سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز



آمریکا در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد این در حالی است که دموکرات ها متهم هستند که در شمال آفریقا و خاورمیانه بسیار ضعیف عمل کرده اند و تحرکی از خود نشان ندادند از این رو احساس می کنند که در انتخابات پیش رو بازنده خواهند بود
کد خبر: ۴۳۴۲۴۱
تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۳-14 September 2014
محمدجعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در خراسان نوشت:

هدف اصلی آمریکا از راه انداختن موج مقابله با داعش چیست؟ چرا در حالی که بسیاری از تحلیل گران معتقدند مقابله با داعش بدون حضور ایران امکان ندارد جان کری در اظهاراتی عجیب ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند ؟

آمریکا از پیگیری ایجاد ائتلاف علیه داعش دو هدف را در سطح خرد وکلان دنبال می کند این کشور بعد از شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 50 روزه غزه متوجه دو اتفاق و تحول مهم در منطقه خاورمیانه شد. نخست ناکارآمدی رژیم صهیونیستی به عنوان ژاندارم شصت و چند ساله برای حفاظت از منافع آمریکا در منطقه خاورمیانه به عبارت دیگراز نظر آمریکا این رژیم نه تنها کارآمدی خود را از دست داده است بلکه در آستانه نابودی قرار گرفته است در مقابل جبهه مقاومت اسلامی در حال تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ای است چراکه در جنگ غزه تنها رژیم صهیونیستی شکست نخورد بلکه حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای این رژیم شکست را پذیرفتند.

نکته دوم اینکه آمریکا در آستانه انتخابات کنگره قرار دارد این در حالی است که دموکرات ها متهم هستند که در شمال آفریقا و خاورمیانه بسیار ضعیف عمل کرده اند و تحرکی از خود نشان ندادند از این رو احساس می کنند که در انتخابات پیش رو بازنده خواهند بود این موضوع به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی و حمله به سفارت آمریکا در تونس و در حال حاضر هم ناتوانی سامانه گنبد آهنین در دفاع از رژیم صهیونیستی در جنگ 50روزه باز می گردد به همین دلیل آمریکا نیاز دارد با راه اندازی یک ماجرا جویی بین المللی هم در منطقه و هم در داخل آمریکا فضا را به نفع خود تغییر دهد و به باز سازی خود بپردازد .

بد نیست برای روشن شدن ماجرا به پروژه شکل گیری داعش اشاره ای داشته باشیم این نیرو چیزی شبیه به نیروی القاعده است که آمریکایی ها و انگلیسی ها در تشکیل آن سهیم بودند ،پاکستانی ها در آموزش و عربستان به لحاظ ایدئولوژیک و مالی این نیرو را حمایت کرده اند تا القاعده در افغانستان راه بیفتد اما با گذشت مدتی حامیان القاعده به نتیجه رسیدند که القاعده وارد مباحثی شده که برای منافع آنها خطرناک خواهد بود لذا نیروی القاعده را محدود کردند.این سناریو هم اکنون در باره داعش در جریان است ،نیروی داعش توسط آمریکایی ها و انگلیس ها به وجود آمده و در ترکیه آموزش دیدند و کشورهایی مثل عربستان ضمن تغذیه ایدئولوژیک به لحاظ مالی آنها را حمایت کردند.اما امروز منافع همین کشورها به خصوص آمریکا و انگلیس از سوی داعش به خطر افتاده است . از این رو در اولین قدم به داعش وجهه ضد آمریکایی دادندتا حضور منطقه ای آمریکا در نزد افکار داخلی و عمومی توجیه داشته باشد . به نظر می رسد آمریکا با تشکیل این ائتلاف به دنبال اهدافی است که توسط جبهه النصره،ارتش آزاد سوریه و داعش به دست نیاورده است. در حالی که اگر آمریکا مداخله نمی کرد جبهه مقاومت اسلامی همانطور که با معارضین سوری برخورد کرد با داعش برخورد و آن را از بین می برد . اما از آنجایی که به این ترتیب به قدرت منطقه ای جبهه مقاومت افزوده می شدآمریکا مانع شد به عبارت دیگر ،آمریکا با اطلاع از توانایی جبهه مقاومت اسلامی و برای مشخص نشدن قدرت این جبهه به دنبال تشکیل ائتلاف بین المللی علیه داعش بود.

اهداف آمریکا را در لا به لای ادعا های جان کری علیه ایران می توان دید آنها حضور و همکاری جمهوری اسلامی ایران را در برخورد با داعش نمی خواهند بلکه علاقه مند هستند که با سرکوب داعش قدرت ما را سرکوب کنند این نشان می دهد که این حرکت در هدف نهایی خود، حرکت ضد داعشی نیست بلکه حرکتی ضد جبهه مقاومت اسلامی است که محور آن جمهوری اسلامی ایران و حزب ا... لبنان می باشد.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا می‌گوید که حمله به داعش در خاک عراق و سوریه انجام می‌گیرد ولی سربازان آمریکایی در جبهه‌های نبرد حضور نخواهند داشت.
کد خبر: ۴۳۴۲۲۸
تاریخ انتشار:۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۵-14 September 2014
مشاور امنیت ملی دولت آمریکا می‌گوید که حمله به داعش در خاک عراق و سوریه انجام می‌گیرد ولی سربازان آمریکایی در جبهه‌های نبرد حضور نخواهند داشت.
به گزارش فارس به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در واکنش به سخنان وزیر امورخارجه این کشور که گفته بود «حمله هوایی به داعش در حکم جنگ نیست»، گفت که این حملات یک جنگ است.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص ماهیت نبرد آمریکا با داعش و نام مناسب برای عملیات علیه این گروه تروریستی گفت که این اقدامات را می‌توان هم جنگ و هم اقدام ضدتروریستی ادامه‌دار خواند.
خانم «رایس» البته تفاوت‌های میان اقدام احتمالی علیه داعش با دیگر مداخلات نظامی کشورش در فراسوی مرزهای آمریکا را تبیین کرد و گفت: «این عملیات با جنگ‌های عراق و افغانستان بسیار متفاوت خواهد بود و نیروهای نظامی آمریکا بر روی زمین در مقابل دشمن نخواهند جنگید.»
وی شدت این حملات احتمالی را نیز مورد ارزیابی قرار داد و گفت که شدت حملات در «عراق و سوریه» از شدت بمباران انجام شده در درگیری‌های یمن و سومالی بیشتر خواهد بود.
پهپادهای آمریکا در سال‌های اخیر مواضع القاعده در یمن و مواضع گروه تروریستی «الشباب» در سومالی را مورد هدف قرار داده است. در تازه‌ترین دور از این حملات «احمد گودان» رهبر «الشباب» کشته شد.
سخنگوی کاخ سفی هفته گذشته به دو مورد حساسیت برانگیز یعنی «منابع مالی» و «سرباز لازم» برای از بین بردن داعش پرداخته و گفته بود که از «نیروهای پیشمرگه کرد و مخالفان مسلح بشار اسد» به عنوان نیروی زمینی در عراق و سوریه استفاده خواهد شد؛ «جوش ارنست» هم‌چنین گفته بود که در صورت اعطای مجوز لازم از سوی کنگره، دولت از منابع مالی کشورهای داوطلب برای تأمین بودجه بمباران داعش استفاده خواهد کرد.
منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کردند که تل آویو به دولت آمریکا اطلاع داد که اگر داعش در اردن به فعالیت درآید، علیه آن اقدام خواهد کرد.
کد خبر: ۴۳۴۱۹۷
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱-13 September 2014
 منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کردند که تل آویو به دولت آمریکا اطلاع داد که اگر داعش در اردن به فعالیت درآید، علیه آن اقدام خواهد کرد.
به گزارش  تسنیم به نقل از روزنامه رای الیوم، منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کردند که اسرائیل به دولت آمریکا اعلام کرد که چنانچه گروه دولت اسلامی در عراق و شام موسوم به داعش در خاک اردن فعالیت خود را آغاز کند، تل آویو علیه آن وارد عمل خواهد شد.

شبکه دو تلویزیون اسرائیل بدون اشاره به هویت منابع مزبور به نقل از آنان اعلام کرد: «اسرائیل اخیرا برای دولت آمریکا توضیح داد که چنانچه داعش در صدد فعالیت در اردن برآید، با تمام امکاناتی که در اختیار دارد، علیه آن وارد عمل خواهد شد».

گام های نامعلوم اسرائیل علیه داعش

این منابع ماهیت گام های احتمالی اسرائیل علیه داعش را مشخص نکردند.
اسرائیل و اردن در سال 1994 پیمان صلح امضا کردند و مرزهای اردن با فلسطین اشغالی طولانی ترین مرزهای فلسطین با یک کشور عربی است.
گرچه تا کنون اسرائیل و اردن به طور رسمی در این خصوص توضیحی نداده اند، اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل چند روز پیش در جریان کنفرانس موسسه بین المللی مبارزه با تروریست در هرتزل اعلام کرد که داعش از سمت شرق و شمال در حال نزدیک شدن به اسرائیل است، به عبارت دیگر منظور او از شرق اردن و از شمال لبنان و سوریه بود.
اما منابع سیاسی اسرائیلی اعلام کردند که اسرائیل بر این باور است که حملات هوایی آمریکا به میزان زیادی به نیروهای کُرد کمک کرد که مواضع تحت اشغال داعش را تحت کنترل خود در آورند.
به هر حال تا کنون اسرائیل به طور رسمی به ائتلاف بین المللی که آمریکا در تکاپوی تشکیل آن علیه داعش است، ملحق نشده است.
رادیو اسرائیل نیز هفته گذشته به نقل از منابع دیپلماتیک غربی اعلام کرد که اسرائیل اطلاعاتی در خصوص داعش در اختیار آمریکا قرار داد.
این موضع اسرائیل در حالی اعلام شده است که واشنگتن چند روز پیش 11 کشور از منطقه خاورمیانه از جمله شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه، مصر، اردن، عراق و لبنان را درجده گرد هم آورد تا در مورد ائتلاف بین المللی علیه داعش با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشند.
واشنگتن داعش را بزرگترین تهدید علیه خود اعلام کرده و سخت در تلاش برای تشکیل ائتلاف بین المللی علیه آن است اما تا کنون مصر مخالفت خود را با  پیوستن به ائتلاف بین المللی علیه داعش یا هر گونه استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله به اهدافی در سوریه و عراق را به مقامات آمریکا ابلاغ کرده اند.ترکیه نیز در موضعی مشابه مخالفت خود را  با شرکت در ائتلاف جنگ آمریکا علیه داعش اعلام کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا به دلایل اقتصادی و استراتژیک خواهان جدایی روسیه و اروپا و انزوای مسکو است.
کد خبر: ۴۳۴۱۷۶
تاریخ انتشار:۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲-13 September 2014
وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکا به دلایل اقتصادی و استراتژیک خواهان جدایی روسیه و اروپا و انزوای مسکو است.
به گزارش فارس به نقل از ایتارتاس، وزیر خارجه روسیه بر ناکامی آمریکا در ایجاد اتحاد و ائتلاف جهانی ضد مسکو تاکید کرد.
سرگئی لاوروف با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن روسیه در جهان و غیرممکن دانستن آن گفت: «گستره تماس‌های ژئوپلتیکی بین‌المللی در روسیه و خارج از آن تاییدی بر آن است که روسیه در دنیا تنها نیست؛ کشورهای بسیاری در حال تماس و تعامل روزانه با ما هستند.»
دیپلمات ارشد روس گفت: همتایان غربی من در برخی کشورهای اتحادیه اروپا نیز خواستار تماس با ما هستند و ما با هم تماس داریم.
لاوروف با اشاره به بحران کنونی در کشور همسایه گفت: «آمریکا از بحران اوکراین برای انزوای اقتصادی روسیه در اروپا بهره می‌برد و اکنون البته بازی بزرگی در جریان است.»
وزیر خارجه روسیه افزود: «آمریکا می‌خواهد از وضع کنونی برای جدایی‌افکنی اقتصادی روسیه از اروپا و قرار دادن بهترین شرایط اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای خود در تجارت فراآتلانتیک است.»
لاروف همچنین با اشاره به دلایل اقدامات واشنگتن ضد مسکو گفت: «البته جدای از منافع اقتصادی منافع بزرگ راهبردی و استراتژیک آمریکا در قبال جدایی روسیه و اروپا نیز مدنظر است.»
این اظهارات در حالی منتشر شده که آمریکا در تازه‌ترین اقدام، شرکت‌های دفاعی، مالی، نظامی و بانک‌های روس به همراه تعداید از مقامات روسیه را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده؛ اقدامی که هشدار مسکو درباره تلافی این اقدامات را درپی داشته است.


ازدواج‌های تشکیلاتی در بین فرق ضاله و گروهک‌های ضد انقلاب امری است که با هدف پیشرفت و رشد سازمانی صورت می‌گیرد.
به گزارش مشرق، ازدواج‌های تشکیلاتی امری مرسوم در بین گروهک‌ها و طیف‌های مختلف ضد انقلاب بوده است. جوانانی که فریب شعارهای پوچ و توخالی و وعده و وعیدهای دروغین سرکردگان این گروهک‌ها را خورده و جذب آنان شده‌اند، پس از ورود به تشکیلات متوجه این موضوع می‌شوند که این گروهک‌ها توسط عده‌ای منفعت‌طلب و سوء استفاده‌گر اداره می‌شود که نه تنها دلشان برای مردم این سرزمین نمی‌سوزد بلکه از به اصطلاح مبارزه‌شان با نظام اسلامی و مردم ایران تنها دنبال پر کردن جیب خود و پرداختن به عیش و نوش‌ها و شهوترانی‌هایشان در اروپا و آمریکا هستند. لذا آن‌ها نیز به تکاپو می‌افتند هر چه زودتر خود را از حالت ابزار بودن در دستان سران خارج کرده و به نوعی به جمع دستوردهندگان درآیند. معمولاً یکی از روش‌هایی که در فرق ضاله و گروهک‌های ضد انقلاب جهت رشد سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ازدواج تشکیلاتی با یکی از فرزندان سران فرقه یا گروهک بوده که به عنوان راهکاری سریع و میان‌بری در دسترس استفاده می‌شود.

نمونه‌های تاریخی زیادی از ازدواج‌های تشکیلاتی می‌توان نام برد که از جمله آن‌ها می‌توان به ازدواج «مریم قجر عضدانلو» با «مسعود رجوی» از سرکردگان گروهک تروریستی منافقین اشاره کرد. مریم قجر همسر مهدی ابریشمچی بود ولی به دلیل ظاهری انقلاب ایدئولوژیک اما در واقع با هدف رشد تشکیلاتی و اعمال قدرت بر فریب‌خوردگان مسعود در این فرقه تروریستی از ابریشمچی جدا شد و بدون رعایت مسائل شرعی (نگه‌داشتن عده پس از طلاق) با مسعود ازدواج کرد. از آن پس «مریم قجر عضدانلو ابریشمچی رجوی» به نفر دوم منافقین بدل گشته و هنوز که هنوز است نان آن ازدواج حرام، غیر شرعی و تشکیلاتی را در اروپا می‌خورد.
نمونه دیگر در هفته‌های اخیر ازدواج تشکیلاتی «سیامند بامرواتی» با «هانا وریا» دختر «قادر وریا» عضو دفتر سیاسی گروهک تروریستی حزب دموکرات کردستان شاخه خالد عزیزی است. سیامند برای آن‌که پله‌های ترقی را سریع‌تر طی کند با فریب دادن هانا وی را به عقد خود در‌آورده و در آینده‌ای نه چندان دور باید شاهد رشد وی در این گروهک تروریستی باشیم. وی نیز قصد دارد مانند «کریم پرویزی» و «فؤاد خاکی‌بیگی» که پیش از وی از طریق ازدواج با دختران اعضای رهبری گروهک به سرعت پیشرفت کرده بودند به صورت جهشی پله‌های ترقی را در سازمان طی کند.

 

سیامند-و-هانا

سیامند بامرواتی و هانا وریا

هانا از نظر فساد اخلاقی در حزب شهره عام و خاص است و نفرات زیادی به امید پیشرفت و برخورداری از رانت وابستگی به مسئولین حزبی از دوستی چند ماهه تا مرز ازدواج با این دختر رفتند اما پشت صحنه به قدری خراب بود که به فضاحتش نمی‌ارزید؛ اما سیامند به جهت حب قدرت و ثروت تمام آبروریزی‌ها را به جان خریده تا به هر نحو ممکن در تشکیلات رشد کرده و در بین اعضای رهبری جای بگیرد.

 

اما آخرین نمونه از ازدواج‌های تشکیلاتی که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم مربوط به اعضای فرقه ضاله بهائیت است. در همین راستا «فرید.ص» از عناصر بهایی ساکن کرج با «ت.طائفی» ازدواج نموده است. «ت.طائفی» دختر «روح‌الله طائفی و فریبا کمال‌آبادی» از سران و رهبران فرقه ضاله بهاییت در ایران است. «فرید» با هدف رشد در تشکیلات و فرقه اقدام به فریب دادن طائفی و دخترش کرده است. «ت.طائفی» در انگلیس مشغول تحصیل است و البته به ایران نیز رفت‌و‌آمد دارد و خواهر دیگرش «الحان» نیز ساکن انگلستان است. این بدین معنی است که «فرید» میان‌بر خوبی را جهت پیشرفت در بین بهائیان پیدا کرده است چراکه وی از این طریق می‌تواند به انگلیس رفته و ضمن تحصیل به اربابان خودشان در دستگاه‌های جاسوسی و امنیتی هم نزدیک شده و فرامین و دستورات جدید و آخرین مأموریت‌ها را دریافت کند و با کمک آن‌ها به جمع رهبران فرقه در ایران اضافه گردد.

 

یکی دیگر از اهداف وی را می‌توان نزدیک شدن وی به مراکز ثروت بهاییان دانست، چرا که وی با این ازدواج تشکیلاتی دیگر به محرم رهبران بهاییت تبدیل شده و می‌توانند او را در محموله‌های قاچاق خود بازی داده و بی‌گمان از درآمدهای نامشروع آنها چیزی هم عاید وی خواهد شد.

 

بابک-و-ترانه


ت.طائفی و فرید.ص

 

بابک-و-ترانه

تزئینات ازدواج ت.طائفی و فرید.ص

 

ازدواج تشکیلاتی اما در بین فرقه ضاله و اسرائیلی بهاییت امری مسبوق به سابقه است. ازدواج «بابک.م» با «ل.خانجانی» دختر «علاء‌الدین خانجانی» اشاره کرد. علاء‌الدین پسر «جمال‌الدین خانجانی» یکی از هفت تن اعضای رهبران بهائیان ایران است، که پس از حبسِ جمال، مدیریت شبه نظامیان بهائیت را نیز بر عهده داشت تا جایی که در فتنه سال 88 ردپای وی و میلیشیای تحت امرش به خوبی قابل مشاهده بود. در واقع بابک، نوه یکی از رهبران فرقه را به عقد خود درآورده است. بابک با هدف پیشرفت در تشکیلات و رسیدن به ثروت هنگفت به خانواده خانجانی نزدیک شده است. وی به قدری مورد اعتماد سران این فرقه اسرائیلی قرار گرفته است که علاوه بر آن‌که علاءالدین را در مدیریت شبه نظامیان بهایی کمک می‌کند، بلکه در ماجرای قاچاق عینک نیز وی به عنوان یکی از سرکردگان باند قاچاق توسط نهادهای مسئول شناسایی و به دست قانون سپرده شده است. دختر علاء‌الدین خانجانی به اتفاق همسرش بابک، برادرش فؤاد، لقا از بستگان بابک و همچنین پیام فنائیان در اغتشاشات روز عاشورای سال 88 شرکت داشتند.

 

لوا-و-بابک

ل.خانجانی و بابک.م

 

به خوبی قابل مشاهده است که در تشکیلات‌های تمامی فرق ضاله، گروهک‌های تروریستی و طیف‌های دیگر ضد انقلاب چیزی به غیر از باندبازی عده‌ای خاص که تنها به دنبال منفعت‌های شخصی و عیاشی خود هستند چیز دیگری نمی‌توان یافت و علی‌رغم آن‌چه از سوی بوق‌های تبلیغاتی‌شان جهت فریب افکار عمومی مبنی بر داشتن هواداران بی‌شمار! منتشر می‌شود، به غیر از اقوام و بستگان سرکردگان این گروهک‌ها کس دیگری به حلقه‌های اصلی و سودبرندگان راه نمی‌یابد و باقی افراد مستقیم و غیر مستقیم درحال خدمات رایگان به سران و بستگان آنها هستند.

منبع: دیده بان

اردن کشور کوچک عربی است که تلاش می کند از تضادهای راهبردی موجود در سیاست های منطقه و از فضای به وجود آمده در شکاف های سیاسی و راهبردی ناشی از تقابل قدرت های بزرگ برای بهبود جایگاه خود استفاده کند.

به گزارش مشرق، تروریسم و بر اساس تعبیری که رسانه های غربی از آن یاد می کنند ، تروریسم اسلامی این روزها به یکی از شاخصه ها و مشکلات محوری منطقه خاور میانه تبدیل شده است .

امروز کمتر کشور عربی است که از این معضل رنج نبرد ، در حالیکه به راحتی می توان حضور سازمان های اطلاعاتی کشورهای مسلمان و غیر مسلمان را در سامان دهی و ترسیم خطوط کلی فعالیت های این گروه ها را مشاهده و لمس کرد.

گرچه دیرینه این فعالیت ها به دهه  هفتاد از قرن گذشته میلادی باز می گردد اما برهه کنونی را باید نقطه اوج یا حداقل بالاترین اوج گیری این فعالیت ها از تاریخ شکل گیری گروه های سلفی تکفیری توصیف  کرد.

حجم اقدامات جنایتکارانه و شنیع گروه های سلفی و در راس آنها داعش به حدی است که  افیخای ادرعی سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی را بر آن می دارد تا با انتشار بیلانی از میزان  قربانیان مسلمان در منطقه خاورمیانه اعلام کند طی 10 سال گذشته سهم اسرائیل از این اقدامات کمتر از 10 درصد بوده وبقیه این کشتارها در قالب برادرکشی وبه دست مسلمانان سلفی مدعی پیروی بی چون و چرا از سنت پیامبر اسلام انجام گرفته است مسئله ای که خود جای حرف و حدیث بسیاری دارد.

گرچه طی 40 سال و اندی فعالیت گروه های سلفی ـ تکفیری شاهد شکل گیری ساختارها و سازمان  های مختلف مبارزاتی بودیم اما به اعتقاد اکثر قریب به اتفاق کارشناسان ، پدیده ای به نام داعش بدترین ، وحشی ترین و در عین حال سرسپرده ترین گروه از این دست است که تا کنون منطقه اسلامی به خود دیده است.

به گفته این کارشناسان  اگر اسامه بن لادن و حتی ایمن الظواهری واسلافشان که در دوره های متفاوت به عنوان سرکردگان القاعده معروف ترین گروه تکفیری  شناخته می شدند ، گاه گداری اشاره ای به صهیونیستها و یهودیان کرده و ادعای تلاش برای مبارزه با آنها را هم مطرح می کردند (گرچه  بر اساس اسناد موثق این گروه ها حتی یک گلوله هم به سوی رژیم صهیونیستی شلیک نکرده اند ) اما گروه داعش رسما و علنا اعلام می کند مشکلی با رژیم صهیونیستی نداشته و اصولا وظیفه اصلی خود را  پاکسازی اسلام از مسلمانانی اعلام می کند که با این گروه  از لحاظ فکری اختلاف نظر دارند.

اداره کل بین الملل و سیاست خارجی خبرگزاری فارس با توجه به اقدام وقیحانه غرب در حمایت و سپس تعقیب این گروهک ضاله در نظر دارد در چند قسمت نگاهی هرچند کوتاه به این گروه،‌ جنایاتش،‌ آبشخورهای فکری ، حامیان پیدا و پنهان مالی،‌ سیاسی، ‌نظامی ، بازی های سیاسی منطقه ای و بین المللی برای به سطح آوردن این گروه،‌ و پارامترهای تاثیر پذیری و تاثیر گذاری اش در منطقه و جهان داشته باشد چرا که معتقد است پاسخ به این ابهام که چرا کشورهای غربی سه سال پیش با تصویب قوانینی در مجالس خود کمک به گروههای تروریستی در سوریه را مجاز و اینک قوانینی تصویب می کنند که نابودی آن را جایز می شمارند،  هنوز برای افکار عمومی جهان روشن نشده است.

به این امید که نظرات شما خوانندگان نیز بتواند در ارائه زوایای ناگفته و چهره روشن تری از این گروه تروریستی به ما کمک کند بخش هشتم این پژوهش برای پاسخ به این سوال که « چرا و چگونه اردن از داعش حمایت می کند و چرا به ائتلاف جهانی برای حمله به داعش نمی پیوندد؟ » منتشر می شود.

***************

 اردن چرا و چگونه از داعش حمایت می کند و چرا به ائتلاف جهانی برای حمله به داعش نمی پیوندد؟

اردن  به همراه قطر و قطر دو کشور کوچک عربی هستند که تلاش می کنند از تضادهای راهبردی موجود در سیاست های منطقه برای تقویت جایگاه خود استفاده کرده و از فضای به وجود آمده در شکاف های سیاسی و راهبردی  ناشی از تقابل قدرت های بزرگ منطقه ای برای بهبود شرایط وجایگاه خود استفاده کنند.

اگر چه این نقش آفرینی  را از دهها سال پیش ملک حسین شاه سابق اردن آغاز  کرده بود وتلاش می کرد با نزدیک شدن به طرف مطرود  وشکست خورده در عین حفظ روابط با طرف های پیروز منافع گسترده ای را برای اردن کسب کند اما در شرایط فعلی امان در این نقش آفرینی خود رقیب دیگری به نام قطر هم پیدا کرده است.

و اگر رغد صدام حسین مامن خود را در یکی از کاخ های سلطنتی پادشاه اردن یافته وفرزندان خود وخواهرش رنا را به بهترین مدارس این کشور می فرستد وجلسات خود را با رهبران حزب بعث در هتل های چند ستاره این کشور برگزار می کند ، ساجده همسر صدام ودختر کوچکش حلا میزبان خوبی به نام امیر قطر! یافته ا ند واز آنجا به همراه فراریانی همچون طارق هاشمی که ارتباطش باحزب بعث کاملا هویدا وآشکار شده  از چند صد متری شبکه الجزیره فعالیت و هدایت جنگ علیه ملت عراق را انجام می دهند.

اگر جلسات گروه های مخالف دولت سوریه وعراق وپایگاه های آموزشی داعش در خاک اردن را هم در نظر نگیریم از اظهارات نخست وزیر اردن در رابطه با داعش نمی توان به آسانی گذشت.

عبدالله النسور روز شنبه 15 شهریور ماه اعلام کرد اردن هیچ خصومتی با داعش نداشته وهرگز در ائتلافی که علیه این گروه شکل گرفته مشارکت نخواهد کرد.

وی که در جمع تعداد محدودی از خبرنگاران سخن می گفت تاکید کرد ما به طور حتم از رخدادهایی که در سوریه ، عراق ، یمن ، لیبی وفلسطین به وقوع می پیوندند نگران هستیم اما  اردن هرگز وارد جنگ هایی به نیابت از دیگران نخواهد شد.

او در حالی سخن از عدم آمادگی برای نیابت ازدیگران می کند که رسانه های صهیونیستی وغربی بارها از قوت گرفتن احتمال حمله داعش به اردن سخن گفته بودند.

شبکه سی ان ان آمریکا هم  روز 13 اوت گذشته به نقل از معروف البخیت نخست وزیر سابق اردن هم نوشت: تصور نمی کند داعش قصدی برای حمله به اردن داشته باشد.

وی که مشاور سابق امنیت ملی اردن هم می باشد  در سخنانی که در امان داشت تاکید کرد گروه داعش با وجود تمامی جنگ افزارهای به دست آمده از ارتش عراق هم قادر نخواهد بود به اردن گزندی وارد کند .

البخیت در عین حال خاطر نشان کرد این مسئله به معنی حذف تمامی احتمالات ورود برخی از عناصر تک رو وخود سر وانجام عملیات در داخل اردن همانند آنچه که در سال 2005 توسط گروه القاعده شاهد آن بودیم نیست.

به گفته این مسئول اردنی هم اکنون حدود 1300 اردنی در صفوف داعش در حال جنگ می باشند و روز به روز هم به دلیل جذابیت های تبلیغاتی و پیروزی هایی به دست آمده این گروه در عراق تعداد آنها رو به افزایش است.

این افزایش به ویژه در تظاهرات حمایت از داعش که در  چند شهر اردن از جمله معان برگزار شد هویدا گردید.

اطلاعات ضد ونقیضی در رابطه با شمار شرکت کندگان در این تظاهرات مخابره شده است ودر حالیکه رسانه های اردنی از دهها نفرسخن می گویند برخی از رسانه های بی طرف تعداد آنها را صدها نفر اعلام کردند.

گرچه این تظاهرات با واکنش های مختلف تحلیلگران وحتی رهبران گروه های سلفی مخالف گروه داعش مواجه شد اما موضع چندان شفافی از سوی دولت در این رابطه صورت نگرفت.

به اعتقاد برخی از کارشناسان عراقی عبدالله دوم که روزگاری پرچمدار مبارزه با شکل گیری هلال شیعی در منطقه بود امروز هم بی میل نیست که  تفکرات خود رادر قالب اقدامات داعش در عراق ، سوریه ولبنان تحقق یافته ببیند به ویژه که تظاهر کنندگان در معان هم تاکید کرده اند برای حمایت از جریان سلفی وبرای جلوگیری از گسترش تشیع در منطقه واردصحنه شده اند.

همچنین یکی دیگر از دلایل افزایش احتمال عدم تهدید اردن توسط داعش حضور سرکردگان حزب بعث عراق در این کشور است به هر شکل  احتمال برهم خوردن ثبات واستقرار در کشوری که خود میزبان رهبران اصلی حزب بعث و داعش است امری غیر قابل انجام می نماید.

در واقع اردن عقبه ومرکز پشتیبانی گروه داعش محسوب می شود که هم نیرو از این  منطقه به عراق وسوریه اعزام می کند ، هم کمک های لجستیکی را تامین می نماید وهم استقبال کننده تلفات آنها به ویژه کشته شدگان آنان است.

نکته  قابل تامل دیگر ادامه فعالیت نقطه مرزی اردن با عراق است که در بدترین شرایط وحتی در زمان عقب نشینی نیروهای عراق از آن وتسلط گروه های سلفی نیز همچنان باز وفعال بود تا به ویژه نفت به عنوان اصلی ترین نیاز اردن همچنان از این طریق وارد خاک این کشور شود.

البته این سوای اخبار منتشر شده در رابطه با خرید نفت بشکه ای 26 دلار صادر شده توسط گروه داعش توسط اردن است که تقریبا نصف بهای نفتی است که به شکل ترجیحی وبا قیمتی سمبلیک از عراق وارد می کند امری که باعث شد طی  ماه گذشته قیمت مشتقات نفتی در اردن  به شکل چشمگیری کاهش یابد.

همچنین نباید فراموش کرد افزایش نا امنی در عراق وسوریه به معنای افزایش مهاجرت ها وطول مدت اقامت اتباع این دو کشور در اردن است که می تواند به اقتصاد بسیار ضعیف آن کمک شایانی کرده کمک های بین المللی را هم به سوی امان سرازیر کند.

به هر شکل گرچه تولد داعش هم پیمانی اش با بقایای حزب بعث واقداماتش در عراق بسیاری را غافلگیر کرد اما نشان داد که رهبران اردن چندان از این مسئله شگفت زده نشده اند ، مسئله ای که در رابطه با قطری ها نیز صدق می کند .

در قسمت های بعد جایگاه بازیگرانی همچون قطر وترکیه را در موج آدم ربایی ها وقتل عام های داعش به بررسی خواهیم نشست.

منبع: فارس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد