سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

قابل توجه بانوان محترمه خوزستانی



 چگونه سرطان پستان زود بهبود پیدا کند؟

هرچند سرطان پستان یکی از سرطان‌های شایع زنان است اما خوشبختانه تشخیص زودهنگام این سرطان می‌تواند در بیش از 70 درصد موارد منجر به بهبودی کامل شود.

به گزارش شفقنا به نقل از ایسنا- کلینیک پستان مرکز درمان ناباروری ابن سینا با تمرکز بر چهار محور پیشگیری، تشخیص، درمان اختصاصی و پیگیری توانسته با استفاده از آخرین روش‌های رایج در مراکز درمانی معتبر جهان جهت تشخیص زود هنگام توده‌های پستانی خدمات خود را ارائه کند.

دکتر طیبه نیکوخرسند، مسئول کلینیک پستان مرکز درمان ابن سینا با اشاره به اینکه معاینه توسط خود فرد، معاینه توسط پزشک و تصویربرداری (ماموگرافی و سونوگرافی) راه‌های متداول تشخیص زود هنگام توده‌های پستانی چه خوش خیم و چه بدخیم است، گفت: آموزش معاینه پستان توسط خود فرد از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا زنان می‌توانند با معاینه ماهانه خود هر تغییر قابل لمس را احساس کرده و در صورت وجود توده یا تغییر شکلی به پزشک مراجعه کنند. بدین جهت کلینیک پستان ابن سینا با آموزش رایگان مداوم ماهانه درمحل مرکز درمان و همچنین ایجاد سمینارها در مراکز اداری به آموزش و ترویج معاینه ماهانه پستان پرداخته است.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری سالیانه گفت: غربالگری سالیانه در کنار معاینه خود فرد باعث می‌شود تا حدود بیش از 90 درصد تغییرات غیرطبیعی در پستان مشاهده و مورد بررسی قرار گیرد. در حین غربالگری در این کلینیک نه تنها معاینه فیزیکی پستان توسط پزشک صورت می‌گیرد بلکه میزان ویتامین D که کمبود آن رابطه مستقیمی با ابتلا به سرطان پستان دارد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این عضو تیم درمانی مرکز ابن سینا با بیان اینکه ماموگرافی در زنان بالای 40 سال و سونوگرافی سنین بالای 20 سال در غربالگری سالیانه باعث تشخیص دقیق‌تر توده‌های پستانی می‌شود، خاطرنشان کرد: نمونه‌برداری و متعاقب آن نتیجه پاتولوژی تنها راه مطمئن جهت تشخیص توده‌های پستانی است که در کلینیک پستان ابن سینا با تشخیص پزشک جراح، توده‌های مشکوک نمونه‌برداری می‌شوند و در صورت بدخیم بودن به فوق تخصص خون و سرطان شناس (آنکولوژیست) ارجاع داده می‌شود. طبق جدیدترین روش درمانی، با توجه به نتیجه پاتولوژی و همچنین سایر بیومارکرهای ژنتیکی مرتبط، داروهای هورمونی یا شیمی درمانی تجویز می‌شود. حسن این روش نسبت به روش مرسوم این است که مواد سمی کمتری که خود باعث مرگ سلول‌های طبیعی ‌می‌شود، وارد بدن می شود، بیمار هزینه کمتری می‌پردازد و مهم‌تر آنکه احتمال بهبودی بالاتری دارد.

خرسند با اشاره به ارتقای سطح زندگی سالم گفت: رژیم غذایی مناسب برای مراجعه کنندگان جهت پیشگیری ازابتلا به بیماری‌های پستان توصیه می‌شود. همچنین افراد تحت مداوای شیمی درمانی که معمولا تحت تاثیر عوارض داروها با بی‌اشتهایی و تهوع مواجه هستند، می‌توانند با متخصصان تغذیه این مرکز جهت آگاهی از رژیم غذایی مناسب مشاوره کنند.

وی در پایان افزود: افراد مبتلا به سرطان پستان بعد از پایان دوره‌های درمانی به عنوان فرد بهبود یافته شناخته می‌شوند و نیاز به الگوی زندگی سالم چه از بعد تغذیه‌ای و چه از بعد روانی و اجتماعی دارند. بدین جهت در این کلینیک، تیم پزشکی خاصی علاوه بر پیشنهاد الگوی مناسب تغذیه‌ای و مشاوره با روانپزشکان و روانشناسان، یک برنامه چکاپ دوره‌ای برای اطمینان از عدم بازگشت بیماری یا ابتلا به سرطان‌های جدید را دنبال می‌کنند. همچنین بررسی وضعیت تراکم استخوان‌ها که یکی از عوارض شایع در مصرف برخی داروهای هورمونی بویژه در زنان بالای 50 سال است از موارد دیگری است که در این ارزیابی‌ها مورد نظر واقع می‌شود.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه تشخیص زودرس سرطان پستان، مستلزم ارتقای اطلاعات اولیه درباره این بیماری در بین زنان جامعه و انجام معاینه اولیه در هر ماه و آگاهی از ارتباط با متخصصان در صورت لزوم است، کلینیک بیماری‌های پستان مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا، آمادگی دارد با آموزش معاینات مربوط به سرطان پستان و برگزاری رایگان دوره آموزش (self exam) سطح آگاهی زنان جامعه را نسبت به تشخیص به موقع این بیماری ارتقا دهد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد