سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

معرفی مکان های دیدنی و گردشگری در خوزستان




آبادان

 

آبادان با مساحتی حدود ۲۶۵۲ کیلومتر مربع در جنوب غربی خوزستان و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری اهواز واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ۵ متر است.

جمعیت آبادان در آستانه انقلاب به ۳۰۰ هزار نفر رسید. تخریب این شهر بر اثر جنگ و پراکندگی اجباری جمعیت آن نه تنها یک شهر مهم بلکه فرهنگی منحصر بفرد و مدنیتی پیشرفته و سرمایه ای انسانی را هم متلاشی کرد. در حال حاضر بر اساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۰، جمعیت شهرستان آبادان بالغ بر۲۷۱۴۸۴ نفر است.
این بندر یا جزیره را در کتب قدیم عبادان می نامیدند و در قرون اخیر به مناسبت مقبره ای منسوب به خضر که کنار بهمنشیر واقع است جزیره الخصر نیز می خواندند.

اصطخری در کتاب مسالک الممالک می نویسد: عبادان قلعه کوچک و آبادی است در کنار دریا و مجمع آب دجله و آن رباطی است که در آن پاسبانانی بوده اند برای جلوگیری از یورش قطریه ( مردم قطر در ساحل خلیج فارس) و پیوسته در آنجا جمعی به مرابطه مشغولند. مقدسی در کتاب (اجسن التقاسم) می نویسد: (عبادان شهری است در جزیره یی که میان دجله و رود خوزستان است و ماورای آن شهر و دهی نیست و در آن ریاطات (خانقاها) و عباد و صالحان می باشند.

کلمه آبادان تا پیش از ۱۳۱۴ شمسی به صورت عبادان نوشته و تلفظ می شد اما در این سال به پیشنهاد فرهنگستان ایران و تصویب دولت نگارش و تلفظ کنونی جایگزین آن شد. شهر جدید آبادان را باید مولود صنعت دانست. پس از آنکه اولین چاه نفت در مسجد سلیمان به نفت رسید متصدیان امور شرکت نفت درصدد برآمدند تا بندرگاهی نزدیک به دریا بسازند تا نفت خام از آنجا بارگیری شود و همچنین پالایشگاهی برپا کنند تا نفت خام در آن تصفیه گردد. برای این کار هیچ جا را مناسب تر از آبادان ندیدند. آبادان پس از گذشت چهل سال از وضعیت یک سرزمین لم یزرع و خشک به شهری صنعتی مبدل گشت و بزرگترین پالایشگاه جهان در آنجا احداث گردید و نقاط مسکونی و شهری آن به سرعت گسترش یافت.

آبادان بی تردید پیشرفته ترین شهر ایران از لحاظ تمدن مادی بود و اینهمه را از برکت صنعت نفت داشت: از خانه سازی، خیابان بندی، ایجاد اسکله، پایانه های نفتی، فرودگاه بین المللی و صدها مرکز بازرگانی گرفته تا احداث پارکها، سینماها، باشگاهها و فروشگاههای نوین.

عمده ترین فعالیت اقتصادی منطقه تا قبل از جنگ مربوط به صنایع نفت و پتروشیمی بود. کشاورزی و ماهیگیری نیز در این شهرستان رواج داشته به ویژه ماهیگیری به جهت وجود رودخانه و دریای آزاد از اهمیت خاصی برخوردار بود. جنگ تحمیلی بر پیکره آبادان که یکی از غنی ترین نهادهای صنعتی و جامعه مدنی طی چندین دهه در آن تجربه شده بود آسیب های جبران ناپذیری وارد آورد.

با توجه به موقعیت ویژه این منطقه و قابلیت های مختلف آن انتظار می رود که این شهرستان بتواند در آینده حیات دوباره خود را آغاز نماید.



آبادان به روایت تصویر در گذشته  

عکس های آبادان قدیم

عکس های آبادان قدیم 

عکس های آبادان قدیم

عکس های آبادان قدیم

عکس های آبادان قدیم


 آبادان در زمان جنگ


پالایشگاه آبادان در زمان جنگ پس از بمباران ارتش عراق

پالایشگاه نفت آبادان ـ آغاز جنگ ۸ ساله

آبادان در جنگ ـ روبروی استادیوم تختی و آموزشگاه حرفه ای

کشتی غرق شده در خلیج  فارس

دریاقلی سورانی، کسی که با رشادت خود، آبادان را از سقوط حتمی نجات داد


 آبادان امروز 

  000237.jpg

مسجد رنگونی ها

کلیسای ارامنه آبادان

موزه آبادان

سینما نفت (تاج سابق)

بازار ته لنجی

 

 

ورود خودروهای منطقه آزاد اروند، چهره آبادان را به کلی دگرگون کرده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد