سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

تحلیل های سیاسی روز



چرا داعش نمی‌تواند در ایران نفوذ کند؟

 وزیر اسبق اطلاعات در اصفهان، درباره شایعاتی مبنی بر ورود داعش به ایران، گفت: داعش در جمهوری اسلامی نمی‌تواند نفوذ داشته باشد چرا که دستگاه اطلاعاتی ما امروز از یک وضعیت و انسجام بسیار بالایی برخوردار است.

 
به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی ظهر امروز در حاشیه ششمین کنگره شهدا و ایثارگران روحانی استان اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: مجموعه داعش به ۳ دسته تقسیم می‌شوند، یک دسته مجموعه‌ای هستند که با دلارهای فرعون‌های منطقه و با تشکیلات اطلاعاتی مثلث موساد و CIA و MI۶ شکل گرفتند، این مجموعه بدنه اولیه آن‌ها بوده که سنگین پای کار است و آموزش دیده و طراحی روی آن صورت گرفت است.
 
وی با بیان اینکه دسته دوم گروه داعش را اراذل تشکیل می‌دهند، افزود: یکی از دستورات MI۶ این است که در هر کشوری و هر جایی که بخواهد، برنامه‌ای انجام دهد به سراغ اراذل آن‌جا می‌رود، بخش دوم جمعیت داعش را نیز اراذل و اوباش تشکیل می‌دهند. 
وزیر اسبق اطلاعات بیان کرد: دسته سوم داعش، بخشی از انسان‌های فریب خورده هستند که این‌ها امروز در حال فاصله گرفتن از این گروه تروریستی قرار دارند، مشکل امروز تکفیری‌ها نیز همین گروه است چرا که آن‌ها فهمیدند داعش مسیر انحرافی می‌رود و داعشی‌ها نیز در حال تلاش برای نگه داشتن این‌ها هستند البته کشورهای اروپایی در این رابطه دچار مشکل هستند. 
وی در پاسخ به سئوالی پیرامون شایعاتی مبنی بر ورود داعش به ایران، گفت: داعش در جمهوری اسلامی نمی‌تواند نفوذ داشته باشد چرا که دستگاه اطلاعاتی ما امروز از یک وضعیت و انسجام بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل اجازه نمی‌دهد این‌ها کاری از پیش ببرند، البته کار سنگین اطلاعاتی برای اجازه ندادن به فعالیت این‌ها در حال انجام است.
 
حجت‌الاسلام مصلحی افزود: نمی‌توان تصور کرد که این‌ها برای ما برنامه ندارند، آن‌ها طراحی دارند ولی ما در وضعیت خوبی هستیم؛ باید همواره توجه داشت که هدف اصلی استکبار، جمهوری اسلامی است.






سران قطر و عربستان در جده با یکدیگر دیدار کردند
دوحه اخیرا تحت فشار ریاض از رهبران اخوان المسلمین خواست که قطر را ترک کنند، اما اختلافات میان دو کشور همچنان به قوت خود باقی است، تا آن جا که گروه اصلی معارضان سوریه موسوم به ائتلاف ملی طی نشستی که در ترکیه برگزار شد نتوانست به اصطلاح نخست وزیری برای خود تعیین کند...
سرویس بین الملل شفاف: سرانجام سران قطر و عربستان بعد از مدتی سردی در روابط با یکدیگر در جده دیدار کردند.

تمیم بن حمد آل ثانی'امیر قطر شامگاه دوشنبه با «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان سعودی در شهر جده دیدار کرد.

پس از ماه‌ها تنش میان قطر و عربستان سعودی، سران این دو کشور عربی با یکدیگر دیدار کردند. طرفین درباره تحولات و رخدادهای جهان عرب، و مسائل بین المللی گفت و گو کردند. عربستان و قطر به همراه دیگر کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که طی چهار سال گذشته از تروریست‌های سوریه حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کرده اند، در ائتلافی موسوم به ائتلاف بین المللی که اخیرا به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش توسط آمریکا تشکیل شد، حضور دارند. 
حملات هوایی این ائتلاف که هدفش مواضع داعش عنوان شده است، در اواخر ماه سپتامبر (مهرماه) آغاز شد، اما بر اساس اظهارنظر بسیاری از کارشناسان و نیز شواهد و مستندات عینی، این حملات تاثیری بر پیشروی تروریست‌های داعش نداشته و صرفا به کشته شدن غیرنظامیان منجر شده است.
مناسبات قطر با عربستان، امارات و بحرین در ماه مارس سال میلادی جاری (اسفند 1392) و به دنبال اقدام این سه کشور در فراخواندن سفیرانشان از دوحه (پایتخت قطر) به تیرگی گرایید.

قطر در این تنش‌ها به مداخله در امور داخلی سه کشور مذکور و حمایت از برخی گروه‌ها و سازمان‌هایی که آن‌ها 'تروریستی' نامیده بودند، از جمله گروه اخوان المسلمین متهم شد.
دوحه اخیرا تحت فشار ریاض از رهبران اخوان المسلمین خواست که قطر را ترک کنند، اما اختلافات میان دو کشور همچنان به قوت خود باقی است، تا آن جا که گروه اصلی معارضان سوریه موسوم به ائتلاف ملی طی نشستی که در ترکیه برگزار شد نتوانست به اصطلاح نخست وزیری برای خود تعیین کند، زیرا به گفته یکی از اعضای این گروه، قطر و عربستان که از حامیان اصلی معارضان هستند، هریک از نامزدهایی متفاوت حمایت می‌کنند. به گفته این معارض سوری، ریاض از ولیدالزعبی و دوحه از احمد طعمه پشتیبانی می‌کنند. 
حال باید دید پس از مدتی که روابط سران قطر و عربستان به سردی گرائیده بود حال سران این کشورها می توانند با یکدیگر به مفاهمه ای پایدار برسند و آیا این مفاهمه به قدرت گیری داعش ، مهم ترین گروه تروریستی در منطقه ختم خواهد شد؟


آیا یمن جنوبی باز احیا خواهد شد؟
بیشترین میزان نفت یمن از میدان مارب - جوف در شمال استخراج می‌شود و سایر منابع نفتی این کشور در جنوب شرقی قرار دارند. پایانه صادرات نفت یمن در استان حضرموت و پایانه صادرات گاز این کشور در استان شبوه در جنوب قرار دارند.
سرویس بین الملل شفاف: یمن این روزها حال و روز مناسبی از نظر سیاسی و امنیتی ندارد و هر روز این کشور جنوبی شبه جزیره عربستان دستخوش تحولات جدی و جدیدی می شود.
در تازه ترین این تحولات، گروه حراک جنوبی که مهم‌ترین گروه جدایی‌طلب یمن محسوب می‌شود، خواستار احیای کشور یمن جنوبی است که در سال 1990 با یمن شمالی ادغام شد. 


یمن تا سال 1990 شامل دو کشور یمن شمالی و جنوبی بود که در دهه 90 میلادی متحد شد و تحت عنوان واحد کشور یمن به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

این گروه تا 30 نوامبر (9 آذر) به دولت فرصت داد، ارتش این کشور را از مناطق جنوبی خارج کند. این گروه با برپایی تظاهراتی گسترده در شهرهای جنوبی عدن و مکلا، در بیانیه‌ ای اعلام کرد: دولت یمن جنوبی در حال روی کار آمدن است و هیچ قدرتی نمی‌تواند ما را از تحقق این امر باز دارد. 
این جنبش از همه شرکت‌های نفتی فعال در این منطقه خواست تا صادرات نفت و گاز را تا انتصاب کارشناسان جنبش جنوب، متوقف کنند. بر اساس این بیانیه، مقام‌های جدید بر روند تولید نفت نظارت خواهند کرد و تمامی درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز به بانک‌هایی که در دولت جنوبی جدید فعالیت می‌کنند، واریز خواهد شد. 
تخمین زده می‌شود که میزان ذخایر نفتی یمن حدود سه میلیارد بشکه باشد. تولید نفت خام این کشور در ماه مارس 2014 در حدود 100 هزار بشکه در روز است. 
بیشترین میزان نفت یمن از میدان مارب - جوف در شمال استخراج می‌شود و سایر منابع نفتی این کشور در جنوب شرقی قرار دارند. پایانه صادرات نفت یمن در استان حضرموت و پایانه صادرات گاز این کشور در استان شبوه در جنوب قرار دارند. شرکت توتال فرانسه بزرگ‌ترین شرکت نفتی سرمایه‌گذار در یمن است که تاکنون به وقایع اخیر این کشور واکنش نشان نداده است.حال باید دید با توجه به اوضاع سیاسی در یمن و خطر جنگ داخلی در برخی از شهرهای این کشور، خطر تجزیه یمن تا چه حد جدی است و آیا یمن در روزهای آینده به طرف تجزیه شدن حرکت خواهد کرد و کابوس دهه های پیش در این کشور باز زنده خواهد شد؟



دبیر همایش "افق نو" در گفتگو با مشرق مطرح کرد؛
"نادر طالب‌زاده"با معرفی‌محورها و اهداف برگزاری همایش "افق نو" در تهران، توضیح می‌دهد که چگونه منتقدین غربی که در کشورهای خودشان سانسور می‌شوند، حق آزادی بیان خود را در تهران جستجو می‌کنند و از ایران، صدای خود را به گوش مردم دنیا می‌رسانند.
افضل/مص د/طالب‌زاده/مهمانان همایش، حرف‌هایی زدند که در کشور خودشان نمی‌توانستند بزنند/حرف‌هایی که در افق نو زده شد، حرف دل سیاستمداران غربی بود/رسانه‌های داخلی به بیداری مردم در غرب علیه اسرائیل بیش‌تر توجه کنن/11 سپتامبر، هولوکاست جدید صهیونیست‌هاست/گروه بین‌الملل مشرق- همایش "افق نو" چند هفته پیش در تهران و با حضور بیش از سی نفر از اندیشمندان، محققین و خبرنگارانی از سراسر دنیا برگزار شد که عمده این مهمانان از آمریکا و کشورهای اروپایی به ایران دعوت شده بودند. برگزاری همایش افق نو که یک جشنواره ضدامپریالیستی و ضدصهیونیستی محسوب می‌شود، با حاشیه‌هایی همراه بود که بالاخره با تلاش آقای طالب‌زاده و دوستانشان این همایش برگزار شد. مهمانان همایش افق نو با توجه به "آزادی بیان" در غرب، در کشورهای خود نمی‌توانند حقایقی را که می‌دانند به گوش مردم برسانند. مدعوین این همایش تقریباً همگی از منتقدین جریان صهیونیستی در دنیا بودند که در حقیقت به نمایندگی از مردم و حتی دولت‌های غربی به ایران آمده بودند تا اعتراض خود را به تمام دنیا نشان دهند.

خبرنگار بین‌الملل مشرق در خصوص حواشی قبل و بعد از برگزاری همایش افق نو با "نادر طالب‌زاده" دبیر این همایش گفتگویی را انجام داده است. متن مصاحبه مشرق با طالب‌زاده به شرح زیر است.

لطفاً بفرمایید که هدف شما از برگزاری نشست‌های مختلف درباره هالیوودیسم و موضوعات دیگر، از جمله همایش "افق نو" چه بوده است.

هدف، توجه به ظرفیتی است که امروز جمهوری اسلامی در جهان دارد. یکی از اهداف این نشست‌ها، تبیین و نشان دادن چنین ظرفیتی از زبان شخصیت‌های برجسته و کارشناسان بین‌المللی است. عنوان هالیوودیسم در برخی از این جشنواره‌ها تبیین و تحلیل موضوع نفوذ صهیونیسم در رسانه‌های غرب بود. اما همایش "افق نو" در واقع انتهای این نیت است،‌که کارشناسان غربی در تهران جمع شوند و واقعیت‌ها در مورد مسائل مربوط به ایران و محور مقاومت در منطقه، بیداری و واکنش‌های جریان‌های مختلف اجتماعی که نسبت به صهیونیست‌ها در غرب صورت می‌گیرد، از زبان خود آن‌ها بیان گردد.

دلیل این کار این است که افرادی که به این همایش‌ها می‌آیند، در کشورهای خودشان سانسور می‌شوند. دو نفر از این‌ها که از کانادا آمده بودند، می‌گفتند ما در این‌جا حرف‌هایی را زدیم که در "تورنتو" نمی‌توانستیم بزنیم. می‌گفتند ما نمی‌توانیم در پایتخت‌های اروپا و آمریکا جمع بشویم و حقایق را بگوییم. بنابراین بر خلاف آن‌چه که دشمنان جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، تهران کانونی است برای آزادی بیان.

                     چرا متفکرین آمریکایی و اروپایی به تهران آمدند/ چه اتفاقی برای نویسنده هسته‌ای پس از بازگشت به آمریکا افتاد

مهمان‌هایی که شما به این همایش‌ها دعوت می‌کنید، موجب می‌شود حساسیت کشورهای اروپایی و آمریکایی برانگیخته شود. این حضور آن‌ها در تهران هم بی‌شک هزینه‌هایی برایشان دارد. آیا پیش آمده که شما مستقیماً در جریان این هزینه‌ها قرار بگیرید؟

اتفاقات مهمی در غرب در حال رخ دادن است. شخصیت های حاضر در این همایش که بیشتر گرایش های ضد صهیونیستی داشتند، علامت های روشنی از این تغییرات در اروپا و آمریکاست. حساسیتی که اشاره می کنید، مربوط به شبکه صهیونیستی مسلط بر غرب است. مردم و حتی دولت های غربی نیز از فشارهای لابی های صهیونیستی که منافع ملی آن ها را قربانی اهداف صهیونیست ها می کنند، ناراحت و نگران هستند. اما سیاستمداران غربی نمی توانند علیه صهیونیست ها سخنی بیان نمایند.

به خبرها توجه کنید: هزاران تظاهرکننده برای ابراز همبستگی با مردم غزه و با تجمع برای پنجمین روز پیاپی در بندر اوکلند در ایالت کالیفرنیای آمریکا، جلوی تخلیه بارهای یک فروند کشتی اسرائیلی را در این بندر گرفته‌اند. این نوع واکنش ها نسبت به اسرائیل و صهیونیست‌ها، در غرب افزایش یافته است. این نوع حرکت ها به این وسعت در غرب وجود نداشت. جریان های ضد صهیونیستی در این سطح از روشنفکران و هنرمندان نیز وجود نداشت. اما امروز یک جنبش ضد صهیونیستی در غرب شکل گرفته است که بیانگر نگرانی های مردم و بخش هایی از دولت هاست که نمی توانند صریحا اظهار نظر نمایند و این نگرانی ها از زبان روشنفکران، هنرمندان، متفکران و صاحبنظران و نخبگان بیان می شود.

لذا حساسیت ها و واکنش هایی که نسبت به همایش افق نو مشاهده می کنید، صرفا از سوی شبکه های صهیونیستی مانند  ADL (اتحادیه صهیونیستی ضد افترا) و رسانه‌های وابسته به آن ها و سایت ها و وبلاگ ها با گرایشات صهیونیستی در اروپا و آمریکا و نشریات داخلی اسرائیل است. این واکنش و حساسیت ها قابل درک است. اما نکته مهم این است که بخش های سیاسی و رسانه های داخلی کشور به این تحولات توجه و آن را به دقت دنبال نمایند. نکته دوم اینکه از این شرایط استفاده کنند. میهمانان کنفرانس در حال پاسخ به اتهامات و دشمنی های شبکه صهیونیستی در اروپا و آمریکا هستند. ادامه این روند، فضای شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

البته ما هنوز در اول کار هستیم، اما تا همین جا هم، عصبانیت اتحادیه ضدافترا کاملاً مشهود و البته طبیعی است. همین اتحادیه بود که بعد از هشت سال تلاش، کنگره و سنا را تحت فشار گذاشت تا تحریم‌های ضدایرانی را تثبیت کنند. مصاحبه‌های اعضای این اتحادیه نشان می‌دهد از هشت سال پیش به کنگره فشار می‌آوردند تا ایران را تحریم کنند. به عقیده من، چون ما آن زمان بلد نبودیم و نتوانستیم از خودمان دفاع کنیم، این‌ها توانستند به دنیا بقبولانند که ایران واقعاً تهدیدی است و در نتیجه تحریم‌ها تصویب شد.

یکی از هدف‌های همایش افق نو هم همین است که نشان دهد مردم غرب در حال واکنش نسبت به صهیونیست ها هستند. مناسب است، متفکران و هنرمندان داخلی به این جنبه از تحولات در اروپا و آمریکا توجه و علاقه بیشتری نشان دهند. افراد شرکت‌کننده در این همایش همگی از سرمایه‌های جنگ نرم هستند و واقعاً باید قدر آن‌ها را دانست.

           چرا متفکرین آمریکایی و اروپایی به تهران آمدند/ چه اتفاقی برای نویسنده هسته‌ای پس از بازگشت به آمریکا افتاد

یکی از مهمانانی که اتفاقاً در تهران بسیار هم مورد استقبال و احترام قرار گرفت، بعد از مراجعت به آمریکا مدعی شد که اگر می‌دانست برنامه همایش چنین است، اصلاً به تهران سفر نمی‌کرد. شما از آن‌جا که خودتان دبیر همایش هم بودید، لطفاً توضیح بدهید که آیا ایشان در تهران هم اظهار ناراحتی می‌کرد و یا این‌که تحت فشار آمریکایی‌ها آن حرف‌ها را زده است.

خیر، ایشان اتفاقاً بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت و مدام در مهمانی‌های مختلف بود و هر روز از او دعوت می‌شد که در جایی حضور پیدا کند. حتی خبرگزاری فارس از ترجمه‌ای از کتاب ایشان رونمایی کرد و شبکه دو صدا و سیما هم در اخبار ویژه، شاهد حضور ایشان بود. شاید بیست مصاحبه دیگر هم با تلویزیون و رسانه‌های اینترنتی داشت. البته این استقبال‌ها باید هم می‌شد. کتابی که ایشان نوشته، با عنوان "بحران ساختگی"، درباره یکی از ظلم‌هایی است که آمریکایی‌ها به ایران کرده‌اند و این آقا روی آن کار کرده است.

متأسفانه برخی از این افراد توان ایستادگی زیر فشار اتحادیه ضدافترا و تهمت ها و تبلیغات روانی لابی های صهیونیستی را ندارند. اتحادیه برچسب‌هایی مثل ضدیهودی، منکر هولوکاست و غیره را به این‌ها می‌زند و بعضی از این‌ها هم جا می‌زنند. بالأخره این افراد در کشور خودشان هم می‌خواهند کار کنند و زندگی نمایند.

موضوعات و محورهای همایش بسیار حساس بود. نقش موساد در حادثه 11 سپتامبر یکی از محورهای مهم این نشست بود. کارشناسان بزرگ و بین المللی که مستندات محکمی از دخالت موساد در این حادثه داشتتند در این همایش حضور داشتند. اکنون خط جدید صهیونیست ها این است حادثه 11 سپتامبر راجایگزین هولوکاست نمایند و حساسیت ها درباره آن را تا سطح هولوکاست بالا ببرند تا کسی جرات نزدیک شدن به این واقعه را نداشته باشد. هرکس بخواهد روایت رسمی واشنگتن از این واقعه را زیر سؤال ببرد، او هم یک برچسب دیگر می‌خورد. این در حالی است که 60 درصد از مردم آمریکا می‌گویند دولت درباره 11 سپتامبر دروغ گفته است و 20 درصد دیگر هم در این‌باره مردد هستند، بنابراین 80 درصد مردم آمریکا، روایت دولت این کشور درباره 11 سپتامبر را قبول ندارند.

همین واقعیت‌های 11 سپتامبر هم در همایش افق نو افشا شد و این‌ها خیلی می‌ترسند از این‌که این واقعیت‌ها فراگیر بشود و مردم دنیا بویژه مردم غرب بیش‌تر در این‌باره اطلاعات پیدا کنند. اتفاقاً یکی از موضوعاتی که تمرکز جدی در همایش بر روی آن بود، همین حادثه 11 سپتامبر و دخالت موساد در آن بود، چون به این بهانه رسماً وارد منطقه خاورمیانه شدند. بحرانی را ایجاد کردند و بعد هم بحث "جنگ با تروریسم" را مطرح کردند.

پس شما انتظار داشتید که چنینی اتفاق بیفتد، یعنی یک سری افراد به کشور خود برگردند و حرف‌های این‌چنینی بزنند؟

بله. کاملاً انتظار این را داشتیم. چیز عجیبی هم نیست، بالأخره این‌ها همه‌شان در کشورهای خود افراد مبارزی هستند. بسیاری از این‌ها، بارها در کشور خود دستگیر شده‌اند. ما هم انتظار نداشتیم همه این‌ها یک‌دست باشند، یا مثلاً همه بگویند که 11 سپتامبر طراحی خود دولت آمریکا بوده است. من خودم به شخصه احترام می‌گذارم به افرادی که معتقدند 11 سپتامبر یک طراحی و توطئه و در حقیقت حقه‌بازی بوده است، و خودم هم به این نتیجه رسیده‌ام. اما عقیده خودم را به کسی تحمیل نمی‌کنم. در ایران هم داریم افرادی و حتی دولتمردانی را که معتقدند 11 سپتامبر کار همان 19 نفری بود که الآن 11 نفرشان هم زنده هستند.

برگزاری این همایش‌ها یکی از معدود کارهایی است که برای مقابله با اقدامات شبکه های صهیونیستی درغرب و به بیان رهبر معظم انقلاب، به صورت جنگ نرم، انجام می‌شود. این کار چه تأثیراتی داشته و می‌تواند داشته باشد؟

این کار به نظر من خیلی مؤثر است. عکس‌العمل‌هایی که ما در داخل و خارج ایران دیده‌ایم نشان می‌دهد که این خط انقلاب و ظرفیت انقلاب است. جریان های اجتماعی که در سراسر دنیا بیدار شده‌اند، رو به گسترش و قدرت هستند.. انقلاب اسلامی در واقع کاتالیزوری برای بیداری اسلامی، مقاومت و حق‌خواهی شده است. این خطی است که به حول و قوه الهی باید پررنگ‌تر شود.

آیا شاهد برگزاری همایش افق نو در سال‌‌های آینده هم خواهیم بود؟

بله، البته افق نو باید بودجه‌ای را داشته باشد که بتواند به کمک آن یک دبیرخانه دائمی تأسیس کند و اگر مجلس پیگیری نکرده بود، شاید همین امسال هم شاید همایش برگزار نمی شد. اما مجلس در دو کمیسیون این مسئله را با جدیت پیگیری کردند و این نشان می‌دهد که مردم و نمایندگان آن‌ها هوشیار هستند. دولت هم همکاری کرد. بالأخره این ظرفیت انقلابی متعلق به همه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد