سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی به خوزستانی عزیز



داغ شدن بازار وعده های غذای گرم و فروشندگان دوره گرد و مشتریان پروپاقرص؛
این استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز دررابطه با رواج بالای ماده غذایی به نام ذرت مکزیکی در میان مردم افزود: ذرت، ناقص ترین پروتئین در میان غلات است؛ مصرف آن همراه با غذا اشکالی ندارد و دارای رنگدانه مفیدی به نام لوتئین است، اما به تنهایی به عنوان وعده غذایی ناهار یا شام به خصوص برای کودک در سنین رشد اشتباه محض است و باید همراه یکی از انواع حبوبات یا یک پروتئین حیوانی مصرف شود
خوزنیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وعده های غذایی سنتی هم چون نخود، باقلا و لبو وعده هایی سالمند و ما نیز به شرط بهداشتی بودن و رعایت نکات تغذیه ای آن ها را توصیه می کنیم.

دکتر رضا امانی در گفت و گو با خوزنیوز عنوان کرد: مشکلی که در این غذاها وجود دارد این است که فروشندگان معمولا به دلیل سود مالی خود از مواد نامرغوب درجه یک و درجه دو استفاده می کنند، یعنی بعد بهداشتی سلامت محصول کمی نگران کنننده است.

وی گفت: با این حال اگر مصرف این غذاها به صورت یک عادت درآید و جای فلافل و سمبوسه را برای مردم بگیرد از نظر تغذیه ای توصیه می شود.

امانی تصریح کرد: نکته ای که در مصرف حبوبات پخته باید مدنظر قرار گیرد این است که باقلا و نخود یک وعده غذایی کامل محسوب نمی شوند و حاوی پروتئین ناقص هستند، مگر آن که یکی از غلات ازقبیل برنج حداکثر ظرف سه تا چهار ساعت پس از آن مصرف شود تا پروتئین های این دو ماده یکدیگر را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: وعده های غذایی سنتی هم چون نخود، باقلا و لبوی پخته که در فصول سرد به فروش می رسند وعده های سالمی هستند و ما نیز به شرط بهداشتی بودن و رعایت نکات تغذیه ای آن ها را توصیه می کنیم؛ باید توجه نمود در این حبوبات معمولا از نمک زیادی استفاده می شود که می تواند منجر به بالا رفتن فشارخون شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: گاهی لبوهایی که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می شود قرمزی بیش از حدی دارد و این نشان می دهد که در این محصول برای جذابیت بیشتر از رنگ استفاده شده و متاسفانه تمایل به استفاده از رنگ های مصنوعی بیشتر است.

این متخصص تغذیه با اشاره به استفاده از رنگ های صنعتی مثل رنگ فرش در لبو افزود: فروشندگان این مواد ادعا می کنند از مقدار بسیار کمی رنگ صنعتی استفاده می کنند در حالی که همین مقدار کم نیز آسیب های جدی به کبد افراد بخصوص افراد کم سن برساند.

امانی گفت: لبویی که در آن از رنگ استفاده شده باشد دارای رنگ غیرطبیعی است و مردم باید به این موضوع توجه کنند و از خریداری این نوع مواد خودداری کنند.

وی با بیان این که لبو یکی از مواد غذایی نشاسته ای ارزشمند است عنوان کرد: این ماده دارای رنگدانه لایکوپن است و ارزش غذایی بالایی دارد، به ویژه از سرطان پروستات پیشگیری می کند؛ اما متاسفانه اگر به آن رنگ مصنوعی افزوده شود ضرر آن از سودش بیشتر می شود.

این استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز دررابطه با رواج بالای ماده غذایی به نام ذرت مکزیکی در میان مردم افزود: ذرت، ناقص ترین پروتئین در میان غلات است؛ مصرف آن همراه با غذا اشکالی ندارد و دارای رنگدانه مفیدی به نام لوتئین است، اما به تنهایی به عنوان وعده غذایی ناهار یا شام به خصوص برای کودک در سنین رشد اشتباه محض است و باید همراه یکی از انواع حبوبات یا یک پروتئین حیوانی مصرف شود.

امانی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید کودک را با ذرت مکزیکی سیر نمود.

وی هم چنین انواع آش مثل آش شله قلم کار را جز انتخاب های غذایی خوب بیرون از منزل دانست و گفت: به شرط آن که روغنی که همراه پیازداغ وارد غذا می شود مصرف نشود، آش انتخاب بسیار خوبی است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد