سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان

 

 

معاون وزیر نیرو با رد اظهارات معصومه ابتکار؛
یک‌میلیاردمترمکعب‌آب‌کارون به‌زاینده‌رود می‌رود
کد مطلب : 61507
گروه جامعه: معاون وزیر نیرو با رد اظهارات معصومه ابتکار مبنی بر عدم انتقال "آب کارون" به "زاینده رود"، گفت: تنها ۵ درصد از آب کارون به زاینده رود منتقل می‌شود، لذا مشکلی برای رود مبدا به وجود نخواهد آمد. ضمن اینکه برنامه‌های مدونی برای بازچرخانی آب صنعت و همچنین بهره وری آب کشاورزی در دستور کار داریم.
یک‌میلیاردمترمکعب‌آب‌کارون به‌زاینده‌رود می‌رود
رحیم میدانی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص منشا تغذیه زاینده رود و انتقاداتی که به انتقال آب کارون به این رود وارد است، گفت: آب زاینده رود از سرشاخه‌های کارون است اما این انتقال مشکلی بوجود نمی‌آورد. حوزه‌ای که ۱۹ میلیارد متر مکعب آب پتانسیل دارد با یک میلیارد متر مکعب برداشت که حدود ۵ درصد می‌شود مشکلی نخواهد داشت. میدانی خاطرنشان کرد: ما قطعا برای انتقال حوضه به حوضه مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را می‌گیریم و قوانین مربوطه را رعایت می‌کنیم لذا دلیلی وجود ندارد که با انتقال آب به این روش به طور افراطی برخورد کنیم.

وی در خصوص اینکه چرا قبل از انتقال آب کارون به خزر مصرف آب در حوضه زاینده رود مدیریت نشده و از کشت‌های آب بر جلوگیری به عمل نیامده، اظهار داشت: از ابتدای شروع به کار این دولت، بنای کار بر این بوده که کارهایی که در مدیریت منابع و مصرف آب از دولت گذشته‌‌ رها شده و یا ضعیف انجام می‌شده اجرایی شود. معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: علاوه بر مدیریت مصرف باید روی ارتقای بهره وری آب نیز کار کنیم لذا غیر از مدیریت مصرف در حوضه کشاورزی باید آب مورد مصرف در صنعت نیز چند بار، بازچرخانی شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد پساب اصفهان در قالب قراردادهای بیع متقابل به صنایع داده شده که از جمله آن‌ها نیروگاه اسلام آباد است که فاضلاب خمینی شهر و فلاورجان را دریافت و تصفیه می‌کند و آبی از زاینده رود برنمی دارد. میدانی تصریح کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آب قرار است که در حوضه زاینده رود بارگذاری و توسعه جدیدی صورت نگیرد یعنی اگر صنعت آب نیاز داشته باشد باید از کشاورزی یا پسآب بخرد لذا قرار است که ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب صنعت به تصفیه خانه و پسآب برود.

با این همه سخنان معاون وزیر نیرو در حالی مطرح می شود که پیش‌تر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتقال آب کارون به زاینده رود را تکذیب کرده و به خبرنگار ایلنا گفته بود که سرمنشا تامین آب زاینده رود چهارمحال بختیاری است، زاینده رود از قرن‌ها قبل رودخانه بوده و حق آبه خودش را دارد البته کارون نیز حق آبه خودش را دارد و تمام تلاش سازمان محیط زیست این است که رودخانه‌ها حفاظت شوند و حق آبه‌شان مورد توجه قرار گیرد لذا اینکه بعد از مدت‌ها برای زاینده رود حق آبه در نظر گرفته شده نباید اینگونه برداشت شود که زاینده رود از کارون تغذیه می‌شود.
  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد