سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار تخریب میراث فرهنگی خوزستان



هستونی:
محوطه باستانی بردپنیر اندیمشک در معرض خطر رفتن زیر آب قرار دارد
اهواز - خبرگزاری مهر: دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از احتمال به زیر آب رفتن محوطه باستانی بردپنیر اندیمشک به دلیل ساخت سد خبر داد.

مجتبی گهستونی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استان خوزستان از محوطه‌های باستانی و تاریخی به شماری بهره می‌برد که در گذشته به خوبی از آنها مراقبت نشده و متاسفانه هر از چند گاهی خبری در خصوص تخریب یا از بین رفتن کل یا بخشی از این محوطه منتشر می‌شود.

وی افزود: خوزستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی همیشه مورد توجه حکومت‌های تاریخی و باستانی بوده و همین توجه باعث حضور آنها در این استان و به جای ماندن آثار باستانی و تاریخی به شمار در از آنها بوده است ولی وجود این همه آثار به مراقب جدی و فوق‌العاده نیازمند است.

گهستونی با اشاره به ساخت سد در اندیمشک و احتمال به زیر آب رفتن محوطه تاریخی بردپنیر توضیح داد: عملیات احداث سد بالارود در اندیمشک درحالی آغاز شده که محوطه باستانی بردپنیر متعلق به هزاره چهارم میلادی در معرض خطر به زیرآب رفتن قرار گرفته است.

این فعال میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: مسئولان سدسازی وعده داده اند که احتمال آبگیری صفر و خسارت به محوطه بسیار اندک است اما از آنجایی که هیچ استعلامی از میراث فرهنگی استان گرفته نشده و باستان شناسان به بررسی و گمانه زنی نپرداخته اند نگرانیها نسبت به تهدید این محوطه باستانی همچنان ادامه دارد. 

گهستونی ادامه داد: با اینکه پس از توافقات اولیه با مسئولان سد قرار شده که محوطه بردپنیر به فاصله 100 متر از کارگاه سدسازی حصار کشی شود اما از آنجایی که بخشی از این محوطه در کارگاه سد سازی قرار دارد و تبدیل به محل دپوی خاک‌ شده ضرورت دارد هرچه سریعتر در این منطقه نجات بخشیهای باستان شناسی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، محوطه باستانی بردپنیر متعلق به هزاره چهارم‌ ق.م است. این محوطه با اینکه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اما تاکنون هیچ بررسی باستان شناختی و ضوابط عرصه و حریم میراث فرهنگی را تجربه نکرده است. شاید به همین دلیل است که هم اکنون بخشی از این تپه متعلق به پیش از تاریخ در محوطه کارگاه سدسازی قرار گرفته و محل دپوی خاک سدسازان شده است.

محوطه برد‌پنیر متعلق به دوره اروک و پیش از تاریخ است و این منطقه به ‌لحاظ باستان ‌شناسی اهمیت بسیاری دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد