سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان


در اثر انتقال آب رودخانه کارون؛
فاجعه زیست‌محیطی خوزستان را تهدید می‌کند
اقتصادی  12:55:49 1393/07/22
937-12374-5 کد خبر
    

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون با اشاره به تبعات انتقال آب رودخانه کارون به فلات مرکزی گفت: یک فاجعه زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی در اثر انتقال آب رودخانه کارون خوزستان را تهدید می‌کند.

 

مهدی نورزاده‌حداد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) –منطقه‌خوزستان- عنوان‌کرد: در حال حاضر وجود چندین سد در مسیر رودخانه کارون و خشکسالی‌های اخیر باعث کاهش شدید حجم آب ورودی کارون به خلیج فارس شده است. با این حساب اگر قرار باشد آبی از سرشاخه‌های این رودخانه انتقال یابد، حجم ورودی آب کارون به خلیج فارس کمتر شده و مسیر آب برعکس می‌شود؛ این بدان معناست که آب‌های شور دریا به سمت اراضی کشاورزی و رودخانه کارون حرکت می‌کند.

 

وی افزود: این پدیده باعث شور شدن اراضی حاصلخیز خوزستان که قطب اول کشاورزی کشور است و نیز شورشدن سفره‌های آب زیرزمینی شده و به عبارت دیگر یک فاجعه زیست محیطی – اقتصادی و اجتماعی نتیجه این انتقال در شرایط کنونی خواهد شد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور خوزستان خاطرنشان‌کرد: شور شدن اراضی و آب‌های سطحی و زیرزمینی به معنای کامل باعث از بین رفتن شرایط زندگی در مناطق جنوبی استان خوزستان و تبدیل این مناطق به بیابان است. بیکاری، کاهش شدید تولیدات کشاورزی، مهاجرت‌های زیاد، فقر و ناامنی در مناطق مرزی و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی، تنها نتیجه این انتقال آب برای خوزستان، قلب تپنده ایران، خواهد بود. لذا در خصوص بحث انتقال آب از سرشاخه‌های کارون باید به مسائلی چون تغییر اقلیم و تغییر بیلان آب در پایین دست آن توجه کرد.

 

نورزاده‌حداد اظهارکرد: همان‌طورکه آب در طول زمان مایه حیات تلقی شده، خاک را باید بستر حیات دانست، زیرا اگر خاک نباشد آب را نمی‌توان به معنای کامل، مایه حیات نامید. بارش‌های آسمانی از جمله برف و باران، پس از جاری شدن در سطح زمین به سمت دریاها روان می‌شوند که بخش جزئی از این آب‌ها در درون زمین نفوذ کرده و به سفره‌های آب‌های زیرزمینی می‌پیوندد.

 

وی عنوان‌کرد: این بخش از آب‌های نفوذ یافته، در طول مسیر رسیدن به سفره‌های زیر زمینی تحت تأثیر ویژگی‌های خاک های مسیر نفوذ قرار گرفته و املاح بسیاری را با خود جابه‌جا می‌کنند و در این سیکل ممکن است شور و یا آلوده شوند. اهمیت این نکته جایی بیشتر محسوس می‌شود که بدانیم منبع اصلی آب قابل استفاده در مناطق خشک و نیمه خشک، آب‌های زیرزمینی هستند. بنابراین می‌توان گفت که همه آب‌های زیرزمینی علی‌رغم محدود بودن نیز قابل استفاده نیستند. عواملی همچون شرایط بارش، اقلیم منطقه، فعالیت‌های انسانی، میزان برداشت و نحوه تغذیه بر سفره‌های آب زیرزمینی موثرند.

 

نورزاده‌حداد گفت: از عوامل موثر بر کیفیت و کمیت این سفره‌ها، نحوه تغذیه آن‌هاست. در شرایطی که این سفره‌ها در مجاورت آب‌های شیرین جاری باشند، تغذیه قابل قبولی خواهند داشت و بلعکس؛ در صورتی که این سفره‌ها در مجاورت آب‌های جاری شور، آلوده و یا بی‌کیفیت از جمله رودخانه، دریا و زهکش باشند، با آب بی‌کیفیت تغذیه شده و قابلیت استفاده این آب‌ها به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

به گزارش ایسنا "کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر" 6 لغایت 8 اسفندماه 93 در‌ اهواز برگزار می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد