سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک انتقاد وارده



پراید یکه‌تاز تصادفات جاده‌ای کشور
کد مطلب : 54661
گروه حوادث: کشته شدن سالانه 20 هزار نفر و 200 نفر مجروح در جاده‌های کشور، آماری تأسف برانگیز و فاجعه‌بار است.
پراید یکه‌تاز تصادفات جاده‌ای کشور
سالانه تعداد بسیاری به دلیل سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ، خواب‌آلودگی و ... جان خود را از دست می‌دهند. با وجود تلاش‌های نیروی انتظامی، اعمال جریمه‌های سنگین و گشت‌های نامحسوس جاده‌ای اما، علیرغم کاهش‌ تعداد تصادفات، این آمار قابل قبول نیست. یکی از دلایل بروز حوادث در جاده‌ها، واژگونی خودروهاست که بخش اعظمی از تلفات جاده‌ای را به خود اختصاص داده است. از ابتدای مردادماه تا به امروز 22 واژگونی در محورهای استان مرکزی رخ داده است و براساس آن هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند. براساس این گزارش، حسن طاهر احمدی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک در جلسه همکاری مرکز فوریت‌های پزشکی استان مرکزی و استان قم که به منظور استفاده از خدمات امداد هوایی استان قم در استان مرکزی برگزار شد، با اشاره به فاجعه‌بار بودن آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در کشور گفت: با توجه به جمعیت، متأسفانه در بعد آسیب‌های ترافیکی کشور در زمره مشکل‌دارترین کشورها به شمار می‌رویم.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهایی که جمعیت بیشتری از ما دارند، آسیب‌ها و تلفات جاده‌ای به مراتب کمتری از ما دارند، گفت: در کنار تلاش‌های مستمر اورژانس و حضور پلیس در جاده‌ها که کمک شایانی به کاهش تلفات و حوادث جاده‌ای کرده است اما، همچنان با شرایط ایده‌ال بسیار فاصله داریم و مشکلات همچنان به قوت خود باقیست. طاهراحمدی تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیاری خوبی که در حال انجام است همچنان آمارها قابل قبول نیست. مرگ و جراحت سالانه 220 هزار مسافر در جاده‌های کشور رقمی فاجعه‌بار است.

وی به ابعاد اقتصادی این تصادفات و تلفات اشاره کرد و افزود: مرگ سالانه 20 هزار نفر در جاده‌ها خسارات اقتصادی فراوانی را به کشور تحمیل می‌کند و متأسفانه اغلب افرادی که در این حوادث جان خود را از دست می‌دهند، جوانان و نیروی فعال کشور محسوب می‌شود که خود چالش‌هایی را به دنبال دارد. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اراک سهل‌انگاری، عدم رعایت سرعت مطمئنه، خستگی و خواب‌آ‌لودگی، عدم استاندارد جاده‌ها و همچنین عدم امنیت کافی خودروها را از علل اصلی تصادفات جاده‌ای عنوان کرد و گفت: باید تدبیری برای امنیت خودروها اندیشیده شود. با اصلاح و توجه به این مشکل می‌توانیم بخشی از آمار تصادفات را کاهش دهیم.

پراید همچنان یکه‌تاز ...
با اینهمه، در داستان واژگونی‌های و تصادفات جاده‌ای، پراید همچنان یکه‌تاز است و اکثر آمار واژگونی‌ها را با قدرت به خود اختصاص داده است. به گفته‌ی احمد شجاعی رئیس سازمان پزشکی قانونی، پراید رکورددار وسایل نقلیه در مرگ هموطنان ما در سال 92 بوده است و در سال گذشته متأسفانه دو هزار و 454 نفر به دلیل وقوع تصادف خودرو پراید جان خود را از دست دادند که این مسئله باعث شد تا 13.6 درصد از تصادفات منجر به مرگ، به این خودرو اختصاص یابد.

در یک دوره زمانی مقرر شد پلیس راهنمایی ورانندگی ایران طرحی را اجرا کند که به واسطه آن خودروی پراید فقط برای تردد درون‌شهری مورد استفاده قرار بگیرد و اجازه تردد برون‌شهری به آن داده نشود اما، به دلیل این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند و اجرای این طرح نارضایتی به وجود خواهد آورد از اجرای آن صرف نظر کردند. پراید خودرویی است که تولید آن در ایران از سال 72 در شرکت سایپا آغاز شد. این خودرو به دلیل قیمت ارزان و مصرف پایین سوخت، به سرعت مورد اقبال مردم و در جایگاه پرفروش‌ترین خودرو در ایران قرار گرفت و بعد از گذشت بیش از 20 سال همچنان استقبال مردم از این خودرو که متأسفانه رکوردار واژگونی و ایجاد تصادفات دلخراش است، ادامه دارد و مردم حاضرند مدت‌ها برای خرید آن در نوبت ثبت‌نام بمانند.

پراید در درجه اول به عنوان یک خودروی درون شهری طراحی و وارد بازار شد اما، امروز به وفور در جاده‌های کشور در تردد است. براساس آمار تصادفات جاده‌ای اورژانس استان مرکزی از ابتدای مردادماه 22 مورد واژگونی در استان مرکزی رخ داده است که از این تعداد 10 مورد آن مربوط به واژگونی پراید بوده و مرگ سه نفر را رقم زده و حدود 40 مجروح بر جای گذاشته است. با نگاهی گذرا به این آمار 50 روزه می‌توان به راحتی تلفات ناشی از واژگونی پراید در طول سال را تخمین زد. یکی از دلایل وقوع حوادث جاده‌ای به واسطه پراید به نوع ساخت و طراحی این خودرو برمی‌گردد.

وزن پایین عمده دلیل واژگونی‌ها
احسان آباقری کارشناس ارشد مکانیک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، دلیل اصلی واژگونی پراید را سبکی آن عنوان کرد و گفت: سبکی اتاق این خودرو که از ورق کم‌ضخامت ساخته شده است، باعث می‌شود که در حین حرکت و با سرعت گرفتن، از زمین فاصله بگیرد. وی با اشاره به اینکه سبکی پراید و کم‌مصرف بودن آن این وسیله را گزینه مناسبی برای تردد در داخل شهر کرده است، تأکید کرد: قطعاً پراید با این شرایط برای جاده وسیله مناسبی نیست.

این مدرس دانشگاه پیام نور اراک تصریح کرد: به طور طبیعی هر خودرو در زمان سرعت بالا نباید از سطح جاده فاصله بگیرد اما، پراید دقیقاً برعکس عمل می‌کند. در زمانی که مقداری سرعت می‌گیرد به دلیل وزن کم اتاق، بلافاصله از سطح جاده فاصله می‌گیرد و این امر به طراحی آیرودینامیک این خودرو برمی‌گردد.

وی ضخامت کم ورق‌های استفاده شده در پراید را یکی از عوامل درست عمل نکردن سیستم تعلیق این خودرو عنوان کرد و افزود: براساس اصل آیرودینامیک، طراحی خودرو باید به نحوی صورت گیرد که نیروی لیفت در خودرو ایجاد نشود. این اصل حاکی از آن است که جریان‌های هوایی که از زیر خودرو عبور می‌کنند در فاصله دورتر به هم رسیده و به حداقل برسد اما، در صورتی که این جریان زیاد باشد باعث می‌شود نیروی لیفت بیشتر شده و خودرو نیز فاصله بیشتری از زمین بگیرد و نهایتاً واژگون شود.

آباقری اضافه کرد: هرچه سیستم تعلیق که شامل سگ‌دست خودرو، محورها و ... درست طراحی شده باشد با سرعت گرفتن سیستم تعلیق به صورت هوشمند خودرو را به سمت زمین و جاده هدایت کرده، نیروی لیفت نیز به حداقل می‌رسد و مانع واژگونی خودرو می‌شود. وی با تأکید بر اینکه جاده‌های ما در کشور استانداردهای مربوطه را به صورت صددرصدی ندارند، گفت: قطعاً سطوح جاده، کیفیت آسفالت و یا شیب عرضی جاده در بروز‌ یا کاهش تصادفات و واژگونی‌ها مؤثر است اما، به هرحال خودرو در بروز حوادث تا 80 درصد نقش اساسی ایفا می‌کند.

این کارشناس ارشد مکانیک راهکار کاهش واژگونی پراید در جاده‌های کشور را سنگین شدن اتاق این خودرو عنوان و اظهار کرد: یک از دلایلی که اکثر مردم به سمت پراید می‌روند مصرف کم این خودرو است و این امر کاملاً به سبک بودن اتاق آن برمی‌گردد که به هیج عنوان در حد استاندارد نیست. شاسی این خودرو بسیار سبک است و با سنگین شدن آن، تغییر در طراحی آیرودینامیک آن و استفاده از ورق‌های با ضخامت بالاتر می‌توان این نقصان را جبران کرد تا حداقل درصد تلفات و واژگونی آن کاهش یابد.

استهلاک کم و در نتیجه هزینه تعمیرات و نگهداری پایین این خودرو از جمله مواردی است که باعث تمایل مردم به خرید آن شده است اما، با وجود قیمت پایین لوازم جانبی آن، متاسفانه این تجهیزات از عمر پایینی برخوردار بوده و به راحتی حوادث دلخراشی را رقم می‌زنند. سبک بودن این خودرو و همچنین عایق‌بندی ضعیف آن و ضخامت کم بدنه خودرو باعث می‌شود با هر ضربه کوچکی دچار خسارت‌های بالایی شود و در نهایت آسیب‌های جدی به سرنشینان وارد کند.

در حال حاضر پراید یکه‌تاز تصادفات جاده‌ای کشور است اما، تاکنون تلاشی برای کاهش این خسارات و بهبود وضعیت مکانیکی این خودرو صورت نگرفته و تنها با اصرارهای بسیار مسئولان، خودروسازان به تعبیه کیسه هوا در این خودروها تن دادند تا حداقل آمار کشته‌های پراید کاهش یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد