سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز



سعودالفیصل، وزیر خارجه پادشاهی سعودی با اشغالگر خواندن ایران، خواستار خروج نیروهای ایران از سوریه شده است تا ـ به گفته وی ـ به این ترتیب به حل بحران در سوریه کمک شود.
به گزارش مشرق به نقل از العربیه، وزیر خارجه سعودی‌ها این سخنان را در جریان کنفرانس خبری مشترک با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان در شهر جده در ساحل دریای سرخ بر زبان رانده است. 
وی با طرح این ادعا که سربازان ایرانی، مشغول جنگ با سوری‌ها هستند، ادامه داد: «در بسیاری از درگیری‌ها (در منطقه) ایران بخشی از مشکل است و نه راه حل آن». 
به گزارش آسوشیتدپرس، وزیر خارجه عربستان اظهار داشته: در اوضاع کنونی، باید ایرانی‌ها را اشغالگر نامید، زیرا به حکومت اسد ـ که آن را نامشروع نامیده ـ کمک می‌کنند. این در حالی است که عربستان سعودی و برخی دیگر از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در سه سال اخیر از تروریست‌هایی حمایت کرده‌اند که جنگ آن‌ها علیه دولت مرکزی سوریه، بیش از ۱۸۰ هزار کشته و خسارات بزرگ اقتصادی بر جای گذاشته است. 
نسخه‌پیچی سعودالفیصل به سوریه منحصر نشده، بلکه در با وجود درگیری شدید دولت و مردم عراق با گروه‌های تروریستی و تکفیری مورد حمایت‌های پیدا و پنهان عربستان، وی ادامه داده که «اگر ایران می‌خواهد بخشی از راه حل در سوریه باشد، باید نیرو‌هایش را از سوریه خارج کند و در عراق و یمن نیز همین کار را انجام دهد». 
سخنان وزیر خارجه عربستان، تنها ده روز پس از آنی است که جو بایدن، معاون رئیس جمهور امریکا، آشکارا عربستان سعودی و دیگر متحدان منطقه‌ای آمریکا را نه تنها به حمایت‌های گوناگون از تروریست‌ها در عراق و سوریه متهم کرد، بلکه آن‌ها را اصلی ترین مشکل آمریکا در منطقه دانست. 
هرچند بایدن بعدا ترجیح داد از مواضع خود عقب‌نشینی کند، همزمان امریکا و عربستان بر سر آموزش و ایجاد نسل جدیدی از تروریست‌ها در خاک عربستان سعودی برای دخالت در سوریه توافق کرده‌اند. 
اتهام‌زنی‌های وزیر خارجه عربستان به ایران، در حالی است که دولت ایران، ابایی از اعلام اینکه از دولت‌های سوریه و عراق و مردم این کشور‌ها در جنگ با تروریسم حمایت کرده و خواهد کرد، نداشته است.
*تابناک


رئیس اقلیم کردستان عراق اتهامات وارده به وی درخصوص عدم حمایت از کردها در شهر کوبانی سوریه و تنها شدن آنها را تکذیب کرد و افزود: ما از مساله برگزاری رفراندوم درخصوص استقلال اقلیم کردستان کوتاه نمی‌آییم و مساله کنونی مقابله با حملات داعش است.
به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اتهامات وارد شده به خود درخصوص عدم حمایت از کردهای شهر کوبانی سوریه را رد کرد و افزود: ما هرگز کوبانی را تنها نمی‌گذاریم و هر کاری که بتوانیم را برای این شهر انجام می‌دهیم.

بارزانی با بیان اینکه راه‌های ارتباطی با کوبانی بسته شده، اعلام کرد که در حال حاضر تنها راه برای ارسال کمک‌های نظامی به کوبانی استفاده از خاک ترکیه است.

وی افزود که پیش‌بینی می‌شد حمایت نظامی بیشتری از سوی ترکیه برای مقابله با داعش صورت گیرد و احساس می‌کند که ترکیه درخصوص ارسال کمک به اقلیم محتاطانه برخورد می‌کند.

بارزانی افزود: ما دلایل موضع ترکیه در این خصوص را درک می‌کنیم و هیچ دلیلی درخصوص حمایت آنکارا از داعش نداریم و من همواره دولت ترکیه را دوست کردستان می‌دانم.

وی درخصوص خبرهای منتشر شده از کوبانی گفت: من بسیار متاثر می‌شوم وقتی که اوضاع شهر کوبانی را این‌ چنین می‌بینم اما در حال حاضر به علت موقعیت جغرافیایی منطقه کار خاصی از دستمان ساخته نیست.

بارزانی اعلام کرد که وی پیشتر درخصوص خطرات گروه تروریستی داعش به نوری مالکی، نخست‌وزیر پیشین عراق هشدار داده بود اما وی در این خصوص اقدام جدی نکرد.

رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: اقلیم کردستان عراق با صداقت تمام با دولت جدید عراق و حیدر العبادی، نخست‌وزیر آن همکاری می‌کند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شکست‌های گذشته را جبران کنیم.

بارزانی خاطرنشان کرد که نیروهای پیشمرگ توانستند که راه گروه تروریستی داعش به منطقه کردستان را سد کنند و در محله هجومی قرار دارند.

وی در این خصوص گفت: جنگ بر ما تحمیل شده و ما به داعش اجازه نمی‌دهیم که در اراضی ما باقی بماند.

وی با بیان اینکه نابودی تروریسم زمان زیادی را می‌طلبد، تصریح کرد: نیروهای پیشمرگ در مرزهای اقلیم کردستان در کمین داعش ایستاده‌اند تا اینکه امنیت و ثبات به منطقه بازگردد.

بارزانی با اشاره به اینکه داعش گروه تروریستی بسیار وحشی است و امکانات بین‌المللی را در اختیار دارد، افزود: ارزش‌های همزیستی مسالمت‌آمیز در کردستان باعث شده تا غرب برای کمک به اقلیم کردستان وارد عمل شود.

وی همچنین درخصوص نحوه برخورد دولت ترکیه با مساله کردها افزود: ترکیه نباید مقابل حقوق کردها ساکت بایستد و باید با صرف‌نظر از هر مساله دیگری روند صلح و ثبات را در ترکیه برقرار کند.

وی در پایان افزود: هدف داعش ضعیف کردن کردها و نابودی آن در تمام کشورهاست.

بارزانی افزود: من از ایران تشکر می‌کنم که کردها را در اولین شب حملات آنها را حمایت کرد و برای آنها دو هواپیمای حامل سلاح فرستاد.

وی ادامه داد: ما از ترکیه موضع قوی‌تری را انتظار داشتیم اما بعد از آن موقعیت آن را درک کردیم و ترکیه مجبور است تصمیم محتاطانه بگیرد.
منبع: ایسنا



صهیونیست ها سرزمین های اشغالی را خالی می کنند
سازمان های مشغول در امور مهاجرت می گویند بیشتر افراد متقاضی برای مهاجرت جوانان و دانشجویان دانشگاهی و مهندسان و پرستاران کودک و همچنین افرادی از سازمان امنیت و افسران ارتش اسرائیل هستند.

به گزارش مشرق، این روزها صهیونیست ها می پرسند آینده ما و زمین هایی که تا کنون در آنها ساکن بوده ایم، چه خواهد شد. گویا ظواهر اسرائیل قدیم در حال تجدید است. اما این بار مشکلات اقتصادی و اجتماعی است که صهیونیست ها را از اسرائیل فراری می دهد: اسرائیلی ها در جلوی در سفارت خانه ها صف کشیده اند و همگی برای زندگی بهتر خواستار مهاجرت هستند. گرانی و تورم، اوضاع سخت اقتصادی و ناامنی از جمله دلایلی است که اسرائیلی ها را از سرزمین های اشغالی فراری داده است.

آن چه از ظاهر اسرائیل بر می آید و روز به روز بیشتر گسترش می یابد و در حقیقت می رود تا چهره جدید این رژیم را بسازد، موج جدیدی از اعتراض های مردمی به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی است که از سال 2011 اسرائیل را در بر گرفته است. مشکلاتی که دولت اسرائیل تا کنون نتوانسته است راه حلی برای آنها بیابد. امروز با گذشت سه سال و این بار با قدرت بیشتر اسرائیلی ها خواستار خالی کردن سرزمین های اشغالی و مهاجرت به اروپا و امریکا هستند، می خواهند به دور از صهونیسم و صهیونیست به دنبال خانه و کاشانه جدیدی باشند.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، حمله اسرائیلی ها به طور منظم و گسترده علیه دولت از یک سو و به سوی سفارت خانه ها از سوی دیگر افزایش یافته است. در صفحات اجتماعی از جمله فیسبوک به طور گسترده ای عبارت هایی از قبیل «بسیاری عازم برلین» شده اند و «فاکتور مشتری ها از سوپرمارکت های آلمانی برای اسرائیلی ها به شدت افزایش یافته است» بسیار دیده می شود. کم بودن هزینه های زندگی، افزایش فرصت های کاری و ارزانی در مقایسه با شهرهای اسرائیل سبب شده است تا برلین به یکی از مقاصد پر طرفدار برای اسرائیلی ها تبدیل شود و مهاجرت به آلمان به شکل بی سابقه ای افزایش یابد. بسیاری نیز از آلمان خواستار سفر به دیگر کشورهای اروپایی هستند.

تنظیم کنندگان حرکت های اعتراضی جدید که به «معترضین برلین» معروف شده اند، می گویند که تا کنون 93 هزار تقاضای مهاجرت از اسرائیل به برلین ارائه شده که همگی متوجه دولت آلمان شده است. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خود شخصا در این زمینه وارد شده و دستور به بررسی پرونده هزاران نفری که جویای کار در آلمان هستند را صادر کرده است.  

یکی از فعالان این گروه در این باره به شبکه دو رژیم صهیونیستی می گوید: «در این مرحله 25 هزار تقاضای کار موقت به مدت سه سال داده ایم تا بر اساس قوانین و مقررات کار آلمان به آنها رسیدگی شود.»

وی در ادامه می افزاید: «درخواست های دیگری نیز برای دولت اسپانیا فرستاده شده تا در دادن ویزا به افراد "السفاردیم"، یهودی های اسپانیایی سرعت بیشتری به خرج دهد. شمار این افراد بیش از سه میلیون نفر تخمین زده می شود.»

کسانی که در کار مهاجرت این افراد فعال هستند، می گویند پیش بینی می کنند که تقاضای مهاجرت فقط محدود به برلین نباشد بلکه به زودی به دیگر شهرهای جهان نیز کشیده شود.

این در حالی است که شبکه هایی نیز برای مهاجرت اسرائیلی ها به نیویورک، لندن، واشنگتن، میامی، لس آنجلس، پراگ، کاستاریکا، رم و «هر جایی که بتوان از لحاظ اقتصادی در آن زندگی کرد» ایجاد شده است.

سازمان های مشغول در امور مهاجرت می گویند بیشتر افراد متقاضی برای مهاجرت جوانان و دانشجویان دانشگاهی و مهندسان و پرستاران کودک و همچنین افرادی از سازمان امنیت و افسران ارتش اسرائیل هستند. همه آنها حاضر هستند به نقطه ای از جهان بروند به شرطی این که فقط بتوانند خانه بخرند یا از پس اجاره خانه های خود بر آیند و هزینه های کمرشکن دیگر را نپردازند.

یائیر لبید، وزیر دارایی اسرائیل در این باره می گوید: «من کاملا درک می کنم که وضعیت اقتصادی تا چه اندازه اسرائیلی ها را به دردسر انداخته است. اعتراف می کنم که وضعیت قابل تحمل نیست اما همه باید کار کنند تا این فاجعه اصلاح شود.»

وی وعده می دهد که کالاهای اساسی بیشتری که از مالیات معاف باشند در اختیار خانواده های اسرائیلی قرار بگیرد و برای حل بحران مسکن کار کند.

با این حال وی به شبکه های اعتراضی حمله می کند و در گفت و گو با شبکه دو رژیم صهیونیستی می گوید: «این افراد فقط به دلیل مسائل اقتصادی و اجتماعی به تکاپو نیفتاده اند بلکه دستور العمل های دیگری که بیشتر جنبه خصوصی دارد نیز در دستور کار آنها است. همیشه افرادی بوده اند که با صهیونیسم دشمنی داشته اند و همیشه عده ای بوده اند که بر روی مرحله بعد از صهیونیسم کار می کرده اند، همین افرادند که دشمن صهیونیسم هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «شماها اشتباه می کنید، اگر بنا باشد صهیونیسم فقط بر روی کاهش قیمت ها کار کند دیگر چرا باید کشوری برای ملت اسرائیل وجود داشته باشد.»

مجله اشپیگل نیز در این باره به یکی از نوشته های شهروندان اسرائیلی اشاره می کند و می نویسد: «نخست وزیر ما، بنیامین نتانیاهو، دائما درباره تهدید ایران و تهدید موشکی صحبت می کند اما ابدا درباره گرانی قیمت ها و وضعیت سخت زندگی در اسرائیل صحبت نمی کند.»

*دیپلماسی ایرانی


گزارش تحلیلی/
در صورت اشغال کوبانی، داعش تمام نوار مرزی بین سوریه و ترکیه به طول تقریبی 700 کیلومتر را اشغال کرده است و پس از اضمحلال این گروه، بی تردید ترکیه این مناطق را به کنترل خود در خواهد آورد. به همین دلیل پارلمان ترکیه به دولت ترکیه اجازه داد به سرعت نیروهای خود را در این منطقه مستقر کند.
بررسی حمله داعش به کوبانی و اهمیت استراتژیک آنگروه بین الملل مشرق- جمع بندی نظرات ارائه شده در بخش بین الملل و برخی دیدگاههای کارشناسی در مورد اهمیت شهر کوبانی و دلیل حمله نیروهای داعش به این شهر در قالب مهم ترین مطالبی به شرح زیر ارائه می گردد:

1- این شهر در طول سالیان دراز مورد اختلاف عربها و کردها بوده است. به همین دلیل نام رسمی ثبت شده آن در نهادهای سوریه "عین العرب" است و کردها آن را "کوبانی" می نامند. پس از آغاز شورشهای سوریه در سال 2012 کردها و چرکسها که ساکن این منطقه هستند توانستند نیروهای دولتی سوریه را از این شهر اخراج کرده و حکومت خودگردان اعلام کنند.

2- درگیری مبارزان تشکیلات «حمایت از ملت کرد» در برابر عناصر داعش در شهر کوبانی (عین العرب) ارتباط مستقیمی با اهمیت استراتژیک آن برای طرف های درگیر دارد. بویژه اینکه تانکهای ارتش ترکیه نیز در مرزهای این شهر که اکثریت ساکنین آن را کردها تشکیل می دهند، مستقر شده اند.

کردها آنکارا را به حمایت مستقیم از داعش برای اشغال این شهر با هدف جلوگیری از موفقیت حکومت خودگردان کردی در شهر کوبانی متهم می کنند. گروه داعش نیز تلاش می کند با اشغال این شهر، مناطق تحت سیطره خود را از دیر الزور تا شمال حلب امتداد دهد و مناطق مرزی مماس با ترکیه را تحت کنترل بگیرد. اما کردها با هدف حفاظت از موجودیت خود در این شهر و مقاومت در برابر قتل عام های نژادی که توسط داعش انجام می شود، می جنگند. به عبارت دقیق تر ترکیه راهی به جز حمایت از داعش برای حمله به حکومت خودگردان کوبانی و سرنگونی آن ندارد، زیرا کوبانی به یک اقلیم کردی مستقل از سوریه و به عبارت دیگر به یک ایالت فدرال شبیه به ایالت کردستان عراق تبدیل شده است و ترکیه به شدت از توسعه فدرالی های کردی در مرزهای خود وحشت دارد. 

لذا داعش را مامور حمله به این شهر و سرنگونی حکومت آن کرده است. از این رو، کردهای سوریه و عراق و ترکیه همگی معتقدند که ترکیه عامل اصلی حمله داعش به این شهر است. از سوی دیگر موضع آمریکا و کشورهای دیگر در این زمینه بسیار ضعیف و کمرنگ است، زیرا آنها از هدف ترکیه که یکی از اعضای پیمان ناتو است اطلاع دارند. روزنامه های واشنگتن پست و نیویورک تایمز در تاریخ 10/10/2014 در مطالب جداگانه ای به این موضوع اشاره کرده اند و حتی دولت سوریه به گونه ای رفتار می کند که گویا هیچ مسئولیتی در برابر کوبانی ندارد. 

3- کوبانی در شمال شرقی شهر حلب قرار دارد و از سال 2012 بسیاری از آوارگان سوری و کرد از شمال سوریه به این منطقه ای امن پناه آورده اند و اکنون هدف حملات گسترده ی نظامی داعش می باشد. داعش پیش از این اکثر مناطق روستایی اطراف این شهر و مناطقی که از نظر اداری به آن ارتباط دارند را اشغال کرده بود. شهر کوبانی یکی از موانع جغرافیایی در برابر آرمانهای داعش است که می خواهد تمام مناطق واقع در میان دیر الزور واقع در شرق سوریه تا اطراف شهر حلب و منطقه ی مارع در کناره ی مرزهای ترکیه را اشغال کند.

مرکز هیومن رایتس طی گزارشی تاکید می کند که هدف نخست داعش از حمله به کوبانی تضعیف کردها در سوریه و ترکیه و عراق و جلوگیری از توسعه فدرالی های کردی است که ممکن است در آینده برای تاسیس یک حکومت مستقل کردی با هم متحد شده و امنیت ملی ترکیه را مورد تهدید قرار دهند. 

هدف دوم داعش یک هدف شخصی است و آن توسعه دولت به اصطلاح اسلامی آنهاست، زیرا کوبانی تنها شهری است که در این منطقه خارج از کنترل داعش است. 

سومین هدف این است که داعش می خواهد تحرک خود از حلب تا حسکه و مرزهای عراق و سپس به داخل عراق را بدون هیچ مانع جغرافیایی ادامه دهد. "منذر سلال" رئیس شورای امنای انقلاب سوریه در منبج در گفتگو با "الشرق الاوسط" در تاریخ 9/10/2014 گفت: در صورت اشغال کوبانی توسط داعش، این گروه تمام مناطق شرقی استان حلب را به کنترل خود در آورده است. زیرا تاکنون کوبانی تنها شهر در این منطقه بود که داعش نتوانسته بود به آن نفوذ کند. علاوه بر این، گروه داعش با حمله به کوبانی می خواهد نوار طولانی مرزی بین ترکیه و سوریه را تحت کنترل بگیرند. این نوار از حومه غربی حسکه (شمال شرقی سوریه) تا أعزاز امتداد دارد که در حال حاضر شاهد درگیریهای سه جانبه ارتش آزاد سوریه و گروه های اسلامگرا و داعش می باشد.

داعش تاکنون توانسته مناطق مرزی گسترده ای را که یک سوم نوار مرزی سوریه با ترکیه را تشکیل می دهد اشغال کند که از حومه شرقی حسکه تا رقه ادامه دارد. اما در مرز کوبانی که رقه را از جرابلس در حومه شرقی حلب جدا می کند، متوقف می شود. اما گروه داعش هیچیک از معابر مرزی رسمی را اشغال نکرده است. معبر "تل ابیض" که تحت کنترل گروه های وابسته به داعش است، برای تبادل های تجاری مسدود است. گرچه این گروه ها رسما به داعش وابسته نیستند. همچنین معبر جرابلس نیز عملا تعطیل شده است، گرچه در مدت اخیر این معبر تقریبا مسدود بود. همچنین گروه داعش منطقه اطراف معبر اعزاز را اشغال کرده است.

بررسی حمله داعش به کوبانی و اهمیت استراتژیک آن

4- منابع مربوط به مخالفان دولت سوریه در شمال سوریه در گفتگو با "الشرق الاوسط" گفته اند که تلاش داعش برای اشغال نوار مرزی سوریه و ترکیه با هدف تسهیل ورود عناصر مبارز به سوریه است. گروه داعش یک روستای ترکی کوچک مرزی را به مهمان سرای مهاجرین تبدیل کرده و عناصر تروریست خارجی را قبل از ورود به سوریه در این روستا مستقر می کند و از آنجا از طریق مرزهای غیر قانونی آنها را وارد سوریه می کند.

اما در برابر تلاش های داعش، مبارزان کـُرد تلاش می کنند که از سقوط این شهر جلوگیری کنند تا از مردم غیرنظامی کـُرد در برابر کشتارهای داعش حفاظت کرده و از قتل عام های نژادی در این منطقه جلوگیری کنند.

"نواف خلیل" سخنگوی رسمی حزب اتحاد دموکرات کردی در گفتگو با "الشرق الاوسط" گفت: گروه داعش اقلیت های ساکن در مناطق عراق و سوریه را قتل عام کرده و این روند قتل عام نژادی و مذهبی را همچنان ادامه می دهد، همانطور که مسیحیان و ایزدیان و اقلیت های دیگر را در عراق هدف حملات گسترده خود قرار داد.

"خلیل" همچنین به نگرانی کردها از کشتارهای نژادی و قتل عام های داعش پس از ورود به این شهر اشاره کرد و گفت: علاوه بر مبارزاتی که برای جلوگیری از ورود داعش کرده ایم و مقاومت شدیدی که در برابر داعش انجام شده است، در صورتی که آنها بتوانند وارد این شهر شوند، حملات بعدی داعش به سوی شهر قامشلی و عفرین (بزرگترین مرکز سکونت کردها در سوریه) خواهد بود.

5- در صورت اشغال کوبانی، داعش تمام نوار مرزی بین سوریه و ترکیه به طول تقریبی 700 کیلومتر را اشغال کرده است و پس از اضمحلال این گروه، بی تردید ترکیه این مناطق را به کنترل خود در خواهد آورد. به همین دلیل پارلمان ترکیه به دولت ترکیه اجازه داد به سرعت نیروهای خود را در این منطقه مستقر کند.
شهر کوبانی حدود 200 کیلومتر از قامشلی و 150 کیلومتر از عفرین فاصله دارد و شهرهای وابسته به حومه شرقی حلب در میان این دو شهر قرار دارد که از جمله آنها می توان جرابلس و منبج و الباب اشاره کرد که همگی تحت کنترل داعش هستند. بین کوبانی و قامشلی استان رقه واقع است که کاملا تحت کنترل داعش می باشد و شهرها و روستاهای غربی و جنوبی حسکه از جمله مرکدة و شدادی نیز همین وضعیت را دارند.

نیروهای دولتی روسیه در مناطق روستایی شرق حلب حضور ندارند و نزدیکترین محل استقرار آنها به کوبانی، در شهر حلب با فاصله ی 150 کیلومتر از شهر می باشد. اما نیروهای ترکیه در فاصله 30 کیلومتری شهر کوبانی و در داخل مرزهای رسمی ترکیه مستقر شده اند.

"نواف خلیل" می گوید: ترکیه برای جلوگیری از تاسیس یک حکومت خودگردان کردی در کنار مرزهای خود از حملات داعش به کوبانی حمایت می کند، این در حالیست که چهره های عربی و چرکسی نیز در حکومت این شهر دیده می شوند.

وی می افزاید: پس از کنترل شهر توسط کردها و اخراج نیروهای حکومت سوریه در سال 2012، روزنامه های ترکی اعلام کردند کردستان در حال توسعه به سمت سوریه است. لذا ترکیه به طور آشکار برای جلوگیری از تاسیس این حکومت خودگردان و اتحاد مناطق کردنشین سوریه وارد عمل شده است.

خلیل تاکید می کند: ترکیه از ورود مبارزان و تسلیحات کردی به کوبانی جلوگیری می کند، در حالیکه در گذشته به عناصر داعش اجازه می داد وارد سوریه شوند. آنکارا ادعا می کند که کردها امنیت ملی ترکیه را تهدید می کند. این در حالیست که از زمان تشکیل حکومت خودگردان در ژانویه تا کنون هیچ درگیری با ترکیه رخ نداده است، بنابرین نمی دانیم که چرا ترکیه کردها را خطرناک تر از داعش می داند. تانکها و توپخانه داعش شهر کوبانی را بمباران می کنند و ما از پیمان بین المللی می خواهیم که برای حمایت از شهر کوبانی در برابر این حملات وارد عمل شود. زیرا ما بارها تاکید کرده ایم که بخشی از این پیمان هستیم و تنها مردمی که تاکنون توانسته اند در برابر گروه داعش مقاومت کنند، مردم شهر کوبانی بوده اند.

جمع بندی

مهمترین اهداف داعش از اشغال کوبانی عبارتند از:

1- ترکیه به شدت مخالف تاسیس یک فدرالی یا حکومت خودگردان شبیه به اقلیم کردستان عراق در سوریه است تا مبادا کردهای ترکیه نیز خواستار تاسیس یک اقلیم یا ایالت فدرال شوند. بویژه اینکه این فدرالی ها در آینده می توانند با اتحاد و یکپارچگی خود، یک حکومت مستقل را تشکیل دهند.

2- جلوگیری از توسعه ی سیاسی و جغرافیایی کردها در منطقه.

3- توسعه دولت به اصطلاح اسلامی داعش و اشغال کوبانی که مانع تکامل جغرافیایی دولت موهوم آنها و حرکت تروریستها و همچنین نقل و انتقال آذوقه، مهمات و سلاح بین سوریه و ترکیه و عراق شده است. 

اباذری – رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد