سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



 

ab

هر چند وقت یک بار بحث انتقال آب کارون موضوع روز می شود ، یکی شعر می گوید و یکی در واتس آپ پیام جان مادرتان منتشر کنید تا خوزستان بدبخت نشده است را می دهد و نماینده ای هم نطقی آتشین سر می دهد که ای وای واکارونا!

به گزارش رهیاب نیوز،هر چند وقت یک بار بحث انتقال آب کارون موضوع روز می شود ، یکی شعر می گوید و یکی در واتس آپ پیام جان مادرتان منتشر کنید تا خوزستان بدبخت نشده است را می دهد و نماینده ای هم نطقی آتشین سر می دهد که ای وای واکارونا!

احداث ۷۵ کیلومتر تونل بهشت‌آباد در عمق ۳۰۰ متری زمین به منظور انتقال آب کوهرنگ به استان اصفهان امری است که به گفته کار‌شناسان باعث خشک شدن تمامی چشمه‌ها، قنات‌ها، چاه‌ها و منابع آبی در استان چهارمحال و بختیاری و از بین رفتن زندگی ۶۰ درصد جمعیت استان چهارمحال و بختیاری می‌شود موضوعی که تبعات آن فقط منحصر به استان چهارمحال و بختیاری نیست بلکه دامن مردم خوزستان را نیز گرفته است. همین امر باعث بروز انتقاداتی در این دو استان شده است.

از همان روزهای اولی که حرف از انتخاب استاندار در دولت جدید بود از اولویت های کاری استاندار از هر که می پرسیدیم تقریبا روی بحث اهمیت انتقال کارون اتفاق نظر داشتند در همین زمینه سید شریف حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی در خصوص اولویت های استاندار جدید به رهیاب گفته بود :موضوع بسیار مهمی که وظیفه شخص استاندار است ونمایندگان باید حمایت کنند بحث انتقال آب است در حال حاضر می بینیم استاندار اصفهان معاون سابق آب در وزارت نیرو بوده است و اولین بازدید خود را هم به پروژه انتقال آب از سرچشمه های کارون اختصاص داده است. وی ادامه داد:موضع شفاف و پیگیری جدی استاندار می تواندازانتقال آب استان جلوگیری کند که نمایندگان هم از این اراده استاندار باید حمایت کنند البته تعامل وهماهنگی در همه زمینه ها باید وجود داشته باشد.

در سال گذشته نیز خوزستانی ها یکی از مطالبات خود را از رئیس جمهور این مسئله اعلام کردند و جمعی از هنرمندان، نویسندگان، روشنفکران، فعالان مدنی، اجتماعی و محیط زیست خوزستان با نوشتن نامه‌ای به دکتر حسن روحانی، رییس جمهور، و معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، خواستار جلوگیری از انتقال آب رودخانه کارون به زاینده رود شدند.

آنها در آن نامه نوشتند”اقای رئیس جمهور ما چگونه می‌توانیم به تماشا بنشینیم به یغما رفتن و مرگ کارون خروشان و پر از بغض و خاطره‌مان را توسط هموطنان عزیز اصفهانی که خود چند لوله کوچک انتقال آب به کشاورزان یزدی را تاب نیاوردند و با بلدوزر و کلنگ جوابش را دادند؟ دولتمردان و مردم اصفهان تا کی می‌خواهند بر طبل تمامیت‌خواهی خود بر سرمایه‌های بومی مردم ایران بکوبند؟”

جواد سعدون زاده نماینده مردم آبادان در این خصوص گفته است:در ۵۰ سال گذشته در هیچ کشور توسعه یافته و پیشرفته ای در جهان انتقال به این شکل صورت نگرفته و این شیوه انتقال آب صرفا یک خیانت بزرگ به منافع ملی و مردم استان خوزستان است که انتظار داریم دولت جدید جلو این اقدام نسنجیده را بگیرد.

استاندار: انتقال آب کارون سیاسی شده است

اما استاندار نظر دیگری دارد او معتقد است موضوع انتقال آب کارون سیاسی شده است وی در همین رابطه می گوید: انتقال آب یک مساله اجتماعی و اقتصادی است که سیاسی هم شده است و لازم است کارشناسی شود.

از نماینده شوشتر هم که پرسیدیم او هم چون دیگر نمایندگان استان می گوید” انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی به قیمت نابودی کشاورزی خوزستان تمام می‌شود”

وی می گوید”اکنون پروژه‌های کشاورزی زیادی از جمله طرح مقام معظم رهبری در خوزستان در حال اجراء است؛ همچنین طرح توسعه کشاورزی مهر از دو سال گذشته در خوزستان کلید خورد و اکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده است. پس انتقال آب کارون در کوتاه‌مدت علاوه بر این‌که موجب متوقف شدن این طرح‌ها می‌شود، هزینه‌های صرف شده نیز به هدر می‌رود.”

وی در مصاحبه با رهیاب علت استعفای نمایندگان را این چنین بیان می کند:” انتقال آب کارون”

زنجیره های اعتراض آمیز در کنار کارون ادامه دارد

مردم خوزستان هم در این زمینه بیکار ننشستند و تا امروز چندین بار با تشکیل زنجیره های اعتراض‌آمیز مردمی در حمایت از رودخانه کارون چند بار با تشکیل صف های طولانی در امتداد کارون اعتراض خود را به انتقال آب از سرچشمه‌های کارون اعلام کردند.
مردم با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی «کارون یرای خوزستان»، «ما کارون را نجات می‌دهیم»، «من یک کشاورزم، یک قطره از کارون را نمی‌دهم»، «کارون شاهرک ایران زمین»، «هوا را از من بگیر، کارون را نه» اعتراض خود را نسبت به طرح انتقال آب از سرچشمه‌های کارون نشان دادند.

اما در مقابل استاندار اصفهان در اظهار نظری خاص می گوید: با تجمع در کنار زاینده رود موافق نیستم چون معتقدم بلوغ اجتماعی و سیاسی مردم اصفهان بالاتر است”.

هرچند که این مسئول اصفهانی این مطلب را رد کرد ولی نحوه مواجه مدیران این استان با قضیه انتقال آب کارون چیزی شبیه همان حرف است.

ابتکار به خوزستان می آید اما…
بالاخره پس از واکنش های فراوان ابتکار معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان می آِید و در استانداری می گوید” انتقال آب کارون به هیچ عنوان به این معنی که تاثیری بر رودخانه کارون داشته باشد و یا لطمه ای به منطقه وارد شود، مطرح نیست. نگاه بر مدیریت آب باید نگاهی ملی باشد و هیچ حوزه ای نباید لطمه بخورد. در دیدگاه ملی نمی توان به این معتقد بود که جایی را به قیمت خرابی جای دیگری آباد کنیم” ما که از صحبت های دوپهلوی خانم ابتکار نتیجه ای نگرفتیم ولی ان شالله که گربه است!

شاعر و کارشناس ها هم به صحنه می آیند
این بار شاعرها به صحنه می آیند تا در حمایت از رودخانه کارون سروده‌هایشان را بخوانند اما ظاهرا باز افاده نمی کنند دولتی ها از کار کارشناسی حرف می زنند برای همین نظر دکتر بهروز دهزاد، کارشناس و محقق محیط‌زیست درباره طرح انتقال آب کارون به اصفهان را جویا می شویم او می گوید: طرح‌های انتقال آب باعث می‌شوند سیستم کشاورزی در مبدا و مقصد تغییر کند. نمی‌شود یک‌شبه گفت آب را از این شهر به یک شهر دیگر ببریم. ضمن این که باید دید اصلا آب به آن ناحیه می‌رسد یا نمی‌رسد”اما انگار کسی این وسط گوشش بدهکار نیست و می گویند این انتقال قانون است و مصوب مجلس!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با ابراز نگرانی از آینده کارون در صورت انتقال آب گفت”کاهش آب رودخانه کارون در کنار بالا بودن آب های زیر زمینی موجب می شود کارون در مسیر خود به زه کش تبدیل شده و ورود آب شور به این رودخانه، کارون را به شورابه تبدیل خواهد کرد”

مجلس مصوبه ایی برای انتقال آب نداشته است
سید شکر خدا موسوی نماینده مردم اهواز با تکذیب خبری مبنی بر تصویب طرح انتقال آب کارون به فلات مرکزی در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس هشتم شورای اسلامی طرحی با عنوان انتقال آب فلات مرکزی به مناطق مورد نیاز در مجلس مطرح شد که نقل این طرح در حال حاضر موجب سو استفاده بعضی از افراد قرار گرفته است.

وی افزود: تصویب این طرح در سال های گذشته مطرح شده است و هیچ گونه ارتباطی با استان خوزستان نداشته است در حال حاضر نیز مردم استان خوزستان مخالف انتقال آب کارون به فلات مرکزی هستند و از این حق خود دست نمی کشند.
طرح تحقیق و تفحص از وزارت نیرو کلید خورد/انتقال آب خوزستان کار دست وزارت نیرو داد

در همان ایام اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: طرح تحقیق ‌و‌ تفحص از وزارت نیرو که با امضای ۵۰ نفر از نمایندگان کلید خورد و هفته آینده به هیئت‌رئیسه تحویل داده خواهد شد.

وی افزود: این تحقیق‌ و ‌تفحص به دلیل نابسامانی در برنامه‌ریزی مدیریت منابع آبی و مشکلات موجود در انتقال برق و عدم نوسازی شبکه کلید خورده و عدم توسعه زیرساختها برای انتقال برق به مناطق محروم و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از عدم برنامه‌ریزی صحیح در تخصیص و توزیع آب نیز از دیگر اهداف این تحقیق ‌و‌ تفحص است.
این وسط وزیر نیرو چه می گوید؟

وزیرنیرو معتقد است”نیمی ازآب منتقل شده در طرح های انتقال آب کشور از سرشاخه های کارون تامین می شود”
وزیر نیرو با بیان اینکه ۱۲ طرح انتقال حوزه به حوزه آب با ظرفیت ۲٫۱ میلیارد مترمکعب اجرا شده است که بیش از نصف این آب از سرشاخه‌های کارون تامین شده و به اصفهان منتقل می‌شود، گفت: براساس مصوبه شورای‌عالی آب، یک طرح انتقال آب دیگر فقط برای مصرف شرب باید در این بخش اجرا شود.

وی با بیان اینکه بعضی از دوستان اصرار دارند که انتقال آب از سد بهشت‌آباد به اصفهان ازطریق تونل به طول ۶۵ کیلومتر انجام شود، گفت: انتقال این آب ازطریق تونل راهکار مناسبی نیست چراکه با تجربه‌های ناموفقی که در گذشته در طرح‌هایی نظیر تونل انتقال آب کوهرنگ ۳، سرشاخه‌های دز به قمرود و نواحی غرب با پدیده خشک شدن چشمه‌ها٬ چاه‌ها و قنات‌ها مواجه شدیم، برای جلوگیری از این موضوع قرار شد آب ازطریق لوله و ایستگاه پمپاژ منتقل شود.

 

81279412 5895202 بشکه های خالی از آب و تونل های انتقال آب! انتقال آب کارون  ,Ã

 

نظر رییس جمهور و معاونش درباره طرح انتقال آب کارون از زبان نماینده اصفهان!
عباسعلی منصوری درباره انتقال آب کارون، اتفاقات خوزستان و تنش‌هایی که برای اصفهان ایجاد شده است، اظهار کرد: در دیدار مجمع نمایندگان استان اصفهان و رییس‌جمهور مباحث بسیار مهمی درباره آب و به ویژه زاینده رود مطرح شد. موضوع بسیار حساس آب و زاینده رود در دیداری که چند روز پیش مجمع نمایندگان اصفهان با نوبخت معاون رییس‌جمهور داشت نیز مجددا مطرح و مقرر شد برنامه‌ریزی در این خصوص انجام گیرد.

تصویر فوق از روستای چال اوزا از توابع دهستان جنگه موسوی شهرستان ایذه می باشد،با توجه به اینکه روستای چال اوزا(chal oza) یکی از روستاهای می باشد که در چند کیلومتری رودخانه کارون قرار دارند،اما هنوز آب آشامیدنی مردمان این روستا و روستاهای حومه به وسیله ی تانکر های دولتی تامین میشود که موجب مشکلات عدیده ای در این روستا شده است

این در حالی می باشد که در بودجه سال ۹۳ ردیف و بودجه برای انتقال آب کارون برای انتقال آب کارون برای استانهای مرکزی تعریف شده است!

رئیس جمهور توقف طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون را رسما اعلام کند
مدتی از دوره فعالیت دولت یازدهم گذشته و سفر رئیس جمهور به خوزستان قطعی می شود و مطالبات خوزستانی ها از زبان نمایندگانشان مطرح می شود نماینده مردم دشت آزادگان وهویزه در گفت وگو با رهیاب می گوید”رئیس جمهور توقف طرح انتقال آب از سرشاخه های کارون را رسما اعلام کند”

صالحی نسب در خصوص الویت های کاری رئیس جمهور در سفر به استان خوزستان ادامه داد: اولویت های سفر استانی رئیس جمهور که برای نمایندگان و مردم خوزستان بسیار حیاتی است مسئله آب شرب وفاضلاب تمام شهرهای خوزستان است.

رئیس جمهور قول داد ولی سر قولش نماند
با وجود اینکه رئیس جمهور در سفر به خوزستان وعده داده بود هیچ آبی از کارون برای مصارف غیرشرب به استانهای دیگر منتقل نمی شود به نظر می رسد این وعده رئیس جمهور با تغییر پروژه های فعلی انتقال آب، در آستانه تحریف است.

وی در جمع مردم اهواز گفت: بحث‌های اصولی درخصوص اقدامات اساسی در زمینه تأمین آب استان در شورای عالی آب به انجام رسیده که باید به مسأله حق آبه کارون و تأمین آب مورد نیاز بویژه آب شرب مردم توجه ویژه‌ شود. البته معضل آب اختصاص به این استان ندارد و برای حل مشکل آب موضوع بهره‌وری آب مورد استفاده در بخش کشاورزی جزو اولویت‌ها باید باشد.

دکتر روحانی گفت: در زمینه انتقال آب از کارون نیز باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و اقدام شود که در صورت مصرف سایر استان‌ها، استان خوزستان دچار آسیب نشود.

متاسفانه پروژه های انتقال آب کارون بدون فوت وقت در حال انجام است
عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا در گفتگو با خبرنگار رهیاب در خصوص انتقال آب کارون اظهارداشت: پروژه های انتقال آب کارون آن هم بدون فوت وقت در حال انجام است از دهه های گذشته خیلی از آب سرچشمه های خوزستان را انتقال دادند.

39083 635330140470874759 s بشکه های خالی از آب و تونل های انتقال آب! انتقال آب کارون  ,Ã

 

وی افزود: پروژه های جدید که به مراتب بزرگتر از پروژه های قبلی بودند بدون رعایت ضوابط و مباحث کارشناسی و در اولویت متاسفانه به پیش می رود

نماینده مردم دزفول تصریح کرد: این دقیقا بر خلاف آن چیزی است که وعده داده شده بود و ما انتظار داریم تا انجام کارهای مطالعاتی دقیق این انتقال آب کارون متوقف شود.

وی تاکید کرد: متوقف نشدن این کار مشکلاتی بزرگی را برای خوزستان در تمام ابعاد خصوصا زیست محیطی به وجود خواهد آورد.

در همان هیاهوی انتقادات نمایندگان استان‌های خوزستان ،چهارمحال و بختیاری و … به شیوه جدیدی اعتراض خود را نسبت به حفر تونل بهشت‌آباد و وضعیت آبرسانی به این استانها اعلام کردند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان: هیچ کس در خوزستان مخالفتی با انتقال آب برای مصارف آشامیدنی ندارد/طرح بهشت آباد برای مصارف کشاورزی و صنعتی منتفی است

احمد سیاحی اظهار داشت:سالانه میزان ۱۸۰ میلیون متر مکعب کارون به استان کرمان،۱۵۰ میلیون متر مکعب به استان یزد،۲۵۰ میلیون متر مکعب نیز به استان اصفهان،۶۷ میلیون متر مکعب آب به قم منتقل خواهد شد.

و آخرین داستان این قصه پر رمز و راز پخش کلیپی از خشکی توسط عادل خان فردوسی پور در برنامه بود که منجر به موضع گیری نمایندگان استان شد و دوباره موضوع یک مردم استان را انتقال آب قرار داد باید دید این قصه چه خواهد شد و سرانجام کارون چه می شود؟ 



Read more: http://khnews.ir/fa/?p=11323/social/06/1393/%d8%a8%d8%b4%da%a9%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%a2%d8%a8-%d9%88-%d8%aa%d9%88%d9%86%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%84-%d8%a2%d8%a8#ixzz3DIivQn6h

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد