سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



رهبری در دیدار بسیجیان:
آمریکا از همه بد اخلاق تر و انگلیس از همه موذیتر است؛ اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، بیش از همه آمریکا ضرر میکند نه ما/ هیئت مذاکره‌کننده ایران حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند، ایستادگی میکنند و زیر بار حرف زور نمیروند و با جدیت منطق و دلسوزی کار میکنند/ دولت آمریکا در حوادث فرگوسن با مردم خود میجنگد
 اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین با رهبر انقلاب دیدار کردند.

به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، اعضای مجمع عالی بسیج مستضعفین امروز پنجشنبه همزمان با آخرین روز از هفته بسیج،در محل حسینیه امام خمینی در تهران با آیت الله سیدعلی خامنه‌ای دیدار کردند. 

با تمدید مذاکرات مخالف نیستم/ اگر در مذاکرات، قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم

مهمترین بخش های سخنان رهبری در این دیدار به شرح زیر است:

- بنده با تمدید مذاکرات مخالف نیستم به همان دلیل که با اصل مذاکره مخالف نبودم، هیئت مذاکره‌کننده ایران حقا و انصافا پرتلاش و جدی هستند، ایستادگی میکنند و زیر بار حرف زور نمیروند و با جدیت منطق و دلسوزی کار می کنند.

- اگر در مذاکرات حرف منطقی زده، و قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم اما ایران، از صدر تا ذیل از آحاد مردمش تا همه مسئولانش در مقابل زیاده خواهی می ایستند.

- طرف مقابل یعنی عمدتا آمریکا غیرمنطقی است و هرروز یک حرف میزند ، درمجلس خصوصی و نامه‌پراکنی یکجور ودراظهارات عمومی طوردیگر/آمریکا میخواهد از مذاکرات برای مشکلات داخلی خود استفاده کند.

با تمدید مذاکرات مخالف نیستم/ اگر در مذاکرات، قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم

- امام فرمود هرچه فریاد دارید برسر آمریکا بکشید، ایشان حفظ نظام را اوجب واجبات می دانست.

-امروز تفکر بسیجی صادر شده/ این تفکر در لبنان، عراق، سوریه و یمن پیروزی بوجود آورد و در قدس شریف و نجات مسجدالاقصی هم همینگونه عمل خواهدکرد/ اکثریت قاطع ملت ایران بالقوه بسیجی‌اند.

- کسانیکه نظام اسلامی را تهدیدمیکنند بدانند جمهوری اسلامی به برکت تفکر،عمل وحرکت بسیجی شکست‌ناپذیراست/دولت آمریکادولتی استکباری، زورگو وزیاده‌طلب است ومشکل ما باآمریکا بهمین دلیل است.

-آمریکا از همه بد اخلاق تر و انگلیس از همه موذیتر است؛ اگر مذاکرات به نتیجه نرسد، بیش از همه آمریکا ضرر میکند نه ما/ ما با دولت خود رو راست هستیم و حقیقت مطلب را گفته ایم

- دولت آمریکا با ملتش صادق نیست/ مردم آمریکا به نظام سیاسی شان بی اعتمادند/ آمار شرکت کنندگان انتخابات اخیر آمریکا بسیار پایین بود/ دولت آمریکا در حوادث فرگوسن با مردم خود میجنگد

مشروح سخنان رهبری انقلاب به این شرح است:

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلام صبح امروز (پنج‌شنبه) در دیدار اعضای مجمع عالی بسیج و نمایندگان اقشار مختلف بسیج، احساس مسئولیت انسانی و الهی و بصیرت را دو پایه اصلی تفکر منطقی بسیج دانستند و ضمن تحسین تلاش، جدیت و ایستادگی هیأت مذاکره کننده ایرانی، به بی نیازی ملت ایران به جلب اعتماد امریکا اشاره کردند و افزودند: به همان دلیلی که با اصل مذاکرات مخالف نبودیم با تمدید مذاکرات هم مخالف نیستیم البته هر قرار عادلانه و عاقلانه را قبول می کنیم اما می دانیم که این دولت امریکا است که نیازمند توافق است و از هرگونه عدم توافق ضرر خواهد کرد و اگر این مذاکرات در نهایت نیز به نتیجه نرسد، جمهوری اسلامی ایران ضرر نخواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامی، همراه شدن فکر و علم و منطق را با عشق و انگیزه های درونی، رمز حضور موفق بسیج در میدان های متنوع و گسترده عمل خواندند و افزودند: اولین و اصلی ترین پایه تفکر بسیجی که برگرفته از مبانی مستحکم دینی است، احساس مسئولیت انسانی و الهی در قبال خود و خانواده و جامعه و بشریت است.

دیدار اعضای عالی بسیج با رهبر انقلاب

ایشان افزودند: دومین پایه تفکر بسیجی که تکمیل کننده پایه اول و شرط لازم آن است، بصیرت و روشن بینی به معنای شناخت زمان و اولویت ها، شناخت دوست و دشمن و شناخت ابزار مقابله با دشمن، است.

رهبر انقلاب اسلامی، نبود بصیرت را زمینه ساز  گرفتار شدن در شبهات، نادانی ها و کج فهمی ها دانستند و خاطرنشان کردند: کسانی که بصیرت ندارند، همانند بیچارگانی که در فتنه ۸۸ گرفتار شدند، در فضایی غبارآلود حرکت و عمل می کنند و به همین علت چه بسا به دشمن کمک کنند و دوست را هدف حمله قرار دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید براینکه احساس مسئولیت بدون داشتن بصیرت، بسیار خطرناک است، گفتند: برخی افراد، در دوران مبارزات قبل از انقلاب، و در سه دهه اخیر با احساس مسئولیت اما بدون بصیرت اقداماتی کردند که در نهایت به ضرر نهضت امام و انقلاب و کشور تمام شد.

ایشان با اشاره به تأکید های مکرر خود در جریان فتنه سال ۸۸ بر موضوع بصیرت، گفتند: در همان ایام برخی از تکرار موضوع بصیرت، ناراحت شدند اما من باز هم بر بصیرت تأکید می کنم، زیرا هرچه انگیزه و مسئولیت انسان بیشتر باشد ولی بصیرت نباشد، خطر بیشتر است و به این چنین فردی هیچ اطمینانی نیست.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تیزبینی و روشن بینی امام (ره) که در مقاطع مختلف همه مسائل مورد نیاز را بیان و جهت گیری ها را مشخص می کرد، گفتند: امام بزرگوار (ره) هم فرمان تشکیل بسیج را صادر کرد و هم جهت گیری و هدف اصلی را نشان داد و گفت: «هرچه فریاد دارید بر سر امریکا بکشید».

ایشان با اشاره به سخن معروف امام (ره) که فرمود «حفظ نظام از اوجب واجبات است» افزودند: افرادی که سخنان امام (ره) را درک نکردند، در برخی مقاطع خطاهایی فاحش مرتکب شدند.

حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنان خود افزودند: حتی برای یک لحظه هم نباید از «احساس مسئولیت» به عنوان پایه اصلی تفکر بسیجی و «بصیرت» به عنوان شرط لازم آن، غفلت کرد.

ایشان با تأکید بر اینکه با چنین نگاهی می توان تعریف دقیق از «بسیجی» ارائه کرد، افزودند: هر فردی که با احساس مسئولیت و بصیرت مشغول فعالیت است، هر جا باشد بسیجی است، بنابراین اکثریت قاطع ملت ایران بسیجی هستند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته قرارگاه اصلی این دایره عظیم، نیروی مقاومت بسیج است که باید الهام بخش نظم و تعلیم و تربیت، و حضور و حرکت باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای عرصه فعالیت بسیج را نامحدود و بی پایان خواندند و افزودند: عرصه های دفاع، سازندگی، سیاست، اقتصاد، هنر، علم و فناوری، تشکل های مذهبی، و در واقع همه عرصه ها، میدان حضور بسیج است.

ایشان با تأکید بر اینکه در همه این عرصه ها الگوهای برجسته و شاخصی وجود دارد افزودند: این نخبگان در عرصه علم و تحقیق بسیجی وار فعالیت کردند از جمله اینکه آن زمانی که دشمن با خباثت تمام تلاش کرد تا تمام درها را به روی ملت ایران ببندد و مانع از دستیابی بیماران به رادیو داروها شود، شهید شهریاری و همکاران وی با تلاشی بسیجی، توانستند اورانیوم غنی شده بیست درصد و صفحه سوخت را تولید کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای به نکته مهم دیگر اشاره کردند و افزودند: این تفکر بسیجی که پایه گذار آن امام بزرگوار (ره) بود، اکنون صادر شده و همچون عطر گل های بهاری است که کسی نمی تواند جلوی آنرا بگیرد.

ایشان افزودند: نسیم روح افزا و روانبخش تفکر بسیجی را اکنون در عراق، سوریه، لبنان، و غزه شاهد هستیم و به لطف خداوند در آینده نه چندان دور، در قدس شریف و برای نجات مسجدالاقصی هم شاهد آن خواهیم بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: براساس همین واقعیت ها و به برکت تفکر بسیجی، جمهوری اسلامی ایران شکست ناپذیر است.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: بسیجی بودن اکثریت قاطع ملت ایران، دلیل شکست ناپذیری نظام اسلامی است اما این به معنای غفلت از امتحان ها و جهت گیری حرکت نیست.

ایشان تأکید کردند: جهت گیری اصلی حرکت نظام اسلامی، مقابله با استکبار و دولت استکباری امریکا است و نباید در این جهت گیری سستی و یا اشتباهی بوجود آید البته ما با ملت یا کشور امریکا مشکلی نداریم، بلکه مشکل ما زورگویی و زیاده خواهی دولت امریکاست.

رهبر انقلاب اسلامی درباره تمدید مذاکرات با پنج به علاوه یک افزودند: به همان دلیلی که با اصل مذاکره مخالفت نکردیم، با تمدید هم مخالف نیستیم اما باید به چند نکته نیز توجه کرد.

ایشان هیأت مذاکره کننده ایران را پرتلاش، جدی، دلسوز، مستحکم و منطقی خواندند و افزودند: هیأت ایرانی حقاً و انصافاً در مقابل حرف زور ایستادگی می کند و بر خلاف طرف مقابل، حرفش را هر روز عوض نمی کند.

رهبر انقلاب با اشاره به برخورد های دو گانه امریکایی ها افزودند: آنها در مجالس خصوصی و در نامه پراکنی یک جور حرف می زنند و در سخنان عمومی یک جور دیگر!

حضرت آیت الله خامنه ای، با یادآوری عقبه های مختلف «دیپلماتیک، سیاسی و رسانه ای طرفهای مقابلِ ایران» گفتند پشت سر هر کدام از مذاکره کنندگانِ با ما یک لشکر قرار دارد و در میان آنها، امریکا از همه بداخلاق تر و انگلیسی ها از همه موذی ترند.

ایشان افزودند: هم ملت ایران و هم طرفهای مذاکره کننده بدانند که اگر مذاکرات به نتیجه نرسد آنکه بیش از همه ضرر می کند امریکایی ها هستند نه ما.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: با قاطعیت و استدلال محکم معتقدیم که قصد واقعی استکبار، جلوگیری از رشد و عزت و اقتدار روزافزون ملت ایران است.

ایشان، مسئله هسته ای را فقط یک بهانه خواندند و افزودند: البته آنها بهانه های دیگری هم دارند اما هدف واقعیِ تحریم و فشار اقتصادی به عنوان عاملی مهم، متوقف کردن پیشرفت ایران است.

ایشان اذعان رسانه های غربی به کاهش محبوبیت رئیس جمهور امریکا، میزان بسیار پایین شرکت کنندگان در انتخابات اخیر امریکا و حوادث فرگوسن را از جمله نشانه های متعدد شکاف عمیق ملت و دولت امریکا برشمردند و در تبیین نیاز دولت امریکا به مذاکرات هسته ای خاطرنشان کردند: مقامات امریکایی با توجه به همین مشکلات روز افزون، نیاز به یک موفقیت و پیروزی بزرگ دارند.

رهبر انقلاب افزودند: اما برخلاف امریکا، اگر مذاکرات به توافق نرسد برای ما آسمان به زمین نمی آید چون راه حلی داریم به نام اقتصاد مقاومتی.

ایشان اقتصاد مقاومتی را در کوتاه مدت باعث کاهش ضربات دشمن برشمردند و افزودند: همانگونه که صاحبنظران نیز معتقدند این نگاه در میان مدت و بلند مدت به حرکت عظیم ملت ایران، اوج خواهد داد.

رهبر انقلاب با انتقاد از سخنان برخی مقامات امریکا بعد از تمدید مذاکرات افزودند: آنها می گویند ایران باید اعتماد جامعه جهانی را جلب کند که در این حرف دو نکته ی کاملاً غلط وجود دارد.

با تمدید مذاکرات مخالف نیستم/ اگر در مذاکرات، قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم

ایشان افزودند:اولین نکته این است که این چند کشور معدود، نام خودشان را جامعه جهانی گذاشته اند و برای اثبات این حرف حدود ۱۵۰ کشور عضو غیرمتعهدها و میلیاردها نفر از جامعه بشری را عملاً از جامعه جهانی حذف می کنند.

رهبر انقلاب تأکید کردند: نکته دوم این است که ما اصلاً به اعتماد کردن امریکا هیچ احتیاجی نداریم و نمی خواهیم اعتماد او را جلب کنیم چرا که برای ما اهمیتی ندارد.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: اینها مستکبرند و ما آبمان با مستکبران در یک جوی نمی رود.

ایشان با اشاره به یک نکته دیگر از سخنان مقامات امریکایی درباره ضرورت حفظ امنیت اسرائیل در سایه مذاکرات هسته ای تأکید کردند: این را بدانید که چه توافق هسته ای بشود و چه نشود، اسرائیل روز بروز ناامن تر خواهد شد.

رهبر انقلاب در همین زمینه افزودند: البته مقامات امریکایی حتی در همین حرفشان نیز صادق نیستند چرا که دولت مردان امریکا در واقع دنبال منافع و امنیت فردی خودشان هستند نه امنیت اسرائیل.

ایشان در تشریح این نکته افزودند: هدف اصلی مقامات امریکایی، راضی نگاه داشتن شبکه جهانی سرمایه داران صهیونیست است چرا که این شبکه هم به آنها رشوه و پول و مقام می دهد هم در صورت مخالفت، آنها را تهدید، رسوا و یا حتی ترور می کنند.

ایشان با اشاره به صداقت مسئولان ایرانی با ملت، ایستادگی ملی ایرانیان را در مقابل حرف زور خاطرنشان کردند و افزودند: اگر در مذاکرات حرف منطقی زده، و قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم اما ایران، از صدر تا ذیل از آحاد مردمش تا همه مسئولانش در مقابل زیاده خواهی می ایستند.

رهبر انقلاب در پایان سخنانشان چند نکته را خطاب به بسیجیان بیان کردند.

توصیه به حلم و بردباری، صدق و صفا و پاکدامنی، شجاعت و فداکاری، دوری از تکبر، جلوگیری از «سایش اعتقادی، ایمانی و عملی در مواجهه با وسوسه های مختلف»، توجه به ساماندهی همه اقشار در بسیج، و ضرورت ارتباط این اقشار از جمله این نکات و توصیه ها بود.
رهبر انقلاب کمک دولت به رشد و گسترش بسیج را ضروری خواندند و افزودند: پایه اقتصادی مقاومتی تقویت تولید داخلی است که مسئولان دولتی در این زمینه از بسیج کمک بگیرند.

با تمدید مذاکرات مخالف نیستم/ اگر در مذاکرات، قرارهای عادلانه و عاقلانه گذاشته شود قبول می کنیم

پیش از بیانات رهبر معظم انقلاب سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر آمادگی بسیج برای ایفای وظایف و مسئولیتها تاکید و خاطرنشان کرد: مجموعه عظیم بسیج در مسیر نوسازی خویش و به منظور ترویج و استحکام بخشی به تفکر انقلاب اسلامی در جامعه سازماندهی جدیدی را برای گسترش ظرفیت نخبگان جامعه تعریف کرده که عالی ترین سطح آن مجمع عالی بسیج است.

همچنین سردار سرتیپ محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین نیز در سخنانی با اشاره به تشکیل مجمع عالی اقشار بسیج مستضعفین گفت: این مجمع تلاش می کند با تبیین مواضع و ایجاد وحدت نظر، راه‌های پیشرفت سریعتر انقلاب اسلامی را هموار سازد.



معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور گفت: بتازگی نیروهای متخصص بسیج در حوزه سایبر موفق شده اند در فضای مجازی رد افرادی را که از کشورهای مختلف به داعش می پینوندند با جزییات کامل پیدا کنند.
به گزارش مشرق، 'سید مرتضی بختیاری' معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور پنجشنبه شب در همایش بسیج حقوقدانان استان در بیرجند افزود: این نشان از اشرافیت اطلاعاتی ایران نسبت به مسائل دنیا و به خصوص منطقه دارد که امروز این اشرافیت بر هیچ دولتی پوشیده نیست.

وی گفت: حتی در اجلاس شانگهای که دیداری با برخی از دادستان های جهان داشتم، در یکی از این دیدارها دادستان قزاقستان از من خواست جمهوری اسلامی اسامی 300 قزاقستانی که به داعش پیوسته را اعلام کند که در پاسخ گفتم اگر شما کمک کنید و درخواست رسمی بدهید، ما نیز حاضریم از طریق مجاری قانونی پیگیری و کمک کنیم.بختیاری با بیان اینکه از این روی امروز غربی ها دیگر سراغ جنگ نظامی علیه ایران نیستند و گزینه اصلی و مهم آنها جنگ نرم است، افزود: امروز دشمن از طریق فضای مجازی سعی در تحقق توطئه جدیدی علیه کشور ما دارد لذا شما حقوقدانان بسیجی باید برای خنثی کردن توطئه های دشمنان، با تمام قوا به عرضه های سایبری و جنگ نرم، وارد شوید.
وی در بخش دیگری از سخنانش از گروه موسوم به داعش به عنوان توطئه بسیار خطرناک آمریکا در منطقه یاد کرد و گفت: آمریکایی ها با اسلام مشکل اساسی و کینه کهنه دارند و امروز به هر شکلی باید کینه خود را خالی کنند و داعش بهترین ابزار آنان است.
بختیاری افزود: آمریکایی ها از جنایات داعش فیلم تهیه می کنند و با انتشار سریع آن در فضای مجازی به دنبال این هستند که این جنایات را به اسلام ارتباط دهند و شما حقوقدانان باید از طریق محاکم قضایی بین الملی پیگر این جنایت ها باشید.
وی در ادامه به اتفاقات سه سال اخیر در منطقه اشاره کرد و گفت: تلاش برای ساقط کردن حکومت اسد در سوریه و موضوع داعش در عراق توطئه آمریکایی ها برای انحراف توجه افکار عمومی از رژیم صهیونیستی است.
به گفته بختیاری، آمریکایی ها در خصوص مساله سوریه ابتدا به سراغ کشورهایی چون عربستان و قطر رفتند و امروز نیز با علم کردن داعش، به دنبال آن هستند تا مسلمانان را به جان هم اندازند.
وی افزود: آنقدر وضعیت سوریه به نفع اسرائیل تمام شده است که چندی پیش نتانیاهو اعلام کرد: باید فتیله اختلاف و جنگ سوریه روشن بماند.بختیاری با اشاره به اقتدار نظامی ایران گفت: حزب الله لبنان اخیرا اعلام کرده است ما با موشک های نقطه زن ایران دیگر هیچ جای اسرائیل را امن نخواهیم گذاشت. 
منبع: ایرنا



چالش‌هایی که آل‌سعود را می‌لرزاند؛
چالش‌های فراروی عربستان سعودی بعد از حوادث تروریستی 11 سپتامبر آغاز شد، در این دوره حاکمیت ریاض وارد موج نگرانی و چالش‌هایی شد که هنوز هم به پایان نرسیده است.
فرصت طلایی که ریاض از دست داد/ در حال ویرایش
گروه بین‌الملل مشرق - عربستان سعودی این روزها سخت ترین زمان‌ها و خطرناک‌ترین ادوار تاریخ معاصر را پشت سر می‌گذارد. این کشور با تناقض‌های داخلی خطرناکی مواجه است که شاید همه ابعاد آن را ندانند. علاوه بر این‌ها چالش‌های امنیتی داخلی و خارجی گسترده‌ای در برابر حاکمیت سعودی قرار دارد که یکی از این چالش‌ها دیدگاه‌های تکفیری و داعشی در داخل و جنایت تروریستی است که هم‌زمان با مراسم عاشورای حسینی در منطقه الاحساء انجام شد. 

چالش‌های فراروی عربستان سعودی بعد از حوادث تروریستی 11 سپتامبر آغاز شد، در این دوره حاکمیت ریاض وارد موج نگرانی و چالش‌هایی شد که هنوز هم به پایان نرسیده است. این چالش‌ها عبارتند از:


1-    بلافاصله بعد از حوادث 11 سپتامبر افکار عمومی آمریکا به این نتیجه رسید که اکثریت عوامل انتحاری حادثه، تابعیت سعودی داشتند، به این ترتیب رویکرد جدی در آمریکا در مورد ضرورت اصلاح روش‌های تربیتی و دینی در عربستان برای کنترل پدیده تروریسم در این کشور ایجاد شد.

2-     آمریکایی‌ها جنگ بر ضد تروریسم را با حمله نظامی به عراق و افغانستان آغاز کردند، ریاض نیز بنا به دلایل مختلف از این جنگ‌ها حمایت کرد، از جمله این دلایل اینکه آن‌ها می‌خواستند ننگ حمایت از تروریسم را از خود بزدایند، علاوه بر این‌ها ارزیابی‌های اشتباه ریاض عامل مهم حضور این کشور در این حملات بود. آن‌ها معتقد بودند که وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق می‌تواند تهدیدی جدی و واقعی برای ایران باشد. به همین علت این اتفاق دخالت نظامی و حمله آمریکا به ایران را به تسریع خواهد کرد. سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها امید زیادی به این گزینه داشتند، اما نه تنها حمله نظامی آمریکا شکل نگرفت، بلکه برعکس ایران به یک قدرت منطقه‌ای بزرگ تبدیل شد و نفوذ خود را در عراق گرفته تا لبنان و سوریه بعلاوه کشورهای خلیج فارس تقویت کرد.

3-    عربستان سعودی از سال 2003 تا 2009 میلادی با خطر جدی و واقعی تروریسم در عرصه داخلی خود مواجه بود، عوامل انتحاری در این کشور توزیع شده و حملات تروریستی را بر ضد پلیس عربستان و خارجی‌ها و اماکن گردشگری و دیگر مناطق این کشور انجام می‌دادند. 

فرصت طلایی که ریاض از دست داد/ در حال ویرایش
4-    با آغاز موج بیداری اسلامی عربستان سعودی احساس کرد که به شکل جدی مورد هدف این رویکرد قرار دارد‌، چرا که هم پیمانان آن یکی پس از دیگری سقوط کردند و ریاض به این نتیجه رسید که این دومینو در صورت ادامه به سواحل خلیج ‌فارس خواهد رسید و حاکمیت آل سعود را نیز از میان خواهد برداشت، به همین علت با آن مقابله کرد.

5-    وقتی که پروژه اخوان المسلمین در ژوئن 2013 در مصر سقوط کرد، عربستان احساس قدرت بیشتری کرد. به همین علت سعی کرد براندازی پروژه مقاومت در منطقه و از بین بردن یکی از مهم‌ترین ستون‌های آن یعنی دولت سوریه را ادامه دهد. در مرحله بعدی ریاض به دنبال از بین ‌بردن نفوذ ایران در منطقه بود. در این عرصه سعودی‌ها اشتباه کردند، شاید ملاحظات آن‌ها همچنان مربوط به ارزیابی غلطی بود که در زمان اشغال عراق یا مناطق دیگر و یا حتی سقوط اخوان المسلمین دنبال می‌کردند. 

فرصت طلایی که ریاض از دست داد/ در حال ویرایش
آن‌ها می‌بایست با سیاست‌های متواضعانه به دنبال فرصتی می‌گشتند تا سازش را در خاورمیانه ایجاد کنند و حتی آمریکایی‌ها را نیز به سازش با دولت سوریه و مخالفان آن دعوت کنند، نه این که اوضاع منطقه را پیچیده‌تر از قبل نمایند و آمریکا را به آغاز حمله نظامی دیگر در منطقه به بهانه سلاح‌های شیمیایی سوریه تشدید کنند و کشتار و ویرانی و تروریسم بیشتری را در منطقه شکل داده و یک دولت عربی دیگر را نیز تخریب نمایند.

سعودی‌ها فرصتی تاریخی را از دست دادند که می‌توانستند از آن برای نجات سوریه و منطقه از آتش کشتار و فتنه استفاده کنند، پادشاهی سعودی به جای آنکه برای کشورهای عربی نقش برادر بزرگ‌تر را ایفا کند و سازش های منطقه‌ای را دنبال کرده و توان خود را برای بازسازی و خیزش اقتصادی دولت‌ها به کار گیرد، ابتکارهای خود را برای پیشبرد امور به سمت تنش‌های بیشتر معطوف کرد و سایه کشتار و ویرانی و تروریسم در منطقه گسترده‌تر شد تا این که دامنه‌های آن به لبنان هم رسید.

فرصت طلایی که ریاض از دست داد/ در حال ویرایش
تا زمانی که دیدگاه‌های واقع‌گرایانه در روابط بین‌الملل مبتنی بر این رویکرد باشد که "جنگ ادامه سیاست است، البته با ابزارهای مختلف" هیچگاه تغییری در عربستان رخ نخواهد داد. باید سوال کرد؛ وقتی رسیدن به اهدافی با راهکارهایی غیر از جنگ ممکن است، چرا باید به این گزینه پناه برد؟

مشخص است که درگیری‌های سنی –سنی برای رسیدن به رهبری جهان عرب است، حال وقتی عربستان می‌توانست با استفاده از سیاست معروف عربی در سازش و حمایت‌های مادی و سیاسی دیگر کشورهای منطقه به اینجا برسد، چرا باید گزینه جنگ را در پیش بگیرد؟ عربستان اگر از فرصت استفاده می‌کرد و سازش تاریخی سوریه را دنبال می‌کرد و آمریکا را نیز به این سازش مقبول در منطقه فرامی‌خواند، باعث می‌شد که هر کدام از کشورهای ایران و عربستان به یک قدرت منطقه‌ای [در راستای قدرت یابی جهان اسلام] تبدیل شوند. در این صورت عربستان به اهداف خود در تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای مؤثر دست پیدا می‌کرد.


6 هدف آمریکا از ایجاد جنگ فرسایشی؛
ایجاد محیط جنگی در منطقه مانع از پیشرفت و استفاده از ثروت‌های آن می‌شود و آن را به سمت ویرانی مستمر پیش می‌برد، این شرایط فرصت را در اختیار صنایع تولیدی غرب و بویژه آمریکا قرار می‌دهد تا بتوانند تولیدات خود را هر چه بیشتر به بازار منطقه بفروشند و تحت عنوان بازسازی منطقه نیز سودهای زیادی را عاید خود کنند.
جنگ به راه اندازید تا تولید ملی افزایش یابد!گروه بین‌الملل مشرق - به نظر می‌رسد آمریکا امروز به این نتیجه رسیده که تصمیم آن در اداره جنگ فرسایشی طولانی مدت در خاورمیانه بهترین و درست‌ترین تصمیم و کم‌هزینه ترین آن‌ها و پرفایده‌ترین اقدامات و راهبردهای این کشور در سه دهه گذشته برای اجرای پروه‌های خود در منطقه است. البته این تصمیم نیز در نهایت خسارت‌های فراوانی از جمله در زمینه‌های مالی و میدانی و سیاسی و حتی استراتژیک برای این کشور به بار خواهد آورد.  

امین حطیط تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله‌ای نوشت که آمریکا اعتقاد دارد که جنگ فرسایشی که در خاورمیانه آن را به عنوان دستور کاری در پیش گرفته، می‌تواند اهداف بزرگی را برای سیاست‌های راهبردی این کشور به دست آورد. همه می‌دانیم که آمریکا از خاورمیانه تنها نفت و اموال و ثروت‌های آن و امنیت اسرائیل و ثبات این رژیم را می‌خواهد، اما در طول دهه‌های گذشته از رسیدن به یک مرحله قطعی که این اهداف را تضمین شده و به دور از خطر بداند، باز مانده است، بویژه اینکه اسرائیل در دهه اخیر دو بار از مقاومت لبنان شکست خورده و سه بار نیز از تحقق خواسته‌های خود در غزه ناتوان بوده است. به این ترتیب اوضاع به صورتی رقم خورده که معادله توازن بازدارندگی بین مقاومت لبنان با رژیم صهیونیستی به وجود آمده و در غزه نیز رژیم صهیونیستی از مقابله با مقاومت غزه نگران است.  

به این ترتیب آمریکا از جنگ فرسایشی که در منطقه به راه انداخته، انتظار دارد که فرصت‌های مورد نظرش را در زمینه‌های اقتصادی و مالی و سیاسی و راهبری و همچنین امنیتی و نظامی برای این کشور به وجود آورد. جنگ فرسایشی آمریکا در منطقه نیاز به نیروی انسانی و مالی و سلاح دارد و اهداف زیر را برای آمریکا محقق خواهد کرد. 


جنگ به راه اندازید تا تولید ملی افزایش یابد!
1-    جنگ فرسایشی در منطقه کشورها را از توجه به اشغالگری اسرائیل منحرف می‌کند و به این رژیم فرصت می‌دهد تا بتواند سیاست‌های خود در بلعیدن باقیمانده اراضی فلسطین و از بین بردن ماهیت عربی و اسلامی و یا حتی انسانی این منطقه را دنبال کند و بدون اعتراض یا مانعی به یهودی‌سازی  فلسطین اشغالی ادامه دهد. کسانی که الان تحولات منطقه اشغالی از شهرک سازی در کرانه باختری گرفته تا هتک حرمت مقدسات اسلامی در قدس و مسجدالاقصی را دنبال می‌کنند، می‌بینند که اسرائیل با گام‌های ثابت همین اهداف را دنبال می‌کند. این در حالی است که هیچ سخنی در اعتراض به جنایت‌ها و اقدامات اسرائیل به گوش نمی‌رسد و کسی خواستار توقف این جنایت‌ها نمی‌شود.  

2-    ایجاد محیط جنگی در منطقه مانع از پیشرفت و استفاده از ثروت‌های آن می‌شود و آن را به سمت ویرانی مستمر پیش می‌برد، این شرایط فرصت را در اختیار صنایع تولیدی غرب و بویژه آمریکا قرار می‌دهد تا بتوانند تولیدات خود را هر چه بیشتر به بازار منطقه بفروشند و تحت عنوان بازسازی منطقه نیز سودهای زیادی را عاید خود کنند. به این ترتیب آمریکا از دو جنبه سود می‌کند؛ اول اینکه بر اساس سیاست‌های استعماری خود در ممانعت از دستیابی دیگران به منابع قدرت مانع از توسعه کشورهای منطقه می‌شود و از سوی دیگر بازاری مصرفی برای افزایش صنایع تولیدی خود ایجاد می‌کند.  

جنگ به راه اندازید تا تولید ملی افزایش یابد!
3-     ایجاد فرصت در زمینه استفاده از سلاح، صنایع نظامی این کشور را فعال‌تر می‌کند. در اینجا توجه به این نکته لازم است که تصمیم‌سازی های دولتی در آمریکا تحت نظر سه کارتل شرکت‌های تسلیحاتی و نفتی و مالی است. این مثلث نیاز به این دارد که همواره جنگ‌هایی در مناطق نفت‌خیز وجود داشته باشند تا حضور آمریکا در این کشورها به بهانه جلوگیری از جنگ فرصت را از دیگر طرف‌ها برای نفوذ در منطقه بگیرد، این جنگ‌ها بازار مصرفی را برای کارتل‌های تسلیحاتی درست می‌کند. 

در اینجا باید یادآور شد که در سال 2010 وقتی که ائتلاف ناتو خواستار توقف جبهه‌های جنگ و رها کردن استراتژی‌های سخت‌افزاری شد، پیش‌بینی می‌شد که ارزش دلار سقوط کند، اما در آن زمان حوادث تونس به وجود آمد و شراره‌های انقلاب این کشور به شرق گسترش پیدا کرد. همچنین سه ماه بعد از اینکه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا استراتژی جنگی خود بر ضد تروریسم را در تابستان گذشته ترسیم کرد، ارزش سهام شرکت‌های تسلیحاتی در آمریکا بین 8/3 تا 3/9 درصد بالاتر رفت، بویژه اینکه وی اعلام کرد که این جنگ احتمالا 3 تا 10 سال ادامه خواهد داشت.

جنگ به راه اندازید تا تولید ملی افزایش یابد!
این در حالی است که برخی مدت این جنگ را تا 30 سال نیز برآورد کرده‌اند تا به این شرکت‌ها فرصت بیشتری برای تهیه برنامه‌های صنعتی خود بدهند. فراموش نکنیم که در هفته اول از آغاز استراتژی جنگی آمریکا برای جنگ فرسایشی در منطقه و بعد از تشکیل ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، دولت‌های حاشیه خلیج فارس قراردادهایی به ارزش اجمالی 73 میلیارد دلار با آمریکا امضا کردند. قرار شد آغاز دریافت سلاح بر اساس این قراردادها دست کم از دو سال آینده باشد. به این ترتیب آمریکا نمی‌توانست بگوید که جنگ زیاد طول نمی‌کشد، بزرگنمایی خطر داعش نیز انگیزه‌ای شد تا این قراردادهای تسلیحاتی را توجیه کند. 

4-     جنگ فرسایشی، محیطی بین‌المللی را ایجاد می‌کند که آمریکا می‌تواند بر اساس آن ائتلاف‌هایی را تشکیل داده و آن‌ها را رهبری کند که دولت‌هایی که پیشتر وارد ائتلاف با آمریکا نمی‌شدند، در آن وارد شوند. همه می‌دانیم که آمریکا همواره به دنبال راهبرد ایجاد تیم‌هایی است که تحت فرماندهی این کشور قرار بگیرند، این تیم ها در ابعاد متعدد از جمله منطقه‌ای و اعتقادی و اقتصادی و ... تقسیم بندی می‌شوند. آمریکا می‌خواهد هر دولتی را بر اساس منافعی که واشنگتن دارد، در یکی از این تیم‌ها قرار دهد، به این ترتیب آمریکا می‌تواند تا حدی از شکستی که در سه دهه قبل با آن مواجه بود و نتوانست نظم نوین جهانی خود را با وجود تلاش‌های زیاد پایه‌گذاری کند، جبران نماید.  

جنگ به راه اندازید تا تولید ملی افزایش یابد!
5-    هدف نهایی و بلند مدت آمریکا از ایجاد جنگ‌های فرسایشی در منطقه رسیدن به یکی از دو نقطه زیر است: 
 
اول اینکه تمام طرف‌ها کاملا فروپاشی شده و قدرت و توان خود در مقابله با آمریکا را از دست بدهند و تسلط و حاکمیت و حکمیت آمریکا را بپذیرند، این را مدیر سابق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در سال 2006 مطرح کرد و گفت: ما باید اسلامی که با ما تناسب دارد را برای آن‌ها ترسیم کنیم تا بر اساس این اسلام با هم بجنگند و بعد از آن فروپاشیده شوند و از ما کمک بخواهند. 


آمریکا به همین علت بود که جنبش‌های تکفیری را روی کار آورد و آن‌ها را تربیت کرد تا بخشی اساسی از راهبرد این کشور باشند، واشنگتن در همین راستا برنامه‌هایی را برای ایجاد موسسات جایگزین در سوریه و تمرکز آن‌ها بر خارج دنبال می‌کند تا آن‌ها را به عنوان برگه‌های ذخیره در دست بگیرد و هر موقع خواست با تکان دادن آن، با مهره‌هایش بازی کند. 

به همین علت بود که آمریکا اقدام به ایجاد ارتش جایگزین در سوریه کرد و از طریق ایجاد پایگاه‌های نظامی برای آموزش نظامیان که آمریکا همچنان اصرار دارد در ترکیه و عربستان تشکیل شود، این طرح را دنبال کرد. این پایگاه‌ها باید همه ساله 5 هزار نفر را آموزش دهند. همچنین آمریکا 50 خلبان مخالف دولت سوریه را در خاک خود آموزش می‌دهد تا آن‌ها را به عنوان هسته اصلی نیروی هوایی دولت موهوم خود بعد از سقوط دمشق مورد استفاده قرار دهد. زمینه سازی برای این اقدام با اعلام مالکیت داعش بر سه هواپیمای جنگی کلید خورده است.  

دوم اینکه منطقه به صورت کامل تخریب شود و تاریخ و آثار تمدنی آن از بین برود و صدها سال به عقب برگردد. در این شرایط کینه و نفرت در بین ساختارهای مردم‌شناختی منطقه موج می‌زند و مانع از تشکیل دولت‌های قوی در آینده خواهد شد.  

جنگ به راه اندازید تا تولید ملی افزایش یابد!
برای رسیدن به این اهداف، آمریکا باید جنگ فرسایشی را در منطقه راه می‌انداخت و داعش اساسی‌ترین نیاز برای اجرای این طرح بود. این جنگ راه را برای تمام راهکارهای مسالمت‌آمیز می‌بندد، چرا که این گروه‌ها هرگز تسلیم شدن را نمی‌پذیرند.  

با وجود خباثت آمریکا در اجرای این طرح و ماهیت مجرمانه این کشور، اما ما معتقدیم که احتمال شکست آمریکا در ادامه این طرح بیشتر از پیروزی آن است، چرا که دشمن کاملا به توانمندی‌های محور مقاومت و هم پیمانان منطقه‌ای و بین‌المللی این محور از جمله روسیه آگاهی دارد.

این موضوع باعث می‌شود تا محور مقاومت، راهبردی را در پیش بگیرد که از پیشروی جنگ فرسایشی جلوگیری کند و مناطق اشغال شده را یکی پس از دیگری آزاد و پاکسازی کند و آن‌ها را از آتش جنگ دور نگه دارد. این محور قدرت مانور بالایی دارد و می‌تواند خسارت‌های راهبردی به آمریکا و هم‌پیمانان این کشور وارد کند، اتفاقاتی که در یمن روی داده نیز در همین راستاست. تمام این تحولات ما را به این سمت می‌کشاند که بگوییم احتمال تحقق اهداف آمریکا در جنگ فرسایشی خبیثانه‌ای که در پیش گرفته، بسیار پایین است. 



برخی منابع خبری امروز جمعه اعلام کردند که گروهک تروریستی تکفیری داعش با پیشروی نیروهای کرد، از بخش های گسترده ای از مربع امنیتی شهر کوبانی ( عین العرب ) عقب نشینی کرد .
به گزارش مشرق، نیروهای کرد مدافع این شهر در حال پاکسازی بخش های مختلف این شهر هستند.

نیروهای کرد شب گذشته دست به عملیاتی در مناطق تمرکز نیروهای داعش در منطقه ' ممیته' در غرب کوبانی زدند .

طی این حملات و درگیری های سخت ، شماری از نیروهای کرد و همچنین شماری از داعشی ها در اطراف میدان آزادی کشته شدند .
نیروهای کرد در حال حاضر با احتیاط بسیار زیاد مشغول پاکسازی این مناطق اند زیرا داعشی ها بسیاری از خانه ها و مناطق این شهر را بمب گذاری کرده اند .
کوبانی شهری کرد نشین در شمال سوریه و در مرزهای ترکیه است که گروهک تروریستی تکفیری داعش از مدت ها پیش برای دسترسی به مرزهای ترکیه سعی در تصرف آن دارد اما مبارزان کرد با شجاعت در مقابل ان ها ایستاده و مانع پیشروی آن ها شده اند
منبع: ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد