سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



نتانیاهو ادامه داد: این موضوع برای کل جهان تهدیدآمیز است. این موضوع قبل از هر چیزی تهدیدی برای اسرائیل است. این موضوع تهدید بسیار بزرگتری از داعش است.
نگرانی نتانیاهو از احتمال توافق هسته ای با ایران
بنیامین نتانیاهو گفت: ایران هسته ای برای اسرائیل خطرناک تر از داعش است.

به گزارش عصرایران، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با هشدار دوباره درباره احتمال دست یابی به توافق بین المللی هسته ای با ایران گفت: ایران هسته ای برای اسرائیل خطرناک تر از گروه داعش است.

نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای که نسخه ای از آن برای خبرگزاری آناتولی ترکیه ارسال شده، گفت: با این خطر روبه رو هستیم که کشورهای بزرگ (گروه 1+5) با ایران به توافق هسته ای برسند تا این کشور در آستانه دست یابی به بمب اتمی باقی بماند. کشوری که مالک هزاران دستگاه سانتریفیوژ است که در تولید مواد لازم برای تولید بمب اتمی در مدت زمان کوتاه به کار می رود.

نتانیاهو ادامه داد: این موضوع برای کل جهان تهدیدآمیز است. این موضوع قبل از هر چیزی تهدیدی برای اسرائیل است. این موضوع تهدید بسیار بزرگتری از داعش است.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به توافق نهایی بر سر برنامه هسته ای تهران است. براساس این توافق، ایران می تواند در خاک خود غنی سازی و بخشی از سانتریفیوژهای خود را حفظ کند.

دو طرف پس از انجام مذاکرات اخیر در وین، نسبت به دست یابی به توافق هسته ای در مهلت تعیین شده (3 آذرماه) ابراز خوشبینی کرده اند.



بر اساس گزارش اخیر نشریه اکونومیست کاهش قیمت نفت به زیر 100 دلار به شدت این سه کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بر اساس تخمین آن گزارش قیمت مطلوب برای روسیه 100 دلار، برای ونزوئلا 120 دلار و برای ایران 140 دلار است و اگر قیمت نفت زیر این رقم ها باشد این کشورها در تامین بودجه خود دچار مشکل خواهند شد.
یک روزنامه آمریکایی می نویسد سقوط 25 درصدی قیمت نفت در بازار جهانی در مقایسه با قیمت نفت  در ماه ژوئن سال جاری (خرداد) تاثیراتی عمیق بر اقتصاد 3 کشور روسیه، ایران و ونزوئلا خواهد داشت.

به گزارش عصر ایران روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در سرمقاله خود می نویسد: کاهش 25 درصدی قیمت نفت با یک حساب و کتاب ساده علاوه بر اینکه در صورت پایداری این رقم (85 دلار) بیش از 600 دلار به نفع هر خانوار آمریکایی است، می تواند به طور قابل توجهی اقتصاد های سه کشور مخالف آمریکا یعنی روسیه، ایران و ونزوئلا را تحت فشار قرار دهد.

بر اساس این گزارش هزینه سیاست های خارجی ضد آمریکایی این سه کشور در سال های گذشته تا حدود زیادی از منبع قیمت نفت تامین شده است.

واشنگتن پست می نویسد هر سه کشور تا حدود زیادی مشابه هم هستند و به دنبال اثرگذاری در منطقه هستند و هر سه کشور بیش از نیمی از بودجه جاری خود را از منبع درآمدهای نفتی تامین می کنند.

واشنگتن پست می نویسد: بر اساس گزارش اخیر نشریه اکونومیست کاهش قیمت نفت به زیر 100 دلار به شدت این سه کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بر اساس تخمین آن گزارش قیمت مطلوب برای روسیه 100 دلار، برای ونزوئلا 120 دلار و برای ایران 140 دلار است و اگر قیمت نفت زیر این رقم ها باشد این کشورها در تامین بودجه خود دچار مشکل خواهند شد. 

این در حالی است که هفته گذشته قیمت نفت برنت دریای شمال به حدود 85 دلار سقوط کرد و قیمت نفت سنگین ونزوئلا در بازار به حدود 80 دلار رسید.

واشنگتن پست می نویسد: کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی می تواند با تاثیر تحریم های اعمالی غرب علیه روسیه و ایران ترکیب شود و تاثیرات منفی بر اقتصاد این دو کشور بگذارد. ایران در اثر تحریم های دو سال گذشته بیش از 45 درصد از درآمد نفتی سابق خود را از دست داده بود. 

پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران، وزارت نفت کوشید با افزایش صادرات نفت و میعانات گازی این کاهش درآمد را جبران کند و با توافق ژنو و کاهش بخشی از تحریم ها شاهد رشد در حوزه تولید و درآمدهای نفتی باشد.

واشنگتن پست می نویسد: رشد اخیر تولید و درآمد نفتی ایران که در اثر سیاست های دولت جدید (یازدهم) بوده است می تواند کاملا تحت تاثیر کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی قرار بگیرد.

واشنگتن پست درباره روسیه نیز می نویسد: مقامات مسکو به خوبی می دانند که کاهش کم سابقه قیمت نفت در بازارهای جهانی در دهه 1980 زمینه سقوط امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی سابق را به وجود آورد.

عضو ارشد کنگره آمریکا ادامه داد: ما باید به نیروهای پیشمرگه اسلحه بدهیم. این نیروها هم اکنون با استفاده از سلاح قدیمی روسی با داعش می جنگند. داعش هم با استفاده از سلاح آمریکایی می جنگند.
جان مک کین عضو کنگره آمریکا گفت گروه داعش پیروز می شود و می تواند فرودگاه بغداد را تصرف کند.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، مک کین عضو کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا درباره داعش افزود: آنها پیروز می شوند و ما پیروز نمی شویم. عراقی ها پیروز نمی شوند. نیروهای پیشمرگه و کُردها پیروز نمی شوند. باید آنچه را که انجام می دهیم مورد بازنگری قرار بگیرد. ما هم اکنون گروه داعش را با هدف شکست این گروه، تضعیف نمی کنیم.

هم اکنون شماری از کشورهای اروپایی، عربی، کانادا، استرالیا به همراه آمریکا ائتلاف ضدداعش را تشکیل داده اند. این ائتلاف هم اکنون مواضع داعش در عراق و سوریه را هدف قرار می دهد.

گروه افراط گرای "خلافت اسلامی" به رهبری "ابوبکر بغداد" موسوم به داعش یا گروه "دولت اسلامی" هم اکنون مساحت زیادی از  عراق و سوریه را تصرف کرده و قوانین سختگیرانه ای را به اسم اسلام اعمال می کند. داعش به دنبال تصرف مناطق بیشتری از عراق و سوریه است. داعش در این مدت، شمار زیادی از غیرنظامیان را به قتل رسانده و باعث آوارگی دهها هزار نفر شده است.

داعش با تصرف شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق، توانست به انبارهای بزرگ سلاح دست پیدا کند. این انبارهای سلاح حاوی تسلیحات پیشرفته آمریکایی بودند.

جان مک کین ادامه داد: فکر نمی کنم داعش بتواند بغداد را بگیرد اما می تواند فرودگاه بغداد را تصرف کند. معتقدم آنها (داعشی ها) می توانند از طریق انفجارها و حملات انتحاری به بغداد نفوذ کنند.

کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طرف حزب جمهوری خواهان توضیح داد: اولین چیزی که باید انجام بدهیم این است که بدانیم حملات هوایی علیه داعش سودی ندارد. دوم باید تعداد بیشتری نیروی زمینی برای جنگ با داعش اعزام کنیم.

عضو ارشد کنگره آمریکا ادامه داد: ما باید به نیروهای پیشمرگه اسلحه بدهیم. این نیروها هم اکنون با استفاده از سلاح قدیمی روسی با داعش می جنگند. داعش هم با استفاده از سلاح آمریکایی می جنگند.

وی تاکید کرد: ما باید بدانیم مرزی میان عراق و سوریه حداقل برای داعش وجود ندارد. پس چرا ما باید میان این دو تفاوت قائل شویم. در کوبانی نمی توانیم حملات هوایی را تنظیم کرد. داعش توانسته است با وجود این حملات، پیشروی کند. ما باید بفهمیم هر چقدر داعش قوی تر شود خطر علیه آمریکا بیشتر می شود.

جان مک کین افزود:" باید برای جهان واضح باشد که اگر داعش بتواند حکومت خلافت را ایجاد کند این موضوع تهدید واقعی برای آمریکاست. ژنرال آلن (فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف ضدداعش) گفت که بازپس گیری شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق از داعش، یک سال طول می کشد و من می گویم ما نمی توانیم این را تحمل کنیم.



این نخستین بار در بیش از یک ماه گذشته است که کردهای در حال جنگ با داعش در کوبانی از طریق هوا سلاح و مایحتاج کمکی می گیرند. این کمک های هوایی از طریق هواپیماهای سی 130 در مجموع شامل 27 بسته مهمات واسلحه های سبک و مواد بهداشتی و پزشکی بوده است که در مناطق تحت کنترل کردها در شهر کوبانی ریخته شده است.
آمریکا برای کمک به کردهای کوبانی در برابر داعش از هوا به آنها سلاح ریخت.
به گزارش عصر ایران فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (سنتکام) اعلام کرد نیروهای آمریکایی از طریق هواپیماهای سی 130  محموله های تسلیحات مورد نیاز کردهای کوبانی را به آنها تحویل دادند.بر اساس اعلام سنتکام کمک های هوایی علاوه بر سلاح شامل دیگر مایحتاج از جمله اقلام پزشکی نیز می شود.
این نخستین بار در بیش از یک ماه گذشته است که کردهای در حال جنگ با داعش در کوبانی از طریق هوا سلاح و مایحتاج کمکی می گیرند.این کمک های هوایی از طریق هواپیماهای سی 130 در مجموع شامل 27 بسته مهمات واسلحه های سبک و مواد بهداشتی و پزشکی بوده است که در مناطق تحت کنترل کردها در شهر کوبانی ریخته شده است.

آمریکا از هوا برای کردهای کوبانی سلاح ریخت

کوبانی از چهار طرف تحت محاصره است . تروریست های داعش از سه طرف جنوب ، غرب و شرق این شهر را در محاصره گرفته اند و دولت ترکیه نیز با بستن مرز خود از طرف شمال عملا کردهای کوبانی را در محاصره کامل قرار داده است.همزمان رسانه های ترکیه گزارش دادند روز گذشته باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به او درباره ارسال کمک های هوایی به کردهای کوبانی اطلاع داده است. تماس تلفنی اوباما با اردوغان ظاهرا به دلیل رفع نگرانی مقامات ترکیه از کمک تسلیحاتی به کردهای کوبانی بوده است.دولت ترکیه برای مداخله در بحران کوبانی شروطی تعیین کرده است که از جمله آنها ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر سوریه، ایجاد یک منطقه حائل مرزی بین ترکیه و سوریه و نیز کمک به مخالفان مسلح حکومت سوریه به منظور مقابله با نیروهای وفادار به بشار اسد می باشد.
                                           نامه مولوی عبدالحمید به شاه عربستان درباره شیخ النمر
بدون شک لغو این حکم از سوی جنابعالی نتایج بسیار مثبتی را در پی دارد؛ قطعا چنین اقدامی موجب تحکیم وحدت و اخوت بیش از پیش مسلمانان و تقویت نگاه دوستی و برادری می شود.
مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه اهل سنت زاهدان طی نامه ای به ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی خواستار لغو حکم صادره علیه "شیخ نمر باقر النمر" یکی از علمای شیعه در عربستان شد.

به گزارش عصرایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر امام جمعه اهل سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید در این نامه با اشاره به اوضاع بحرانی جهان اسلام، "وحدت" و "اخوت" را از نیازهای اساسی امت اسلامی دانست و "تعامل" و "حکمت و دوراندیشی" را از راه های رسیدن به این دو مهم عنوان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخشی از این نامه خطاب به پادشاه عربستان آورده است: «با توجه به اینکه دشمنان اسلام همواره در صدد فرصت اند تا از هر اتفاقی جهت شعله ور کردن آتش فتنه در کشورهای اسلامی بهره برداری نمایند و از آب گل آلود ماهی بگیرند، لذا بنده به نمایندگی از علما و نخبگان اهل سنت ایران خواستار استفاده حضرتعالی از اختیارات ویژۀ خود مبنی بر لغو حکم اعدام شیخ "نمر باقر النمر" هستم.»

مولانا عبدالحمید این اقدام را سبب "تحکیم وحدت و اخوت مسلمانان" دانسته و افزوده است: «بدون شک لغو این حکم از سوی جنابعالی نتایج بسیار مثبتی را در پی دارد؛ قطعا چنین اقدامی موجب تحکیم وحدت و اخوت بیش از پیش مسلمانان و تقویت نگاه دوستی و برادری می شود. 



یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با «تابناک»‌؛
نخست باید یک نکته را ‌گفت که کوبانی (عین العرب) منطقه استرتژیک و مهمی است. از جهت کلی این شهر در مرز میان ترکیه و سوریه ‌و از یک طرف منطقه کرد‌نشین بود. به همین دلایل، بیشتر به این منطقه پرداخته شد و موضوع اهمیت پیدا کرد.
کد خبر: ۴۴۳۱۵۴
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰-19 October 2014
کسی نمی‌تواند منکر نقش ایران در مقابله با داعش شودمنابع کرد اعلام کردند، گروه داعش در تلاش بود تا کنترل گذرگاه مرزی میان کوبانی (عین العرب) و ترکیه را به دست بگیرد؛ اما نیروهای کرد توانستند جلو‌ حمله داعش را بگیرند و همچنان کنترل این گذرگاه در دستان ترک‌هاست. 

به گزارش «تابناک»، در حالی که نیروهای کرد در شهر کوبانی (عین العرب) سوریه حمله جدیدی ‌علیه گروه داعش در گذرگاه مرزی با ترکیه انجام دادند، جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش، صبح امروز (یکشنبه) دست‌کم شش حمله را علیه پایگاه‌های داعش در شهر کوبانی (عین العرب) انجام دادند. 

یک خبرنگار سوری در کوبانی (عین العرب) نیز اعلام کرده ‌که حملات روز شنبه داعش از دو روز پیش، شدید‌ترین حملات به این شهر بوده است، به گونه‌ای که اعضای داعش در هر دو دقیقه تقریبا یک خمپاره ‌شلیک می‌کنند. 

در همین ارتباط یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با تابناک، آخرین وضعیت داعش در منطقه را ‌بررسی کرده است. 

وی در آغاز گفت: داعش پس از سلسله عملیات‌هایی که از طرف نیروهای دولتی عراق، نیروهای مردمی که بعد از فتوای آیت‌الله سیستانی جذب و سازمان‌دهی شدند و هم حمایت‌های که از طرف ایران انجام شد، متوقف شده است. در واقع بیشتر مناطقی که داعشی‌ها تصرف کرده بودند، از آن‌ها پس گرفته شده است. 

این منبع آگاه افزود: در شمال با همکاری پیشمرگ‌های کرد عراقی و هم در محورهای میانی در اطراف بغداد داعشی‌ها عقب رانده شده‌اند و تقریبا عملیات به نفع نیروهای دولتی عراق شکل گرفته ‌و داعش گام به گام متوقف و به عقب رفته است. داعشی‌ها در پشت رودخانه دجله زمین‌گیر شده‌اند و از آن به بعد اقدام کارآمدی نکرده است. از طرفی دولت عراق که هم شکل گرفت، یک گام مثبت سیاسی در راستای انسجام عراق برای مقابله با داعش برداشته شد. الان داعش رو به ضعف و تحلیل رفته است. 

وی پیرامون تحولات سوریه نیز گفت: در سوریه نیز داعش نتوانسته است، پیشرفتی داشته باشد. در چند روز اخیر، دولت سوریه مناطق مختلفی را پاک‌سازی کرده است. البته تثبیت دولت جدید سوریه نیز به این روند کمک کرده است. در واقع از لحاظ عملیاتی و تاکتیکی وضعیت به نفع دولت عراق و سوریه است. 
این منبع ادامه داد؛ البته داعش تحرکات مختلفی نیز داشته است. در برخی از مکان‌ها نیز موفقیت‌هایی نیز به دست آورده، ولی وفاق کلی که از طرف دولت‌ها، مردم، ارتش و با حمایت‌های مؤثر ایران شکل گرفته، ‌باعث شده داعش در یک موضع ضعف قرار ‌بگیرد. 
وی درباره خبرهای نزدیکی داعش به بغداد گفت: نزدیکی داعش به بغداد، مربوط به اوایل یورش داعش به عراق بوده است؛ اما خبر‌سازی‌های اخیر، مبنی بر رسیدن داعش به ۱۳ کیلومتری بغداد دروغ بود. دیگر داعش آنچنان تهدید جدی برای بغداد نیست. 
او در رابطه با اوضاع کوبانی (عین العرب) نیز بیان داشت: در آغاز ‌یک نکته را باید گفت که کوبانی (عین العرب) منطقه استرتژیک و مهمی است. از جهت کلی این شهر در مرز میان ترکیه و سوریه ‌و از یک طرف منطقه کرد نشین بود. به همین دلایل بیشتر به این منطقه پرداخته شد و موضوع اهمیت پیدا کرد. 
این منبع آگاه ادامه داد: پس از حمله داعش به کوبانی (عین العرب)، نیروهای پیشمرگ کرد با کمک پیشمرگ‌های کرد ترکیه، اقداماتی ‌انجام دادند. ایران نیز که در جبهه‌های سوریه کمک مؤثری می‌کند، باعث شد که داعش نتواند به تسخیر این شهر ادامه دهد. 
وی همچنین گفت، کمک‌های ایران هم جنبه لجستیک و پشتیبانی و هم جنبه تاکتیکی و مستشاری دارد؛ بنابراین، کسی نمی‌تواند منکر نقش ایران در مقابله با داعش شود. 
وی در پایان گفت: باید روند کنونی ادامه پیدا کند و داعش محاصره، سرکوب شود تا از بین برود. پیش بینی اینجانب این است که اگر ارتش‌های عراق و سوریه مصمم باشند و حمایت ایران استمرار یابد، می‌شود پیش بینی کرد در آینده بساط داعش یا ‌کامل جمع ‌و یا به شدت تضعیف شود.

هرچند این روز‌ها فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در مناطق ‌خاورمیانه، جدی‌ترین تهدید موجود را علیه ثبات و امنیت منطقه پدید آورده، برخی کشور‌ها همچنان ایران را ‌مهم‌ترین تهدید در منطقه معرفی می‌کنند. پس از ترکیه و عربستان، اینک نوبت به مقامات اماراتی رسیده که به اتهام‌زنی علیه ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی بپردازند.
کد خبر: ۴۴۳۱۰۱
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸-19 October 2014
اتهام‌زنی مقام ارشد اماراتی علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایرانهرچند این روز‌ها فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در مناطق ‌خاورمیانه، جدی‌ترین تهدید موجود را علیه ثبات و امنیت منطقه پدید آورده، برخی کشور‌ها همچنان ایران را ‌مهم‌ترین تهدید در منطقه معرفی می‌کنند. پس از ترکیه و عربستان، اینک نوبت به مقامات اماراتی رسیده که به اتهام‌زنی علیه ایران و سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی بپردازند.

به گزارش «تابناک»، انور غرغاش، وزیر دولت امارات در امور خارجه مدعی شده «سیاست‌های ذاتاً فرقه‌گرایانه ایران» سبب ضربه خوردن روابط این کشور با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌شود. وی همچنین اظهار داشته، ایران در امور کشورهای عربی، از جمله بحران، یمن سوریه و عراق مداخله می‌کند که جدید‌ترین و شدید‌ترین نوع این مداخله در یمن در حال رخ دادن است. 

غرغاش در ادعاهای خود گفته است: «توسعه مستمر نفوذ ایران در جهان عرب، مسأله‌ای جدی را در روابط این کشور با اعضای شورای همکاری و در سطحی گسترده، روابط ایران با اعراب به وجود آورده است. این حقیقت که سیاست ایران ذاتاً فرقه‌گرایانه است، به افزایش بیش از پیش تنش‌ها در منطقه منجر می‌شود». 

اظهارات این مقام ارشد اماراتی، جدید‌ترین نمونه از موضع‌گیری‌هایی است که در روزهای اخیر از سوی برخی کشورهای منطقه ـ که خود پیش از این به حمایت از داعش معروف بوده‌اند ـ علیه ایران ابراز می‌شود؛ بنابراین، پس از ترکیه و عربستان سعودی که به تازگی ادعاهایی ‌علیه سیاست‌های منطقه‌ای ایران مطرح کردند، به نظر می‌رسد اینک نوبت به امارات رسیده تا ضمن اتهام‌زنی به ایران، در این زمینه از شرکای منطقه‌ای خود عقب نماند. 

به هر حال، دلیل این موضع‌گیری‌ها را باید بیش از هر چیز در ماهیت سیاست‌های کشورهای نامبرده در قبال داعش دانست که در دو سه سال اخیر، عامل اصلی ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه بوده است؛ اما اینک که از یک سو ائتلافی بین‌المللی برای مبارزه با داعش از سوی آمریکا شکل گرفته و این کشور‌ها ناچار به همراهی با آن شده‌اند و از سوی دیگر، در عرصه میدانی عملاً این تنها ایران است که به طور مؤثر مبارزه‌ای جدی ‌علیه داعش آغاز کرده، این کشور‌ها نفوذ منطقه‌ای ایران را رو به افزایش و وجهه بین‌المللی خود را در حال کاهش می‌بینند و همین عامل است که سبب این گونه اتهام‌زنی‌ها علیه ایران شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد