سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز




راهکار تبلیغاتی تروریستها در ایران + تصاویر

سرویس سیاسی بی‌باک: یک گروهک تروریستی با چسباندن برگه‌هایی از عناصر شاخص خود، به تبلیغ گروهک خود پرداخت.

سایت موسسه راهبری دیده بان نوشت: گروهک های تروریستی بدلیل مشی فاقد تعقل و مبنای حذف فیزیکی همواره از نظر گفتمانی در فقر بسر می برند.

از این حیث فعالیت های رسانه ای آن ها نیز بشدت متاثر چنین مسئله ای است، لذا برنامه تبلیغی شان را برای نمایش وجود هوادار در داخل ایران به تحرکات خاص معطوف می کنند.

از آنجا که حتی بردن نام گروهک های تروریستی حقیر در رسانه های داخلی بنوعی تبلیغی برای آن ها به حساب می آید ما نیز از این مسئله پرهیز می کنیم ،با این وجود گفتنی است چسباندن برگه هایی از تصاویر عناصر شاخص، ادعاها و شعارهای مربوط به گروه، تبلیغ شبکه‌های ماهواره‌ای و .. بخش عمده فعالیت های تبلیغی گروهک‌های تروریستی را تشکیل می دهد.

تصاویر زیر به بخشی از این تحرکات به اصطلاح تبلیغی اشاره دارد که به ادعای گروهک های تروریستی موجب براندازی جمهوری اسلامی می شود!

 to1

 to2

 to3

 to4

 همانطور که در تصاویر بالا و مشابه آنها پیداست ، این تحرکات به اصلاح براندازانه در محل هایی از سوی یکگروهک تروریستی صورت گرفته است که هیچ انسانی حضور ندارد و ترجیحا محل هایی انتخاب شده اند که بشود با عجله و هراس تصویری برای بهره برداری رسانه ای گرفته شود.

گروهک‌های تروریستی خود بهتر می دانند که در بین مردم ایران هیچ جایگاهی نداشته و فعالیتشان را بر مبنای دستورات سرویس های جاسوسی غربی صورت می دهند.

از سوی دیگر چنین تحرکاتی را از سوی عناصر غافل و یا اتباع بیگانه در ایران صورت می دهند که اغلب با هوشیاری دستگاه های داخلی نیز چنین افرادی در اختیار قانون قرار می گیرند.




نظامی‌ترین کشور دنیا کجاست؟

عصر قانون _ سرویس بین الملل: آیا می‌توانید نظامی‌ترین کشور دنیا را حدس بزنید؟این کشور نه ایالات متحده و نه روسیه است. حتی اسرائیل نیز در رتبهٔ نخست قرار ندارد. با عرض پوزش از آقای «کیم جونگ ایل» باید بگوییم که این کشور، کره شمالی نیز نیست. به گزارش سرویس بین الملل عصر قانون، شبکهٔ […]

عصر قانون _ سرویس بین الملل:

آیا می‌توانید نظامی‌ترین کشور دنیا را حدس بزنید؟این کشور نه ایالات متحده و نه روسیه است. حتی اسرائیل نیز در رتبهٔ نخست قرار ندارد. با عرض پوزش از آقای «کیم جونگ ایل» باید بگوییم که این کشور، کره شمالی نیز نیست.

به گزارش سرویس بین الملل عصر قانون، شبکهٔ روسی زبان  pro russia در ادامه نوشـت: کشوری را تصور کنید که دارای بالا‌ترین درصد شهروندانی است که در وظیفهٔ خدمت سربازی قرار دارند. دولتی که تمامی مردان از ۲۰ تا ۵۰ سالگی به معنای واقعی، نظامی بوده و شب‌ها در زیر تشک خود اسلحه نگهداری می‌کنند. کشوری که پس از ۵۰ سالگی نیز به شما اسلحه هدیه کرده و امیدوار است که باردیگر شما در خدمت سربازی مشاهده نموده و در پایان شما را در این راه بدرود بسپارد. دولتی که با دادن تخفیف‌های ویژه، از شهروندانش التماس می‌کند تا حداقل یک هفت تیر یا یک قبضه شاتگان برای خود خریداری نمایند. دولتی که در یک چشم به هم زدن می‌تواند ارتش ۲۲ هزار نفری خود را به ارتشی ۶۵۰ هزار نفری تبدیل کند و این رقم پس از گذشت ۲ شبانه روز می‌تواند نزدیک به ۱، ۷ میلیون سرباز مسلح رزم دیده و سازمان داده شده شود. برای مثال یادآور می‌شویم که ارتش ایالات متحده از ۱، ۳ میلیون نظامی و به همین میزان نیروی آماده باش تشکیل شده و ارتش چین نیز حدود ۲، ۴ میلیون سرباز نظامی و ۱ میلیون نیروی پشتیبان آماده باش دارد.

arteshe soois

چه کشوری عنوان نظامی‌ترین کشور دنیا به خود اختصاص داده است؟

جالب است بدانید که مرزهای این کشور تا خرخره مسلح از «ژنو» تا «داووس» و از «زوریخ» تا «لوگنو» امتداد پیدا کرده‌اند. کوه‌های بلند، تونل‌های پیاپی، پناهگاه‌های ضد بمب، انبارهای اسلحه، انبارهای آذوغه و پایگاه‌های مسلح به تسلیحات توپخانه‌ای زیر زمینی، همگی از نشانه‌های بازر این کشور هستند.

کشور سوئیس یکی از کشورهایی است که از ساختار منابع انسانی در کادر شبه نظامی ارتش و پلیس استفاده می‌کند. در این سیستم از روش «نیروی پلیس + نیروی شهروندان شبه نظامی + منابع انسانی پشتیبان + کلاس‌های آموزشی = وجود ارتش همیشگی در صورت نیاز» استفاده می‌شود.

 

در کشور سوئیس، این فهم در میان شهروندان وجود دارد که مردم و ارتش با یکدیگر متحد و یگانه هستند. این موضوع را می‌توان بدین ترتیب توضیح داد:

نیروی ارتش این کشور تنها از ۹ هزار نیروی آماده باش تشکیل شده است که اکثر آن‌ها در نیروی هوایی ارتش مشغول فعالیت هستند. حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار نفر به صورت همزمان در حالت تمرین و در ارتش پشتیبان قرار دارند. سربازان در طول مدت ۹۰ روز در مدرسه‌ای نظامی «Rekrutenschule – Ecole de recrue» مشغول تعلیم علوم و فنون نظامی می‌شوند. پس از اتمام دروس، دولت به هریک از این فارق التحصیلان یک قبضه اسلحه شانگان یا هفت تیر و یا هر دو، ۲ خشاب پر، سه دست لباس فرم برای استفاده در تمامی فصول سال، تجهیزات نظامی، جلیقهٔ ضد گلوله و کلاه ضد گلوله به منظور استفادهٔ شخصی اعطا می‌نماید. بدین ترتیب، هریک از فارق التحصیلان با تمامی این ادوات به خانه آمده و هر طور که بخواهد می‌تواند از آن‌ها نگهداری نماید. در این کشور کسی شما را کنترل نمی‌کند.

سربازان زیر ۳۲ سال در گروه گلچین شدگان «Auscug»، تا ۴۲ سال در گروه دفاع ملی «Landwehr» و تا ۵۰ سال در گروه نیروهای مهاجم ملی «Landstorm» اعمال خدمت می‌نمایند. خدمت سربازی در این کشور در مدت زمان طولانی به دوره‌های کوتاه تقسیم می‌شود. سربازان زیرمجموعهٔ گلچین شدگان در طول مدت ۱۰ سال، ۸ بار به مدت ۳ هفته تعلیم داده می‌شوند. نیروهای دفاع ملی ۳ بار و به مدت ۲ هفته و نیروهای مهاجم نیز ۱ دورهٔ ۲ هفته‌ای را در طول این مدت سپری می‌نمایند. بلافاصله پس از اینکه شما به سن ۵۱ سالگی نایل آمدید، شما به صورت خودکار از وظیفهٔ خدمت عمومی برکنار خواهید شد. بدین ترتیب اسلحه‌های شاتگان و هفت تیر را از شما گرفته و به جای آن به شما یک قبضه مسلسل می‌دهند تا در زمان وقوع درگیرهای احتمالی، بتوان با سرعت عمل بیشتری از بسیج مردمی استفاده نمود.

مشخصهٔ بارز ارتش سوئیس در آماده سازی افسران پشتیبان است. کسانی که تمایل به دریافت عنوان افسر داشته باشند، باید دوره‌هایی ۱۰۰ روزه را برای تغییر هر درجهٔ نظامی، سپری نمایند. این نوع خدمت در میان برخی از کارفرمایان و بویژه موسسه‌های مالی و بانکی، با نارضیاتی همراه است. این سیستم خدمت سربازی، تمامی کارمندان از مدیران گرفته تا کارمندان عادی را تحت پوشش قرار می‌دهد. شاید فکر کنید که حضور این افراد در خدمت سربازی به منظور خلاصی از دست همسران و استراحت در خارج شهر و شکار است. ولی این نکته حقیقت نداشته و در این مکان، خدمت وظیفه به معنای واقعی آن انجام می‌پذیرد. از دیگر نکات مهم وظیفهٔ خدمت در سوئیس می‌توان به این نکته اشاره نمود که هم اتاقی‌ها و همسایه‌های شما ممکن است از افراد مهم و مقامات بالای کشور، سیاست مداران، تجار، دانشجویان و حتی خود شخص رئیس جمهور باشد. همانطور که گفتیم، هیچ کس نمی‌تواند از حضور در خدمت سربازی سرباز زند و همه باید در آن حضور داشته باشند. بدین ترتیب در این زمان می‌توان با افراد مهمی و جالبی هم صحبت شد.

 

آیا می‌دانید که بودجهٔ اختصاص داده شده به خدمت سربازی در این کشور ۷، ۵ میلیون نفری چقدر است؟

تقریبا ۵ میلیارد دلار یعنی حدود ۲۰ درصد از بودجهٔ کشور. از تجهیزات ارتش می‌توان به ۸۰۰ فروند تانک و ماشین‌های زرهی (۴۲۰ فروند مدل لئوپارت ۲، ۱۵۰‌ام.، ۱۰۹) اشاره نمود. کشوری که تنها ۳۰۰ کیلومتر طول دارد، دارای ۱۴ اسکادران ارتش هوایی با ۳۵۰ جنگنده، ۱۲۰ هواپیمای آموزشی و ۱۰۰ فروند بالگرد است. پارک هواپیماهای ارتش هوایی این کشور همواره در حال به روز شدن هستند. برای مثال در این کشور، بر خلاف ایالات متحده، جنگنده‌ها از خلبانان جوانترند.

اسلحه‌های مستعمل و تعمیر شدهٔ ارتش در سوئیس با تخفیف ویژه‌ای به شهروندان فروخته می‌شود. همچنین دولت تاکید بسیاری به خرید این تسلیحات توسط بانوان دارد. ثبت و جواز استفاده از این اسلحه‌ها بسیار ساده بوده و تنها برای اسلحه‌های نو نیاز می‌باشد. اگر اسلحه‌ای قبلا مورد استفاده قرار گرفته و از دست کسی خریده شود، نیازی به ثبت جواز آن نیست. بر اساس آمار دریافتی، تعداد اسلحه‌هایی نظیر تفنگ‌های نظامی نیمه اتوماتیک و شکاری در میان شهروندان، حدود یک و نیم میلیون قبضه برآورد شده است. همچنین، ۲ میلیون قبضه هفت تیر در میان شهروندان سوئیس، این کشور را در مقام دوم جدول شهروندان هفت تیر دار و مقام چهارم جدول شهروندان مسلح قرار داده است.

در این کشور می‌توان ده‌ها کلوب و مجموعه‌های تیراندازی را در کنار هم مشاهده نمود. جالب است بدانید که تعداد کافه و رستوران‌های این کشور با تعداد کلوب‌های تیراندازی آن یکسان است.

 

سربازان این کشور چگونه خدمت وظیفه را سپری می‌کنند؟

به نظر می‌رسد که سربازان از این سیستم آموزشی گله‌ای ندارند. دو روز تطعیل در هفته که می‌توان استراحت کامل نمود و هیچ گونه فعالیت اجباری نخواهد بود. تمامی امور لازم در این مدت را شرکت‌های خصوصی انجام خواهند داد. جالب است بدانید که سربازان حتی جایی به عنوان نگهبان کار نکرده و پایگاه‌های نظامی، خودشان برای خودشان نگهبان دارند.

این را دیگر نمی‌توان خدمت سربازی نام نهاد. این یک سفر تفریحی است.

 

حال بیاید از نگاه دیگری به این موضوع نگاه کنیم.

اگر کمی عمیق‌تر به خدمت سربازی در سوسیس نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که همه چیز آنطور که به نظر می‌رسید باب میل نیست. بدین ترتیب که بیدارباش در ساعت ۵ صبح بوده و در تمام طول روز همه چیز به سرعت و با عجله انجام می‌شود. غذا خوردن در مدت زمان بسیار کوتاه، تمرینات ورزشی، دروس تیراندازی، دروس رانندگی، آشنایی با صنایع نظامی، کوه پیمایی و غیره تا پایان شب، از دیگر مواردی است که در طول این مدت انتظار سربازان را خواهد کشید. این تمرینات از ۵ صبح تا ۲۴ نیمه شب ادامه داشته و گفته می‌شود که خدمت سربازی در کمتر کشوری بدین شکل برگزار می‌شود.

فعالیت جسمانی سربازان به قدری است که در پایان، از آن‌ها شخصی مابین راکی و ترمیناتور حاصل می‌شود.

گذشته از این، دولت به شدت بر روی مسئله فرار از خدمت حساس است. مهم نیست که شما به چه دلیلی در زمان معین حاضر نشده‌اید. موضوعاتی همچون امتحان داشتم، عروسیم بود، مست بودم خواب موندم، مرخصی بودم، کلیه درد داشتم و غیره به هیچ وجه قابل قبول نخواهند بود. عدم حضور در زمان و مکان معین در خدمت سربازی، موجب پرداخت جریمه‌های سنگین و زندان خواهد شد. بدین ترتیب حکم صادره به معنای جنایت بوده و شخص محکوم برای همیشه با شغل خود و یافتن شغلی شایسته برای خود، خداحافظی خواهد نمود.

آیا شما از سلامتی کامل برخوردار نیستید؟ آیا نابینا بوده و نقص عضو دارید؟ آیا مریض و یا مهاجر هستید؟ مشکلی نیست. در این صورت به منظور حمایت از خدمت سربازی، ۳ درصد به مالیات پرداختی شما افزوده خواهد شد.

آیا از آیین ضد جنگ پیروی کرده و صلح جوی هستید؟ مشکلی نیست. شما به عنوان کارگر شهرداری مجبور به جمع آوری زباله از سطح شهر خواهید شد و طول مدت خدمت شما تا ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

آیا در کشور دیگری مشغول کار هستید و به هر دلیلی در زمان معین به کشور خود نیامده و در خدمت سربازی حضور نداشته‌اید؟ این هم اشکلالی ندارد و شما خواهید توانست از فضای زندان لذت ببرید.

بیایید با چشمانی باز به این موضوع نگاه کنیم. آیا می‌توان به این کشور، لقب آرام و صلح طلب را داد؟ افسانهٔ صلح و آرامش در این کشور را چه کسی بافته است؟ سوئیس از لحاظ مرگ در اثر سلاح‌های گرم در مکان دوم کشورهایی قرار دارد که در جنگ قرار ندارند. این فاجعه‌ای است که در اثر آزادی و در دسترس بودن بیش از حد سلاح گرم در این کشور بوجود آمده است.



تهدید انصار حزب الله همزمان با اعمال خشونت آمیز داعش و عمل جراحی حضرت آیت الله خامنه ای!

عصر قانون _ سرویس سیاسی:     رادیو فرانسه  نوشت: عبدالحمید محتشم رهبر «انصار حزب الله» در ایران تهدید کرده که این گروه عملیات گسترده‌ای را برای حذف آنچه وی «مفسدان و حامیانشان» نامیده آغاز می‌کند.   به گزارش سرویس سیاسی عصر قانون وی هیچ توضیحی در مورد لفظ «مفسدان» نداد است، هر چند هشدار داده که شیوۀ […]

عصر قانون _ سرویس سیاسی:

 

 

رادیو فرانسه  نوشت: عبدالحمید محتشم رهبر «انصار حزب الله» در ایران تهدید کرده که این گروه عملیات گسترده‌ای را برای حذف آنچه وی «مفسدان و حامیانشان» نامیده آغاز می‌کند.

 

yalasarat 2

به گزارش سرویس سیاسی عصر قانون وی هیچ توضیحی در مورد لفظ «مفسدان» نداد است، هر چند هشدار داده که شیوۀ عملیات «انصار حزب الله» به گونه‌ای خواهد بود که به گفتۀ او مفسدان و حامیانشان» منکوب و از صحنۀ عمل حذف خواهند شد. مدیر مسئول نشریۀ «یالثارات» گفته است که «گسترۀ عملیات انصار حزب الله کشوری است و میدان عمل آن در تهران بسیار وسیع و حجم عملیاتش بالا خواهد بود.» 

رهبر گروه افراطی «انصار حزب الله» همچنین گفته است که «وزن مفسدان و حامیان آنان در جامعه به ضرر متدینین تغییر یافته» به طوری که اگر این معادله به زور تغییر نکند، به زودی جریان مخالف که وزن بالایی پیدا کرده در برابر «حزب الله خواهد ایستاد». 

عبدالحمید محتشم در گفتگو با روزنامۀ شرق تأئید کرده که قرار است تیم‌های چنده نفرۀ انصار حزب الله در نقاط مختلف شهر برای اجرای وظیفۀ «امر به معروف و نهی از منکر» فعال شوند. او تصریح نموده که این عملیات درازمدت و تدریجی خواهد و در «کف خیابان» صورت خواهد گرفت. 

تهدید انصار حزب الله علیه اکثریت مردم ایران همزمان است با شیوه‌های خشونت آمیز داعش در منطقه و عمل جراحی آیت الله خامنه‌ای در داخل که در نوع خود جای بحث دارد.رهبر انصار حزب الله هیچ توضیحی در مورد نحوۀ عملیات این گروه در خیابان‌های کشور و پایتخت و تفاوت آن با اقدام‌های سه دهۀ اخیر انصار حزب الله در ایران نداده است. اما، او گفته است که کلیه اقدام‌های لازم جهت دریافت مجوز از وزارت کشور توسط این گروه افراطی صورت گرفته است. پیش از این وزیر کشور دولت یازدهم گشت‌های موتوری «انصار حزب الله» را غیرقانونی دانسته و از این گروه خواسته بود که برای انجام هر عملیاتی باید تقاضای مجوز کند و تقاضای این گروه از سوی وزارت کشور بررسی خواهد شد.


مذاکرت برنامه هسته ای ایران به مرحله پایانی می رسد

عصر قانون _ سرویس بین الملل:     صدای روسیه نوشت: روز ۱۸ سپتامبر دور بعدی مذاکرات گروه پنج به علاوه یک و ایران آغاز یم شود. برای این دور مذاکرات چندین ملاقات و رایزنی میان نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک در فرمت‌های مختلف برنامه ریزی شده است. هنوز مسایل حل نشده […]

عصر قانون _ سرویس بین الملل:

 

 

صدای روسیه نوشت: روز ۱۸ سپتامبر دور بعدی مذاکرات گروه پنج به علاوه یک و ایران آغاز یم شود. برای این دور مذاکرات چندین ملاقات و رایزنی میان نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک در فرمت‌های مختلف برنامه ریزی شده است. هنوز مسایل حل نشده زیادی باقی مانده، اما طرفین با حسن نیت سعی دارند که مسایل را حل و فصل کنند. اما سوال اینجاست که دیدار آتی چه دستاوردی خواهد داشت؟

 

به گزارش سرویس بین الملل عصر قانون ولادیمیر ساژین کار‌شناس مسایل شرق به این موضوع می‌پردازد. وی می‌گوید: «برای یادآوری می‌خواهم بگویم که روز ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳، برنامه مشترک ایران و گروه پنج به علاوه یک، متشکل از کشورهای روسیه، امریکا، بریتانیا، فرانسه، چین به علاوه آلمان، در ژنو تدوین شد. ابتدا طرفین قرار گذاشتند که تا ۲۰ ژوئن ۲۰۱۴ توافقات همه جانبه را انجام دهند و قرارداد نهایی را امضا کنند. این قرارداد تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و در مقابل تحریم‌ها از روی ایران برداشته می‌شود. با این حال، زمان تعیین شده تا ۲۴ نوامبر به طول انجامید».

 

tahrim

 ولادیمیر ساژین معتقد است که به دلیل زیاد بودن تعداد مسایل حل نشده، روز توافق شده به تعویق افتاده است. به گفته دکتر مهدی سنایی سفیر تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در مسکو، ۵۰ درصد متن قرارداد نهایی تهیه شده است. طبق ارزیابی‌های عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، نسبت مسایل حل شده به مسایل حل نشده، ۷۰ به ۳۰ است.

 با این حال، آژانس بین المللی انرژی اتمی، ارزیابی مثبتی از شرایط ارایه می‌کند. به اعتقاد این آژانس، تا روز ۲۵ آگوست از پنج مورد توافقات تهران، تنها سه مورد به اجرا درآمده است. به عبارتی از ۸ و نیم تن اورانیوم غنی شده درصد پایین، ایران تنها ۷۰۰ کیلو پایین‌تر آمده است. علاه بر این، طبق اطلاعات به دست آمده از طریق عکس‌های فضایی، تهران به ساخت واحدهای مشکوک خود در پرچین ادامه می‌دهد. جاسوسان غربی تایید کرده‌اند که تا سال ۲۰۰۰ در این پایگاه نظامی تجهیزات ویژه آزمایشی قرار داشته است. کار‌شناسان آژانس می‌گویند که احتمالا در ماه مارس ۲۰۱۲، چاشنی نوترونی برای بمب هسته‌ای در پرچین آزمایش می‌شود. از طرف دیگر، ساختمانی که به آزمایشگاه مجهز می‌باشد، تخریب شده و روی آن را با خاک پوشاندند تا ردپایی از فعالیت‌های هسته‌ای در هنگام بازدید بازرسان آژانس به جا نماند. و اکنون در همین محل مجددا کار را از سر گرفته‌اند. ایرانی‌ها به نوبه خود تایید می‌کنند که پایگاه پرچین یک پایگاه صرفا نظامی است که هیچ ارتباطی با برنامه هسته‌ای ندارد. به همین خاطر در سازمان آژانس اتمی مطرح نشده و زیر نظر بازرسان آژآنس قرار نگرفته است.

 علاوه بر این، ولادیمیر سازین تاکید می‌کند که هنوز تکلیف رآکتور آب سنگین را در اراک مشخص نکرده‌اند، این رآکتور قادر به کار روی پلوتونیوم با اهداف نظامی است. هیچ توافقی در خصوص حجم اورانیوم موجود در ایران که ممکن است طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده غنی ساز شود، انجام نگرفته است. فرمت انجام تعهدات توسط تهران و نحوه بررسی آن مشخص نیست. حتی زمان و نحوه برداشته شدن تحریم‌ها از روی ایران مشخص نشده است، این مساله هم در مورد تحریم‌های وضع شده از طرف سازمان ملل و هم تحریم‌های یک جانبه امریکا و اتحادیه اروپا صدق می‌کند.

 به عبارتی مسایل اصلی و جدی هنوز باقی مانده‌اند. اما تلاش طرفین برای غلبه بر موانع در مسیر دستیابی به توافق نهایی امیدوار کننده است.

ساژین در ادامه می‌گوید: «دیدارهای فشرده اعضای دیدار در جریان مذاکرات که با فرمت‌های مختلف و در سطوح مختلف برگزار می‌شد، موجب حیرت می‌شوند.

 روز هفتم آگوست، مذاکرات محرمانه ایران با امریکا در ژنو انجام گرفت.

 روز ۱۷ آگوست، دیدار یوکی آمانو دبیر کل سازمان انرژی اتمی از تهران.

 روز ۲۹ اگوست، وزاری خارجه دو کشور روسیه و ایران در مسکو دیدار کردند.

 روز ۱ سپتامبر، مذاکرات میان مذاکره کنندگان گروه پنج به علاوه یک و کا‌ترین اشتون با ظریف وزیر امور خارجه ایران برگزار شد.

 روز ۲ سپتامبر نمایندگان آژانس بین المللی و ایران در ژنو دیدار و گفتگو کردند.

 روزهای ۴ و ۵ سپتامبر نیز جلسات رایزنی ایران و امریکا انجام گرفت.

 تن‌ها در یک روز یعنی روز ۱۰ ستامبر معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده این کشور آقای عراقچی در پاریس با نیکلاس د ریوِر نماینده هیات فرانسه و سپس با ویندی شرمان معاون وزیر خارجه امریکا در ژنو دیدار و گفتگو کرد. روز ۱۱ سپتامبر وزرای خارجه کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان با آقای عراقچی در وین جلسه رایزنی داشتند. روزهای ۱۱ و ۱۲ سپتامبر در چارچوب نشست سازمان همکاری‌های شانگهای، دیدار وزیر خارجه چین با محمد جواد ظریف همتای ایرانی او تعیین شد.

و نهایتا، در آستانه شروع دور بعدی مذاکرات گروه پنج به علاوه یک و ایران که روز ۱۸ سپتامبر در نیویورک برگزار می‌شود، مذاکرات اشتون و ظریف را روز هفدهم در نیویورک داریم». 

دور پاییزی مذاکرات گروه پنج به علاوه یک با یاران برای دستیابی به توافقات همه جانبه در خصوص مساله هسته‌ای ایران است. لازم است که در این میان یک مشکل اصلی یعنی اجازه توسعه صلح آمیز برنامه انرژی اتمی زیر نظر آژانس را حل و فصل کنند و تکلیف تحریم‌های پولی – اقتصادی علیه ایران را روشن کنند. 

ولادیمیر ساژین در این رابطه می‌گوید که دیدارهای پشت سر هم و رایزنی‌های صورت گرفته در ماه آگوست تا سپتامبر، به منظور تعیین مواضع طرفین پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات و در صورت امکان، از میان برداشتن بسیاری اختلاف نظر‌ها در جهت حصول نتیجه در آینده است.



جزئیات دیدار چیت‌چیان و نواک؛
واکنش روسیه به تحریم‌های نفتی آمریکا/ روس‌ها 8 نیروگاه در ایران می‌سازند
وزیر انرژی فدراسیون روسیه با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاثیری در روابط انرژی ایران و روسیه ندارد، از توافق اولیه برای ساخت 8 نیروگاه جدید برق در ایران خبر داد و اعلام کرد: شرکت‌های روسی بازسازی و نوسازی 4 نیروگاه قدیمی برق ایران را هم در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه امروز در حاشیه دیدار با حمید چیت چیان وزیر نیروی ایران با بیان اینکه تحریم‌های غرب تاثیری در مناسبات روسیه و ایران ندارد، گفت: تحریم‌های آمریکا هیچ تاثیری بر روابط بین دو کشور در حوزه همکاری در زمینه انرژی، انرژی اتمی در مقاصد صلح‌جویانه، نفت و گاز طبیعی ندارد.
این عضو کابینه دولت مسکو بار دیگر با تاکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا تاثیری بر روابط دو کشور نمی‌گذارد، تصریح کرد: در مذاکرات امروز با وزارت نیروی ایران، به توافق های مهمی دست یافتیم.
نواک با یادآوری اینکه تهران و مسکو به منظور احداث هشت نیروگاه جدید برق در ایران به توافق دست یافته اند، اظهار داشت: در کنار ساخت نیروگاه های جدید برق، نوسازی و بازسازی چهار نیروگاه قدیمی برق با مشارکت شرکت توانیر ایران در دستور کار قرار گرفته است.
این مقام روس همچنین با اشاره به ادامه مذاکرات ایران و روسیه به منظور تبادل برق و انرژی الکتریکی، بیان کرد: به منظور اجرای طرح های جدید در صنعت برق و انرژیهم تبادل اطلاعات بین دو کشور در حال انجام است.
به گزارش مهر، ایران و روسیه اردیبهشت ماه سال جاری تفاهم نامه‌ای به‌منظور توسعه همکاری‌ها در صنایع برق امضا کردند که احداث نیروگاه و تاسیسات برقی، ارائه خدمات، تبادل انرژی و برق از مهمتری محورهای این نشست مشترک بوده است.
بر این اساس پس از توافق مقدماتی تهران- مسکو برای امضای قراردادی 10 میلیارد دلاری و احتمال تهار نفت خام و برق بین دو کشور، اولین دور مذاکرات بین شرکت تکنوپروم روسیه و توانیر ایران تیر ماه سال جاری در تبریز انجام شد.
سرگئی ریژوف معاون اجرایی مدیر کل شرکت تکنوپروم روسیه در حاشیه بازدید از نیروگاه‌های برق استان آذربایجان شرقی با اشاره به احداث نیروگاه‌های 2100 مگاواتی رامین اهواز و نیروگاه 1600 مگاواتی شهید منتظری اصفهان توسط این شرکت روسی، گفت: روسیه برای احداث 1725 مگاوات نیروگاه جدید در استان آذربایجان شرقی آمادگی دارد.
این مقام روس با تاکید بر اینکه در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، این 5 واحد نیروگاهی در کنار نیروگاه‌های برق سهند بناب و تبریز ساخته خواهد شد، تصریح کرد: استان آذربایجان جزو یکی از مناطق در حال توسعه از نظر صنعتی ایران بوده و از این رو افزایش واحدهای تولید برق در این استان ضروری به نظر می رسد.
سرگئی ریژوف صنعت برق ایران را در زمینه تولید و احداث تجهیزات نیروگاهی، به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در منطقه خاورمیانه عنوان کرد و افزود: تکنوپروم روسیه برای احداث نیروگاه‌های برق سیکل ترکیبی، بخاری، ژئوترمال، واحدهای کوچک و تامین قطعات یدکی صنایع برقی آمادگی دارد.
علاوه بر ریژوف معاون اجرایی مدیر کل تکنوپروم، در این دور مذاکرات برقی الکساندر زاسلافسکی مدیر انستیتوی طراحی نیروگاه‌های این شرکت روسی مذاکراتی با مسئولان وزارت نیروی ایران انجام داد.
با انجام این دور از مذاکرات مقرر شد، مطالعات اولیه برای احداث دو واحد نیروگاهی 450 مگاواتی در کنار نیروگاه تبریز و دو واحد نیروگاهی 350 مگاواتی و یک واحد 125 واحد سیکل ترکیبی درنزدیکی نیروگاه سهند بناب با مجموع 1725 مگاوات با هماهنگی توانیر انجام شود.

تاریخچه مذاکرات برقی ایران- روسیه

به گزارش مهر، اردیبهشت ماه سال جاری الکساندر نواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه مسافر تهران شد و مذاکراتی را پشت درهای بسته با وزرای نیروی، نفت و رئیس کل بانک مرکزی ایران در تهران برگزار کرد.
نواک وزیر انرژی روسها سپس در جمع خبرنگاران از توافق اولیه و مقدماتی با وزارت نیروی ایران به منظور امضای 8 تا 10 میلیارد دلار قرارداد برقی در چهار حوزه ساخت نیروگاه‌های حرارتی، برقآبی، شبکه انتقال، افزایش راندمان شبکه انتقال و توزیع برق و تبادل و ترانزیت برق خبر داد.
بر این اساس کارگروه‌های مشترک برقی بین دو کشور تشکیل شده و مقرر شده است تا با جمع بندی فنی و عملیاتی این کارگروه‌های مشترک نتایج نهایی برای امضای قرارداد بزرگ تهران – مسکو به وزرای دو کشور ارائه شود.
یکی دیگر از توافق‌های برقی ایران و روسیه در تهران به موضوع واردات برق از این کشور گازخیز باز می گرزدد و مطابق با گفته‌های حمید چیت چیان وزیر نیروی ایران قرار است با سنکرون شبکه برق بین ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه امکان واردات 500 مگاوات برق در فاز اول و 700 مگاوات در فاز دوم نهایی شود.
از این رو با این توافق بزرگ برقی بین دو کشور گام نخست به منظور تهاتر نفت خام صادراتی ایران در ازای برق و سایر خدمات فنی و مهندسی وارداتی از روسیه برداشته شده است.
در همین حال اسماعیل محصولی قائم مقام وزیر نیرو در امور بین‌الملل اردیبهشت ماه امسال در گفتگو با مهر در پاسخ به این سئوال که آیا این توافق برقی بین ایران روسیه بخشی از قرارداد تهاتر نفت و کالا بین دو کشور است؟ گفت: قرار است روسیه فاینانس برخی از طرح‌های و پروژه های صنعت برق به ویژه در حوزه نیروگاه سازی را برعهده بگیرد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه فایناس روسیه بریا ساخت نیروگاه و شبکه برق در ایران می تواند بخشی از قرارداد تهاتر نفت و کالا بین دو کشور را شامل شود، تصریح کرد: جزئیات و حجم نهایی تامین فاینانس از سوی روسیه در مذاکرات آتی تعیین و نهایی خواهد شد.
هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم در گفتگو با مهر از نهایی شدن قرارداد برقی بین دو کشور تا یک ماه آینده خبر داده و تاکید کرده بود: با تکمیل مطالعات کارشناسی امکان فراهم شدن مقدمات قرارداد بین دو کشور فراهم خواهد شد.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته درباره جزئیات مذاکرات نفتی ایران-روسیه برای تهاتر نفت و کالا و راه اندازی طرح سوآپ معکوس نفت در جمع خبرنگاران، گفت: با روس‌ها بحث‌هایی برای مبادله حجم بالایی از منابع نفت و دریافت کالا در ازای آن مطرح کردیم که عده‌ای نسبت به این مسئله اعتراض کردند ولی باید بگوییم اگر به ایران وارد نشوید، افراد دیگری در این بازار حاضر می‌شوند و جایی برای شما نمی‌ماند.
مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه اخیرا در گفتگو با دیلی کومرسانت با تایید مذاکرات تهران و مسکو برای تهاتر نفت در برابر کالا، گفته است: روسیه می‌تواند در قبال خرید نفت از ایران، دومین رآکتور نیروگاه بوشهر را بسازد ضمن انکه روسیه می‌تواند برای پرداخت پول نفت ایران به این کشور کامیون، ریل راه‌آهن یا کالاهای دیگر صادر کند، یا برای این کشور پالایشگاه‌های کوچک بسازد.




آیا آمریکا به دنبال دخالت نظامی در سوریه است؟

سرویس بین الملل بی‌باک: در قضیه برخورد آمریکا با داعش و اجلاس جده در این خصوص، مسائل پشت پرده و مهمی وجود دارد و اعلام امریکا مبنی بر برخورد با داعش دستاویزی برای دخالت در سوریه است.

سخنرانی اوباما به مناسبت 11 سپتامبر و کنفرانس جده در عربستان حاوی مسائلی بود که در یک نقطه یعنی برخورد با گروه تروریستی داعش مشترک بودند. در همین ارتباط اوباما در سخنرانی اخیر خود تاکید کرده است که گروه تروریستی داعش را در هرجا که باشد مورد حمله قرار خواهد داد و این امر نگرانی هایی را در مورد احتمال ورود نیروهای امریکایی به سوریه به وجود آورده است. از طرفی دیگر در جریان تشکیل دولت جدید عراق شاهد کارشکنی برخی از کشورها، یعنی آمریکا و اتباع منطقه ای او برای تشکیل نشدن دولت و عدم دستیابی شیعیان به کرسی های حساس نیز وجود داشت. برای بررسی ابعاد مختلف این موضوع خبرنگار گروه بین الملل بصیرت با دکتر محمد صالح صدقیان رئیس مرکز عربی مطالعات ایران انجام داده است که در ادامه می آید.

میزان دخالت های  امریکا و برخی دیگر از کشورهای منطقه در کابینه و دولت جدید عراق به چه صورت بود؟ و دلیل این دخالت ها چه بود؟

رخی از کشورها و از جمله آمریکا تمام سعی خود را بر این امر قرار دادند که شیعیان نتوانند وزارتخانه های کلیدی را به دست آوردند. برای مثال در وزارتخانه کشور نماینده شیعیان با دخالت این کشورها و دیگر حامیان داخلی آن ها مواجه شد و تکلیف این وزارتخانه به همراه وزارتخانه دفاع تعیین نشد. این در حالی بود که آیت الله سیستانی تاکید داشتند که دولت جدید عراق در موعد مقرر به پارلمان معرفی و رای اعتماد بگیرد. و در نهایت همانی شد که آیت الله سیستانی خواستند و دو روز مانده به پایان مهلت مقرر، کابینه به پارلمان معرفی شد و رای اعتماد گرفت.

حال باید منتظر روزهای آینده بود و دید که کابینه آقای حیدرالعبادی در برابر گروه تروریستی داعش چه استراتژی را دنبال خواهد کرد و تا چه اندازه در برابر کارشکنی های غرب و ارتجاع عربی خواهد ایستاد. آقای نوری مالکی در برابر دخالت خارجی ها در عراق بسیار سیاستمدار محکمی بود و همانطور که در جریان هستیم سفر قبلی آقای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به عراق با واکنش و انتقادات صریح مالکی مواجه بود.

همانطور که در جریان هستید باراک اوباما به مناسبت سالگرد 11 سپتامبر سخنرانی کرد و استراتژی جدید آمریکا را اعلام نمود. وی تصریح کرده که داعش را در هر کجا باشد از بین می برد. از طرف دیگر کنفرانس جده هم در این خصوص برگزار شد. با توجه به این مسائل و ائتلاف بین المللی، به  نظر شما از منظر بین المللی آینده برخورد با داعش چگونه خواهد بود؟

به نظر من ائتلاف 40 کشور یک شوی سیاسی است. الان هیچ کدام از این کشورها نیرو به عراق نمی فرستند و فقط از طریق هواپیما می توانند علیه داعش عمل می کنند. این مسائل و برخورد هوایی از طرف ناتو یا آمریکا الان هم هست.

بالاخره ناتو هم به اعتبار نیاز دارد و می خواهد پیامی را بفرستد که هنوز فعال است و قدرت این را دارد که در هر منطقه از جهان دخالت کند. از طرفی ناتو هم نیروی زمینی به عراق نخواهد فرستاد و در مجموع تا الان 300 نفر نیرو از آمریکا آمده اند و اوباما هم اعلام کرد 450 نفر مشاور نظامی خواهد فرستاد.

این مشاوران هم جنگ نمی کنند یا  در بغداد و یا در کردستان عراق فقط مشاوره نظامی می دهند. حملات هوایی هم طی هفته های گذشته در آمرلی، حدیثه و موصل وجود داشت. اما این که چرا آمریکا می خواهد به شکل دیگری وارد شود من فکر می کنم برنامه های دیگری در جریان باشد. حتی کنفرانسی که در عربستان برگزار شد برخی از این کشورها متهم به پشتیبانی از داعش هستند و دولتشان متهم به این امر هستند به طوری که فرودگاه ها و بانک های ترکیه در اختیار داعشی ها است. مرزهای ترکیه و سوریه در اختیار داعش است. عناصر داعش در داخل ترکیه رفت و آمد دارند، حتی در ورودشان به عراق هم ترکیه دخالت داشت. حتی سیاسیون داعش و گروه هایی مثل الجیش المجاهدین که با داعش زیر نظر حزب بعث همکاری می کردند مسئولانشان در خود ترکیه هستند و زندگی می کردند.

رهبران این ها چندین حساب بانکی در ترکیه دارند که دارایی آن ها به میلیون ها دلار می رسد و از طریق بانک های اربیل به داعش کمک می کردند. این مسائل برای همه روشن است منتها ترکیه به اجلاس جده رفته است که خیلی قابل  تامل و تعجب است. قطر هم همین طور است این کشور ارتباط به خصوصی با داعش، القاعده و جبهه النصره دارد.

الان ما در لبنان می بینیم که 10 تن از اعضای ارتش لبنان در گروگان النصره هستند. قطر به عنوان دولت در این قضیه میانجی گری می کند. این مسائل خیلی پیچیده است و دقیقا وقتی ما به این مسائل نگاه می کنیم باید مسائل پشت پرده ای باشد. عربستان و ترکیه بعد از مسائل مصر روابطشان تیره شد. مسئله دوم روابط عربستان و قطر است که خوب نیست ولی هر دو در این اجلاس حضور داشتند. بنا بر این واضح است که مسائل پشت پرده ای وجود دارد که گفته نشده است.

سازمان ملل و شورای امنیت موضوع داعش را ذیل بند هفتم منشور قرار داده است، یعنی این که باید با عناصر داعش برخورد نظامی شود. از طرفی اوباما هم استراتژی جدیدش را برای برخورد با داعش اعلام کرده است. سوالی که هست این است که آیا این مسائل دستاویزی برای دخالت در سوریه تلقی می شود؟

دقیقا همین هست. منتها مسائلی هست که به روسیه و چین مربوط می شود. این دو کشور اعتراضی به این قطعنامه نکردند و این خیلی تعجب آور است و الان هم روسیه و چین بهانه را به دست آمریکا داده اند که وارد سوریه شود و این خیلی مهم است و من فکر می کنم حرف های اوباما برای حمله به داعش خیلی مهم است، چرا که روسیه و سوریه در این خصوص مخالفت خودشان را اعلام نموده اند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد