سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی ار ناهنجاریهای اجتماعی

 

قلاب هایی که برق صید می کنند 

     
رهیاب نیوز :قلاب هایی که این بار نه ماهی در رودخانه بلکه برق صیدمی کنند،این صحنه در روستاها و مناطق حاشیه شهرها و شهرک های برق دار استان خوزستان دیده می شود خانه های بسیاری که با انداختن قلاب به کابل برق شبکه خطرات آن را به جان خریده و یک عمر از برق رایگان استفاده می کنند.


به گزارش رهیاب نیوز ،قلاب هایی که این بار نه ماهی در رودخانه بلکه برق صیدمی کنند،این صحنه در روستاها و مناطق حاشیه شهرها و شهرک های برق دار استان خوزستان دیده می شود خانه های بسیاری که با انداختن قلاب به کابل برق شبکه خطرات آن را به جان خریده و یک عمر از برق رایگان استفاده می کنند.

شاید باورش کمی سخت باشد اما از سال 1360 تا به امروز ریالی بابت برق پرداخت نکرده اند؛ توجیهشان این است وقتی برق مفت را می توان با قلابی گرفت چرا پول بابتش پرداخت.

برخی هم کنتور در خانه شان دارند اما وقتی انشعاب غیرمجاز برقرار کرده اند شاید در حد چند هزار تومانی آن هم در چند ماه پول برقشان نمی شود.

از سال های 60 و 61 عملا' کنتور برقشان رقمی نیانداخته است؛ کنتور هست اما اصلا کار نمی کند و در واقع غیر فعال است.

اگر چه عمده ساکنان روستا انشعاب قانونی ندارند اما آنهایی هم که دارند متاثر از بقیه از طریق انشعاب های غیر مجاز برق مورد نیاز خود را تامین می کنند.

از آنجایی که از طریق غیر مجاز برق دریافت می کنند در عمل برقی از مسیر کنتور نمی گذرد که هزینه ای هم برای آن در نظر گرفته شود از سوی دیگر همان ها یارانه هم می گیرند و بار دیگر مالی بر دوش دولت می گذارند.

برخی ها نیز کنتورهایشان را دستکاری کرده اند تا پول کمی بابت برق بدهند اما خیلی ها هم در این میان بدون دستکاری سالهاست به قول خودشان زرنگی و برق مفت مصرف کرده اند.

کمی عجیب به نظر می رسد اما واقعیت است؛ تا سال 86 در مناطقی مانند ملاشیه(نهضت آباد)، کوی علوی(شلنگ آباد)، زوییه 1 و 2 ، کوی مهدیس و بازار کیان اهوازو کمی دور تر روستاها و دیگر شهرستان های استان تمام خانه ها برق غیر مجاز مصرف کرده اند و یا انشعابی نداشته اند.

از سال 60 که عملیات برق رسانی به اهواز و مناطق شهری و روستایی آن آغاز شده تا سال 75 روستاهای بسیاری در اهواز برقدار شده اند اما برای مجاز کردن انشعاب های غیر مجاز در این مناطق و ساماندهی آنها تنها 30درصد کار انجام شده است.

به گفته ی 'الیاس حضرتی' مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز که پیشتر برای این شهرستان و حتی با جدا شدن حمیدیه، ملاثانی، باوی و کوت عبدالله از اهواز و تبدیل آنها به شهرستان اینک وظیفه برق رسانی به تمام این مناطق را عهده دار است از مجموع 450روستای موجود در این مناطق تنها برق 40 روستا ساماندهی شده که به طور عمده روستاهای بزرگ به شمار می روند.

برای مناطق حاشیه نشین شهر اهواز هم که 400 هزار نفر سکنه داشته و در واقع یک سوم جمعیت شهرستان را در خود جای داده اند بر اساس تازه ترین گزارش 70درصد کار ساماندهی انشعاب های غیر مجاز انجام شده است.

وی افزود: روستاهایی که برق آنها ساماندهی شده بیشتر روستاهای واقع در مسیر جاده و رودخانه بوده که از این جمله می توان به روستاهای حمیدیه و باوی و مسیر غرب جاده خرمشهر اشاره کرد.

حضرتی گفت: در مسیر الهایی اهواز نیز 60 درصد و در مسیر دغاغله و تصفیه شکر 40 کار ساماندهی انشعاب های غیر مجاز به انجام رسیده و مابقی مانده است.

امسال قول داده اند که برق روستاهای غیزانیه ساماندهی شود.

از سال 86 که وزارت نیرو در صدد جمع آوری انشعاب های غیر مجاز برآمده تا به امروز با ایجاد زیرساخت های جدید و اقدام های قانونی 290 هزار انشعاب غیر مجاز جمع آوری و 160 هزار انشعاب قانونی جایگزین اینها شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز مجموع انشعاب موجود برق با احتساب انشعاب جدید را 490 هزار اشتراک اعلام کرد و گفت: در برخی روستاهایی که برق آنها ساماندهی شده موقعی که می خواهیم کنتور نصب کنیم به بهانه نداشتن پول، روستاییان مانع می شوند و همچنان از برق غیرمجاز تامین برق دارند.

حضرتی افزود: اداره برق برای جایگزینی انشعاب های غیر مجاز و جمع آوری آنها دست روی دست نگذاشته است و از راه های دیگر و به روش کدخدامنشی و با کمک بزرگان و شیوخ منطقه هم که شده این کار را در یک آرامش بدون تنش انجام داده است.

وی قول داد که تا پایان امسال بخش عمده از مساله انشعاب های غیر مجاز برق در مناطق زیر پوشش شرکت توزیع نیروی برق اهواز حل و مشکل این انشعاب ها برچیده شود.

حضرتی گفت: زمانی وجود روزافزون انشعاب های غیر مجاز در اهواز معضلی جدی برای این شهرستان بوده و باعث بسیاری از قطعی های مکرر برق شده بود اما در سال های اخیر با برنامه ریزی و حمایت های توانیر و وزارت نیرو، استاندار، مسوولان استانی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه و دستگاه های قضایی و اطلاعات کمک شد تا با آرامش و رعایت حال مردم این انشعاب ها جمع آوری شوند.

به گفته ی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق اهواز از نتایج مثبت این تلاش ها در تابستان امسال حتی در دمای افزون بر 52 درجه قطعی برق در شهرستان نداشتیم و پیک برق دو هزار و 149 مگاوات را هم تجربه کرد اما خاموشی مکرر نداشت.

امید می رود با اقدام های دولت و وزارت نیرو و نیز همکاری و همیاری مردم اهواز و مناطق زیر پوشش شبکه برق شرکت توزیع برق اهواز و سایر نقاط استان به طور کامل انشعاب های غیر مجاز که بار اضافی بر شبکه تحمیل می کنند بر چیده شوند.


ایرنا
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد