سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز






تلگراف : ایران با وجود بشار اسد در قدرت و افزایش تهدید داعش چشم اندازی برای حل بحران سوریه نمی بیند و از سوی دیگر تهران در اندیشه معامله هسته ای با غرب است و نگاهش به حکومت بشار اسد به عنوان یک برگ برای معامله با غرب است.
روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در گزارشی مدعی شد تغییر شرایط سیاسی در خاورمیانه در چند ماه گذشته که در نتیجه ظهور تهدید ناشی از گروه تروریستی داعش بر منافع منطقه ای ایران و حزب الله لبنان سایه افکن شده، ایران و حزب الله را به فکر تغییر استراتژی شان در سوریه انداخته است.ادعای دیلی تلگراف: ایران در اندیشه معامله حکومت سوریه با غرب است

به گزارش عصر ایران این روزنامه انگلیسی در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک بریتانیایی که اخیرا با ایران مذاکره کرده است ؛ نوشت: حکومت ایران که متحد استراتژیک شماره یک حکومت بشار اسد در سوریه است ، ممکن است در ازای انجام یک توافق گسترده منطقه ای (احتمالا با غرب ) به حمایت خود  از حکومت بشار اسد خاتمه دهد.
در این گزارش به نقل از این منبع دیپلماتیک ادعا شده است : از نظر ایران فائق آمدن بر بحران سوریه با حفظ بشار اسد در قدرت مقدور نیست. افزایش تهدید داعش در سوریه زاویه دید ایران را نسبت به بحران سوریه تغییر داده است. ایران با وجود بشار اسد در قدرت و افزایش تهدید داعش چشم اندازی برای حل بحران سوریه نمی بیند و از سوی دیگر تهران در اندیشه معامله هسته ای با غرب است و نگاهش به حکومت بشار اسد به عنوان یک برگ برای معامله با غرب است.
این منبع دیپلماتیک در ادامه ادعاهای خود می افزاید: از سوی دیگر با ظهور و بروز تهدید  داعش در عراق ، میلیشیای شیعه عراقی که برای مقابله با مخالفان مسلح حکومت سوریه و تروریست ها به سوریه رفته بودند برای مقابله با تهدید داعش به کشورشان بازگشته اند و از سوی دیگر حزب الله لبنان نیز در پی تلفات گسترده انسانی نیروهای خود در جبهه نبرد در سوریه به فکر خارج کردن نیروهای خود از صحنه نبرد است.در این گزارش به نقل از یک منبع سیاسی در سوریه می نویسد : میلیشیای حزب الله ، شیعه هستند در صورتی که بدنه اصلی ارتش سوریه را سنی ها تشکیل می دهند و از این رو بخش اعظمی از نیروهای ارتش سوریه بنا به دلیل اختلافات فرقه ای حاضر به همکاری بیشتر با نیروهای حزب الله نیستند.با این حال در گزارش دیلی تلگراف از قول منابع نزدیک به حکومت بشار تاکید شده است که :آنها چشم اندازی برای سقوط قریب الوقوع حکومت بشار اسد نمی بینند.
یک بازرگان سوری آگاه در این زمینه به دیلی تلگراف می گوید:" بشار اسد مادامی که کنترل شهر دمشق را در دست دارد و به حمایت استان ها و مناطق علوی نشین از خود پشتگرم است دلیل و ضرورتی برای کناره گیری از قدرت و فرار از کشور نمی بیند.گفتنی است علی رغم گزارش روزنامه دیلی تلگراف، فضای نبرد در جنگ داخلی سوریه از تابستان سال گذشته تا کنون تا حدود زیادی به نفع ارتش سوریه و حامیان دولت بشار اسد است و شورشیان مسلح در یک سال و اندی گذشته هیچ دستاوردی در زمینه نظامی در برابر ارتش سوریه نداشته اند.

همزمان 30 نظامی کردستان عراق نیز به آلمان می روند تا در این کشور تحت آموزش های نظامی به ویژه کاربرد موشک های ضدتانک میلان قرار بگیرند.
ارتش آلمان اعلام کرد این کشور 40 نظامی به عراق اعزام می کند.
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نظامیان آلمانی با هدف آموزش نظامیان کردستان عراق برای جنگ با نیروهای داعش و استفاده از تسلیحات آلمانی به اربیل اعزام می شوند.
علاوه بر این، 30 نظامی کُرد هم به آلمان می روند تا آموزش نظامی ببیند.
سخنگوی وزارت دفاع آلمان نیز توضیح داد: نخستین هواپیمای حامل محموله های تسلیحاتی در روز 24 سپتامبر به شمال عراق ارسال می شود. پس از آن به سرعت، مربیان آموزشی نیز به کردستان عراق اعزام می شوند. 40 نفر از نظامیان آلمانی مسؤولیت آموزش نظامی به پیشمرگه ها را برعهده خواهند گرفت.
همزمان 30 نظامی کردستان عراق نیز به آلمان می روند تا در این کشور تحت آموزش های نظامی به ویژه کاربرد موشک های ضدتانک میلان قرار بگیرند.

فرانسه


قبل از این فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به هنگام سفر به بغداد و اربیل، از ارائه محموله های تسلیحاتی این کشور به دولت بغداد و کردستان عراق خبر داد.

آمریکا


آمریکا نیز اعلام کرد شماری از جنگنده های خود را در فرودگاه شهر اربیل مرکز کردستان عراق مستقر می کند. این جنگنده ها در بمباران مواضع داعش در شمال عراق مشارکت می کنند.
پنتاگون گفته است: 475 مشاور نظامی آمریکایی به زودی به عراق اعزام می شوند. 125 نفر از این مشاوران آمریکایی در شهر اربیل مستقر می شوند تا به عملیات های هوایی کمک کنند.
با اضافه شدن 475 مشاور جدید آمریکایی، تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به عدد 1600 نفر می رسد.

استرالیا


استرالیا هم اعلام کرد برای مشارکت در ائتلاف بین المللی علیه داعش، نیرو و هواپیمای نظامی اختصاص می دهد.  
"تونی ابوت" نخست وزیر استرالیا هم گفت این کشور 600 نیروی نظامی را در امارات مستقر خواهد کرد تا در عملیات های ضدداعش مشارکت کنند.600 نظامی استرالیا شامل 400 عضو نیروی هوایی و 200 نیروی ویژه ارتش استرالیا در پایگاه نظامی آمریکا در امارات مستقر می شوند.استرالیا علاوه بر این، 8 فروند هواپیمای نظامی برای جنگ علیه داعش اعزام می کند.

«فواد معصوم» ضمن اظهار تأسف از عدم دعوت از ایران برای حضور در نشست بین‌المللی پاریس با موضوع «تهدید داعش»، گفت عراق برای مبارزه با داعش نیازی به حملات هوایی عربستان، امارات و مصر ندارد.
کد خبر: ۴۳۴۴۷۸
تاریخ انتشار:۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۳-15 September 2014
«فواد معصوم» ضمن اظهار تأسف از عدم دعوت از ایران برای حضور در نشست بین‌المللی پاریس با موضوع «تهدید داعش»، گفت عراق برای مبارزه با داعش نیازی به حملات هوایی عربستان، امارات و مصر ندارد.
به گزارش فارس، «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق روز یکشنبه از عدم دعوت از ایران برای شرکت در نشست بین‌المللی با موضوع «داعش» که روز دوشنبه در پاریس، پایتخت فرانسه برگزار می‌شود، اظهار تأسف کرد.«باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تلاش خواهد کرد ائتلافی بین‌المللی ایجاد کند. واشنگتن می‌گوید کشورهایی چون عربستان و امارات نقشی کلیدی در این ائتلاف ایفا می‌کنند. نشست پاریس نیز با هدف تقسیم کار میان کشورها برگزار می‌شود.در حالی که «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور فرانسه پیشتر اعلام کرده بود از تهران برای شرکت در این نشست دعوت می‌شود، اما «جان کری» وزیر خارجه آمریکا دو روز قبل گفت حضور ایران در این نشست «نامناسب» است. تهران نیز با بیان اینکه این نشست نمایشی است و لیست مدعوین آن گزینشی است، از پذیرش دعوت خودداری کرده است.آقای معصوم که با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت‌وگو می‌کرد، همچنین به گزارش روزنامه «نیویورک‌تایمز» نیز واکنش نشان داده و گفت نیازی به مشارکت کشورهای عربی در حملات هوایی به داعش در عراق وجود ندارد.این روزنامه روز یکشنبه به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بود که برخی کشورهای عربی پیشنهاد مشارکت در حملات هوایی را ارائه کرده‌اند.
به گفته آقای معصوم، مشارکت عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در حملات هوایی، «ضرورتی ندارد.»

گزارشی از سه ماه عملیات روانی؛
برای موثرتر شدن این گام، یعنی کسب ائتلاف جهانی علیه داعش، همراه می‌شود با خودزنی سوم غرب و بریده شدن سر امدادگر انگلیسی.

گروه جنگ نرم مشرق- تا زمانی که تروریست‌های داعشی در سوریه مشغول مبارزه با نیروهای بشار اسد بودند، رسانه‌های آمریکایی و غربی آنان را مبارزان آزادی و کسانی می‌خواندند که به دنبال سرنگونی رژیمِ به قول رسانه‌های غربی، تروریست بشار اسد بودند اما با ورود داعش به عراق و اشغال ناگهانی بخش‌هایی از استان الانبار عراق، رسانه‌های غربی و آمریکایی شروع به مخابره اخباری درباره این گروه تروریستی کردند که نشان از تغییر رویه این سازمان‌های رسانه‌ای در موضوع داعش داشت. هر چند که در حقیقت این تغییر مسیر تروریست‌ها داعشی، خود در جهت اهداف غرب بود.

از آن زمان به بعد، رسانه‌های غربی دیگر آن ژست قبلی را رها کرده و همگام با هر حرکت جدید تروریست‌های داعشی، برگ جدیدی از بازی‌های رسانه‌ای خود را رو می‌کردند. بازی‌هایی که به سرعت معلوم داشت، این رسانه‌ها به مرور در حال تکمیل پازلی هستند که در نهایت، شکل کلی آن جز به سود غرب و در جهت اهداف و منافع آنان در خاورمیانه نیست.

نکته دیگری که در این تغییر جهت‌گیری غرب نسبت به موضوع داعش وجود دارد، زایش دوباره القاعده و بازنویسی تئوری نخ‌نمای مبارزه با تروریسم است. از سال 2003 تا یک سال پیش که ایالات متحده دم از مبارزه با تروریسم به سرکردگی القاعده می‌زد آنقدر از این واژه استفاده شد تا اینکه توانستند نهایت سواستفاده‌های خود را از آن و از حضور در خاورمیانه بکنند. اما با از میان رفتن بهانه القاعده زمان آن رسیده بود تا گروه دیگری با ادامه راه القاعده باعث ادامه همان دکترین نظامی قدیمی ایالات متحده شوند. دکترینی که بر «بهانه بگیر و حمله کن» استوار است. بهانه‌ای که روزی خودزنی در برج‌های دوقلوی منهتن و روزی هم خودزنی به شکل بریدن سر نیروهای خودی توسط دشمن خیالی است.

با رصد روزانه اخبار رسانه‌های جریان اصلی غربی، روند حرکت گام به گام آنان برای اقناع و ارضا کردن مخاطبانشان در جهت سیاست‌های از پیش تعیین شده ایالات متحده کاملا مشهود بود. لذا آنچه که تقدیم می‌گردد خلاصه‌ای است از فرآیند آماده کردن ذهن جهانیان برای ورود دوباره غرب به منطقه ما.

موضوع

بازه زمانی

1

ورود داعش به عراق و شروع کشتار

نهم تا بیستم ژوئن 2014

2

بالابردن خطر داعش و تهدید شدن منابع آمریکا

شانزدهم تا بیست و پنجم ژوئن 2014

3

باز کردن پای ایران و کشاندن سردار سلیمانی به ماجرای داعش

شانزدهم ژوئن تا ابتدای سپتامبر 2014

4

آغاز عملیات روانی برای آماده کردن اذهان در جهت حمله آمریکا

هجدهم ژوئن تا دهم جولای 2014

5

بسیار خطرناک جلوه دادن داعش و پوشش اخبار حمله تروریست‌های داعش به مسیحیان

یازدهم جولای تا هشتم آگوست 2014

6

خطرناکتر جلوه دادن داعش برای جهانیان، علی‌الخصوص آمریکا

دوم جولای تا دهم آگوست 2014

7

مسلح کردن کردهای عراق و آماده کردن آنان برای استقلال

سیزدهم جولای تا امروز

8

اعدام دو خبرنگار آمریکایی به فاصله‌ای کوتاه از هم و تشدید حملات آمریکا

نوزدهم تا بیست و پنجم آگوست 2014

9

آماده شدن جو جهانی برای ائتلاف علیه داعش

بیست و هفتم آگوست تا 11 سپتامبر 2014

10

کسب ائتلاف جهانی و اعدام امدادگر انگلیسی

11 سپتامبر تا امروز

1. ورود داعش به عراق و شروع کشتار:

سی‌ان‌ان، در گزارشی وعده حملات شدید داعش به شهرهای دیگر عراق را می‌دهد و چند روز بعد، یو‌اس‌ای تودی در ادامه، بحران عراق را نه داعش، که بحران هویتی و اختلاف میان کرد و سنی و شیعه تعریف می‌کند.

2. بالا بردن خطر داعش و تهدید شدن منافع آمریکا:

سی‌ان‌ان با زیر تهدید خواندن سفارت آمریکا در بغداد، مسئله تروریسم در عراق را به منافع ایالات متحده پیوند می‌زند. در گام بعد، یواس‌ای تودی این سوال را مطرح می‌کند که آیا جان کری می‌تواند (به صورت دیپلماتیک) جلوی رشد بحران در عراق را بگیرد یا خیر؟

3. باز کردن پای ایران و کشاندن سردار سلیمانی به ماجرای داعش:

گاردین، بی‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند تا با استفاده از محبوبیت سردار سلیمانی در ایران و عراق و جهان اسلام، ایشان و در نتیجه ایران را وارد بحران عراق کرده و داستان را به گونه‌ای جلوه دهند که گویی ایران خواهان ورود به عملیات‌های نظامی علیه داعش است. سی‌ان‌ان هم تیتر می‌زند که آیا ایران و آمریکا در موضوع داعش با یکدیگر همکاری می‌کنند؟. از همین جای کار مشخص می‌شود که آمریکا طالب ورود ایران به جنگ علیه داعش است.

4. آغاز عملیات روانی برای آماده کردن اذهان در جهت حمله آمریکا:

با معطوف شدن مجدد ذهن مردم به بحران جدید عراق، گام بعدی پروژه عملیات روانی این رسانه‌ها با تیترهای زیر شروع می‌شود: سی‌ان‌ان: ایالات متحد نیازمند استراتژی برای محاصره کامل عراق است. عراق از آمریکا درخواست حملات هوایی علیه داعش را دارد. ایالات متحده باید سربازان بیشتری به عراق بفرستد. پهپادهای آمریکایی حمله به رهبر داعش را آغاز کردند. اوباما: درباره عراق نیاز به مجوز جدیدی ندارم.

5. بسیار خطرناک جلوه دادن داعش و پوشش اخبار حمله تروریست‌های داعش به مسیحیان:

اکنون نوبت به آن می‌رسد تا هم‌دردی مسیحیان جهان با مسیحیان عراقی داغ شود؛ هرچند که در حمله سال 2003 هیچ خبری از این هم‌دردی‌ها نبود. از سوی دیگر ماشین پرواگاندای غرب حتی این احتمال را می‌دهد که ممکن است داعش به بمب هسته‌ای هم دست‌رسی داشته باشد.

6. خطرناکتر جلوه دادن داعش برای جهانیان، علی‌الخصوص آمریکا:

«داعش چطور می‌تواند ایالات متحده را تهدید کند؟ آیا داعش می‌تواند به خاطر حملات هوایی غرب انتقام بگیرد؟ مک‌کین: داعش تهدید مستقیم آمریکاست. آیا کسی می‌خواهد جلوی داعش را بگیرد؟ تهدید داعش فراتر از عراق است. هگل: تهدید داعش فراتر از هر چیزی است که تا کنون دیده‌ایم.» این‌ها همه تیترهای رسانه‌های آمریکایی و غربی برای اینکه اهمیت مساله را فراتر از آنچه که مخاطب غربی فکر می‌کند نشان دهند

7. مسلح کردن کردهای عراق و آماده کردن آنان برای استقلال:

طرح خاورمیانه بزرگ که تا کنون بارها و بارها در اخبار راجع به آن صحبت شده است، یکی از اقداماتی است که در دستورکار قعطی ایالات متحده قرار دارد و به نظر می‌رسد برای انجام آن از هیچ کاری مضایقه نخواهد کرد. ضمن آنکه در اجرای این طرح آماده‌ترین منطقه برای تفکیک، منطقه خودمختار کردستان عراق است که در جریان این عملیات روانی، رسانه‌های غربی برای نخستین بار اقدام به شانتاژ خبری درباره آن کردند. رسانه‌های دروغ‌پراکن غرب با تیترهایی چون «ایالات متحده، کردها را مستقیما مسلح می‌کند. آمادگی برای استقلال کردستان. چرا آمریکا باید از استقلال کردستان عراق حمایت کند؟. کردها شایستگی استقلال را دارند» این مهم را رقم می‌زنند.

8. اعدام دو خبرنگار آمریکایی به فاصله‌ای کوتاه از هم و تشدید حملات آمریکا:

اکنون نوبت به خودزنی از نوع آمریکایی می‌رسد. استراتژی غرب برای حمله به هر نقطه‌ای این است که ابتدا خود بهانه‌ای را طراحی کرده و با استفاده از آن و مقصر جلوه دادن طرف مقابل به او حمله می‌کند. برج‌های دوقلوی آمریکا، نسخه 2014، دو خبرنگاری بودند که سرشان به دست داعشی که پرورش‌یافته سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس است، بریده شد. چند بعد قل سوم آن‌ها نیز که گفته می‌شود یک امدادگر انگلیسی است به ایشان اضافه شد. در رابطه یواس‌ای تودی از قول یک مقام رسمی پنتاگون تیتر می‌زند: داعش بزرگ‌ترین تهدیدی است که از 11 سپتامبر تا کنون با آن مواجه شده‌ایم.

9. آماده شدن جو جهانی برای ائتلاف علیه داعش:

با توجه به آمادگی نسبتا خوبی که این رسانه‌ها برای اذهان مردم فراهم آورده‌اند نوبت به آن می‌رسد تا با تیترهایی چون: «داعش را متوقف کنید پیش از آنکه خیلی دیر شود؛ اوباما این هفته نقشه حمله به داعش را خواهد ریخت؛ یک هنرمند آمریکایی: افراد داعش را تغییر دهید یا بکشید؛ یک سناتور: همین الان جلوی داعش را بگیرید؛ اوباما اعتبار لازم برای آغاز حملات را دارد»، در آتش ورود مجدد متحدین آمریکا به منطقه مسلمانان بدمند.

10. کسب ائتلاف جهانی و اعدام امدادگر انگلیسی:

برای موثرتر شدن این گام، یعنی کسب ائتلاف جهانی علیه داعش، همراه می‌شود با خودزنی سوم غرب و بریده شدن سر امدادگر انگلیسی.


تحلیل جان بولتون از موقعیت کنونی ایران
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۰۴:۴۰
 
سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و از نومحافظه کاران ضد ایرانی این کشور در تازه‌ترین اظهار نظر گفت: تهران موفق شده است تا زیر ساخت‌های هسته‌ای و مواضع خود در مذاکرات با ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را تقویت کند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه خبری «تریب لایو»، «جان بولتون»، سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد در اظهار نظری گفت: «برنامه‌های هسته‌ای ایران خارج از توجه باراک اوباما باقی مانده و به پیشرفت خود ادامه می‌دهد. در حالی‌که بحران اوکراین و داعش تیتر اول رسانه‌های خارجی شده تهران موفق شده است تا زیر ساخت‌های هسته‌ای و نیز مواضعش در مذاکرات با ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را تقویت کند.»

بولتون افزود:« ایران موفق شده است تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده طی سال‌های گذشته را پس بزند و تلاش‌های آژانس بین‌المللی اتمی در اثبات نظامی بودن برنامه‌های هسته‌ای خود را خنثی کند.دیپلمات‌های ایرانی نیز با مسئله داعش به موفقیت‌ها و امتیازهایی دست یافته‌اند و به نظر می‌رسد مسئله اوکراین و داعش اوباما و تیم امنیتی وی را غرق در افکار خود کرده باشد.»

بولتون در ادامه گفت:« در حالی‌که اوباما در پی توافق با ایران است اما این کشور عجله‌ای در خود نمی‌بیند و مادامی که دیپلماسی در این زمینه وجود دارد ایران در حال از بین بردن تحریم‌های بین‌المللی و ادامه برنامه‌های هسته‌ای خود برآمده و در واقع فشار بر اوباما تحمیل شده است.»

بولتون همچنین پیش بینی کرد که چشم انداز حصول توافق بد هسته‌ای با ایران زیاد است و همه گزارش‌ها حکایت از وجود اختلاف شدید بین طرف‌های درگیر در پرونده هسته‌ای ایران دارند و در عین حال این کشور حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد.

بولتون در بخشی دیگر افزود:« با نظام فعلی ایران نباید اجازه داده شود تا این کشور در زمینه هسته‌ای فعالیتی داشته باشد.»

سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین با اشاره با افزایش صادرات نقت ایران گفت :« در حالی که آمریکا نام برخی شرکت‌ها را در معامله تجاری با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داده است اما گزارش‌ها حاکی از افزایش صادرات نفت ایران در قیاس با سال ۲۰۱۳ است و در این بین چین مشتری اول ایران است . البته این کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل نیز می‌باشد و به ظاهر باید تحریم‌های سازمان ملل متحد را رعایت کند. همچنین با توجه به مواضع روسیه در اوکراین امید اندکی وجود دارد تا آمریکا و اروپا قادر به کمکی در این زمینه برای مقابله با ایران باشند.»

بولتون در خاتمه افزود:« امید کمی در حل این مسئله در نیویورک می‌رود. سال گذشته که اوباما با التماس به حسن روحانی، رییس جمهور ایران در حالی که وی در حال سوار شدن در ماشین لیموزین برای حرکت به فرودگاه بود تماس گرفت . اما شاید اوباما امسال تصویر خود را که در حل جلسه با روحانی بوده است را به نمایش بگذارد . امیدوارم که وی جمله کلیشه‌ای «نویل چمبرلین» را که در سال ۱۹۳۸و در بازگشت از مونیخ که گفته بود؛ هم اینک به صلح رسیدیم را تکرار نکند .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد