سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



رسانه‌های انگلیسی مدعی شدند

کد خبر: ۴۳۸۷۰۲
تاریخ انتشار:۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴-30 September 2014
رسانه‌های انگلیسی در خبری مدعی شدند عناصر تروریستی داعش در حال نزدیک شدن به پایتخت عراق هستند.به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه انگلیسی دیلی میل مدعی شد؛ "بنیاد امداد رسانی و آشتی خاورمیانه" تاکید کرده است که داعش در حال نزدیک شدن به پایتخت عراق است.
بر پایه این گزارش، سخنگوی بنیاد مذکور ادعا کرده است که داعش دو کیلومتر تا ورود به بغداد فاصله دارد.در عین حال، روزنامه ایندیپندنت هم در گزارشی به قلم "پاتریک کاکبرن" مدعی شد: حملات هوایی آمریکا نتوانسته است داعش را به عقب نشینی در عراق وادار کند و تروریست‌های این گروه فقط یک ساعت تا بغداد فاصله دارند. 
نویسنده مدعی شده که در حال حاضر هیچ نشانه ای وجود ندارد که نشان دهد ارتش عراق قادر است در مقابله با داعش موفق عمل کند و داعش در حال نزدیک شدن به بغداد است. 
این ادعا چند روز پس از آغاز حملات ائتلاف آمریکا به مواضع داعش در سوریه مطرح شده است.
همچنین "رائد ابراهیم الجبوری" استاندار صلاح الدین دیروز در حاشیه دیدار از پایگاه هوایی اسپایکر در تکریت، از نزدیک بودن زمان آزادی کامل این شهر از دست گروه تروریستی داعش خبر داد.

یک روزنامه سعودی چاپ لندن استراتژی آمریکا علیه تروریسم داعش را اشتباه، ناقص، سردرگم و خنده‌دار خواند.
به گزارش مشرق، یک روزنامه سعودی چاپ لندن استراتژی آمریکا علیه تروریسم داعش را اشتباه، ناقص، سردرگم و خنده‌دار خواند.

روزنامه الحیات در ارزیابی نطق اوباما پیرامون تروریسم داعش نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا استراتژی خود را علیه تروریسم همزمان با سالروز 11 سپتامبر اعلام کرد. استراتژی او شامل چهار محور می‌شود که همگی غامض، ناقص، پر از اشکال و متزلزل است. مسئله‌ای که می‌تواند به شکست استراتژی آمریکا در جنگ با داعش منجر شود و به جای ناکام کردن آن آشوب و اغتشاش را به سراسر دنیا گسترش دهد. بعضی از کشورهای منطقه در برابر این استراتژی سکوت اختیار کرده‌اند و بر این باورند که عواقب وخیمی در انتظار این استراتژی از پیش شکست خورده است. برای همین حتی عربستان نیز گفته است که در برابر استراتژی اوباما بی‌طرف می‌ماند و بیشتر نقش هماهنگی تا هم‌پیمانی را در آن ایفا خواهد کرد تا شاید بتواند خطر داعش را حداقل از جانب خود دفع کند.

الحیات با طرح این سؤال که چگونه رئیس جمهور آمریکا یا کاخ سفید استراتژی جنگی را تعریف می‌کنند در حالی که همه می‌گویند پیچیده است و قبل از هر چیز تعریف صحیحی از تروریسم در آن مشاهده نمی‌شود؟ می‌نویسد: همین عدم شفافیت سبب شده است تا سایه شوم تروریسم بر بسیاری از مناطق و کشورهای جهان سایه بیندازد و خطری برای همگان شود.
روزنامه چاپ لندن تصریح کرد: استراتژی «ریموت کنترل» و هدایت عملیات از راه دور، عقیده سیاسی- نظامی شکست خورده‌ای است که ایالات متحده در طول دو دهه گذشته با هدف کاستن از شمار کشته شدگان سربازان آمریکایی و به دنبال آن کاستن از خشم داخلی در جامعه آمریکاست.
الحیات ادامه داد: مسائل غامضی که بر ماهیت داعش سایه انداخته و این که چه کسی آن را به وجود آورده و چگونه توانسته به سرعت رشد کند  و به اهدافش برسد، سبب شده است تا ناظران با حیرت به این شبکه بنگرند. هوشیاری ناگهانی آمریکا در برابر خطر آن، ما را به یاد آن چه در افغانستان و جنگ علیه طالبان به بهانه تروریسم گذشت، می‌اندازد. کاملاً روشن است که استراتژی اوباما خاورمیانه را به یک آشوب سراسری می‌کشاند و جنگ‌های پراکنده باعث می‌شود تا برخی حکومت‌های متزلزل که بعد از بهار عربی به آشوب کشیده شدند نیز در آتش آن بسوزند. حقایق تاریخی به ما می‌گویند که استراتژی آمریکا تاکنون در افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و یمن و سومالی شکست خورده است. بنابراین چگونه می‌توانیم باور کنیم استراتژی اوباما این بار حتی به نسبت بسیار کم موفق شود؟
این روزنامه خاطرنشان کرد: دور کردن روسیه و ایران و سوریه از استراتژی اوباما سبب می‌شود که این استراتژی ناقص و «خنده‌دار» شود، به دو دلیل؛ اول، هر کدام از این سه کشور کاملاً یک طرف تحرکات جدی برای جنگ با داعش هستند. دلیل دوم این که کاخ سفید با این کشورها از پشت پرده مذاکره می‌کند و از آنها می‌خواهد که به طور غیرعلنی با حمله به داعش موافقت کنند، اما از سوی دیگر از این که آنها را وارد پیمان بین‌المللی خود کند، اجتناب می‌کند، برای همین می‌بینیم که مقام‌های آمریکایی به صراحت به تناقض‌گویی افتاده‌اند.
الحیات نوشت: عربستان سعودی و دیگر کشورهای بزرگ منطقه‌ای باید به هوش باشند که از تکرار خطاها خودداری کنند و وارد سراشیبی مصالح آمریکا که تنها مصالح خود را دنبال می‌کند و به فکر هیچ کس نیست، نشوند. کاملاً روشن است که نگرش آمریکا بسیار با استراتژی‌ای که به سود منافع عربستان باشد فاصله دارد.
*کیهان



دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در سفر به لبنان و سوریه با مقامات این ۲ کشور به رایزنی درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه پرداخت.
به گزارش مشرق، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دوشنبه شب هفتم مهر ماه در راس هیأتی عالیرتبه سیاسی و امنیتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات و مسئولان لبنان وارد بیروت شد.

*رایزنی‌ها در بیروت/ ایران هدیه‌ای به ارتش لبنان تقدیم می‌کند

شمخانی را که در این سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان همراهی می‌کرد در بدو ورود در فرودگاه بیروت در جمع خبرنگاران با اشاره به روابط تاریخی و سازنده بین دولت و مردم دو کشور، عنوان کرد: گفت‌وگو و رایزنی در مورد تحولات سیاسی و امنیتی منطقه و نحوه مشارکت و همکاری در زمینه مقابله با تهدیدات مشترک علیه ایران و لبنان اصلی‌ترین هدف این سفر به این کشور است.

وی افزود: طبق رایزنی‌های قبلی، تبادل نظر در مورد چارچوب‌های همکاری دفاعی بین دو کشور و تامین نیازمندی‌های تجهیزاتی ارتش لبنان بر اساس احتیاجات بیروت از جمله موضوعات دیگری است که در جریان این سفر پیرامون آن بحث و بررسی خواهد شد.

شمخانی روز سه‌شنبه در بیروت با نبیه بری رئیس مجلس و تمام سلام نخست‌وزیر لبنان و همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

شمخانی بعد از دیدار با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان اظهار داشت: آنچه که گفته می‌شود، ایران اعلام کرده همکاری علیه داعش ما به ازای موضوع هسته‌ای است، کذب و ساختگی است و فاقد هرگونه بستر و زمینه واقعی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: ایران هیچ نسبتی با داعش نداشته و نخواهد داشت و این از افتخارات ما است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی گفت که با نبیه بری رئیس مجلس لبنان درباره تحولات منقطه از جمله تاثیر منفی اوضاع کنونی وامنیتی را که این شرایط به رژیم صهیونیستی اشغالگر عطا کرده است، گفت‌وگو کردم.

شمخانی همچنین با سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد و اظهار داشت: بی شک جامعه لبنان همواره مدیون مجاهدت کم نظیر و قهرمانانه جوانان رشید حزب الله در مبارزه پیشگیرانه با تهدید تروریسم تکفیری خواهد بود.

سید حسن نصرالله نیز در این ملاقات با اشاره به تهدیدات کم سابقه و پیچیده‌ای که موجودیت و ثبات منطقه را مورد هجوم قرار داده است، اظهار داشت: اولویت حزب‌الله در حوزه مقابله با تهدیدات، تروریسم تکفیری و جلوگیری از انتقال بحران و ناامنی به جامعه لبنان و حفظ و تقویت ثبات و وحدت ملی این کشوراست.

وی با قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت و مبارزه با تروریسم افزود: مقابله با تهدیدات فزاینده تروریسم تکفیری نیازمند اقدامات غیرنمایشی و همچنین اجتناب از رفتارهای دوگانه و مشکوک است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین با «تمام سلام» نخست‌وزیر لبنان دیدار و به گفت‌وگو پرداخت و پس از این دیدار عنوان کرد: خط قرمز ما برای همکاری با لبنان، تثبیت ثبات و امنیت در این کشور است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین اعلام کرد، ایران تصمیم گرفته است، هدیه‌ای به ارتش لبنان تقدیم کند و این هدیه تاخیر نخواهد داشت و پس از سفر قریب الوقوع وزیر دفاع به لبنان اجرایی خواهد شد.

علی شمخانی پس از بیروت به منظور دیدار با مقامات سوری راهی دمشق شد.

علی شمخانی در سوریه با بشار اسد رئیس جمهور و وائل الحلقی نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بشار اسد در دیدار با شمخانی با تاکید بر اینکه مبارزه با داعش توسط کشورهای حامی تروریسم امکانپذیر نیست، تصریح کرد: مقابله با تروریسم نمی‌تواند توسط کشورهایی صورت بگیرد که خود سازمان‌های تروریستی را تاسیس کردند و از آن حمایت مالی و لجستیکی می‌کنند.

شمخانی نیز دیدار با اسد گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در برابر سوریه همچنان ثابت است و از مقاومت ملت سوری در مقابله با تروریسم تقدیر می‌کنیم. تهران هر آنچه که وحدت و حاکمیت ملی سوریه را در معرض تهدید قرار می دهد، رد می کند.

علی شمخانی و وائل الحلقی، نخست وزیر سوریه نیز با یکدیگر دیدار و بر تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

نخست وزیر سوریه در این دیدار ضمن قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه، گفت: حفظ شرایط اقتصادی و رفاهی این کشور در شرایط کنونی حساس امنیتی و استمرار تلاش‎های دولت سوریه برای بهبودی شرایط زندگی مردم، موفقیتی دوچندان در کنار شکست گروه‌های تکفیری توسط ارتش سوریه محسوب می‌شود.

علی شمخانی ضمن تاکید بر تقویت روابط اقتصادی دو کشور اعلام کرد که توسعه همکاری‌های اقتصادی بین کشورهای مستقل اقدامی در مسیر حفظ و ارتقای نقش و کارکردهای سیاسی و امنیتی این کشورها است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با نخست وزیر سوریه افزود: ارتقای همکاری‌های اقتصادی با سوریه در دستور کار بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران است

علی شمخانی و هیأت همراه بامداد امروز چهارشنبه به تهران بازگشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اخیرا نیز سفری به عراق داشت.

سفر شمخانی به لبنان و بحث کمک نظامی ایران به این کشور واکنش آمریکایی‌ها را برانگیخت. در همین راستا «جن ساکی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به سفر «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به لبنان واکنش نشان داد و حمایت تهران از حزب‌الله را «غیرقابل قبول» خواند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد سفر شمخانی و حمایت ایران از ارتش لبنان گفت: «ما هم مثل شما گزارش‌ها را دیده‌ایم، اما هنوز تائیدیه‌ای نداریم. فعلا از جزئیات بیشتر هم اطلاعی نداریم، اما وضعیت را تحت نظر داریم. فارغ از پیشنهاد ارائه‌ شده (از سوی ایران به لبنان)، ما همچنان حمایت ایران از حزب‌الله لبنان را که در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد، غیرقابل قبول می‌دانیم. ما به همکاری با شرکای خود در منطقه برای مبارزه با این نیروهای بی‌ثبات‌کننده، ادامه می‌دهیم.»

وی افزود: «ما به وخامت اوضاع امنیتی لبنان اگاهیم، اما انتقال تسلیحات ایرانی به لبنان می‌تواند نقض تعهدات ایران ذیل قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد.»

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان که شمخانی را در این سفر همراهی می‌کرد نیز امروز -چهارشنبه، درباره کمک ایران به ارتش لبنان با بیان اینکه هرگونه کمک جمهوری اسلامی ایران به ارتش لبنان در چارچوب مبارزه با تروریسم و حقوق بین‌الملل خواهد بود، گفت: ارتش لبنان برای مبارزه با تروریسم باید تقویت شود.

وی تصریح کرد: آمریکا به جای اقدامات ماجراجویانه‌ای که تنها افراط‌گرایی را تشدید می‌کند، مانع تقویت دولت‌ها و ارتش‌های منطقه‌ نشود تا مبارزه موثر و واقعی با تروریسم تحقق یابد.



بهرام امیر احمدیان
کد خبر: ۴۳۹۰۶۷
تاریخ انتشار:۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳-01 October 2014

با سفر رئیس جمهورکشورمان به آستراخان روسیه برای شرکت در چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر، بار دیگر بحث رژیم حقوقی دریای خزر بر سر زبان‌ها افتاده است. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل کشورهای جدید در منطقة ساحلی دریای خزر، تعریف رژیم حقوقی این دریا از بحث‌انگیزترین مسائل بین کشورهای ساحلی بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ اجلاس چهارم سران کشورهای ساحلی خزر در شرایطی به پایان رسید که تعیین حدود مناطق سطح دریای خزر ازجمله دستاوردهای مهم آن بود؛ دستاوردی که می‌توان آن را اولین توافق کشورهای مذکور درباره این دریا دانست. بر این اساس، عرض منطقه حاکمیت ملی ۱۵ مایل دریایی و عرض منطقه انحصاری ماهیگیری ۱۰ مایل تعیین شد ضمن آنکه طرفین توافق کردند مابقی دریا به‌عنوان «پهنه مشترک» درنظر گرفته شود. این اجلاس، اما موضوع امنیت دریای خزر را نیز مورد توجه جدی قرار داد چه آنکه روحانی بر ممانعت ازحضور نیروهای نظامی بیگانه تاکید کرد.

چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر اما موضوعی دیگر را نیز مورد توجه جدی قرار داد چه آنکه رئیس‌جمهوری ایران در سخنرانی خود بیش از هر موضوعی بر مساله «همکاری» کشورهای حاشیه‌ خزر برای تامین «امنیت» این دریا تاکید کرد و «پرهیز از ورود به رقابت‌های تسلیحاتی»، «خودداری از کاربرد نیروهای مسلح» و «حضور نیروهای نظامی بیگانه» را از جمله اصول بنیادین تضمین صلح، ثبات و امنیت در خزر خواند.

در همین حال دکتر بهرام امیراحمدیان کارشناس مسائل قفقاز و دریای خزر در گفت و گو با «تابناک» به بررسی دستاوردهای این سفرپرداخته است.

به نظر شما سفر اقای روحانی به استارخان و شرکت در چهارمین دور مذاکرات سران توانسته است ایران را به اهداف خود در دریای خزر برساند؟

بنده سفر اقای روحانی را مثبت ارزیابی می کنم. درطی سالیانی که گروه های کارشناسی بر موضوع خزر کار می کنند، در این سفر توانستیم به بخشی از خواسته هایمان دست پیدا نمائیم. یکی دو سال است که مسئله حق انصاف به خواسته های ایران اضافه شده است. در واقع کشورها بایستی در مسئله دریای خزر با ایران با اصل انصاف برخورد کنند؛ چون در طی تاریخ این دریا، دریای ایرانی بوده است و ایران بیشترین جمعیت در ساحل دریای خزر را به جهت اینکه سه استان بزرگ ایران و جمعیت متراکمی در آنجا ساکن هستند دارا می باشد. در این سفر 15 مایل دریایی به عنوان آبهای سرزمینی منظور شده است؛ نکته خیلی خوبی است. چون که با توافق همه کشورها صورت می گیرد و بعد 10 مایل هم منطقه ماهیگیری می باشد. یعنی در حقیقت 25 مایل حدود 40 کیلومتری متعلق به هر کشور است.

آیا این میزان می تواند حقوق ایران را در این دریا تامین کند؟

یک نکته اساسی را باید در نظر بگیریم و ان اینکه ایران بایستی تا پیش از تدوین یک رژیم حقوقی معین، باید حتماً تاکید داشته باشد روی این موضوع که در دریای خزر با مشکلات و دشواری هایی از لحاظ محیط زیست روبرو است. بهره بردای ها از منابع نفتی سبب آلودگی دریا می شود.جریان آبهای دریای خزر از بالا به پایین به سمت ایران است و چون ایران بیشترین عمق دارد؛ این آلودگی ها به ایران منتقل می شود و حیات زیست حتی محیط زیست ماهیان دریای خزر را تحت الشعاع قرار می دهد. ایران باید کنوانسیون محیط زیست دریای خزر را مطرح کند. این کنوانسیون ها باید هم توسط دولت و هم توسط پارلمان های کشورهای ساحلی امضا شود. یعنی بعد از موافقتی که در رابطه با محدوده آبها در بخش مشاع حاصل شده است؛ باید تکلیف محیط زیست نیز روشن شود. ایران باید تاکید کند که کشورها کنواسیون محیط زیست دریای خزر در کنار این مسائل که بحث می شود آن را لازم الاجرا بدانند و پی گیر باشند. پی گیری این مسئله سبب می شود که بتوانیم این دریا را پاک نگه داریم.

در حالی که چهار کشور دیگر شمال دریای خزر را تقسیم کرده اند. ایا می توان به توافقی دست پیدا کرد؟

در دریای های بسته بر اساس کنوانسیون حقوق بین الملل دریاها در سال 1982 دریاها و پیکرهای ابی بسته بایستی از طریق اجماع کشورهای ساحلی توافق شود. در حقیقت اگر روسیه با جمهوری اذربایجان و قزاقستان دوجانبه و یا سه جانبه به توافق رسیده اند؛ از لحاظ حقوقی قابل قبول نیست و ما باید این را تاکید کنیم که روسیه باعث تطویل مذاکرات شده است. به نظر من می رسد که روسیه خودش نسبت به انچه که امضا می کند در اعلامیه ها و در قراردادها پایبند نیست. کما اینکه در سال 1386 که اجلاس تهران بود. آنجا اعلامیه نهایی صادر شده بود که این دریا نباید دریای نظامی شود و روی این مسئله تاکید داشتند. وقتی خودشان رفتند روسیه؛ پوتین در ان دوره مانور نظامی برگزار کرد. یعنی در حقیقت روسیه گاهی با قراردادهایی که خودش امضا می کند و تعهداتی که می سپارد به ان اهمیت نمی دهد. از این منظر اینکه آنها دریا را در قسمت شمالی تقسیم کرده باشند؛ این از لحاظی حقوقی پذیرفته نیست. هر نوع توافقی باید با اجماع 5 کشور ساحلی باشد.

ایا حق ایران 20 درصد از دریای خزر در خوشبینانه ترین حالت می شود؟

به نظر می رسد اول ما باید یک رویه ای حقوقی و قانونی را پیش بگیریم. براساس ان رویه ای که ایجاد کردیم و سپس معرفی کردیم براساس آن سهم تعیین کنیم.این که اول سهم تعیین کنیم و بعد سهم را تئوریزه کنیم به نظر می رسدکه در منطق ضعیف است. وقتی بخواهیم 20 درصد را اعمال کنیم که ساحل ایران مقعر است. بنابراین بخشی از ابهای ترکمنستان و اذربایجان تحت الشعاع قرا می گیرد. در واقع جدیداً گروهای کارشناسی ایران روش جدیدی را پیشگرفته اند که به نظر می رسد که کشورهای دیگر هم پذیرفته اند. البته الان نمی شود گفت بر اسای این روش چند درصد سهم ایران می شود. اما مثلا بر اساس این روش جدید اگر راجع به بیست درصد صحبت می کنیم . با این روش جدید 18 درصد سهم قزاقستان می شود. وقتی که این 15 مایل تعریف شده است؛ یک محوطه می ماند که مشاع است. مسئله این است که در اینجا اگر بخواهند از منابع زیر بستر استفاده کنند؛ یک رژیم می خواهد.

عده ای حق 50 درصد را برای ایران مطرح می کنند؟نظر شما چیست؟

در سال 1921و 1940 در قرارداد مودت بین ایران و شوروی در آنجا گفته است که این دریا مشترک است. دریای مشترک به این معنا نیست که سهم نصف نصف است. در آنجا سهمی برای کشورها معین نشده است. بنابراین مسئله 50 یا 20 درصد یک مقدار مشکلات ایجاد کرده است. ما باید تاکیدمان این باشد که اول رویه ای پیدا کنیم و با استفاده از رویه های مرسوم و قوانین بین المللی دریا را تقسیم کنیم و حقمان را استیفا کنیم. بعد معین می شود که سهم ماچقدر شد. اما اینکه سهم تعیین کنیم اشتباه است. شاید سهم ما بیشتر از بیست درصد بر اساس رویه شکل گرفته باشد. نکته ای دیگر باید بر اصل انصاف زیاد تاکید کنیم. حق تاریخی ماست که حق خود را در دریای خزر بگیریم و سهم درخوری داشته باشیم.

چرا موضوع سهم در این دریا به این اندازه زیاد شده است؟

همه جای دریای خزر قابل بهره برداری منابع نفتی ندارد و البته منابع گازی اثبات شده ای وجود دارد که در بخش ایران است. ولی در مورد نفت متفاوت است. ایران سهم 20 درصد را برای خود تعیین کرده است که در محدوده آبها با اذربایجان یک ذخایر مشترکی در بستر وجود دارد. در قبل موافقت شده است که راجع به بهره داری از این منابع صحبت نشود. چون موضوع اختلاف برانگیز است. یا اذربایجان با ترکمنستان با هم منابع مشترک دارند. وقتی بیشتر مذاکره شود به توافق های خواهید رسید. اینکه تا اینجا موافقت شده است 15 مایل اب های سرزمینی شود. این خود یک گام بسیار مثبتی است. چون دریای خزر یک محیط ابی بسته است. اینجا تقسیم اب ها به بیست درصد جایی مشاعی نباشد این اب را چکار می خواهند بکنند. این اب جریان دارد از جنوب به شمال است. اگر سرزمینی تقسیم شود دیگر ایران با روسیه مرز نخواهد شد. به همین سبب است که عقلایی ترین راه این است که بخش مشاعی در دریای خزر وجود داشته باشد و همه بتوانند بهره برداری کنند. تقسیم دریای خزر به پنج بخش که هر کشور مسئول سهم خود است؛ اشتباه است. اگر ضرری از جریان اب به کشوری برسد دیگران مسئول نخواهند بود و این به نفع ایران نیست.

در این میان روسیه چه نقشی در تعیین رژیم دریای خزر داشته است و دارد؟

یکی از کشورهایی که مانع موضوع توافق شده است و ایران چشم خودش را بسته است روسیه است. روسیه موقعی که با ایران صحبت می کرد؛ می رفت با قزاقستان به توافق می رسید. این یک بدعت بود که روس ها گذاشتند. در خیلی از جاها ایران از روسیه ضربه های زیادی خورده است. یکی از موضوع دریای خزر است. وقتی روسیه جانشین اتحادیه شوروی شد؛ تسلط خیلی زیادی به سه کشور جدا شدا از خودش داشت. می توانست در همان موقع در الماتی مسئله را حل کند ولی این کار را نکرد تا موضوع به درازا کشید. همین موضوع است که ایران بایستی با قدرت و اقتداری بیشتری برخورد کند.

ایران در دریای خزر باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

ایران در دریای خزر کشتیرانی مسافری ندارد. یعنی بین سواحل کشتیرانی مسافری نداریم و فقط باری داریم. روسیه و ایران که می خواهند روابط کسترش بدهند فقط یک خط پروازی دارند. بنابراین در دریای خزر برای اینکه سیطره داشته باشیم؛ بایستی بین بنادر خودمان در داخل کشتیرانی مسافری و باری ولو اینکه به آن یارانه بدهیم؛ راه اندازی کنیم. این سیادت ایران را دریا از لحاظ کشتیرانی توسعه خواهد داد. ما باید در دریا خزر حضور نظامی و اقتصادی داشته باشیم . ایران لازم است که بین بندر امیراباد و بندر انزلی خطوط کشتیرانی داشته باشد.این حضور به کشورهای دیگر اثبات خواهد کرد که ما از حق خود در این دریا نخواهیم گذاشت.

به نظر شما با توجه به اینکه در حال حاضر روابط روسیه با اروپا مناسب نیست. وقت خوبی است که ایران به سمت تامین گاز اروپا برود؟

من به عنوان یک کارشناس علاقه مند هستم که کشور ما بازارهایی در اروپا برای انرژی خودش از جمله نابکو پیدا کند. روسیه سال ها است با ما بر سر مسئله گاز رقابت می کند. اوپک گازی که تشکیل داده اند بر همه سیطره دارد. ما به اندازه 18 درصد از ذخایر اثبات شده جهان را در اختیارداریم. روسیه ما را همیشه به سمت پاکستان هدایت کرده است. خط لوله صلح بیست سال است همینطور است. ما بیش از 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری کردیم و خط لوله کشیدم. اما بلاتکلیف مانده است. پاکستان کشوری ضعیفی است. ما اگر این لوله را به سمت اروپا برده بودیم الان چه وضعی داشتیم. در دروره اقای خاتمی از اتریش برای یک قردارد 20 میلیارد دلاری برای گاز به ایران امده بودند. ما آن قرارداد را اجرایی نکردیم. برای اینکه انحصار گاز اروپا از روسیه تمام نشود. ما چرا نبایدگاز به اروپا صادر کنیم.وقتی اوپک با محدودیت مواجه بود روسیه با فروش نفت زیاد به ایران ضرر زیادی زد. باید امروز به دنبال این باشیم که گاز به اروپا صادر کنیم. ما باید روسیه را در سیدن به منافع ملی خود حذف کنیم. الان اعلام می شود که می خواهیم حجم روابط با این کشور را ده برابر افزایش دهیم. این کار امکان ندارد . مگر تا به حال روسیه بازرهایش را به روی ایران باز کرده است که ما بازارهایمان را به روی این کشوز باز کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد