اوباما در عین حال تاکید کرد اسلام دین صلح است و گروه هایی چون داعش نماینده اسلام نیستند چرا که به گفته او اکثریت مسلمانان انسان هایی صلح طلب هستند.
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی در آمریکا اعتراف کرد آمریکا تهدید داعش در سوریه را چندان جدی نگرفته بود و به قابلیت های ارتش عراق برای مقابله با خطر گروه داعش ، بیش از میزان واقعی حساب کرده بود.
به گزارش
عصر ایران اوباما در برنامه هفتگی " 60 دقیقه " شبکه خبری " سی بی اس " آمریکا در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اظهارات اخیر جیمز کلیپر رییس آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) درباره تهدید داعش ، صحه گذاشت و گفت آمریکا تهدید داعش در سوریه را چندان جدی نگرفته بود و بر این باور بود که ارتش عراق خواهد توانست از پس این گروه بر آید.
اوباما سخنان کلیپر در این زمینه را تایید کرد که گفته بود: "ما قابلیت های ارتش عراق برای جنگ با داعش را بیش از حد واقعی تصور می کردیم " و افزود این مساله کاملا درست است.
اوباما در پاسخ به سوالی درباره تضاد سیاست آمریکا در ائتلاف ضد داعش و اینکه واشنگتن از سویی مخالفان مسلح حکومت سوریه را پشتیبانی می کند و همزمان با گروه هایی از این مخالفان از جمله داعش در حال جنگ است ، با تایید این تناقض در عین حال گفت ؛ سوریه با حکومت اسد نمی تواند به ثبات و استقرار برسد و در این امر تردیدی نیست اما آمریکا هم اولویت های امنیتی دارد و گروه هایی چون داعش و خراسان تهدیدی جدی علیه شهروندان و منافع آمریکا هستند و واشنگتن باید با آنها مقابله کند.
اوباما در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه آیا او داعش را خطرناک تر از اسد می داند، گفت : اینها همه به هم مرتبط هستند اما در اولویت بندی و برای مبارزه برخی تهدیدات عاجل ترند و باید در اولویت مبارزه قرار گیرند.
اوباما بار دیگر با تاکید بر اینکه آمریکا به عراق نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد گفت؛ آمریکا به عنوان یکی از هم پیمانان دولت عراق به این کشور و ارتش عراق کمک می کند تا در خاک خود با گروه داعش مبارزه کند.
اوباما در توجیه سیاست های آمریکا در قبال عراق افزود وقتی آمریکا از خاک عراق خارج شد و نیروهای نظامی این کشور عراق را ترک کردند عراق یک نظام دموکراتیک و یک ارتش مستقل داشت اما نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق با سیاست های خود زمینه ظهور و بروز گروه هایی چون داعش را تسهیل کرد.
رییس جمهور آمریکا مشکل خاورمیانه را جدی و ریشه ای دانست و گفت آمریکا قادر نیست یک شبه در این منطقه ثبات مستقر کند چرا که به گفته او برقراری ثبات و دموکراسی در خاورمیانه مستلزم تغییرات نسلی است و باید نسل جوان خاورمیانه در این زمینه آموزش های لازم را ببیند.
اوباما در عین حال تاکید کرد اسلام دین صلح است و گروه هایی چون داعش نماینده اسلام نیستند چرا که به گفته او اکثریت مسلمانان انسان هایی صلح طلب هستند.
وزیر خارجه اسرائیل گفت: بعید است ایران و گروه 1+5 به توافقی دست یابند که برای اسرائیل راضی کننده باشد.
اسرائیل درباره تحقق منافعش در توافق احتمالی ایران و 1+5 اظهار ناامیدی کرد.
به گزارش
عصرایران، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، وزیر خارجه اسرائیل گفت: بعید است ایران و گروه 1+5 به توافقی دست یابند که برای اسرائیل راضی کننده باشد.
"آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه اسرائیل در دیدار و گفتگو با همتایان خود از دیگر کشورها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: نباید به ایران اجازه داد فعالیت های هسته ای اش را ادامه دهد.
مقامات اسرائیلی بارها برای توافق با ایران شرط هایی را تعیین کردند اما محتوای مذاکرات هسته ای نشان می دهد مقامات کشورهای 1+5 از التزام به این شرط ها خودداری کرده اند.
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم گفته است که ایران و گروه 1+5 به توافق 95 درصدی رسیده اند.
براساس متن منتشر شده از سوی وزارت خارجه اسرائیل، لیبرمن ادامه داد: یک توافق بد با ایران منجر به توافق بدی می شود که قبل از این با کره شمالی درباره سلاح هسته ای اش به دست آمد.
لیبرمن همچنین هشدار داد بزرگترین خطری که ثبات جهانی را تهدید می کند دسترسی گروه های تروریست (افراط گرای) اسلامی به سلاح کشتار جمعی از طریق سیطره کامل آنها بر کشورهاست.
او همچنین از "جهان آزاد خواست جبهه یکپارچه ای را برای مقابله با این گروه ها" تشکیل دهد.
ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال مذاکره برای دست یابی به راه حل نهایی درباره مسئله هسته ای تهران هستند.
مذاکرات دو طرف در نیویورک در روزهای اخیر بدون دست یابی به نتیجه ای به پایان رسید. دو طرف قرار است به زودی در یکی از شهرهای اروپایی مذاکرات را ادامه بدهند.
برپایه توافق قبلی، ایران و گروه 1+5 (بریتانیا، فرانسه، آمریکا، چین ، روسیه و آلمان) تا روز 3 آذرماه آینده برای دست یابی به توافق هسته ای نهایی مهلت دارند.
لیبرمن قبل از این هم در دیدار با همتای آمریکایی اش جان کری در واشنگتن خواستار ابقای تحریم های بین المللی علیه ایران شده بود.
وزیرخارجه اسرائیل گفته بود: در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد خاورمیانه شاهد مسابقه تسلیحاتی به سمت اسلحه اتمی خواهد بود. قدرت های بزرگ (1+5) باید در مذاکرات با ایران جدی باقی بمانند و تحریم ها علیه تهران را لغو نکنند. تلاش ها برای جلوگیری از کسب سلاح هسته ای توسط ایران، بخشی از مبارزه علیه تروریسم است.
به بهانه چهارمین اجلاس 5 کشور ساحلی در آستاراخان
ایران باید برای گزینه های 20 یا 13 درصد گفت و گو کند در حالی که هر رژیم حقوقی با توجه به آرایش 4 به 1 سهم ایران را در 11 درصد متوقف می سازد و چه بسا دست ما را از برخی میدان های نفتی مورد ادعای آذربایجان نیز کوتاه کند.
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- رییس جمهور روحانی به آستاراخان روسیه سفر کرده تا دراجلاس کشورهای حاشیه خزر شرکت کند. 5 کشور ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در ساحل دریای خزر و به نام درست تر «کاسپی» قرار دارند و پیش بینی می شود در این اجلاس 4 سند شامل اعلامیه، بیانیه، یک یادداشت تفاهم درزمینه شیلات و یک یادداشت تفاهم دیگر درباره کمک های اضطراری به امضا برسد.
بحث یا انتظار بحث اصلی اما درباره رژیم حقوقی دریای خزر است که در3 نشست قبلی به نتیجه حقوقی مصوب و مشخصی نینجامید.
در اردیبهشت 1381 سید محمد خاتمی رییس جمهوری وقت ایران به عشق آباد ( ترکمنستان) رفت تا در اولین اجلاس شرکت کند. 5 سال بعد و درمهر ماه 1386 درحالی که محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری رسیده بود تهران میزبان کشورهای ساحل خزر بود. رژیم حقوقی در این اجلاس نیز تعیین نشد. سه سال بعد و در آبان 1389 سومین اجلاس در باکوی آذربایجان برگزار شد و اکنون پس از نزدیک به 4 سال سران 5 کشور درآستاراخان روسیه گرد هم آمده اند.
تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1990 دو کشو در خزر ساحل داشتند: ایران و اتحاد شوروی اما پس از آن و به خاطر ظهور کشورهای تازه شمار کشورهای ساحلی به 5 مورد افزایش یافت.
بارها خوانده ایم و شنیده ایم که ایران و شوروی در دو قرارداد 1921 و 1940 دریا را بالمناصفه و 50 – 50 تقسیم کرده بودند و بر اساس همین گزاره برخی انتظار داشتند و دارند که در مذاکرات فی مابین ایران همچنان بر حق 50 درصدی تاکید کند و 4 کشور دیگر نیز 50 درصد باقی مانده را بین خود تقسیم کنند. با این توجیه که شوروی فرو پاشیده و همان گونه که روسیه در موضوعاتی مانند عضویت دایمی در شورای امنیت سازمان ملل از میراث شوروی سابق و مثلا از حق وتویی که در واقع به شوروی به عنوان یکی از فاتحان جنگ دوم جهانی اعطا شده بود بهره می برد در این قضیه نیز نمی تواند خود را میراث دار شوروی نداند.
این در حالی است که هیچ گاه در عالم واقع دریای خزر بین دو کشور ایران و شوروی تقسیم به تساوی و نصف نشده بود و آنچه در دو قرار داد بر سر آن به توافق رسیدند حق استفاده مساوی از کشتی رانی بود نه موضوعات دیگر که آن هم عملا تحقق نمی یافت.اساساً امکان عملی برای تقسیم بالمناصفه خزر هم موجود نیست و نگاهی به نقشه موید این مدعاست.
سه نوع تقسیم برای دریای خزر متصور است:
فرمول اول خط آستارا – حسینقلی است که 11 درصد دریا را سهم ایران می کند.
فرمول دوم این که هر که ساحل محدب با خزر دارد سهم بیشتری داشته باشد و هر که ساحل مقعر، سهم کمتر. با این فرمول، قزاقستان و آذربایجان سهم کمتری می برند و با توجه به این که جمهوری آذربایجان در پی اکتشاف نفت است و حوزه های مورد اختلافی با ایران دارد از این ایده حمایت نمی کند. در این حالت سهم ایران بیش از 11 درصد اما کمتر از 20 درصد می شود ؛ حدود 13 درصد.
فرمول سوم هم این است که فارغ از حط آستارا - حسینقلی یا محدب و مقعر بودن ساحل بین 5 کشور به تساوی تقسیم شود که طبعا سهم هر کشور 20 درصدخواهد بود. دراین حالت سهم ایران تا نقطه ای کانونی در خزر جنوبی خواهد بود که به آن «نقطه میرزا کوچک خان» می گویند.
روشن است که جایی برای ادعای 50 درصدی وجود ندارد و حتی اگر چنین پیشینه ای درعالم واقع نیز موجود بود 4 کشور دیگر حاضر نمی شوند هر یک 12.5 درصد ببرند و ایران 50 درصد. در حالی که یکی از این کشورها فدراسیون روسیه است و چنانچه نگاهی عادی هم به دریا بیندازیم اجرا شدنی به نظر نمی رسد.
بنا براین ایران باید برای گزینه های 20 یا 13 درصد گفت و گو کند در حالی که هر رژیم حقوقی با توجه به آرایش 4 به 1 سهم ایران را در 11 درصد متوقف می سازد و چه بسا دست ما را از برخی میدان های نفتی مورد ادعای آذربایجان نیز کوتاه کند.
پس این سوال پیش می آید: راه حل چیست؟ راه حل ساده است. در این موضوع خاص عجالتاً فقدان رژیم حقوقی به سود ماست!
مذاکرات رژیم حقوقی دریای خزر مانند مذاکرات هسته ای نیست که اصرار داشته باشیم حتما به نتیجه برسد تا از شرّ تحریم ها خلاص شویم و اقتصاد ایران از رکود به درآید و تبعات بسیار منفی دیگر آن بر زندگی همه مردم این سرزمین کاهش یابد. هر چند سال یک بار سران 5 کشور دور هم جمع شوند و بعد به اندازه ای که بتوانند از ساحل و منابع انرژی آن استفاده می کنند.
به لحاظ تبلیغاتی نیز چون هر توافقی قطعا کمتر از50 درصد و به احتمال بسیار زیاد کمتر از20 درصد خواهد بود بعید نیست برخی این شایعه را دراندازند که حقوق دریایی خود را به روس ها بخشیدیم حال آن که روسیه کنونی نمی تواند از جانب 3 کشور دیگر بر تعهد قبلی تاکید کند و به رژیم حقوقی تازه ای نیاز است که عجالتا از نبود آن بیش از وجود آن منفعت داریم. شاید اعلام امضای 4 سند دیگر در آستاراخان برای همین باشد که تمرکز خبری به جای موضوع رژیم حقوقی به مباحث جانبی متمایل شود.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) ادامه داد: مقرر شد این هواپیمای پهنپیکر (ایرباس 380) در تاریخ 30 سپتامبر 2014 مطابق با 8 مهرماه 93 ساعت 16 فردا در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین بنشیند.
سعید چلندری با اعلام خبر ورود پهنپیکرترین ایرباس دنیا به فرودگاه امام خمینی (ره) اعلام کرد: طبق درخواست شرکت هواپیمایی امارتایر، جلسات متعدد و هماهنگیهای ارگانها، بررسیهای فنی و عملیاتی برای حضور ایرباس 380 در فرودگاه امام انجام شد و هماهنگیها به عمل آمد.
به گزارش فارس، وی اظهار داشت: تعداد بالای پروازهای بین المللی ایرانیها موجب شده که این شرکت هواپیمایی تمایل به جابهجایی حجم بیشتری از مسافران داشته باشد به همین منظور این ایرباس برای پرواز به ایران انتخاب شده است.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) ادامه داد: مقرر شد این هواپیمای پهنپیکر (ایرباس 380) در تاریخ 30 سپتامبر 2014 مطابق با 8 مهرماه 93 ساعت 16 فردا در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین بنشیند.
چلندری اضافه کرد: این هواپیما کاملاً مسافری است و با ظرفیت 515 صندلی پروازی، دارای سه کلاس اکونومی (عادی)، تجاری و درجه یک است.
وی بیان کرد: این هواپیما در مسیرهای دبی - تهران و تهران - دبی پرواز خواهد بود و در صورت وجود تقاضا این پرواز به صورت منظم برگزار میشود؛ البته ظرفیت مسافری این هواپیما برای پرواز به ایران تکمیل شده و قطعاً در بازگشت از ایران هم تمامی بلیتهای این پرواز فروخته شده است که یکی از دلایل پرواز این هواپیما به ایران است.
مدیرکل فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) با بیان اینکه تمامی زیرساختها در فرودگاه امام برای انجام این پرواز آماده است، گفت: تمامی پروازهای فرودگاه با برنامهریزیهای قبلی به صورت منظم انجام میشود و نشست و برخاست A380 خللی در انجام دیگر پروازها ایجاد نمی کند.
چلندری اضافه کرد: شرکت امارات ایر با دارا بودن 52 ایرباس پهنپیکر 380، در منطقه خاورمیانه امکان انجام عملیات پروازی در دو فرودگاه را در مورد این هواپیما داشت که با فراهمسازی این زیرساختها در فرودگاه امام سومین فرودگاه دارای تجهیزات برای حضور ایرباس 380، فرودگاه امام خواهد بود.
وی ادامه داد: این پروژه با انجام تمهیداتی از قبیل اصلاح خطکشی سطوح پروازی، رفع موانع از سطوح عملیاتی، استاندارد سازی فعالیتها و تشکیل تیم کارشناسی در فرودگاه امام خمینی(ره) طی 6 ماه اخیر در دستور کار قرار گرفت.مدیرکل فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) یادآور شد: چندین هزار فرودگاه در دنیا وجود دارد که تنها 41 فرودگاه توان پذیرش ایرباس 380 را دارا است و فرودگاه امام چهل و دومین فرودگاه دنیا است که تجهیزات لازم را برای نشست و برخاست این هواپیما فراهم کرده است.
چلندری اظهار داشت: در مراسم فردا مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور، دستاندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی و نایبرئیس شرکت هواپیمای اماراتایر (ماجد المعلا) حضور دارد.
چلندری بیان کرد: ورود بزرگترین هواپیمای مسافری جهان به فرودگاه امام خمینی (ره) نمایانگر پیشرفت صنعت هوایی کشور و صنعت فرودگاهی است، در همین راستا این مراسم با حضور همه رسانههای داخلی و خارجی، پوشش داده میشود.
هواپیمای ایرباس 380 بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان است که توانایی جابجایی بیش از 500 مسافر را دارد؛ این هواپیما که در دو طبقه ساخته شده است در سه کلاس FIRST، business و ECONOMY مسافر میپذیرد.
این هواپیما در سال 2002 وارد مرحله تولید شد و تولید اولین نمونه تجاری هواپیمای ایرباس A380 از ماه مه سال 2004 انجام شد، برای نخستین بار در آوریل 2005 این هواپیما به پرواز در آمد.
ایرباس A380 یک هواپیمای مسافربری دو طبقه است که لقب غول پیکرترین هواپیمای مسافربری جهان را یدک میکشد و برای نشست و برخاست به فرودگاههای مجهز به باند پروازی با طول بسیار بالا، راههای خزش عریض، جتویهای (JetWay) مخصوص برای تخلیه مسافران طبقه دوم و امکانات اضطراری ویژه نیاز دارد.
فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) به لحاظ قابلیتهای عملیاتی و شرایط سطوح پروازی از قبیل باند و موقعیت استقرار هواپیما، امکان پذیرش بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان را دارا است.
هواپیمای مذکور که مربوط به شرکت هواپیمایی امارات است تاکنون به دو مقصد پروازی جده و کویت پرواز داشته و فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل حجم بالای مسافرتها میان دبی و تهران به عنوان سومین مقصد پروازی این هواپیما انتخاب شده است.
ایرباس پهن پیکر 380 به دلیل شرایط خاص فنی و ابعاد به تجهیزات خاصی برای نشست و برخاست در فرودگاه ها نیاز دارد که وجود این توان فنی بالا در فرودگاه امام موجب تقاضای این ایرلاین برای پرواز ایرباس 380 به ایران شده است.