سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان



مشاور برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری:
حذف تونل بهشت‌آباد، کارون را احیاء کرد
کد مطلب : 54562
گروه جامعه:‌ مشاور برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: حذف انتقال آب از طریق تونل بهشت آباد باعث احیاء شرایط زیست محیطی کارون شده است.
حذف تونل بهشت‌آباد، کارون را احیاء کرد
ملک‎محمد قربان‌پور  با بیان اینکه به طور متوسط 80 درصد از مصارف استان از منابع زیرزمینی تامین می‎شود، افزود: اکنون 70 درصد آب کشاورزی و 97 درصد از مصارف شرب و صنعت استان از منابع زیرزمینی تامین می‎شود که این امر یک فاجعه است. وی با اشاره به بحران آب و خشکسالی‌های اخیر در استان تصریح کرد: در گذشته چهارمحال و بختیاری بیش از 10درصد آب کشور را داشت، اما اکنون این میزان به 6 درصد کاهش یافته است. 

وی اظهارکرد: در خصوص زاینده رود، مدیریت منابع، مصارف و برنامه ریزی آینده پژوهانه دارای اهمیت ویژه است که در این راستا وزارت نیرو از سال 92 ساختاری را تحت عنوان مدیریت یکپارچه حوضه آبریز تهیه کرده است. قربان‌پور با اشاره به معضل کم آبی دراستان‎های همجوار، سوء مدیریت در مصرف را مهم‎ترین مشکل خشکی زاینده رود برشمرد و گفت: وزارت نیرو باید سهم استان‌ها را در خشکی زاینده رود با نگاه کارشناسی مشخص کند.

به گفته وی، سهم ما از زاینده رود 7درصد است که قطعا اگر این سهم را پس دهیم، این مشکل حل نخواهد شد، چرا که باید سوء مدیریت مصارف، خشکسالی، گرما و تغییر اقلیم را پذیرفت. قربان‌پور با اشاره به شاخص‏‌های توسعه افزود: چهارمحال و بختیاری به عنوان یک استان آبریز از شاخص‎های توسعه بسیار پایین‎تر است که بهتر است سهمی از درآمد حاصل از منابع آبی، همانند استان‎های نفت خیز که از درآمدهای نفت در توسعه آن‎ها استفاده می‌شود، در استان چهارمحال و بختیاری نیز هزینه شود. مشاور برنامه ریزی استاندار چهارمحال و بختیاری به موضوع انحراف آب از طریق گلاب اشاره کرد و گفت: چگونه می‎توان 20متر مکعب آب از زاینده‌رود انتقال داد، در صورتی که خروجی زاینده رود از 10 متر مکعب بیشتر نمی‎شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد