سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار امنیتی - رایانه ای


مسابقه جاسوسی از کاربران؛
بزرگترین تهدید حریم خصوصی از طرف شرکت‌هایی مثل گوگل یا مایکروسافت و آمازون است که حجم عظیمی از اطلاعات کاربرانشان را جمع‌آوری می‌کنند. گوگل و فیسبوک حجم وسیع‌تری از اطلاعات را نسبت به آژانس امنیت ملی که به دقت برنامه‌ریزی شده است جمع‌آوری می‌کنند.
گروه جنگ نرم مشرق- تحلیلگر اسبق سازمان سیا، "فرد فلیتز" در مصاحبه با پایگاه خبری "راشا‌تودی" گفت: برخلاف گوگل و فیس‌بوک که حجم عظیمی از اطلاعات کاربرانشان را جمع‌آوری می‌کنند، آژانس امنیت ملی در پست‌های الکترونیکی کاربران آمریکایی، فعالانه تجسس نمی‌کند و فعالیت این سازمان در غالب برنامه‌ای است که به دقت تنظیم شده است.

در نشست مدیرعامل‌های غول‌های فناوری جهان، مدیرعامل شرکت گوگل، "اریک اشمیت" به نظارت آژانس امنیت ملی بر شهروندان آمریکایی به شدت اعتراض کرد. او ادعا کرد که نظارت بیش از حد، می‌تواند اینترنت را تخریب کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این نشست که "ران ویدن" مدیر کمیته مالی سنای آمریکا آن را اداره می‌کرد، اظهارات "اریک اشمیت" را نمایندگان شرکت‌های فیسبوک، مایکروسافت، دراپباکس و کسان دیگری که در نشست حضور داشتند تأیید کردند.

سید حسن حسینی
اریک اشمیت

آن‌چه در ادامه می‌آید، مشروح مصاحبه راشاتودی با فرد فلیتز است.

آیا شما با اظهارات رئیس گوگل مبنی بر این که فعالیت های آژانس امنیت ملی می‌تواند اینترنت را تخریب کند موافق هستید؟

نه واقعا. برای من جالب است که گوگل این حرف‌ها را می‌زند. بزرگترین تهدید حریم خصوصی از طرف شرکت‌هایی مثل گوگل یا مایکروسافت و آمازون است که حجم عظیمی از اطلاعات کاربرانشان را جمع‌آوری می‌کنند و برخلاف آژانس امنیت ملی هیچ مقررات محدودکننده‌ای هم بر آن‌ها اعمال نمی‌شود.

چرا این نشست برگزار شد؟ آیا این غول‌های اینترنتی دغدغه حریم خصوصی مردم را دارند یا دغدغه برنامه‌های خودشان را؟

آن‌ها دغدغه برنامه‌های خودشان را دارند و این دو دلیل دارد. اول اینکه گزارشات نظارت‌های آژانس امنیت ملی باعث می‌شود که بسیاری از کشورها تقاضا کنند تا سرور شرکت‌هایی مثل گوگل در همان کشور بماند. این کشورها می‌گویند: تفاضای حفظ سرور به این دلیل است که آژانس امنیت ملی نتواند به اطلاعات آن‌ها دست یابد. اما حقیقت امر این است که کشورهایی هستند مانند چین، که می‌خواهند بر مردم خودشان نظارت کنند. دلیل دوم این است که تبلیغات منفی قرار دادن سهوی اطلاعات در اختیار آژانس امنیت ملی به گوگل ضرر رسانده است و گوگل در تلاش برای بهبود چهره خودش است.

فیسبوک هم که در نشست حضور داشت شبکه تبلیغاتی جدیدی را راه‌اندازی کرده که خرید غیر اینترنتی کاربرانش را مورد هدف قرار می‌دهد و سپس این اطلاعات را به شرکت‌ها می‌فروشد. این حرکت فیسبوک با فعالیت‌های آژانس امنیت ملی تفاوت چندانی ندارد. این طور نیست؟

تفاوت بسیاری بین اطلاعاتی است که گوگل و فیسبوک جمع‌آوری می‌کنند و اطلاعاتی که آژانس امنیت ملی جمع‌آوری می‌کند. آژانس امنیت ملی فعالانه برمحتویات پست‌های الکترونیکی شهروندان آمریکایی نظارت نمی‌کند. می‌دانم که رسانه‌ها دوست ندارند این حقیقت را منعکس کنند، اما گوگل و فیسبوک حجم وسیع‌تری از اطلاعات را نسبت به آژانس امنیت ملی که به دقت برنامه‌ریزی شده است جمع‌آوری می‌کنند.

سید حسن حسینی
فرد فلیتز

مایکروسافت هم تأکید داشت که فعالیت‌های آژانس امنیت ملی به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند چراکه اروپا از نظارت شدن بر اطلاعاتش در بازار آمریکا می‌ترسد. این طور نیست؟

بخشی از گفته شما صحیح است. اما بعید می‌دانم که واقعا چنین چیزی درست باشد. یقینا برخی از کشورها تلاش‌هایی کرده‌اند تا مجموعه نرم‌افزارهایی را تولید کنند که شرکت‌های آمریکایی از قبیل گوگل را شامل نشود. این لزوما به فعالیت‌های آژانس امنیت ملی مربوط نمی‌شود. تلاشی از طرف برخی دولت‌ها به منظور توسعه شرکت‌های خودشان است.

دیگر روی قضیه این است که این نشست چند هفته قبل از رای گیری کنگره در مورد لایحه‌ای تشکیل شد که به موجب آن آژانس امنیت ملی از ثبت و ضبط مکالمات تلفنی شهروندان آمریکایی منع می‌شد. شما از این زمان‌بندی چه برداشتی می‌کنید؟ آیا این بحث‌ها به اقدامی واقعی می‌انجامد؟

قرار بود به رای گذاشتن این لایحه قبل از تنفس انتخاباتی کنگره باشد که این اتفاق نیفتاد. الآن باید تا تشکیل کامل کنگره جدید در ژانویه صبر کرد. بین دیدگاه‌های سنا و کاخ‌سفید تفاوت‌های بسیاری هست. من فکر نمی‌کنم که این لایحه اعمال شود. شک دارم هیئت مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری بتوانند بر کنگره تاثیر بگذارند.

*          *          *

"تد رال" کاریکاتوریست و کارشناس سیاسی آمریکایی، اعتقاد داشت که سال‌هاست گوگل، اپل و دیگر غول‌های تکنولوژی آمریکا داوطلبانه با آژانس امنیت ملی در برنامه نظارت داخلی شهروندان آمریکایی و مردم سراسر دنیا همکاری می‌کنند. حالا این شرکت‌ها دارند تلاش می‌کنند خودشان را قهرمانان آزادی بیان و حریم خصوصی جلوه دهند. خیلی مضحک است که این دو شیادی که در نقض حریم خصوصی مردم همکار بودند به جان هم افتاده‌اند.

بنا به گفته "تد رال" اینترنت به طور فیزیکی تخریب نخواهد شد، اما قطعا اقتصاد شرکت‌ها و تکنواوژی‌های بزرگ آمریکا تهدید خواهد شد، مگر این‌که مردم، کاربران، تجارت‌ها و شرکت‌ها، انتظارات معقولی از حریم خصوصی داشته باشند که در فضای سیاسی و قانون‌گذاری فعلی چنین انتظاری نمی‌رود.

اگر شما در آمریکا هستید یا فرد یا شرکتی خارجی هستید، باید فرض را بر این بگذارید که آژانس امنیت ملی هر فعالیتی را که در فضای مجازی انجام می‌دهید ثبت، ضبط و پردازش می‌کند. این امر فضای تجاری آمریکا را تهدید می‌کند. "رال" بر این باور است که لحن نمایندگان گوگل به این دلیل تغییر کرده است که بازخوردها و عقب‌گردهای شرکت‌هایی مثل شرکت طراحی و تولید شبکه "سیسکو" را دیده‌اند. تعاملات این قبیل شرکت‌ها و شرایط جدید به وجود آمده، درآمد گوگل را تحت تاثیر قرار داده است.

غول‌های تکنولوژی آمریکایی می‌دانند که اروپایی‌ها در صدد ساخت فضای مجازی هستند که ظاهرا از حضور آژانس امنیت ملی در آن خبری نیست. مردم حریم خصوصی می‌خواهند. واضح است که مردم اروپا نسبت به آمریکایی‌ها انتظارات متفاوتی از حریم خصوصی‌شان دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد