سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان


تسنیم گزارش می‌دهد/

اصرار استاندار خوزستان و انکار وزیر صنعت درباره یک مصوبه/ آیا ترکان از ابتدا در جریان مصوبه بوده است

خبرگزاری تسنیم: اختلاف نظر و اظهارات رسانه‌ای وزیر صنعت و استاندار خوزستان درباره شعاع تردد خودروهای پلاک اروند از ابتدای تصویب این مصوبه به صورت متناوب ادامه داشت، اما اظهارات اخیر نماینده مردم اهواز نشان می‌دهد ترکان در جریان این مصوبه بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، ابتدای شهریورماه امسال بود که استاندار خوزستان خبر آزاد بودن تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرستان‌های استان خوزستان را به عنوان هدیه دولت به مردم استان اعلام کرد.

این خبر البته پیش از آن با آزاد شدن تردد خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند تا مرکز استان و همچنین شایعات مطرح شده در رسانه‌های قابل پیش بینی بود.

هرچند خودروهای لوکس پلاک اروندی برای همه مردم خوزستان ممکن نبوده و نیست اما بالاخره بخشی از مردم از این هدیه آقای استاندار استقبال کردند و به خودروهای خارجی و رنگارنگ با پلاک اروند روی آوردند.

تردد خودروهای متنوع و پیشرفته در سراسر استان و به ویژه در کلامشهر اهواز با استقابل نسبی مردم نیز مواجه شد. این خوشحالی البته مدت زیادی به طول نینجامید؛‌ خبری در تاریخ 25 شهریور ماه امسال بر روی پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد، مبنی بر اینکه واردات خودرو با حجم موتور بالای 2 هزار و 500 سی سی و مشمول مقررات متروکه قابل عرضه به بازار نبوده و صرفا امکان مرجوع نمودن به خارج از کشور را دارند. این خبر سبب شد وارادات خودروهای پلاک اروند محدود‌تر شود.

همچنین ورود و ترخیص هرگونه خودروی سواری از محل مصوبه‌های قبلی و سایر مصوبات مشابه صرفا برای خودروهای با حجم موتور 2500 سی سی و پایین‌تر مجاز است و این مصوبه در تاریخ 23/6/1393 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

البته نکته مهم تری که سبب نگرانی مالکان این خودرو‌ها و مردمی که به وعدهٔ آقای استاندار تصمیم داشتند یک خودروی اروند بخرند، این نکته مصوبه دولت بود که تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفا در محدود این مناطق مجاز است و ورود آن‌ها به قلمرو گمرکی با رعایت قوانین و مقررات مربوط امکان پذیر است.

این موضوع به اینجا ختم نشد و یکی دو روز بعد همزمان با نشر گمانه زنی‌های گوناگون، جمال درویش مدیرکل روابط عمومی استانداری خوزستان اظهار کرد: عده‌ای مخالف تصمیم استانداری خوزستان در خصوص تردد ماشین‌های پلاک اروند در خوزستان هستند و دیدگاه‌های خاص خودشان را دارند ولی استانداری خوزستان نسبت به مردم استان مسئولیت دارد و مدیریت استان نخست باید در فکر رفاه و پیشرفت استان باشد.

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان نیز در اظهار نظری عنوان کرد: لغو مجوز تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان شایعه است و موضوع تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان بین مردم با استقبال خوبی مواجه شده و این موضوع بر قوت خود باقی و جای نگرانی نیست.

آب سرد وزیر صنعت بر مصوبه استانداری خوزستان

اما موضوع تردد خودروهای پلاک اروند همچنان بر سر زبان دولتی‌ها می‌چرخید تا آن‌جا که وزیرصنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه هفتم مهرماه در برنامه زنده پایش حضور پیدا کرد و گفت: در استان خوزستان، استانداری مصوبه‌ای مبنی بر تردد خودوهای پلاک اروند در کل استان صادر کرد که این مصوبه بدون هماهنگی صادر شده است.

وی اضافه کرد: خودروهای پلاک اروند فقط می‌توانند در شعاع مناطق آزاد و تا مرکز استان تردد کنند و تردد این خودرو‌ها در کل استان خوزستان غیرقانونی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: دولت مصوبه‌ای داد که ماشین‌های پلاک اروند به جز مناطق آزاد اروند فقط می‌توانند تا مرکز استان تردد کنند ولی در استان خوزستان تصمیم گرفته شد که این ماشین‌ها در تمام استان تردد آزاد داشته باشند و ما اعلام کردیم که این کار خلاف قانون است و خودروهای اروندی فقط تا شهر اهواز مجاز به تردد آزاد هستند.

باید 500 هزار خودرو برای مردم آبادان و خرمشهر وارد کنیم

استاندار خوزستان تاکید کرد: این قانون است که در منطقه آزاد هر شهروندی می‌تواند یک خودرو داشته باشد 500 هزار نفر در آبادان و خرمشهر ساکن هستند پس باید 500 هزار خودور وارد شود، زیر یک درصد بعد از ده سال خودرو وارد شده است.

وی اضافه کرد: همینطور که مردم خوزستان هزینه اشتغال 20 هزارنفر در صنعت نیشکر را می‌دهند و این همه مشکلات زیست محیطی برای استان به جا گذا شته است با این خودور‌ها داریم سوبسید اشتغال ملت ایران را می‌گیریم.

مقتدایی گفت: چرا بر روی صنایع ماشین آلات کشاورزی تمرکز نمی‌کنید و آن را ارزان در اختیار کشاورزان قرار نمی‌دهید تا در روستای خود بمانند.

مقتدایی تصریح کرد: چرا مردم خوزستان که در مظلومیت زندگی می‌کنند حق استفاده از این امکان را نداشته باشند؟ باید کاری کنیم سرمایه‌گذار محکم به مرز‌ها برود نه اینکه امکانات را سمت مرکز ببریم تا آنقدر جمعیت متراکم شود و برای تامین آب استان‌های دیگر مصیبت بکشند چه کسی گفته روستاهای ما باید هزینه استفاده درست نکردن از آب در مرکز و شهرهای بزرگ را بپردازند؟

فرج الله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار کرد: فعلا تغییری در سیاست‌های استانداری داده نشده و مصوبه استاندار خوزستان به قوت خود باقی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اختلافی بین استاندار خوزستان و دولتی‌ها وجود دارد یا خیر عنوان کرد: اختلاف خاصی وجود ندارد و خودروهای پلاک اروند می‌توانند در همه شهرستان‌های استان خوزستان تردد کنند.

شریف حسینی:‌ وزیر صنعت در وظایف استانداری خوزستان دخالت نکند

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه اظهار کرد: وظیفه آقای نعمت زاده، مجوز دادن یا ندادن برای تردد خودروهای منطقه آزاد اروند نیست.

حسینی عنوان کرد: آزادسازی تردد خودروهای منطقه آزاد اروند حداقل چیزی است که به شهروندان خوزستانی در شرایطی که اعتبارات کاهش یافته، می‌توانیم بدهیم.

مقتدایی: به عنوان رئیس شورای تامین استان تردد خودروهای اروند را تصویب کردم

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با برنامه پایش شبکه یک پیرو بحث‌ها پیرامون تردد خودروهای پلاک اروند در این استان گفت: استدلال و اظهارات خیلی از مسئولان را شنیدم که کل جمع بندی من این است که مسئولان اساساً یک برداشت کاملاً غلطی از اتفاقی که افتاده دارند و بر اساس آن برداشت غلط و اشتباه همچنان دارند تحلیل می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه چندین سال استاندار بوده‌ام و کاملاً با قانون آشنایی دارم استاندار دو بخش وظایف دارد یکی بخش حاکمیتی و دیگری بخش دولتی به عنوان کارگزار دولت و مجری دستورالعمل‌ها و ضوابط و قوانین و مقرراتی است که از سوی دولت ابلاغ می‌شود. بخش دوم حاکمیتی است و وظایف آن زمانی به استاندار محول می‌شود که عنوان رئیس شورای تأمین استان را دارد.

مقتدایی گفت:  جزو وظایف استاندار است که برای پایداری جمعیت با ترکیب ملی که از وظایف استاندار در بخش حاکمیتی است، امنیت پایدار به لحاظ حجم سرمایه گذاری که نظام مقدس جمهوری در استان خوزستان دارد که با امنیت ملی پیوند مستقیم و مستحکم دارد و وحدت ملی به لحاظ ترکیب جمعیتی و قومی و کارگزاران دولت که از جای جای استان آمده‌اند، تصمیماتی را اتخاذ بکند.

وی افزود: اینکه می‌فرمایند فقط تردد در شعاع 120 کیلومتر مجاز است، از مرکز استان سه چهار مسیر به منطقه آزاد ختم می‌شود و هیچ کس شرطی نگذاشته که شما از کدام جاده به سمت مناطق آزاد تردد می‌کنید. 14 شهرستان استان ما در مسافت 120 کیلومتر با منطقه آزاد هستند و فقط 7 الی8 شهر است که خارج از این محدود است و اصلاً در این شهر‌ها که به لحاظ راه‌ها وسیله نقلیه خارجی توانایی تردد ندارند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: تردد خودروهای پلاک اروند در استان خوزستان آزاد است و هیچ منع قانونی ندارد، اگر آقای نعمت‌زاده با بنده تماس می‌گرفتند دچار اشتباه نمی‌شد.

ترکان از ابتدا در جریان مصوبه استانداری خوزستان بوده است

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث تردد خودروهای پلاک اروند با هماهنگی آقای ترکان صورت گرفت اما این عدم هماهنگی بین دولت و نماینده عالی دولت در استان خوزستان فقط ذهن مردم را درگیر می‌کند.

سید شکرخدا موسوی اظهار کرد: درباره تردد خودروهای اروند پیگیری‌های مستمری انجام شد اما عدم هماهنگی پیش آمده میان دولت و نماینده عالی دولت در استان خوزستان، فقط ذهن مردم را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه خودروهای پلاک اروند اکنون در همه نقاط استان خوزستان در حال تردد هستند، گفت: امیدوارم که با یک تصمیم صحیح دغدغه‌ها و نگرانی مردم در این رابطه رفع شود.

نماینده مردم اهواز، حمیدیه، کارون و باوی در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مصوبه استانی تردد خودروهای پلاک اروند با هماهنگی آقای ترکان صورت گرفت اما معلوم نیست چرا این بحث تحت الشعاع مصوبات دولت قرار گرفت.

وی افزود: درباره بحث تردد خودروهای اروند نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و استاندار خوزستان به صورت جدی پیگیری می‌شود و امیدواریم این پیگیری‌ها به نتیجه‌ای برسد.

موسوی عنوان کرد: تردد خودروهای پلاک اروند در کل استان خوزستان منطقی است چرا که وضعیت آب و هوایی و جاده‌های استان نا‌مناسب است.

وی اضافه کرد: استاندار خوزستان نماینده عالی دولت در استان است و با توجه به اختیاراتی که داشت، تردد خودروهای پلاک اروند را در کل استان خوزستان آزاد اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد