سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز





وزارت خزانه‌داری انگلیس با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به تمدید مفاد برنامه اقدام مشترک در 7 ماه آینده، گفته که باز هم به تجار انگلیسی پیشنهاد نمی‌شود در عرصه اقتصاد ایران وارد شوند.
به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خزانه‌داری انگلیس دو روز پس از موافقت ایران و 1+5 برای تمدید 7 ماهه برنامه اقدام مشترک که به توافق ژنو نیز مشهور است، شرایط تجارت با ایران در این دوره تمدید را برای بازرگانان انگلیسی شرح داد.
در این بیانیه آمده است که تمدید 7 ماهه توافق ژنو به معنای ادامه کاهش موقت و محدود تحریم‌های ایران تا 30 ژوئن سال آینده میلادی است ولی باید به یاد داشت که دیگر تحریم‌های اتحادیه اروپا کماکان بر جای خود باقی است.
وزارت خزانه‌داری انگلیس پس از تعریف محدوده تحریم‌ها برای بازرگانان این کشور نوشته که «موضع دولت بریتانیا کماکان بر این مبنا است که تجارت با ایران را توصیه نکند.»
دوشنبه این هفته آخرین روز از مهلت 10 ماهه ایران برای رسیدن به توافق با 1+5 در موضوع پرونده هسته‌ای بود؛ از سه‌شنبه هفته گذشته تیم هسته‌ای ایران به وین رفت و مذاکرات فشرده‌ای با بلندپایه‌ترین مقامات دیپلماتیک 1+5 داشتند.در نهایت توافق شد که طرح اقدام مشترک که در توافقنامه مشهور ژنو امضاء‌ شده بود، تا اول جولای یعنی 10 تیر ماه سال آینده پابرجا باشد و تیم‌های فنی-سیاسی طرفین کماکان با یکدیگر مذاکره کنند.دیپلمات‌های ارشد طرفین البته بناست که اواسط ماه دسامبر، بار دیگر با یکدیگر دیدار کنند.



وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که مقامات خارجی از ۶۰ کشور که ائتلاف بین‌المللی علیه تکفیری‌های «داعش» را شکل داده‌اند، برای اولین بار هفته آینده در «بروکسل» پایتخت بلژیک تشکیل جلسه می‌دهند.

به گزارش مشرق، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: « "جان کری" وزیر خارجه آمریکا ریاست اولین نشست در سطح وزرا که قرار است روز 3 دسامبر (12 آذرماه) در مقر ناتو در بروکسل برگزار شود را برعهده خواهد داشت. وزرا قرار است درباره مکانیسم سیاسی تلاش‌های مشترک ما برای تضعیف و شکست داعش بحث و گفت‌وگو کنند».

طبق این گزارش، در این کنفرانس، آخرین به روزرسانی درباره اقدامات ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا علیه داعش در اختیار همپیمانان آمریکا قرار خواهد گرفت.

از ماه سپتامبر که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد خود برای مقابله با داعش را مطرح کرد، حملات هوایی توسط هواپیماهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است که علیرغم آنکه دولت آمریکا مدعی است، داعش را هدف می‌گیرد اما غیرنظامیان نیز هدف این حملات قرار گرفته‌اند و تعداد زیادی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

علاوه بر آمریکا، کشورهای دیگری چون استرالیا، انگلیس، کانادا و فرانسه نیز حملات هوایی به اهداف داعش در عراق صورت داده‌اند.کشورهای عربی چون عربستان سعودی، قطر، اردن و بحرین و امارات متحده عربی نیز در این حملات شرکت‌ کرده‌اند یا اینکه از کمپین حملات هوایی تحت رهبری آمریکا علیه داعش در سوریه حمایت کرده‌اند.




بنیانگذار ویکی‌لیکس که اسناد وسیعی را درباره آمریکا فاش کرد، به تازگی در بخشی از افشاگری‌های خود نشان می‌دهد که گوگل در واقع در خدمت وزارت خارجه آمریکا است و برای آن کار می‌کند.

به گزارش مشرق، «جولیان آسانژ» بنیانگذار ویکی‌لیکس در کتاب خود که قرار است اول دسامبر سال جاری میلادی (10 آذرماه) رونمایی شود، فاش می‌کند که گوگل در واقع در خدمت وزارت خارجه آمریکا است و برای آن کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، آسانژ بعد از دیدار با «اریک اشمیت» رئیس گوگل و «جرد کوهن» یکی از اعضای هیأت رئیسه گوگل در سال 2011، در کتاب خود به این نتیجه‌ می‌رسد که گوگل برای دولت آمریکا کار می‌کند.طبق این گزارش، در این نشست، «لیزا شیلدز» و «اسکات مالکومسان» که ظاهراً نمایندگان دیپلماتیک واشنگتن بودند، نیز حضور داشتند.

بنیانگذار ویکی‌لیکس‌ می‌گوید که با گروهی ملاقات کرد که سه چهارم آنها نمایندگان وزارت خارجه آمریکا و باقی از کارکنان گوگل بودند.در کتاب وی آمده است که شرکت گوگل به اف‌بی‌آی و «سیا»، دسترسی نامحدود به ارتباطات کاربران خود را می‌دهد و چنین دسترسی بدون تأیید دادستان یا حکم دادگاه است.




وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل مطرح کرد؛
وزیر اطلاعات اسرائیل توافق جامعی که برنامه اتمی ایران را متوقف کرده و تحریم های غرب علیه این کشور را همچنان داشته باشد توافقی رضایت بخش برای این رژیم دانسته و از گفتگوهای عمیق تل آویو- واشنگتن درباره مذاکرات هسته ای تهران خبر داد.
به گزارش مشرق، یووال اشتاینیتز" نوشت: وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل در گفتگو با روزنامه "دی ولت" آلمان درباره این مسئله که مذاکرات اتمی غرب با ایران حدود هفت ماه دیگر تمدید شد اظهار داشت: ما در چنین شرایطی از شادی نمی رقصیم. ما بسیار نگران این مسئله بودیم که یک توافق بد مورد مذاکره قرار گیرد. یک قرارداد بد مورد مذاکره بود. ما با اینکه نفوذ بسیار محدودی روی وقایع داشتیم اما تلاش خود را کردیم. اما ما از نتیجه راضی هستیم.

وی درباره گفتگوهای بین اسرائیل و گروه مذاکره کننده با ایران در غرب نیز اظهار داشت: گفتگوهای بسیار فشرده و عمیقی بین ما و بخصوص با آمریکا وجود دارد. من البته باید بگویم که در تاریخچه مناسبات دو جانبه هرگز چنین گفتگوهای پر بار، فشرده و تنگاتنگی درباره یک مسئله مانند برنامه اتمی ایران وجود نداشته است. این به مفهوم این نیست که اختلاف نظرهایی همچنان وجود نخواهد داشت.

"اشتاینیتز" در ادامه درباره مناسبات اسرائیل با آلمان نیز گفت: سابق ارتباطات تنگاتنگی بین ما وجود داشت. ما و گویدو وستروله وزیر امور خارجه سابق آلمان به صورت تنگاتنگ با هم همکاری داشتیم. اما از زمانی که وی از مسئولیت خود کناره گیری کرد مناسبات ما به تنگاتنگی سابق نیست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اسرائیل و جهان عرب را دارای منافع مشترک در منطقه دانسته و مدعی شد که تهران امروزه بزرگترین صادرکننده ترور روی دنیا است.

این وزیر اسرائیلی همه گزینه های این رژیم در قبال ایران را روی میز دانسته و در عین حال گفت: البته طبیعتا برای ما خیلی بهتر است که یک توافق جامعی به دست آید که همه مسائل را تنظیم کرده و برنامه اتمی ایران را تعطیل کند. اما در صورت انجام نگرفتن چنین توافقی خوب است که برنامه اتمی ایران حداقل متوقف شده و تهران دیگر نتواند هیچ اورانیومی را غنی سازی کند. در ضمن تحریم ها علیه این کشور هم همچنان باقی بماند. از دید ما این یک نتیجه رضایت بخش است.





گروه تروریستی داعش برای معرفی جاسوس هایی که به دولت های عضو ائتلاف بین المللی کمک می کنند،پاداش مالی تعیین کرد.
به گزارش مشرق، با شدت گرفتن حملات ائتلاف بین المللی ضدگروه داعش در سوریه در روزهای اخیر، گروه داعش اعلام کرده است به کسانی که درباره جاسوس های همکاری کننده با ائتلاف بین المللی به این گروه اطلاعات بدهند و یا آنان را معرفی کنند، مبلغی به ارزش حدود 5 هزار دلار پاداش خواهد داد.
داعش که بر اثر حملات هوایی ائتلاف کنترل برخی از مناطق تحت سلطه خود درعراق و سوریه را از دست داده است، اعلام کرده است که در حال ایجاد شبکه اطلاعاتی با هدف کاستن از حملات ائتلاف بین المللی ضد مواضع این گروه است.
جنگنده های ائتلاف بین المللی از روز جمعه گذشته 24 حمله را علیه مواضع داعش در سوریه و عراق اجرا کرده اند که این حملات درسوریه، عین العرب و الرقه و در عراق، موصل، اسد، بغداد، رمادی و تلعفر را هدف قرار داده است و این حملات، برخی از یگان های وابسته به داعش را منهدم و بسیاری از خودروها و ساختمان ها را تخریب کرده است.
همچنین نیروهای پیشمرگه کُرد در عملیات زمینی خود چندین ساختمان را از تحت سلطه داعش خارج و امروز در چند منطقه عین العرب سوریه پیشروی کردند و درعراق نیز تلاش های ارتش عراق برای مبارزه با این گروه ادامه دارد و و نیروهای عراقی امروز توانستند دست کم 24 نفر از عناصر داعش را در بعقوبه و 17 نفر را درجلولاء و السعدیه به هلاکت رساندند.




جدیدترین تحولات میدانی سوریه از رقم خوردن اولین پیروزی ارتش سوریه در ریف ادلب و وقوع درگیری‌های شدید در مرزهای بین دو غوطه شرقی و غربی دمشق و همچنین کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه با عناصر تکفیری «داعش» حکایت دارد.
به گزارش مشرق، جبهه‌های ریف ادلب و غوطه دمشق و عین العرب امروز شاهد تحولات میدانی مهمی بود.

ریف ادلب: تسلط ببر بر یک نقطه استراتژیک در خان‌شیخون

نیروهای ارتش سوریه که از روز گذشته عملیات زمینی خود برای آزادسازی شهر استراتژیک «خان شیخون» به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین پایگاه تمرکز و فعالیت گروهک‌های تروریستی تکفیری از جمله «جبهه النصره» در ریف جنوبی ادلب را به فرماندهی سرهنگ «سهیل الحسن»، معروف به «ببر» آغاز کرده بودند، امروز (چهارشنبه) و در اولین گام موفق شدند، یک نقطه نظامی استراتژیک در جنوب شهر «خان شیخون» را آزاد کنند.
نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، پایگاه نظامی «الخزانات» در جنوب شهر خان شیخون را از لوث عناصر تروریستی تکفیری آزاد کنند.
گزارش‌های میدانی تاکید می‌کند که نیروهای ارتش سوریه بطور کامل کنترل این پایگاه نظامی را در اختیار دارند و عناصر مسلح مستقر در این پایگاه به سمت کوی‌های جنوبی شهر عقب نشینی و فرار کرده‌اند.
این درحالی است که به موازات این عملیات نیروی پیاده نظام ارتش سوریه، نیروی هوایی این کشور نیز مواضع گروهک‌های تروریستی در جنوب و جنوب شرقی خان شیخون را هدف گرفتند.
گزارش‌های رسیده حاکی است که نیروهای ارتش سوریه در حال تحکیم مواضع خود در این پایگاه نظامی با هدف تدارک برای آغاز پیشروی به سمت کوی‌های شهر خان شیخون هستند.

درگیر‌ی‌ داعش و کُردها در عین العرب

اما از عین العرب یا همان کوبانی خبر می‌رسد که گروهک تروریستی تکفیری داعش حمله‌ای را علیه مواضع کُردهای این شهر در منطقه مابین ساختمان شهرداری و میدان آزادی این شهر انجام داده است.
در پی این حمله درگیری‌های شدیدی میان عناصر تکفیری داعش با نیروهای کمیته‌های دفاع مردمی کُردهای سوریه در جریان است، در حالی‌که به تلافی این حمله تروریست‌های داعشی دیگر کمیته‌های مردمی کُردهای سوریه حمله‌ای را علیه مواضع داعش در محور جنوبی شهر عین العرب انجام دادند که هلاکت شماری از آنها را درپی داشت.

از سوی دیگر هواپیماهای ائتلاف بین المللی به نیز چندین موضع گروهک داعش در محور شرقی عین العرب را هدف گرفتند.

درگیری‌های شدید در مسیر ارتباطی غوطه شرقی و غربی دمشق

منطقه «خان الشیح» در غوطه غربی دمشق و مناطق اطراف آن از سمت اردوگاه و بزرگراه «السلام» شاهد درگیری‌های شدید بین نیروهای شدید ارتش سوریه با عناصر مسلح بود.
گروهک‌های تروریستی مستقر در منطقه غوطه غربی دمشق تلاش دارند، با حمله به نقاط تمرکز ارتش سوریه در بزرگراه «السلام» بر آن تسلط یابند.
هدف گروهک‌های تروریستی از این حمله قطع راه‌های امداد و کمک رسانی ارتش سوریه و تسلط بر مسیر ارتباط دهنده دو غوطه شرقی و غربی دمشق است.
همچنین این گزارش‌ها از گسترش دامنه درگیری‌ها به سمت شهرک «بسیمه» در منطقه «دشت وادی بردی» و تلاش تروریست‌ها برای منابع آبی با هدف قطع آب پایتخت سوریه حکایت دارد.



فرمانده واحد زرهی نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان، از درهم شکستن گسترده ترین حمله دولت اسلامی عراق و شام(داعش) به سد موصل از سوی این گروه و کشته شدن شمار زیادی از تروریست ها، خبر داد.
به گزارش مشرق به نقل از سایت رسمی حزب دموکرات کردستان(پارتی)، عزیز ویسی فرمانده واحد زرهی نیروی پیشمرگ اقلیم کردستان عراق در این خصوص گفت: عناصر داعش با تمام قوای خود از روستاهای اطراف موصل به نیروهای پیشمرگ مستقر در سد موصل حمله کردند اما این نیروها به دلیل مطلع بودن از این حمله، واکنش شدیدی نشان داده و ضربات مهلکی به این گروه وارد کردند.

وی گفت: اکثر نیروهای داعش در این حمله را افراد خارجی تشکیل داده بودند.

وی اظهار کرد: عناصر داعش مدت یک هفته است که در حال فراهم سازی مقدمات حمله ای گسترده از منطقه تعلفر به سد موصل هستند. شواهد امر حاکی از این است که این عملیات حمله ای از پیش طراحی شده بود و نیروهای داعش تمامی تسلیحات موجود خود را در این حمله به کار گرفتند.عملیات داعش برای تصرف دوباره سد موصل از ساعت 11 شب گذشته از سهل، زومار و جَف آغاز شد اما به دلیل آمادگی نیروهای پیشمرگ و اطلاعاتی که از قبل به دست فرماندهان پیشمرگ رسیده بود توانستند با پشتیبانی توپخانه و سلاح سنگین این حمله داعش را درهم بکوبند.
این فرمانده واحد زرهی پیشمرگ همچنین گفت: پس از ضدحمله شدید نیروی پیشمرگ، جنگنده های ائتلاف جهانی حملات سنگینی را علیه مواضع داعش صورت داده که در نتیجه آن 200 عضو داعش کشته و شماری نیز دستگیر شدند و در مقابل هیچ تلفاتی از نیروهای پیشمرگ ثبت نشده است.وی همچنین اعلام کرد تصاویر تمامی کشته شدگان داعش موجود می باشد و با استناد به این مدارک می توان گفت: این بزرگ ترین شکست برای نیروهای داعش در این منطقه به شمار می آید.



مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ اگرچه با تمدید گفت و گوها پایان پذیرفت اما به نظر می رسد که این مذاکرات می تواند چارچوب و دورنمای یک توافق سیاسی و سپس توافق جامع محسوب شده و نقطه ای بی بازگشت به مراحل گذشته باشد.
به گزارش مشرق، ضرورت ها و الزام های ژئواستراتژیک، گاهی کشورها و دولت ها را فارغ از تضادها، چالش ها و اختلاف های گسترده به یک نقطه تعاملی و تعادلی در روابط می رساند. از این منظر، در یک فضای ژئواستراتژیک ما می توانیم شاهد غلبه اهداف و عوامل راهبردی بر تصمیم گیری های سیاسی حکومت ها و اثر گذاری های متقابل کشورها در ابعاد منطقه ای و جهانی باشیم.

همچنین در جهان کنونی، پیوستگی های راهبردی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی به نحوی افزایش یافته که کشورها در پس روابط متقابل، ضرورت های ژئواستراتژیک را به دلیل وجود پیوستگی ها همواره مد نظر قرار داده اند.

موضوع هسته ای ایران را شاید بتوان یکی از همین موضوعات راهبردی و ژئواستراتژیک دانست که در یک فضای پیوستگی گسترده سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی هویتی قرار گرفته است.

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، در حالی دوشنبه سوم آذر با تصمیم بر سر تمدید مذاکرات و نیز خوش بینی نسبت به پیشرفت در آینده به کار خود پایان داد که به نظر بسیاری از وزرای امورخارجه و مقام های بلندپایه هیات های مذاکره کننده در 10 سال گذشته تا این حد رویکردها به یکدیگر نزدیک نشده است.

اگر به تیتر اخبار بسیاری از خبرگزاری ها و روزنامه های خارجی در موقعیت های مختلف جغرافیایی نگاهی مختصر بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که موضوع هسته ای ایران یکی از بین المللی ترین موضوع های امروز جهان به شمار می آید، موضوعی که در آن رهبران و مقام های بلندپایه 6 قدرت جهانی و بسیاری از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای حضور فعال داشته و دارند.

به باور بسیاری از تحلیلگران، آنچه مذاکرات وین 10 به طور ویژه و روند مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 را در مرکز توجه قرار داده، بین المللی بودن ایران و درگیر شدن منافع بسیاری از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است. اما در این نگاه، بین المللی بودن و یا بین المللی شدن همواره فرصت ها و همچنین چالش هایی را به همراه داشته است.

آنچه در وین رخ داد، نشان داد که مذاکرات هسته ای به نقطه ای بی بازگشت به گذشته برای نظام بین الملل رسیده است.

از دیگر سو، اگر نگاهی گذرا به وضعیت نظام بین المللی و وضعیت منطقه ای خاورمیانه بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که نظام بین الملل کنونی در وضعیتی رقابتی قرار گرفته؛ وجود چالش های گسترده میان روسیه پوتین و آمریکا و بازگشت ژئوپلتیک منازعه و آشوب امنیتی به خاورمیانه را می توان از نشانه های این وضعیت رقابتی و به بیانی دیگر فرصت برای موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران دانست.

حال، بار دیگر خاورمیانه به مرکز ژئواستراتژیک جهان تبدیل شده است.

اما آنچه امروز می تواند این فرصت را برای جمهوری اسلامی ایران به یک بازی برد تبدیل کند، بهره گیری از این وضعیت تازه در فضای منطقه ای و بین المللی در مذاکرات و ترجمه آن به زبان دیپلماتیک در موضوع هسته ای است.

در این قالب، می توان دیپلماسی و کارگزاران دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را پیش قراولان مبارزه برای کسب منافع ملی توصیف کرد، پیش قراولانی که نه تنها می توانند مرزهای فناوری هسته ای ایران را حفظ کنند بلکه ظرفیت های قدرت ایران را بیش از گذشته آزاد ساخته و گسترش دهند.

در اینجا سوالی که مطرح می شود بر این پایه است که دورنمای مذاکرات با وجود نزدیکی به توافق و در عین حال شکاف های عمیق چیست؟

فضای مذاکرات وین بار دیگر نشان داد که جمهوری اسلامی ایران با یک نگاه راهبردی و کلان آماده گفت و گو و مذاکره با طرف 1+5 است و ایران همان گونه که بارها اعلام کرده از میز مذاکره جدا نخواهد شد.

اما به نظر می رسد که طرف های غربی هنگامی که خود از وجود شکاف هایی صحبت به میان می آورند، بخشی از این شکاف به دلیل نبود یک نگاه و یک رویکرد هماهنگ در میان گروه کشورهای 1+5 است؛ چراکه همه این کشورها رویکرد و منافع یکسانی در نگاه به مذاکرات هسته ای ندارند. در این چارچوب، دورنمای مذاکرات با وجود نگاه مثبت بیشتر طرف ها برای حل آن و رسیدن به یک توافق سیاسی و سپس یک توافق جامع روشن به نظر می رسد.

در فرجام، مذاکرات وین را می توان گامی بلند و مرحله ای بی بازگشت به گذشته و البته در مسیر توافق دانست، مرحله ای که ببشتر کشورهای درگیر در آن، به دلیل پیشرفت همه جانبه آن در یک سو و نیز فضای تازه منطقه ای و بین المللی، دیگر قادر به بازگشت به مراحل گذشته نیستند و تلاش می کنند منافع ملی خود را در مسیر و روند این مذاکرات قرار داده و حفظ کنند.




در حال حاضر بخش اعظم نیروی کار کشور به دلیل نیافتن شغل مناسب و همچنین مهیا شدن شرایط جهت تحصیلات عالی در دانشگاههای کشور، مشغول تحصیل هستند که هرساله حدود یک میلیون نفر به آنان اضافه می‌شود .
به گزارش مشرق، در آخرین گزارش مرکز آمار ایران، که در 18 مهرماه منتشر گردید، نرخ بیکاری 5/9 درصد اعلام شد. اگرچه بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که تعریف مرکز آمار ایران از شاغل و بیکار صحیح نیست، اما با علم به صحیح بودن آمار فوق، گزارش ارائه‌شده حاوی یک سیگنال مهم در بازار نیروی کار کشور است که میتواند در آینده، کشور را با یک سونامی در بازار نیروی کار مواجه کند. در این نوشتار، پس از بررسی گزارش مرکز آمار ایران از نرخ بیکاری، مهم‌ترین نتیجهای را که از این گزارش میتوان گرفت تحلیل خواهیم کرد.

مفهوم شاغل، بیکار و نرخ بیکاری از دید مرکز آمار

براساس گزارش ارائه‌شده از طرف مرکز آمار ایران، شاغل، بیکار و نرخ بیکاری به‌صورت زیر تعریف شده‌اند:

1.     شاغل
تمام افراد ده‌ساله و بیشتر که در طول هفته‌ی مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی، به‌طور موقت کارشان را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند. شاغلان به‌طور عمده شامل دو گروه مزد و حقوق‌بگیران و خوداشتغالان می‌شوند. ترک موقت کار در هفته‌ی مرجع، با داشتن پیوند رسمی شغلی برای مزد و حقوق‌بگیران و تداوم کسب‌وکار برای خوداشتغالان، به‌عنوان اشتغال محسوب می‌شود. افراد زیر نیز به‌لحاظ اهمیتی که در فعالیت اقتصادی کشور دارند، شاغل محسوب می‌شوند:
·        افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانوار خود، که با وی نسبت خویشاوندی دارند، کار می‌کنند (کارکنان فامیلی و بدون مزد).
·        کارآموزانی که در دوره‌ی کارآموزی فعالیتی در ارتباط با فعالیت مؤسسه‌ی محل کارآموزی انجام می‌دهند، یعنی به‌طور مستقیم در تولید کالا یا خدمات سهیم هستند، فعالیت آن‌ها «کار» محسوب می‌شود.
·        محصلانیکه در هفته‌ی مرجع مطابق تعریف، کار کرده‌اند.
·        تمامافرادی که در نیروهای مسلح به‌صورت کادر دائم یا موقت خدمت می‌کنند (نیروهای مسلح شامل پرسنل کادر، درجه‌داران و سربازان وظیفه‌ی نیروهای نظامی و انتظامی).

بنابراین در استانداردهای ایران، کسی را بیکار می‌‌خوانند که در هفته‌ی زمان آمارگیری بیکار و از سه هفته قبل از آن جویای کار باشد. براساس این تعریف، کسی که در طول هفته حداقل یک ساعت کار کند، شاغل شناخته می‌شود. این تعریف اما با معیارهای جهانی کار تطابق ندارد. طبق فرمول کنفرانس بین‌المللی آمارگران نیروی کار، فرد شاغل به کسی گفته می‌شود که حداقل یک‌سوم ساعت کاری مرسوم یک کشور را در دوره‌ی مورد نظر کار کرده باشد. بر این مبنا، کسی در ایران شاغل خواهد بود که دست‌کم چهارده ساعت در هفته کار کند.

2.     بیکار


·        درهفته‌ی مرجع فاقد کار باشند (دارای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی نباشند).
·        درهفته‌ی مرجع و یا هفته‌ی بعد از آن آماده برای کار باشند (برای اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی آماده باشند.
·        درهفته‌ی مرجع و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند (اقدامات مشخصی را به‌منظور جست‌وجوی اشتغال مزدبگیری و یا خوداشتغالی به عمل آورده باشند).
·        افرادیکه به دلیل آغاز به کار در آینده و یا انتظار بازگشت به شغل قبلی، جویای کار نبوده، ولی فاقد کار و آماده برای کار بوده‌اند نیز بیکار محسوب می‌شوند.

1.     نرخ بیکاری

عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در 100

3.     نرخ بی کاری

عبارت است از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال (شاغل و بیکار) ضرب در 100


گزیده‌ی نتایج گزارش بانک مرکزی

براساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری جمعیت ده‌ساله و بیشتر در تابستان امسال نشان می‌دهد 9.5 درصد از جمعیت فعال، 22.9 درصد از جمعیت فعال 15 تا 24ساله و 20.2 درصد از جمعیت فعال 15 تا 29ساله بیکار بوده‌اند. براساس گزارش مرکز آمار، تعداد جمعیت 10 سال و بیشتر کشور از 63 میلیون و 311 هزار و 682 نفر در تابستان سال گذشته، به 63 میلیون و 862 هزار و 812 نفر افزایش یافته است، اما تعداد جمعیت فعال (افراد قادر و مایل به کار) از 24 میلیون و 754 هزار و 868 نفر به 23 میلیون و 756 هزار و 966 نفر تقلیل یافته که بیانگر کاهش 997 هزار و 902 نفری تعداد افراد متقاضی کار، اعم از شاغل و بیکار است.

در تابستان 92، نرخ مشارکت اقتصادی که از تقسیم کل جمعیت ده‌ساله و بیشتر به جمعیت فعال ده‌ساله و بیشتر به دست می‌آید، 39.1 درصد بوده، اما تابستان امسال این نرخ با 1.9 درصد کاهش، به 37.2 درصد رسیده است. لذا از منظر اقتصاد، عرضه‌ی نیروی کار یا به تعبیر دیگر، از افرادی که تمایل به کار کردن دارند، 1.9 درصد کاسته شده است. به عبارت دیگر، شاهد خروج (انصراف) 997 هزار و 902 نفر از کل تعداد جمعیت فعال و کاهش نرخ مشارکت اقتصادی در کشور هستیم. با نگاه به گزارش مرکز آمار ایران مهم‌ترین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است که آیا ممکن است هم از تعداد بیکاران کاسته شود و نرخ بیکاری 0.9 درصد افت کند و هم از تعداد شاغل‌ها 691 هزار و 472 نفر کاسته شود؟

سؤال

بر طبق گزارش مرکز آمار، از یک طرف نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر، 670 هزار شغل در بخش‌های اقتصادی، کشاورزی، صنعت و خدمات ایران در این مدت از دست رفته است که نشان از وجود ابهام‌هایی در تبیین داده‌های آمار اشتغال و بیکاری کشور دارد. از طرف دیگر، در حالی که روزبه‌روز جمعیت جویای کار در کشور افزایش می-یابد، برطبق گزارش مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه تعداد شاغلان سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات از 22 میلیون و 170 هزار نفر در تابستان 92 به حدود 21 میلیون و 500 هزار نفر رسیده و 670 هزار شغل در این سه بخش از بین رفته است. در عوض، فعالیت اقتصادی (به‌لحاظ تعدادی) که جویندگان کار را در بر می‌گیرد، از 24 میلیون و 755 هزار نفر سال 92 به 23 میلیون و 757 هزار نفر کاهش یافته است که نشان می‌دهد در ازای 670 هزار نفری که شغل خود را از دست داده‌اند، حدود یک میلیون نفر از جویندگان کار نیز کم شده است.

از این رو، نرخ بیکاری (نسبت جمعیت فعال به جمعیت بیکار)، که در تابستان سال گذشته 4/10 بوده، با توجه به کاهش فعالیت اقتصادی، به 5/9 درصد در تابستان امسال رسیده است. در حقیقت پایان شهریورماه امسال با پدیده‌ای روبه‌رو بوده‌ایم که هم عرضه‌ی کار کم شده و هم تقاضا برای آن کاهش یافته است. لذا با عنایت به موارد فوق، مهم‌ترین سؤالی که وجود دارد این است که کاهش نرخ بیکاری در کنار سایر اطلاعات بازار نیروی کار، حاوی چه سیگنال در ارتباط با بازار نیروی کار است؟

سونامی بازار نیروی کار



چگونه ممکن است به‌طور هم‌زمان صدها هزار فرصت شغلی از بین برود و هم‌زمان نیز نرخ بیکاری پایین بیاید و تک‌رقمی شود. در حقیقت، پایان شهریورماه امسال با پدیده‌ای روبه‌رو بوده‌ایم که هم عرضه‌ی کار کم شده و هم تقاضا برای آن کاهش یافته است. کلید اصلی سؤال فوق، در کاهش نرخ مشارکت اقتصادی نهفته است. همان‌طور که بیان شد، در تابستان 92، نرخ مشارکت اقتصادی 39.1 درصد بوده، اما تابستان امسال این نرخ با 1.9 درصد کاهش، به 37.2 درصد رسیده است. یعنی آنکه از تعداد افرادی که در تولید مشارکت داشته و یا قابلیت مشارکت داشته‌اند، کاسته شده است و همین مسئله موجب تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری در تابستان شده است.

وقتی که نرخ مشارکت کاهش پیدا می‌کند، یعنی اینکه جمعیت فعال کشور به نسبت کل جمعیت کاهش پیدا کرده است و جمعیت فعال یعنی جمعیت بیکاران جویای کار به‌علاوه‌ی آن‌هایی که شاغل هستند. شرایط فوق تا حد زیادی نشان‌دهنده‌ی وضعیت هشدار در بازار نیروی کار و احتمال وقوع یک سونامی در سال‌های آینده در بازار نیروی کار است.

یکی از دلایل وضعیت فوق این است که جمعیت جویای کار به‌جای رفتن به بازار کار، به سمت تحصیل در مقاطع لیسانس و بالاتر رفته‌اند که در سال‌های آینده روانه‌ی بازار کار خواهند شد. تنها دلیل واقعی برای کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، اشتغال به تحصیل افرادی است که تنها راه چاره‌ی اشتغال خود را داشتن مدرک تحصیلی بالاتر می‌دانند.

بررسی وضعیت آماری تحصیلات دانشگاهی، به‌خصوص در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، نشان می‌دهد که رشد بی‌رویه‌ی تعداد واحدهای دانشگاهی، اعم از سراسری، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی، پردیس‌ها و... در کنار رشد بی‌رویه‌ی ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها، منجر شده است که هر شخصی به هر انگیزه‌ای مایل به تحصیلات باشد، دانشجو شود که این موضوع باعث شده است بسیاری از افرادی که باید در بازار مشغول به کار شوند، در حال حاضر، مشغول به تحصیل باشند.

از شکاف بین عرضه و تقاضای کار می‌توان دو نتیجه گرفت. اگر این شکاف در جهت افزایش فرصت‌های شغلی باشد، می‌توانیم بگوییم وضعیت بسیار عالی است، اما اگر این شکاف در راستای کاهش جمعیت فعال صورت گرفته باشد، سیگنال خوبی برای اقتصاد کشور نیست. از گزارش مرکز آمار ایران می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به کاهش یک میلیون نفری مشارکت اقتصادی در کشور، جوانان از بازار کار دور مانده‌اند. بنابراین این جوانان چون فرصت شغلی مناسبی نیافته‌اند، ترجیح داده‌اند وارد دانشگاه شوند و با ارتقای علمی خود در سال‌های آینده، شغل مناسبی داشته باشند. پس کاهش نرخ بیکاری یا به زبان عامیانه‌تر، کاهش جویندگان کار، سیگنال بسیار بدی است که نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از جوانان بیرون بازار کار قرار گرفته‌اند و با تجهیز خود به دانش و مدرک در سال‌های آینده وارد بازار کار می‌شوند.

می‌توان گفت که بخش عظیمی از جویندگان کار وارد دانشگاه شده‌اند و براساس آمار، هم‌اکنون بیش از 4.5 میلیون نفر دانشجو داریم که اشتغال این افراد به تأخیر می‌افتد و با اتمام دوره‌های تحصیلی این افراد، شاهد یک سونامی بزرگ در بازار نیروی کار و مواجهه با یک نیروی کار دارای مدارک دانشگاهی با ظرفیت بهره‌وری و تخصص اندک خواهیم بود.

سخن پایانی

در اینکه آمار ارائه‌شده از طرف دولت براساس تعاریف موجود کاملاً درست است شکی وجود ندارد، اما کاهش نرخ بیکاری به این مفهوم هم نیست که دولت برای کاهش نرخ بیکاری، شغل جدیدی ایجاد کرده باشد. هم‌اکنون بخش اعظم نیروی کار کشور، به‌جای فعالیت اقتصادی، به دلیل نبود شغل و همچنین مهیا شدن شرایط جهت تحصیلات عالی، در دانشگاه‌های کشور مشغول تحصیل‌اند که براساس آمار، از این پس سالانه حدود یک میلیون نفر فارغ-التحصیل دانشگاهی روانه‌ی بازار کار می‌شوند. لذا اگر به‌منظور اشتغال این افراد برنامه‌ی مناسب تدوین نگردد، شاهد یک سونامی در بازار نیروی کار و افزایش شدید نرخ بیکاری براساس تعریف کنونی نرخ بیکاری در کشور خواهیم بود.

منبع:برهان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد