سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز




هرچند در این باره ‌گفتنی‌ها بسیار است، آنچه در این مجال باید بدان پرداخت، یکی از مهم‌ترین راهبردهای جنگ روانی اتاق فکر کاخ سفید برای تحقق این هدف است. با اینکه این موضع‌ در ابتدای امر و به ظاهر تیم مذاکره‌کننده را هدف قرار می‌دهد، لکن در پس پرده و به کمک تحلیل‌هایی که در ادامه از سوی رسانه‌هایشان ارائه می‌شود...
کد خبر: ۴۵۱۴۰۰
تاریخ انتشار:۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴-22 November 2014
ماراتن مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و ۵+۱ در حالی به ایستگاه وین ۸ رسیده که غرب به رهبری آمریکا، تمام توان خود را برای محدود ساختن ایران در عرصه فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای و جلوگیری از جهش علمی فرزندان مستعد و بیدار این ملت به کار گرفته است، زیرا به درستی متوجه این مهم شده که خیزش بر هم زننده نظم آمریکایی حاکم بر جهان به رهبری یک ایران مقتدر و رشد یافته در همه عرصه‌های علم و فن‌آوری، به مراتب زود‌تر و سریع‌تر سرنوشت محتوم تمدن غرب و نظام سلطه را ـ که همانا پیوستن به موزه‌های تاریخ است ـ رقم خواهد زد. 
 
به گزارش «تابناک»، هرچند در این باره ‌گفتنی‌ها بسیار است، آنچه در این مجال باید بدان پرداخت، یکی از مهم‌ترین راهبردهای جنگ روانی اتاق فکر کاخ سفید برای تحقق این هدف است؛ راهبردی که بازیگران آن در چند سطح تعریف شده و شاید به موازات عملیات پیاده نظام رسانه‌ای، مهم‌ترین بخش آن به موضع‌گیری‌های مقامات سیاسی غربی مربوط باشد؛ موضع گیری‌هایی با محوریت مقصر جلوه دادن ایران در صورت عدم توافق نهایی. 
 
البته این موضع، هرچند در ابتدای امر و به ظاهر تیم مذاکره کننده را هدف قرار می‌دهد، ‌در پس پرده و به کمک تحلیل‌هایی که در ادامه از سوی رسانه‌هایشان ارائه می‌شود، ایجاد خط تفرقه و بدبینی در داخل و بین صفوف متحد مردم است. 
 
اما این راهبرد تاکنون حداقل به چهار دلیل ‌جواب نداده و اثر‌گذاری مدنظر را در ‌کشور و افکار عمومی ـ که از سلطه رسانه‌ای غرب‌‌ رها هستند ـ نداشته است؛ 
 
اول اینکه؛ در یک سال گذشته، به بهانه‌های مختلف و در مقاطع گوناگون، رهبری هشیار و بیدار انقلاب با ارائه راهبردهای لازم در چهارچوب «نرمش قهرمانانه»، ضمن تصریح بر بی‌اعتمادی به مستأجرین کاخ سفید، حمایت‌های جدی خود را از تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و کلیت عملکرد آنان اعلام کرده و با تبیین محورهای جنگ روانی آمریکا در این پیچ تاریخی حساس، فرزندان انقلاب و سربازان خط مقدم مقابله با نظام سلطه را رهنمون شده‌اند. 
 
دوم آنکه؛ علاوه بر حمایت‌های رهبر معظم انقلاب، عموم جریان‌های سیاسی داخلی هم با وجود برخی انتقادات عمدتا دلسوزانه و از سر دغدغه حفظ منافع ملی، از رویکرد کلی دولت و تیم مذاکره کننده، دفاع صریح کرده و آن را در راستای دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ارزیابی می‌کنند تا جایی که حتی سرسخت‌ترین رقبای حسن روحانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز در این حمایت دخیل بوده‌اند. 
 
سوم اینکه؛ با توجه به اشتباه محاسباتی غرب درباره انقلاب اسلامی و اینکه اعتقاد به تعامل و مذاکره به دلیل حقانیت و صداقتی که جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون داشته، اعتقادی قلبی نه نمایشی است، لذا رفتارهای مخرب بازیگران نظام سلطه تاکنون موجب ترک میز مذاکره از سوی هیأت ایرانی نشده و به رغم تلاش طرف مقابل پازل آن‌ها تکمیل نشده است. 
 
و آخر اینکه؛ با وجود تلاش بی‌وقفه غرب در جهت تفرقه‌افکنی در داخل ایران، نه تنها به لطف خداوند متعال اتحاد صفوف ملت زیر لوای نعمت ولایت شکسته نشده که مکر شیطان به خودش برگشته و عدم انسجام داخلی در هیأت حاکمه آمریکا به روشنی مشهود بوده و دولت دمکرات اوباما را به شدت زیر فشار قرار داده است.



بعد از زمان اعتماد‌سازی، کشور هر میزان سو را که می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و تا ۸ سال دیگر ما همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، باید ۱۹۰ هزار سو ‌داشته باشیم. ما به شیوه پلکانی می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که به ۱۹۰ هزار سو برسیم و جزییات این امر در مذاکرات مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۴۵۰۷۹۷
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۲-19 November 2014
«دیدار اعلام نشده» کری با وزیر خارجه عمان درباره مذاکرات هسته‌ایرئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره مصوبه مجلس برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای گفت: طی مذاکراتی سخت با روسیه در ‌‌نهایت در هفته گذشته، پروتکلی را در مسکو با آن‌ها برای ساخت ۴ نیروگاه در بوشهر امضا کردیم.

به گزارش «تابناک»، علی اکبر صالحی با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری که شامگاه چهارشنبه از شبکه دوم سیما پخش شد، با اشاره به قرارداد ایران و روسیه درباره همکاری‌های هسته‌ای افزود: از سال گذشته به توصیه دکتر روحانی، رئیس جمهوری کشورمان، وارد گفت‌و‌گوی جدی با روسیه برای احداث واحد‌های جدید نیروگاهی با روسیه شدیم. 

وی یادآور شد: مجلس تأکید کرده که ما تا حد ۲۰ مگاوات نیروگاه هسته‌ای داشته باشیم که البته در این باره زمان مشخص نشده و قرار است، ما امکان‌سنجی کنیم که سهم هسته‌ای چه میزان از تولیدات برق کل کشور باشد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: سرانجام مذاکرات سخت با روس‌ها، ‌منجر به امضای سه قرارداد، یادداشت تفاهم و پروتکل شد. 

صالحی اظهار کرد: نخستین پروتکل ایران و روسیه ۱۹۹۲ منعقد شده که بر این اساس، روسیه متعهد به ساخت چهار نیروگاه در بوشهر شده و در‌‌ همان سال و بر اساس این تفاهم‌نامه، بوشهر به عنوان یک ساختگاه برای احداث نیروگاه‌ها در نظر گرفته شد. 

وی گفت: پیش از انقلاب، ساخت دو نیروگاه در این منطقه در کشور آغاز شد؛ اما آلمان‌ها با وقوع انقلاب اسلامی، زیر قرار‌داد خود زدند و نیروگاه‌ها تکمیل نشدند. 

معاون رئیس جمهوری افزود: بر اساس پروتکل ۱۹۹۲، پروتکل جدیدی ‌امضا کردیم و گفتیم دو نیروگاه جدید دیگر در بوشهر می‌خواهیم و قراردادی در این زمینه امضا شد. 

به گفته صالحی، یک نیروگاه از زمان عقد قرارداد تا ساخت، ۱۰۸ ماه و به عبارتی نزدیک به ۹ سال طول خواهد کشید. 

وی با اشاره به پیشینه ساخت نیروگاه بوشهر از سوی روس‌ها یادآور شد: در سال ۱۹۹۵ میلادی، روس‌ها برای ساخت این نیروگاه قرارداد بستند و در سال ۹۷ رسما کار نیروگاه آغاز و ۲۰۱۰ نیز ‌نیروگاه تحویل داده شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: این نیروگاه در زمان جنگ تخریب شده بود. همچنین روس‌ها بعد از فروپاشی شوروی وضعیت اقتصادی خوبی نداشتند؛ از این روی، پروژه بوشهر صنعت هسته‌ای روس‌ها را احیا کرد. 

صالحی با بیان اینکه این نیروگاه تجربه خوبی برای ما و روس‌ها بود، تأکید کرد: ساخت نیروگاه مقدماتی دارد و یک سال طول می‌کشد که نیروگاه به مرحله بتن سازی برسد. 

وی با اشاره به انتشار برخی مطالب درباره نیروگاه بوشهر گفت: برخی در رسانه‌ها این گونه وانمود می‌کنند که نیروگاه بوشهر هنوز راه اندازی نشده، در صورتی که این نیروگاه ۷ هزار کیلووات برق تولید کرده است. 

معاون رئیس جمهور اظهار کرد: نیروگاه دوم مورد نظر ما در بوشهر، دو سال بعد از نیروگاه اول ساخته می‌شود، زیرا اگر دو نیروگاه را با هم شروع کنیم، امکانات وسیعی ‌نیاز داریم، اما بعد از دو سال آمادگی داریم در بُعد کار‌شناس و تکنسین و صنعت این نیروگاه را تأمین کنیم؛ به عبارتی نیروگاه دوم را دو سال بعد از نیروگاه اول تحویل می‌گیریم. 

صالحی ادامه داد: درباره نیروگاه بوشهر روس‌ها گفته بودند تا ۱۰ سال سوخت نیروگاه را تأمین می‌کنند و در ‌‌نهایت توافق کردیم که در تأمین سوخت نیروگاه‌ها، روس‌ها به ما کمک کنند که در قراردادهای بعدی جزییات این مهم مشخص می‌شود. 

وی توضیح داد: روس‌ها کمک می‌کنند که کل مجتمع سوخت و یا اجزای سوخت را در کشورمان تولید کنیم که این گام بزرگ و تحولی قابل توجه است. 

به گفته صالحی، ایران توانایی غنی‌سازی داشته و سوخت رآ‌کتور تهران را ساخته و تولید سوخت نیروگاه اراک نیز به دلیل مذاکرات متوقف شده است. 

وی اظهار امیدواری کرد که سوخت بوشهر به صورت مشابه ساخته و در ادامه سوخت نهایی تولید شود. 

وی عقد قراردادهای همکاری میان ایران و روسیه را نقطه عطفی بین دو کشور دانست و یادآوری کرد، ‌کارگروهی جزییات شروع مقدمات مورد نیاز برای تولید سوخت مشترک را پیگیری کند. 

وی گفت: ما نیاز عملی خود را درباره نیروگاه‌های هسته‌ای بار‌ها اعلام کردیم. تأمین سوخت نیروگاه‌های کشور از جمله بوشهر و رآکتور تهران از مهم‌ترین این نیاز‌هاست. 

به گفته معاون رئیس جمهوری، توافق‌نامه اخیر میان ایران و روسیه در ساخت دو نیروگاه و پروتکلی که برای تولید سوخت در ایران انجام شد، موضع کشورمان را درباره ۱+ ۵ قوی‌تر می‌کند. 

صالحی با بیان اینکه اکنون نیاز عملی ما در عرصه هسته محرمانه نیست بلکه مکشوف است، یادآور شد: نیاز عملی ما امری روشن است و هشت سال دیگر در شرایطی باید بتوانیم که سوخت حداقل دو نیروگاه را تأمین کنیم. 

وی تصریح کرد: کشورهای غربی رآکتور اراک را مشکل آفرین می‌دانستند و ما گفتیم این نیروگاه را طوری طراحی کنیم که دغدغه شما را رفع کند و این امر تا حدودی در بُعد فنی با استدلال‌های قوی حل شده و جا برای گفت‌و‌گوی بیشتر در این باره نیست. 

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: غربی‌ها درباره غنی‌سازی، امکان گریز را مطرح کردند و ما با پیشنهاد پلکانی اعلام کردیم، حاضریم نگرانی‌ها را رفع کنیم. ما باید بعد از هشت سال به جایی برسیم که نیازهای خود را تأمین کنیم. 

صالحی اظهار کرد: بعد از زمان اعتماد‌سازی، کشور هر میزان سو را که می‌خواهد می‌تواند انجام دهد و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید تا هشت سال دیگر ‌۱۹۰ هزار سو را داشته باشیم. 

وی ادامه داد: به شیوه پلکانی می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که به ۱۹۰ هزار سو برسیم و جزییات این امر در مذاکرات مشخص خواهد شد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی در واکنش به مطالب‌ منتشره در برخی رسانه‌های غربی و ادعای انتقال سوخت ایران به روسیه گفت: از چنین ادعاهایی تعجب می‌کنم. شایعاتی هست که ایران در انتقال سوخت با خارج از کشور موافقت کرده یا در حال مذاکره است که این امر صحت ندارد. دلیلی ندارد که ما سوخت خود را به روسیه بفرستیم. 

صالحی تأکید کرد: ما در ایران قرص سوخت را ‌تولید می‌کنیم؛ از این روی، دلیلی ندارد ‌کلی هزینه کرده و اکسید اورانیوم خود را به خارج از کشور بفرستیم که به سوخت تبدیل بشود. 

وی گفت: وقتی مجتمع سوخت ساخته می‌شود، باید آزمایش‌های بعد از در معرض قرار دادن سوخت در برابر اشعه انجام شود؛ از این روی، ما باید سوخت را ‌در رآکتوری قرار بدهیم و ببینیم تشعشعی نداشته باشد و اگر کشورهای دیگر در این زمینه به ما کمک کنند سرعتمان بیشتر می‌شود. 

معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: برای نیروگاه سوخت مشکلی برای همکاری با کشورهای غربی نداریم. 

صالحی ادامه داد: ما اعلام کردیم که عضو ان پی تی هستیم و آن را امضا کردیم. می‌گویم عضو آژانس هستیم و موافقت‌نامه پادمان را امضا کرده و آن را اجرا می‌کنیم و پروتکل الحاقی را نیز انجام دادیم؛ از این روی، دلیلی ندارد برای ما قواعد ویژه‌ای قرار دهند. 

وی گفت: غربی‌ها بیش از ۷ هزار ساعت نفر روز نیز بازرسی داشته‌اند و دوربین‌ها نیز هر ۲۴ ساعت فیلمبرداری انجام می‌دهد. بازرسان هم دائما در ایران حضور دارند. ما باید دیگر چه کار کنیم؟ ما هیچ نوع بازرسی یا پروسه ویژه بازرسی سایت‌های هسته‌ای خود را نمی‌پذیریم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به خدمات سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: این سازمان به مرحله‌ای از رشد و تکامل علمی و فنی رسیده که کم کم این فرآورده‌ها در حال عرضه شدن به بازار است. 

وی با اشاره به طراحی و ساخت سانتریفیوژ‌های مختص تهیه واکسن در کشور یادآور شد: واکسن سازی ما در شرایط بسیار سختی قرار گرفته بود که امروز این شرایط رفع شده است. 

همچنین لیزرهای پزشکی و رادیو دارو‌ها که ۸۰۰ هزار بیمار را در سال می‌تواند پاسخگو باشد، با استفاده از فن‌آوری‌های هسته‌ای تولید می‌شود. 

صالحی اظهار کرد: در عرصه کشاورزی نیز با استفاده از فن‌آوری‌های هسته‌ای، می‌توان اقدامات خوبی را انجام داد که این مهم نیز رو به گسترش است. 

وی افزود: در عرصه صنعت نیز فعالیت خوبی با نفت و سایر وزارت خانه‌ها و کارخانجات مختلف از جمله سیمان داریم. 

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر تولید پایدار برق دارد، گفت: در زمستان سال گذشته اگر نیروگاه بوشهر متوقف می‌شد، باید ۶ میلیون لیتر گازوییل را به نیروگاه‌های مربوطه می‌رساندیم تا برق مورد نیاز کشور تولید شود. 

صالحی درباره نیروهای متخصص توضیح داد: یک هزار متخصص در بوشهر داریم که نیروگاه این شهر را اداره می‌کنند. ۱۵ هزار کار‌شناس و کاردان در این نیروگاه در حال فعالیت هستند. 

همچنین دانشگاه‌های ما نیز متعدد بوده و در حال تربیت نیرو هستند و با قراردادهای منعقد شده درباره احداث نیروگاه‌ها، فارغ التحصیلان نباید نگرانی کار داشته باشند. 

وی درباره هزینه ساخت نیروگاه‌های اتمی گفت: قیمتی که برای این نیروگاه هزینه می‌کنیم مناسب است. قیمت احداث نیروگاه در هر منطقه متفاوت است؛ اما در خاورمیانه این قیمت ۵ تا ۶ هزار دلار به ازای هر کیلوبایت است، ولی قرارداد ما با قیمت مناسب‌تری است. 

صالحی تأکید کرد: سازمان انرژی اتمی در دوازده سال اخیر، با چالش‌های فنی و انتقال تکنولوژی روبه‌رو بود و با این قرارداد‌ها تحول بزرگی در این سازمان ایجاد شده است.



رییس سرویس امنیت داخلی آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) با هشدار نسبت به افزایش حملات و جاسوسی های اینترنتی،برلین را 'پایتخت جاسوسی های سایبری در اروپا'، معرفی کرد.
کد خبر: ۴۵۱۴۱۳
تاریخ انتشار:۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵-22 November 2014
رییس سرویس امنیت داخلی آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) با هشدار نسبت به افزایش حملات و جاسوسی های اینترنتی،برلین را 'پایتخت جاسوسی های سایبری در اروپا'، معرفی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های آلمانی، روزانه هزاران حمله از سوی هکرها به شبکه اینترنتی دولت آلمان صورت می گیرد و این آمار که همچنان رو به افزایش است به یکی از دغدغه ها و نگرانی های بزرگ سرویس امنیت داخلی این کشور تبدیل شده است.

در همین رابطه رییس اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان نسبت به افزایش حملات سایبری که به اعتقاد وی از سوی سرویس های اطلاعاتی خارجی انجام می شود هشدار داده و خواستار اتخاذ تدابیر امنیتی شدیدتر برای حفظ امنیت اطلاعات در کشور شده است.

'هانس-گئورگ ماسن' با ابراز نگرانی شدید در این زمینه،گفت: ما متوجه شده ایم که به طور دائم حملات بیشتری از سوی سرویس های اطلاعاتی به ساختار زیربنایی فناوری اطلاعات دولت آلمان و شرکت های آلمانی صورت می گیرد.

ماسن البته بخش اعظمی از حدود سه هزار حمله هکرها یا افراد خلافکار به شبکه دولت در روز را جدی ندانست اما تاکید کرد:حدود 5 حمله در روز توسط سرویس های مخفی کشورهایی مانند چین یا روسیه انجام می شود که مشکلات جدی به وجود می آورند.

رییس سرویس اطلاعات داخلی آلمان این حملات را بسیار زیرکانه و هوشمندانه توصیف کرده است که به گفته او، 'ممکن است از کنترل خارج شود'.

به گفته ماسن،حمله به سایت های دولت آلمان،به ویژه قبل از برگزاری نشست های بین المللی همچون نشست سران جی20 شدت می گیرند و در همین راستا،اعضای دولت که نقش های مهمی در مشاوره دارند، پیام های اینترنتی آلوده به ویروس با فایل های ضمیمه دریافت می کنند که به ظاهر از سوی مشاوری در یک کشور دیگر ارسال شده اند.

این مقام امنیتی آلمان همچنین تأکید کرد: برلین هدف و پایتخت جاسوسی سیاسی در اروپاست و از حملات سایبری در حوزه های مربوط به سیاست خارجی، دفاعی، تسلیحاتی و اقتصادی نگران هستیم.ماسن در عین حال خاطرنشان کرده است که اکثر شرکت های بزرگ در آلمان، از نظر امنیتی دارای تجهیزات خوبی هستند و بیشتر شرکت های کوچک و متوسط هستند که تهدید آنها باعث نگرانی می شود.

تحریم‌ها و تنش بر سر مساله هسته‌ای نه تنها به اقتصاد ایران، بلکه به اقتصاد کشورهای غربی و آمریکا نیز آسیب زده است. یک کارشناس اقتصاد با بر شمردن نتایج و فواید اقتصادی توافق احتمالی هسته‌ای برای کشورهای غربی، معتقد است که یادآوری همین فواید اقتصادی می‌تواند به تغییر نگاه مردم آمریکا به یک توافق با ایران و مقاومت بهتر در برابر فشار کنگره کمک کند.
کد خبر: ۴۵۰۹۸۷
تاریخ انتشار:۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۷-20 November 2014
سه مزیت و سود چهارصد میلیارد دلاری توافق هسته‌ای برای غرب

روز بزرگ 24 نوامبر در حال فرا رسیدن است و ممکن است نتایج ژئوپلتیک ان بزرگتر هم باشد. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، در این روز ایران و گروه 5+1 به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای ایران خواهند رسید که در مقابل سبب برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران می‌شود. هنوز بین دو طرف اختلافات زیادی وجود دارد ولی این حقیقت که روسای جمهور امریکا و ایران به چنین توافقی نیاز دارند، این گمانه را تقویت می‌کند که گشایشی اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش «تابناک»، دیوید هیل در مقاله‌ای در نشریه مهم نشنال اینترست با ذکر مقدمه فوق به بررسی نتایج توافق احتمالی بر آینده اقتصادهای واردکننده نفت و به خصوص کشورهای غربی پرداخته است و فواید چنین توافقی را برای غرب بر شمرده است.

به عقیده هیل، رسیدن به یک توافق و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، سه نتیجه مهم خواهد داشت.

نخست این که ایران قادر خواهد بود، سطح صادرات نفت خود را نسبت به ماه‌های اخیر، یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این میزان افزایش در دو تا سه سال آینده به حدود 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. افزایش صادرات ایران در شرایطی که تقاضا برای نفت ضعیف است و در بازار نفت اضافه وجود دارد می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را تا حدود 50 تا 60 دلار کاهش دهد. این می‌تواند شوکی مثبت به اقتصادهای واردکننده نفت باشد. هر ده دلار کاهش قیمت نفت می‌تواند رشد واقعی اقتصادی کشورهای واردکننده نفتی را 0.2درصد افزایش دهد. این مقدار معادل کاهش دادن مالیات‌ها به میزان 400میلیارد دلار است و این در شرایطی است که کشورهای غربی که با کسری بودجه مواجه هستند راه دیگری برای فراهم کردن کاهش مالیات‌ها به نفت اقتصاد خود و رشد آن را ندارند. برنده بزرگ چنین اتفاقی اقتصادهایی مانند ژاپن، هند و اروپای غربی هستند زیرا آنها بیشتر نفت مصرفی خود را وارد می‌کنند. ایالات متحده نیز از این موضوع منتفع خواهد شد زیرا هنوز حدود یک سوم نفت مصرفی خود را وارد می‌کند.

دومین فایده مورد اشاره هیل، تنش‌های ایجاد شده در اقتصاد اصلی‌ترین دشمنان آمریکا یعنی روسیه و ونزوئلا است.

نفت و گاز 68 درصد صادرات روسیه و 45 درصد درآمدهای مالیاتی دولت این کشور را تشکیل می‌دهد. تا همین جای کار هم کاهش اخیر در قیمت نفت تاثیر خود را بر اقتصاد روسیه گذاشته و وزیر دارایی این کشور اعلام کرده که امکان افزایش بودجه نظامی در سال آینده وجود ندارد. کاهش ارزش برابر روبل در برابر ارزهای خارجی اگر چه تا حدی کاهش قیمت نفت صادراتی را جبران کرده است ولی روسیه قصد داشت، بودجه سال آینده خود را بر مبنای نفت صد دلاری ببندد. اگر قیمت نفت به پنجاه تا شصت دلار کاهش یابد، فشار زیادی بر هزینه‌های دولت روسیه وارد خواهد شد و بانک مرکزی این کشور مجبور خواهد شد نرخ سود بانکی را به شدت افزایش دهد تا مانع کاهش ارزش رویل شود. در چنین حالتی، روسیه که در سال جاری رشد اقتصادی تنها 0.2 درصدی را تجربه کرده است، در سال آینده وارد رکود اقتصادی خواهد شد.

ونزوئلا هم در برابر کاهش شدید قیمت نفت آسیب‌پذیر است زیرا نفت حدود 90 درصد درآمدهای صادراتی وبخش حتی بزرگتری از درآمدهای دولت این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. این کشور اکنون با کسری برابر با 17 درصد تولید ناخالص داخلی خود مواجه است و بنابراین سقوط قیمت نفت ممکن است دولت این کشور را وادار کند که برای تامین هزینه‌های خود به تورم شدیدتر تن دهد. ونزوئلا حتی در دوره نفت صد دلاری نیز با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بود و کاهش بیشتر قیمت نفت این مشکل را تشدید کرده و احتمالا باعث عجز دولت این کشور از بازپرداخت بدهی‌های خارجی خود خواهد شد. چنین وضعیتی مادورو رئیس جمهور ونزوئلا را مجبور خواهد کرد که برنامه صادارت نفت ارزان به کشورهای آمریکای مرکزی و دریای کارائیب را متوقف کند. این برنامه اکنون سالانه حدود 2.3 میلیارد دلار برای ونزوئلا هزینه دارد.

سومین نتیجه توافق با ایران باز شدن درهای اقتصاد ایران به روی اقتصاد جهانی است. ایران با 78 میلیون نفر جمعیت و تولید ناخالص داخلی اسمی 369 میلیارد دلار، در سالهای اخیر تحت فشار تحریم‌ها از اقتصاد جهانی جدا شده و در سالهای 2012 و 2013 شاهد رشد اقتصادی منفی 5.8 و 1.9 درصدی بوده است.

شرکت‌های غربی زیادی علاقه خود به تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران به شرط برداشته شدن تحریم‌ها را ابراز داشته‌اند. تحریم‌ها همچنین باعث شده است که صادرات آمریکا طی 17 سال گذشته به میزان 175 میلیارد دلار کاهش یابد.

شرایط داخلی آمریکا و مخالفت‌های جمهوری‌خواهان باعث شده است که دولت اوباما به دنبال توافقی باشد که نیازمند تائید کنگره نباشد. یادآوری همین فواید اقتصادی می‌تواند به تغییر نگاه مردم آمریکا به یک توافق با ایران کمک کند.




«مذاکرات هسته‌ای ایران: مذاکره برای یک توافق بد؟» عنوان یکی از جلسات استماعی است که در کنگره آمریکا در‌باره توافق احتمالی هسته‌ای با ایران برگزار شده است. نظرات ماتیو مک‌اینیس از مؤسسه امریکن اینترپرایز در این باره توصیف نسبتا دقیقی از نگاه محافل داخلی آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران و تأثیر آن بر آینده منطقه است.

کد خبر: ۴۵۱۱۲۸
تاریخ انتشار:۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰-21 November 2014
توافق هسته‌ای خوب و بد از دید تندروهای آمریکایی

«مذاکرات هسته‌ای ایران: مذاکره برای یک توافق بد؟» عنوان یکی از جلسات استماعی است که در کنگره آمریکا در‌باره توافق احتمالی هسته‌ای با ایران برگزار شده است. نظرات ماتیو مک‌اینیس از مؤسسه امریکن اینترپرایز در این باره توصیف نسبتا دقیقی از نگاه محافل داخلی آمریکا به مذاکرات هسته‌ای با ایران و تأثیر آن بر آینده منطقه است.

به گزارش «تابناک»، مک‌اینیس در متن مفصلی که در ادامه آمده، ‌ابتدا به ویژگی‌های توافق خوب برای آمریکا پرداخته و سپس تلاش کرده رفتار ایران در مذاکرات و ریشه‌های آن را تجزیه و تحلیل کند. بعد از آن خطرات یک توافق بد برای آمریکا را بر‌شمرده ‌و در پایان چند مورد را به سیاستمداران آمریکایی توصیه کرده است.‌ 

مؤلفه‌های یک توافق قابل قبول


به اعتقاد تحلیلگر مؤسسه آمریکایی، علائم موجود از مذاکرات ایران و ۵+۱ نشان می‌دهد که احتمالا توافق جامع تا مهلت تعیین شده (۲۴ نوامبر) به دست نخواهد آمد. در موضوعاتی مانند غنی‌سازی ایران، جدول زمانی برداشته شدن تحریم‌ها، دوره زمانی رژیم جدید نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران و نیز روش پاسخگویی به آژانس در موضوع جنبه‌های احتمالی برنامه هسته‌ای ایران اختلاف زیادی بین دو طرف وجود دارد. 

آن چیزی که محتمل‌تر به نظر می‌رسد، تمدید گفت‌و‌گو‌ها همراه با چهارچوبی بازبینی شده از توافق جامع نهایی مبتنی بر برنامه اقدام مشترک به دست آمده در یک سال موسوم به توافق ژنو پیش خواهد بود. 

البته هر دو طرف سیگنال‌هایی از علاقه جدی خود به رسیدن به توافق نشان داده‌اند و همین، ‌احتمال رسیدن به توافق در آخرین لحظات را زنده نگاه می‌دارد. چنین وضعیتی برای طرف آمریکایی این مسأله را مطرح خواهد کرد که آیا در رسیدن به هدف اعلام شده در جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای موفق خواهد بود یا خیر؛ شرایط فعلی زمینه‌ساز یک توافق بد است. 

بنابراین، توافق خوب یعنی توافقی که واقعا به نفع آمریکا و متحدانش باشد، چگونه توافقی است؟ کانون و محورهای چنین توافقی را می‌توان به زبانی ساده بیان کرد: رژیمی از نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران که مدیریت آن در دست آژانس باشد تا اطمینان حاصل شود که ایران نتواند به سوی سلاح هسته‌ای برود و مکانیزمی روشن برای اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش. شکافتن این موضوع به چند مؤلفه منجر خواهد شد که آمریکا باید در مذاکرات بر آن اصرار داشته باشد؛ 

ـ طولانی کردن زمان مورد نیاز ایران برای تهیه مواد لازم در ساخت یک سلاح هسته‌ای با استفاده از ذخایر موجود به شش تا دوازده ماه. با فناوری فعلی ایران، این امر بدان معناست که تعداد سانتریفیوژهای ایران با برچیدن و نه جدا کردن آن‌ها از هم به حدود ۵هزار ماشین و در حالت ایده‌ال به۲هزار دستگاه کاهش یابد، ولی با توجه به اینکه سانتریفیوژهای ایران در حال توسعه و مدرن شدن هستند، باید روش‌های جدیدی برای تأمین این هدف در نظر گرفته شود. 

ـ ذخایر موجود اورانیوم غنی‌شده ایران و به ویژه ذخایری که تا 20 درصد غنی شده و همچنین اورانیوم طبیعی ایران باید کاهش بیشتری بیابد. 

ـ تضمین اینکه قبل از برداشته شدن همه تحریم‌های مرتبط با مسأله هسته‌ای علیه ایران، به سؤالات آژانس در باره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داده شود. 

ـ تضمین مسدود شدن مسیر ساخت سلاح هسته‌ای با استفاده از پلوتونیوم

ـ حفظ و اعمال محدودیت‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به فن‌آوری‌های ممنوعه هسته‌ای و موشکی

ـ تضمین اینکه رژیم بازرسی‌ها کارآمد است و اینکه دوره این کار طولانی و در حالت ایده‌ال بین ۱۵ تا ۲۰ سال باشد. 

ـ جلوگیری از اینکه برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران در موضوع هسته‌ای باعث تضعیف تحریم‌های حقوق بشری و ناشی از تروریسم علیه ایران شود. 

ـ محکم‌ترین معیار‌ها برای اطمینان از اینکه این محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران قابل بازگشت نباشد.

برداشت مؤسسه اینترپرایز از محاسبات ایران در مذاکرات


مک‌اینس در این باره نوشته است: اگر ایران در این ادعای خود صادق باشد که تمایلی به ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، معیارهای فوق می‌تواند تضمین کند ‌ایران امکان کافی برای کار در حوزه‌های انرژی، پزشکی و تحقیقاتی را خواهد داشت، ولی تاکنون ایران به قطعنامه‌های شورای امنیت در محدود کردن برنامه هسته‌ای خود بی‌توجه بوده و به سؤالات آژانس در باره پیشینه برنامه هسته‌ای خود پاسخ‌های مناسب نداده است. 

مهم‌ترین نگرانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای باید این باشد که ایران سیاست‌های محوری برنامه هسته‌ای خود را تغییر نداده باشد. واضح است که بعد از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، ایران علاقه خود به یافتن راه حلی برای پایان یافتن تحریم‌ها و کاهش تنش در روابط با غرب بر سر موضوع هسته‌ای را نشان داده است، ولی رژیم ایران هنوز تصمیمی استراتژیک برای عادی کردن وضعیت برنامه هسته‌ای خود و تضمین کاملا صلح‌آمیز بودن آن نگرفته است. اگر ایران چنین تصمیمی گرفته بود، به جای مانع شدن در مسیر بازرسی آژانس از مجتمع نظامی پارچین، از چنین کاری استقبال می‌کرد. 

به همین سبب است که بین این مذاکرات و رفتار سابق کشورهایی مانند آفریقای جنوبی و لیبی شباهتی وجود ندارد و یا اینکه بسیار نادر است. در این دو مورد، حکومت‌های دو کشور به طرز آشکاری سیاست‌های هسته‌ای خود را تغییر دادند. مسأله این است که در ایران، رهبری نظام به صراحت گفته ‌که کشور قصد برگشتن از مسیر پیشرفت‌های هسته‌ای خود را ندارد، ایران کشوری با قابلیت‌های هسته‌ای است و قصد دارد به توسعه توانایی‌های خود ادامه دهد. 

فهم دلیل آمدن ایران به پای میز مذاکره، می‌تواند به ارزیابی از حرکت‌های بعدی ایران در صورت رسیدن به توافقی خوب یا بد و یا به نتیجه نرسیدن مذاکرات کمک کند. به ‌رغم اینکه کارزار انتخاباتی سال گذشته روحانی تا حد زیادی بر کاهش تنش در روابط غرب و کاهش فشار تحریم‌ها متمرکز بود ولی عده‌ای در غرب نمی‌توانستند پیش‌بینی کنند که چرا رهبری ایران مجوز مذاکرات مستقیم با آمریکا را صادر کرده است. 

چندین دلیل برای حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات وجود دارد. عامل اول می‌تواند فشار تحریم‌ها باشد. دوم اینکه رهبر و رئیس‌جمهور ایران سابقه طولانی از همکاری برای مدیریت برنامه هسته‌ای ایران دارند و رهبری به روحانی به عنوان یک مذاکره‌کننده اعتماد دارد. سوم اینکه از مدت‌ها پیش از احتمال بروز پدیده داعش مطلع بود و تلاش دارد نیروی خود را برای غلبه بر این چالس متمرکز کند. چهارم اینکه رهبری ایران می‌داند رئیس‌جمهور آمریکا با دست برداشتن از درخواست تعطیلی برنامه غنی‌سازی ایران شانس غلبه بر بن‌بست در مذاکرات را افزایش داده است، پنجم اینکه ارزش استراتژیک دستیابی به سلاح هسته‌ای برای ایران به دلیل پیشرفت توانایی‌های نظامی متعارف ایران به ویژه در حوزه دفاع دریایی و موشک‌های بالستیک کاهش یافته است. آخرین و احتمالا مهم‌ترین دلیل حمایت رهبری ایران از مذاکرات هسته‌ای به این دلیل است که برنامه هسته‌ای ایران از حیث قابلیت‌های فنی نهایتا به جایی رسیده است که دیگر نمی‌توان آن را به عقب برگرداند. 

به همین دلایل است که ایران پای میز مذاکره آمده ‌و زمانی که ایران می‌تواند با ماشین‌های غنی‌سازی پیشرفته‌تر خود، با سرعت و آسانی بیشتر، اورانیوم را غنی کند، دست برداشتن از بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده برای این کشور آسان‌تر خواهد بود. 

تحلیلگر مؤسسه اینترپرایز در ادامه مدعی می‌شود که کاهش قیمت نفت، مشکل ظهور داعش و نگرانی از تلاش‌های جدید اسرائیل برای آسیب زدن به برنامه هسته‌ای ایران، همچنان ایران را مشتاق رسیدن به توافق هسته‌ای نگاه داشته است. 

خطرات یک توافق بد برای آمریکا از نگاه مؤسسه اینترپرایز
تحلیلگر مؤسسه اینترپرایز در ادامه به بررسی خطرات یک توافق بد برای آمریکا پرداخته است؛ یعنی توافقی زمان گریز هسته‌ای ایران را به حداقل شش ماه افزایش ندهد، به جنبه‌های احتمالی برنامه هسته‌ای ایران نپردازد، رژیم شفافیت سختی را شامل نشود، تنها محدودیت‌های کوتاه مدت قابل برگشتی را علیه ایران اجرایی کند و باعث تضعیف تحریم‌ها در دو موضوع تروریسم و حقوق بشر هم بشود. 

از نگاه وی مهم‌ترین خطر نگرانی کشورهای منطقه و دوستان آمریکا از آینده برنامه هسته‌ای و قابلیت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای است. این امر تعهد امریکا به متحدانش برای کشف و جلوگیری از قصد ساخت سلاح توسط ایران را با سوء‌ظن مواجه خواهد کرد و ممکن است به تصمیمات خطرناکی مانند اراده ترکیه و عربستان برای پیگیری ساخت سلاح هسته‌ای منجر شود و یا اینکه کشورهای منطقه را وادار کند با ایران وارد تعاملات امنیتی شوند که به نفع آمریکا نیست. 

توافق بد همچنین منابع مالی زیادی را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا برنامه‌های خود را منطقه و از جمله در عراق، شام، یمن، افغانستان، آفریقا و هر جای دیگری بهتر پیگیری کند که این اهداف همواره در جهت مخالف منافع آمریکا بوده است. در این صورت آمریکا اهرم‌های کمتری برای مقابله با ایران خواهد داشت. 

در بد‌ترین سناریو، آمریکا با ایرانی دارای قابلیت هسته‌ای مواجه خواهد بود که روش‌های معمول مهار و بازدارندگی در برابر آن ناکارآمد خواهند بود. 

توصیه‌هایی برای سیاستگذاران آمریکایی
مک‌اینیس که در کنار دیوید آلبرایت و ری تکیه مدعوین کنگره برای بحث در این باره بوده‌اند، در انت‌ها به توصیه‌های زیر را برای پرهیز از افتادن در دام یک توافق بد با ایران بر شمرده است: 

ـ به یاد داشته باشید که ایران بیشتر از آمریکا به توافق نیاز دارد. طرف غربی باید موضعی سخت اتخاذ کند و فراموش نکند که موضع برتری دارد. 

ـ تأکید بر بازگشت سریع به تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران به توافق و حتی طرح احتمال استفاده از گزینه نظامی

ـ بحث علنی کنگره و دولت در‌باره مجموعه تحریم‌هایی که حتی با اجرای توافق جامع هسته‌ای علیه ایران باقی خواهد ماند، به ویژه اینکه سهل‌انگاری در برداشتن تحریم‌های مالی دست سپاه قدس را بسیار باز خواهد گذاشت. دولت و کنگره باید تأکید کنند که برداشته شدن تحریم‌های مربوط به مسأله حقوق بشر و حمایت از تروریسم، مسأله‌ای جدا خواهد بود. 

ـ تأکید بر تعهد به متحدان مبنی بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای. در غیر این صورت مناسبات امنیتی در منطقه تغییر خواهد کرد و شاید مسابقه تسلیحاتی شکل بگیرد. 

ـ دنبال کردن اطمینان از کارآمدی اقدامات نظارتی در صورت رسیدن به یک توافق

در انتها اینکه سیاستمداران آمریکایی باید به یاد داشته باشند که ایران تنها به دلیل منافع موقت خود خواهان کاهش تنش در موضوع هسته‌ای و یا همکاری تاکتیکی با آمریکا در مقابله با داعش است، ولی ایدئولوژی محوری ایران و منافع استراتژیک این کشور در مقابل آمریکاست. رئیس جمهور روحانی به دنبال حفظ نظام و نه تغییر آن است. انقلاب ایران تمام نشده است.

در آستانه پایان مهلت مذاکرات هسته‌ای، هنوز اختلافاتی جدی درباره ابعاد مختلف مذاکرات باقی مانده است. به این دلیل که هر توافقی باید از حمایت جدی افکار عمومی برخوردار باشد، دانستن نگاه افکار عمومی به فرایند مذاکرات و چهارچوب یک توافق احتمالی دارای اهمیت است. نظرسنجی‌های انجام شده، نشان‌دهنده نگاه خاص افکار عمومی ایران به مذاکرات هسته‌ای است.
کد خبر: ۴۵۱۳۹۱
تاریخ انتشار:۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵-22 November 2014
برای اولین بار در دهه اخیر، ایران و آمریکا همزمان با جدیت مشغول کارند تا راهی برای پایان یافتن تنش بر سر موضوع هسته‌ای ایران پیدا کنند. به نتیجه رسیدن چنین تلاشی، نیازمند توانایی مذاکره‌کنندگان دو طرف و نیز داشتن درکی درست از افکار عمومی در این باره است. 
ایران و ۵+۱ تقریبا یک سال پیش در ژنو و در قالب برنامه اقدام مشترک توافق کردند تا مهلتی یک ساله که در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ به پایان خواهد رسید، به توافقی جامع برای ‌اطمینان از صرفا صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای برسند، ولی در آستانه پایان این مهلت، هنوز اختلافاتی جدی درباره ابعاد مختلف مذاکرات ‌مانده است، اما به این دلیل که هر توافق‌ باید از حمایت جدی افکار عمومی برخوردار باشد، دانستن نگاه افکار عمومی به فرایند مذاکرات و چهارچوب یک توافق احتمالی دارای اهمیت است. 

به گزارش «تابناک»، نانسی گالاگر در مقاله‌ای در فارین پالیسی با ذکر مقدمه فوق به نتایج افکارسنجی‌های انجام شده آکادمیک در این باره پرداخته است. 

به گفته وی، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ‌افکار عمومی در ایران با اقدامات در حوزه ایجاد شفافیت و اعتمادسازی همراهی می‌کند، ولی با محدودیت بر قابلیت‌های هسته‌ای ایران با هدف اعلامی جلوگیری از گریز ایران به سوی سلاح هسته‌ای که مورد نظر و تأکید مقامات و تحلیلگران آمریکایی قرار دارد، موافق نیستند. 

مرکز افکار عمومی دانشگاه تهران و مرکز مطالعات بین‌الملل و امنیتی دانشگاه مریلند در تابستان امسال، از نمونه‌ای ۱۰۳۷ نفری از ایرانیان درباره دیدگاه‌های آن‌ها در‌باره یک توافق احتمالی هسته‌ای نظرسنجی کرده است. این تعداد از افراد از نظر آماری نماینده‌ای مناسب از افکار عمومی در ایران محسوب می‌شود. 

با در نظر گرفتن ابعاد دیگر یک توافق هسته‌ای، اکثریت بزرگ ۷۹ درصدی افراد با پذیرش این تعهد که ایران هرگز سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد، موافق بوده‌اند. ۷۶ درصد پرسش‌شوندگان با ادامه نظارت و بازرسی‌های فعلی بین‌المللی، ۶۲ درصد با اقدامات شفافیت‌ساز بیشتر و اکثریت آن‌ها با غنی‌سازی نکردن بیشتر از 5 درصد موافق بوده‌اند. 

از سوی دیگر، اکثریت قابل توجه ۷۰درصدی با برچیدن نیمی از سانتریفیوژهای فعال فعلی ایران و ۷۵درصد مردم هم با پذیرش محدودیت بر فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران مخالف بوده‌اند. 

از سوی دیگر، مرکز مطالعات بین‌الملل و امنیتی دانشگاه مریلند و برنامه مشورت‌های عمومی در ماه ژوئن امسال، تحقیق دیگری در آمریکا در این باره انجام داده‌اند. آن‌ها نمونه‌ای تصادفی از ۷۴۸ آمریکایی انتخاب ‌و اطلاعات پایه به دقت انتخاب شده‌ای در‌باره مذاکرات با ایران به آن‌ها ارائه کردند. سپس با توجه به مطالب مطرح ‌در مذاکرات کنگره آمریکا، استدلال‌های مطرح درباره دو گزینه را در اختیار آن‌ها قرار دادند. یک گزینه این بود که افراد انتخاب کنند که تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی ادامه پیدا کند که بر اساس آن، محدودیت‌هایی نسبی بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شود و شفافیت آن افزایش یابد و در مقابل، برخی از تحریم‌های ایران کم شود. گزینه دوم این بود که مذاکرات پایان پذیرد و تحریم‌های بیشتری علیه ایران تحمیل شود؛ با این هدف که برنامه غنی‌سازی ایران کاملا متوقف شود. 

اکثریت بزرگی از شرکت‌کنندگان، استدلال‌های هر دو طرف را تا حدی درست می‌دانستند ولی وقتی به ‌آن‌ها گفته می‌شد که یکی از دو گزینه فوق را انتخاب کنند، اکثریتی ۶۱درصدی و از جمله ۶۲درصد جمهوری‌خواهان، طرفدار گزینه توافق بودند و تنها ۳۵درصد طرفدار این گزینه بودند که مذاکرات پایان یابد و فشار‌ها بر ایران بیشتر شود تا غنی‌سازی در ایران کاملا متوقف شود. 

این مسأله نشان می‌دهد ‌در صورت ‌توافق‌ بین ایران و ۵+۱ که برنامه هسته‌ای ایران را تا حدی متوقف سازد، محاسبات جمهوری‌خواهان که اکنون گزینه تشدید تحریم‌ها و تهدید نظامی را تبلیغ می‌کند، احتمالا عوض خواهد شد و این سؤال مطرح خواهد بود که آیا آن‌ها واقعا مسئولیت به هم زدن توافقی را که برنامه هسته‌ای ایران را محدود‌تر می‌کند،خواهند پذیرفت یا خیر؟ گزینه دیگر پیش روی جمهوری‌خواهان، ترغیب دیگر کشور‌ها به تنبیه ایران خواهد بود یا اینکه این قمار را بپذیرند که با تشدید تحریم‌ها ایران را وادار کنند برنامه غنی‌سازی خود را تعطیل کند، ولی تجریه نشان داده است که ایران با تشدید تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید خواهد کرد. 

نکته جالب توجه دیگر، تغییر واکنش افکار عمومی ایرانیان با توجه به نوع ابراز خواست‌های طرف مقابل است. برای مثال گنجاندن خواست‌های طرف مقابل در قالب «مسدود کردن همه راه‌های رسیدن ایران به سلاح هسته‌ای» باعث ایجاد حساسیت و مقاومت ایران نسبت به وقتی می‌شود که خواسته‌های طرف مقابل در قالب «افزایش شفافیت» گنجانده شود. برای مثال اقلیت کوچک ۱۵درصدی حاضرند محدودیت بی‌قید و شرط بر سر ذخایر اورانیوم غنی شده ایران را بپذیرند. پذیرش محدودیت تعداد و کیفیت سانتریفیوژهای ایران نیز به ترتیب با اقبال تنها ۱۹ و ۱۶ درصد پرسش‌شونده همراه شده است. 

ولی وقتی لحن و شکل پرسش‌ها تغییر می‌کند، نتایج به نحو قابل توجهی تغییر می‌کند. به ترتیب ۴۹ و ۴۶ درصد پرسش‌شوندگان با در نظر گرفتن دیگر شرایط توافق حاضر به پذیرش محدودیت بر ذخایر اورانیوم و تعداد سانتریفیوژهای ایران هستند و درصد قابل توجهی یعنی ۴۹ درصد طرفدار توافقی خواهند بود که در آن کاهش غنی‌سازی در ایران همراه با افزایش بازرسی‌ها طی دوره‌ای ده ساله در قبال برداشته شدن تحریم‌ها گنجانده شده باشد.





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد