سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک آمار جالب و مقایسه ای



نرخ زاد و ولد اقوام ایرانی تشریح شد

نشریه ˈساوالانˈ در آخرین شماره خود به موضوع زاد و ولد در بین چهار قوم ایرانی پرداخته است.

به گزارش بی باک به نقل از واحد مرکزی خبر؛ این نشریه با استناد به تحقیقات دکتر عباس شوازی بر روی چهار قوم ایرانی ترک، فارس، کرد و بلوچ تغییرات زاد و ولد را در ارتباط مستقیم با فرهنگ اقوام معرفی می کند.

طی سال های ۱۳۵۵ تا ۶۵ زاد و ولد قوم ترک و کرد روند کاهشی در زمینه باروری زنان را تجربه کردند و قوم های فارس و بلوچ میانگین رشد باروری کاهشی را داشتند.

پس از آن نیز قوم های ترک، کرد و فارس روند نزولی شدیدی را تجربه کردند به طوری که میزان زاد و ولد ترک ها از ۶.۷ در سال ۱۳۵۵ به میزان ۲.۷ در سال ۱۳۷۹ رسید.

زاد و ولد در بین فارس ها نیز از ۵.۴ به ۲.۲ و در بین کردها از ۷.۱ به ۱.۹ رسید؛ اما بلوچ ها از نرخ رشد مناسبی برخوردار بودند.

نرخ باروری زنان بلوچ از ۸.۴ در سال ۱۳۶۵ به ۴.۲ در سال ۱۳۷۹ رسید که با وجود این کاهش، همچنان عدد قابل توجهی بود.

این آمار نشان می دهد که تغییرات محیطی، شرایط زندگی و سیاست های جمعیتی در مقایسه با سایر اقوام تاثیر کمتری داشته است.

این نشریه با استناد به آمار سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ میلادی که به پیش بینی جمعیت کشورهای در حال توسعه می پردازد، جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ را حدود ۹۴ میلیون نفر برآورد می کند که در بدترین حالت به ۷۸ میلیون نفر خواهد رسید.

با توجه به بافت جمعیتی کنونی کشور، تخمین زده می شود که نیمی از جمعیت ایران در آن تاریخ بالای ۵۰ سال داشته و در نتیجه کشور از بازده و توان تولیدی پایینی برخوردار شود.

در ادامه این مطلب تاکید شده که جمعیت جوان جامعه، موتور محرک اقتصاد کشور است و در صورتی که سیاست افزایش زاد و ولد در کشور اجرایی نشود، به منظور تحرک اقتصادی در سال ۱۴۲۰ ایران نیاز به جذب نیروی کار خارجی خواهد داشت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد