنهایت (10 تا 35 درجه سانتیگراد) نگهداری شوند. بی تردید، این دامنه دما را همواره نمی توان برای باتری لپ تاپ فراهم کرد، از این رو برای تسهیل شرایط می توان دمای اتاق را مطلوب دانست.
برای آن که از تامین شرایط مناسب دمایی برای لپ تاپ خود اطمینان حاصل کنید توجه به دریچه های هوا و عملکرد مناسب فن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هنگامی که از لپ تاپ استفاده می کنید نباید آن را به گونه ای قرار دهید که دریچه های هوا مسدود شوند. عدم جریان مناسب هوا افزایش دما و گرمای بیش از اندازه لپ تاپ را موجب می شود. گرما یکی از عوامل تاثیرگذار بر عمر باتری است. برای گردش هرچه بهتر هوا در اطراف لپ تاپ می توانید از پایه های خنک کننده استفاده کنید.
 
به روز رسانی، به روز رسانی، به روز رسانی
اکثر شرکت ها به طور مداوم در پی یافتن راه هایی برای بهبود عمر باتری از طریق به روز رسانی های نرم افزاری هستند. از این رو، دریافت آنها می تواند نقش کلیدی در عملکرد باتری ایفا کند. در نتیجه، نسبت به نصب آخرین به روز رسانی نرم افزاری در رایانه خود اطمینان حاصل کنید.
 

 
لپ تاپ را بدون استفاده رها نکنید
باتری لپ تاپ را نباید برای مدت طولانی بدون استفاده نگه دارید. اما شاید مجبور باشید برای یک سفر کاری لپ تاپ خود را چند ماه در خانه باقی بگذارید. بر همین اساس، نگهداری درست از باتری لپ تاپ را باید مد نظر قرار دهید. در این شرایط شارژ باتری لپ تاپ باید 50 درصد باشد و در محیطی همواره خنک قرار بگیرد. رها کردن لپ تاپ در شرایطی که شارژ باتری آن به طور کامل خالی شده است می تواند آسیب دائمی به باتری وارد کرده و برای همیشه آن را بی استفاده کند. نگهداری باتری با شارژ کامل نیز می تواند کوتاه شدن طول عمر آن را موجب شود.
 
نگهداری و افزایش طول عمر باطری لپ تاپ
باطری من چه مدت کار می کند؟
باطری لپ تاپ شما چه از آن استفاده کنید و چه استفاده نکنید به مرور زمان از بین خواهد رفت و عمر آن کم می شود و این کاهش عمر از زمانی که باطری ساخته می شود شروع می شود و تا زمانی که باطری از کار بیوفتد ادامه دارد .
عناصر داخل باطری  تازمانی که دیگر قادر به تامین برق لپ تاپ نباشند  به کندی با هم واکنش می دهند.علاوه بر این باطری ها بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ شارژ و دشارژ دوام می آورند.
باطری به تدریج ظرفیت نگهداری خود را از دست می دهد تا زمانی که دیگر توان  روشن نگهداشتن لپ تاپ شما را نداشته باشد. .
به طور معمول باطریهای لپ تاپ از یک سال تا سه سال قابل استفاده هستند. حرارت به همراه نحوه استفاده معمول از باطری ها  با طول عمر آنها ارتباط دارد. شما به راحتی می توانید عمر باطری را با رعایت برخی اصول نگهداری زیاد کنید.
 
 
حرارت
زمانی که  باطری را از دستگاهاتان جدا می کنید بعد از مدت زمانی مقداری از شارژ خود را از دست می دهد به این رویداد  self-discharge می گویند که مقدار کم آن در مدت زمان طولانی امری عادی برای باطریهای قابل شارژ است .
در دمای پایین self-discharge کاهش می یابد و فرایند کاهش عمر در عناصر باطری آهسته تر رخ می دهد .  بنابراین در دمای بالاتر باطری ها خیلی زودتر عمر خود را از دست می دهند.
 
چه وقت آنرا به به برق شهر وصل کنم یا از برق شهر جدا کنم؟
باقی ماندن لپ تاپ در برق شهر دمای داخلی باطری را بالا می برد. جداکردن باطری در مواقعی که به آن نیاز ندارید و قرار دادن آن در مکانی خشک و خنک به کند کردن فرایند کاهش عمر باطری کمک خواهد کرد. نگهداری لپ تاپ در محیطی گرم به باطری آسیب  می رساند .
مقدار استفاده از باطریهای Li-Ion  به اندازه یک چرخه شارژ و دشارژ ۳۰۰ تا ۸۰۰ مرتبه ای ارزیابی شده است .
مقداری از این چرخه ها زمانی که شما باطری خود را در لپ تاپ متصل به برق شهر نگه می دارید استفاده می شود.
زمانی که شارژ باطری به ظرفیت ۱۰۰% نرسیده ( مثلا ۹۵%) آنرا از لپ تاپ جدا کنید ودر مکانی خنک و خشک قرار دهید.
در آوردن و نگهدراری باطری در مکان خشک و خنک به مصرف نشدن تعدادی از این چرخه ها کمک می کند.
باطریهای لیتیوم یون شامل اثر حافظه باطری (نیازمند تخلیه کامل قبل از شارژ کردن ) مثل باطریهای قدیمی نمی شوند .
تخلیه و شارژ کامل باعث افزایش کم شدن ظرفیت نگهداری باطری می شود.
یک مجموعه از تخلیه های جزئی برای باطریهای لیتیوم یون از یک تخلیه کامل بهتر است .
شما باید بطور معمول باطری را هر چند وقت یکبار کالیبره کنید. در مورد نحوه کالیبره کردن باطری در ادامه توضیح خواهم داد.
 
آیا باطری را به برق شهر متصل نگه داریم یا نه؟
جدا کردن باطری از لپ تاپ هنگامی که به برق شهر وصل است :
مزایا:
جلوگیری از استفاده شدن چرخه های شارژ
نگهداری باطری در شرایط خنک تر ( هنگامی که لپ تاپ به برق وصل است گرم می شود) و کند کردن فرایند کاهش عمر آن
معایب:
عدم استفاده از باطری به عنوان پشتیبان در هنگام افت ولتاژ یا قطع برق
از دست دادن اطلاعات ذخیره نشده هنگام قطع برق
نیاز به استفاده از UPS  در صورت نیاز به برق پشتیبان
باطری را هنگامی که لپ تاپ به برق وصل است روی آن باقی بگذاریم:
مزایا:
باطری یه عنوان یک پشتیبان هنگام قطع برق سرویس می دهد.
مناسب تر بودن هنگام نیازهای اضطراری
باطری نیاز به زمان گرم شدن و برگشت به دمای محیط (وقتی آنرا در یخچال نگهداری می کنید ) را ندارد.
معایب:
استفاده شدن چرخه های شارژ
دمای باطریها در هنگام اتصال به برق بالاتر است و عمر آنها کاهش می یابد.
 
عمر باطریهایم را چطور طولانی تر کنم؟
کالیبره کردن باطری با یک تخلیه کامل بعد از هر ۳۰ بار شارژ به نگهداری ظرفیت نگهداری باطری کمک می کند .
نگذارید همیشه باطری تخلیه کامل شود تا آنرا شارژ کنید به غیر از مواردی که قصد کالیبره کردن آنرا دارید.
باطریهای لیتیوم یون ظرفیت شارژ کمتری را هنگامی که به طور جزئی  شارژ شوند از  دست می دهند .
پیشنهاد می شود با رسیدن میزان شارژ باطری به ۱۰ تا ۲۰ درصد آنرا شارژ کنید.
باطری را جدا کنید و در مکان خشک و خنک نگهداری کنید. میزان شارژ بهینه باطری جهت نگهداری طولانی ۴۰% است .
نگهداری باطری با شارژ پایین آسیب و خرابی باطری را نتیجه می دهد.
اگر باطری خود را در یخچال نگهداری می کنید با یک کیسه پلاستیکی آنرا از رطوبت حفظ کنید و قبل از استفاده مجدد از آن با در دمای اتاق قرار دادن آن اجازه دهید تا به دمای عادی برگردد.
 
فرسودگی باقیمانده  باطری
نرم افزارهای  مربوط به تعیین میزان باقی مانده فرسودگی سخت افزاری باطری ) Battery-wear-level ( مثل نرم افزار کنترل لپ تاپ می تواند میزان استهلاک  باقی مانده باطری و عمر آن را مشخص نماید .
بسیاری از این نرم افزارهای زمانیکه استهلاک باقیمانده باطری به ۱۶% می رسد هشدار می دهند.
متغیرهای بسیاری می تواند بر میزان استهلاک باطری اثر بگذارد از جمله مشخصات لپ تاپ ، تنظیمات بایوس و نرم  افزاری و غیره .
 
در مورد انفجار باطریها و فراخوان آنها چه؟
اخیراً گزارشات زیادی درباره انفجار باطریها بوده است . به طور عادی ممکن است شما هم در مورد امنیت باطری لپ تاپ خود  سوال داشته باشید.
علت انفجارهای اخیر باطریها آلودگی جزئی ذرات فلزی به کار رفته درون آنها در کارخانه های مطمئن بوده است .
فراخوان برای باطریهایی که ریسک وجود این آلودگی را داشته اند انجام گرفته است . این لیست باطری هایی است که از ۲۳ اکتبر ۲۰۰۶ فراخوان شده اند می باشد.  شما می توانید بررسی کنید که آیا باطری شما در خطر است یا نه ؟


راهنمایی های ساده در مورد باطریهای لیتیوم یون

* گرما بدترین دشمن باطری شماست .
*از رها کردن باطری در مکانهای بیش از حد گرم مثل داخل خودرو در طول روز خودداری کنید.
*یک تخلیه کامل اثر بدتری روی عمر باطری می گذارد تا چندین تخلیه جزئی
*نیازی به نگرانی از اثر حافظه (battery memory)در باطریهای لیتیوم یون نیست .
*عادت کنید باطری را موقعی که به ۱۰ تا ۲۰ درصد ظرفیت  می رسد شارژ کنید.
*هیچ وقت تا ۰% باطری را تخلیه نکنید چرا که این کار می تواند باطری شما را بلا استفاده کند.
*باطری خود را پس از هر ۳۰ بار تخلیه با یکبار تخلیه کامل کالیبره کنید.
*در صورتی که زمانی طولانی از برق شهر استفاده می کنید می توانید با جدا کردن باطری و قرار دادن آن در یک مکان نگهداری طولانی به زیاد کردن عمر باطری خود *کمک کنید.
*شرایط نگهداری طولانی میزان شارژ ۴۰% و مکانی خشک و خنک است .
*بسیاری از با تجربگان نگهداری باطری در یخچال را توصیه می کنند. هنگام این کار برای جلوگیری از رطوبت از یک کیسه پلاستیکی محکم برای پوشش  استفاده کنید و قبل از استفاده مجدد یا شارژ آن با بیرون گذاشتن آن اجازه بدهید تا به دمای معمولی اتاق بر گردد.
*هرگز باطری را فریز نکنید.
(نتیجه اخلاقی اینکه بعد از اینکه این متن را ترجمه کردم دقیقاً در خط آخر این توصیه را نوشته بود . در حالیکه باطری بیچاره من به دلیل توصیه وبلاگ نویسان عزیز کپی بردار الان ۱۰ ساعت است که در فریزر به سر می برد.البته دربعضی مراجع لاتینهم دیدم که این روش توصیه شده و بعضی هم اعلام کردند که نتیجه گرفتند . به هر حال مسئولیتش با خودتون .توصیه می کنم رو باطری هایی که تقریبا بلا استفاده شده اند فریز شدن را امتحان کنید.)
 
 
16 ترفند برای استفاده حداکثری از باتری لپ تاپ


در صورتی که شما نیز لپ تاپ دارید احتمالا تاکنون شرایطی را تجربه کرده اید که امکان اتصال لپ تاپ به برق را نداشته و اجبارا از باتری لپ تاپ خود استفاده کرده اید. بسته به نوع لپ تاپ ها در صورت داشتن شارژ کامل ، لپ تاپ شما در حدود 2 ساعت و نیم با باتری کار خواهد کرد. اما نکاتی بسیار ساده هستند که با رعایت آنها به شکل قابل توجهی کارایی باتری لپ تاپ شما افزایش پیدا خواهد کرد و در لحظات بحرانی به کمک شما میایند. در این ترفند قصد داریم به معرفی 16 نکته برای حداکثر استفاده از باتری لپ تاپ بپردازیم که کارکرد باتری شما را از 2 ساعت به 4 ساعت کاملا تضمین میکند.

1- به طور مرتب Defrag کنید : هر چه هارد دیسک شما سریعتر عمل کند فعالیت کمتری میکند و در نتیجه میزان بهره برداری اش از انرژی باتری شما کاهش می یابد یکی از راه های مناسب برای بهبود عملکرد هارد دیسک Defrag کردن آن در زمان های متوالی و منظم است، پس در اینکار کوتاهی نکنید.

2- نور LCD را کاهش دهید : امروزه 99 درصد لپ تاپهایی که در بازار عرضه می شوند این قابلیت را دارند که نور LCD یا نمایشگر آنها را تنظیم کنید بهتر است زمانی که از باتری استفاده می کنید روشنائی LCD خود را روی کمترین حد ممکن قرار دهید، برخی از مدلها قابلیت کاهش میزان فعالیت CPU و بهره برداری اش از منبع تغذیه به شکل بهینه را دارا هستند اینگونه قابلیتهای جانبی لپ تاپ تان را در حین استفاده از باتری فراموش نکنید.

3- برنامه هایی که به صورت پنهانی و در پس زمینه اجرا می شوند را متوقف کنید : اگر آنتی ویروسی دارید که به صورت اتوماتیک شروع به اسکن کردن هاردتان می کند یا ابزاری مثل Google Desktop روی سیستم شما نصب است که به صورت دائم در حال ایندکس کردن فایلها و بررسی هاردتان است و… آنها را از کار بیاندازید. همه ی این موارد باعث فعالیت بیشتر CPU و کاهش کارایی باتری می شوند. همه ی ابزارهایی که اینگونه عملکردی دارند را در زمانی که از باتری استفاده می کنید غیر فعال نمائید.

4- سخت افزارهای اضافی را جدا کنید : ماوس های USB برخی از انواع Cool Disk ها و… را فراموش نکنید چون اینها نیز به منبع تغذیه نیاز دارند و از باتری شما استفاده خواهند کرد.

5- حافظه ی رم بیشتری به لپ تاپ خود اضافه کنید : هر چه حافظه ی Ram شما بیشتر باشد پروسه هایی که در حافظه ی مجازی یا Virtual Memory سیستم تان بارگذاری می شود کمتر خواهد بود، از آنجایی که حافظه مجازی و پروسه های موجود در آن هارد دیسک را درگیر می کنند باعث استفاده ی بیشتری از باتری شما می شوند در حالی که داشتن رم بیشتر اصلا سبب استفاده ی انرژی بیشتر نخواهد شد. از طرفی وقتی بخواهید برنامه هایی سنگین که نیاز به حجم بالایی از Virtual Memory دارند اجرا کنید داشتن مقدار بیشتری از حافظه رم می تواند به شما کمک بزرگی برساند و میزان مصرف انرژی را کاهش دهد.

6- هارد دیسک بر CD یا DVD درایو ارجحیت دارد: هر چقدر که هارد دیسک منبع تغذیه شما را ببلعد به پای CD یا DVD درایوها نمی رسد، ضمن اینکه وجود یک CD در داخل درایو حتی اگر در حال استفاده نباشد نیز می تواند هر از گاهی مزید بر علت گردد، اگر واقعا احتیاج دارید از یک CD یا DVD در زمانی که در حالت باتری قرار دارید استفاده کنید بهترین راه حل تهیه یک image از آن و اجرای image مذکور توسط نرم افزارهای درایو مجازی است.

7- پین های باتری خود را تمیز نگه دارید: بد نیست هر از گاهی پین های باتری خود را تمیز کنید  این امر سبب نقل و انتقال بهتر و کامل تر جریان بین باتری و لپ تاپ میگردد و کارایی بهتر و بیشتر مجموعه می گردد.

8- از باتری خود مراقبت کنید : مراقبت از باتری نیز شرط مهمی است اگر از باتری زیاد استفاده نمی کنید فراموش ننمائید هر دفعه که باتری را شارژ میکنید این شارژ را بایستی هر دو یا سه هفته یکبار مورد استفاده قرار دهید در غیر اینصورت خیلی سریعتر از چیزی که فکرش را بکنید باتری دچار اشکال می شود. از طرفی شارژ یک باتری Li-on (لیتیومی) نباید هرگز به صورت کامل خالی شود و خالی شدن کامل شارژ باتری فقط در مورد مدلهای قدیمی توصیه می شود.

9- سیستم را Hibernate کنید نه Standby : قرار دادن لپ تاپ در وضعیت Standby در فاصله های زمانی که به آن نیازی نیست آن هم در حین استفاده از باتری می تواند سبب کاهش مصرف انرژی شود و از طرفی وقتی به آن نیاز شد بلافاصله کارتان را از سر بگیرید اما وضعیت Hibernate تقریبا سیستم را خاموش نگه می دارد و در زمان نیاز به آن به همان سرعت حالت Standby فعالش میکند.

10- به کاهش دمای لپ تاپ کمک کنید : هر چه دمای لپ تاپ شما کاهش یابد عملکرد بهتری خواهد داشت و هر چه عملکردش سریعتر و بهتر باشد کارایی باتری اش بیشتر خواهد شد، لذا همواره شبکه های ورودی و خروجی هوای لپ تاپ تان را تمیز کنید و لپ تاپ را در وضعیتی قرار دهید که هوا به شکل مناسبی در آن جریان پیدا کند.

11- Power Options ویندوز را تنظیم کنید : به Power Options در کنترل پنل ویندوز بروید و آن را به شکلی که مناسب می دانید تنظیم کنید اگر Power Schemes را در این قسمت روی Max battery قرار دهید به صورت اتوماتیک تنظیماتی برگزیده می شوند که می توانند سبب حداکثر کارایی باتری شوند.

12- کارهای اضافی و همزمان را حذف کنید : اگر در وضعیت باتری زمانی که مشغول تایپ یک نامه هستید تصمیم گرفتید MP3 گوش کنید بهتر است از MP3 player خود استفاده کنید تا لپ تاپتان دلیلش هم که واضح است.

13- لپ تاپ مناسب خود را بخرید : اگر واقعا کسی هستید که طول عمر باتری برایتان حیاتی است بهتر است برای مدلهایی هزینه کنید که باتری شان کارایی بیشتر و قوی تر دارند مسلما برای اینگونه مدلها و این نوع باتری ها بایستی هزینه های اضافی را تقبل کنید.

14- شارژ و دی شارژ باتری : اکثر باتری های لپ تاپ های امروزی از نوع Li-on هستند و نیازی به اینکار ندارند ولی اگر از مدلهای خیلی قدیمی استفاده می کند دی شارژ کامل باتری و شارژ مجددش هر 15 روز توصیه می شود.

15- قابلیت Auto save را خاموش کنید : در حین کار با ابزارهایی مثل Word مایکروسافت و… قابلیت ذخیره اتوماتیک یا auto save را غیرفعال کنید این قابلیت سبب می شود هارد دیسک شما به صورت دائم درگیر باشد. اگر نگران این هستید که باتری تمام شود و هر آنچه انجام داده اید ذخیره نشده از بین بروند می توانید در همان قسمت Power options تنظیمات را به گونه یی تعریف کنید که در حین تمام شدن باتری سیستم Hibernate شده و اطلاعات شما دفعه ی بعدی که به جریان الکتریسته دسترسی داشتید مجددا در دسترستان باشد.

16- کاهش فعالیت کارت گرافیک : پائین آوردن رزلوشن صفحه نمایش و غیر فعال کردن اسکرین سیورهای تجملی و … می توانند سبب فعالیت کمتر کارت گرافیکی و در نتیجه افزایش کارایی باتری لپ تاپ گردند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد