سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار بهداشت استان



رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای حمایت از رشد جمعیت و کاهش عمل سزارین، زایمان طبیعی در همه بیمارستان‌های دانشگاهی رایگان است.

سلامت بخش مهمی از زندگی مردم است و یکی از ویژگی‌های توسعه یافتگی جوامع اهمیت و ارزشمندی سلامت در آن جامعه است. قبل از انقلاب سلامت و بهداشت عمومی از اهمیت چندانی برخوردار نبود ولی بعد از انقلاب بهداشت مورد توجه واقع شد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مقام معظم رهبری تاکید و توجه ویژه ای به حوزه سلامت دارند که این پشتوانه‌ای ارزشمند برای حوزه سلامت است.

سید سعید سیدیان افزود: امروز سلامت در کنار تامین گندم مردم، پرداخت حقوق کارمندان جز 3 اولویت اصلی نظام است که قبلاً این گونه نبود.

کاهش میزان مرگ و میر اطفال در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: به برکت انقلاب اسلامی مراکز بهداشت در ایران توسعه زیادی یافته‌اند.

در این مراکز بهداشت با تربیت بهورزان بومی میزان مرگ و میر کودکان کاهش چشمگیری یافته است.

وی گفت: قبل از انقلاب اسلامی به ازاء هر 1000تولد، 140 نوزاد در کشور از دنیا می‌رفت که این میزان مرگ و میر اکنون به 20 نوزاد در هر 1000تولد کاهش یافته است. این یک موفقیت بزرگ برای نظام است و این پیشرفت‌ها جز واقعیات نظام است که باید به مردم اطلاع رسانی شود.

سیدیان افزود: شاخص‌های سلامت اکنون با اجرای طرح تحول نظام سلامت رشد خوبی کردند. به طور مثال یک لنز چشمی که قبل از طرح تحول 418 هزار تومان بود، اکنون به سهولت و تنها با 18 هزار تومان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

استفاده از فرصت پنجره طلایی برای رهایی از خطر پیری کشور

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تا سال 1425 ایران به لحاظ جمعیتی در شرایط پنجره طلایی است و ایران فرصت دارد از خطر پیری جمعیت رهایی پیدا کند.

وی افزود: بخشی از مشکلات جامعه در زمینه افزایش طلاق، پیر شدن جمعیت ناشی از فرهنگ وارداتی و جهانی شدن است ولی تا پنجره طلایی که از سال 1385 آغاز شده، ما فرصت داریم تا از بحران پیری نجات پیدا کنیم.

سیدیان اظهار داشت: در زمینه مشاوره ازدواج برای تحکیم بنیان خانواده طول ساعات آموزش قبل از ازدواج را از 30دقیقه به 4 ساعت برای هر یک از زوجین افزایش دادیم. در این کلاس‌ها علاوه برمسایل بهداشتی، مسایلی چون فرهنگی، بهداشت معنوی و روانی نیز آموزش داده می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: دغدغه بعدی بهداشت خوزستان، بهداشت حاشیه هاست.

وی گفت: قبلاً نسبت جمعیت روستا به شهر 70 به 30 بود که این نسبت الان تقریبا عکس شده است و جمعیت روستا‌ها به شهر‌ها منتقل شدند.

وی بیان کرد: مسئله بهداشت در حاشیه شهر اهواز بحث جدی است و معاونت بهداشت دنبال افزایش خدمات در حاشیه‌ها است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در زمینه بهداشت نیازمند تغییر نگرش در رویکرد‌ها هستیم. در گذشته دغدغه اصلی بهداشت ریشه کن کردن بیماری‌های چون فلج اطفال و مالاریا بود که اکنون این امراض کاملاً ریشه کن شدند.

وی افزود: در جامعه امروز علت اصلی مرگ و میر‌ها متفاوت از بیمارهای گذشته شده است. 40 درصد مرگ و می‌ر‌ها ناشی از بیماری‌های قلبی و مغزی است و مرگ و میر به علت تصادفات و سرطان‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سیدیان اظهار داشت: حوزه بهداشت اکنون براساس این واقعیت‌ها حرکت می‌کند و اینکه دیگر در جامعه بیمارهای عفونی شیوع پیدا نمی‌کند به علت پایش و رصد مستمر بهداشت جامعه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها باید سبک زندگی را در استان بهبود و تغییر دهیم.

عزم جدی برای مبارزه با شیوع قلیان

وی گفت: باید از مصرف بیش از اندازه قند و نمک در غذا‌ها پرهیز کنیم و بخصوص درباره قلیان وضعیت خوزستان چندان مناسب نیست و باید عزم رسانه ای در مورد مبارزه با شیوع مصرف قلیان در استان صورت گیرد و این ماده دخانی بسیار خطرناک حذف شود.

سیدیان در ادامه گفت: بی‌تحرکی و مصرف فست فود‌ها از عوامل عمده بسیاری از بیماری‌ها است که باید در تغییر سبک زندگی این موارد را حذف کنیم و به سمت مصرف غذاهای خانگی حرکت کنیم.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای ترویج سبک زندگی بهداشتی در مدارس برنامه ریزی ویژه ای داریم.

وی گفت بهداشت مدارس از چند حیث حائز اهمیت است. از طرفی کودکان سفیران سلامت در خانواده‌ها هستند و از طرفی این قشر، یک قشر آسیب پذیری هستند که با یادگیری مفاهیم بهداشتی می‌توان در آینده از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کرد.

سیدیان با اشاره به همکاری خوب آموزش و پرورش خوزستان با مرکز بهداشت خوزستان، گفت: برای همین منظور زنگ آخر روزهای چهارشنبه مدارس به بحث بهداشت اختصاص داده شده است.

سیدیان گفت: برای بهبود کیفیت محصولات کشاورزی تا به الان در کشور برنامه خاصی وجود نداشت. و از اول سال 93 کیفیت 7 محصول از جمله گوجه، خیار، کاهو، سیب زمینی، سیب، گندم مورد بررسی قرار گرفته است.

وی گفت: در این بررسی‌ها میزان سموم محصولات اندازه گیری می‌شود و اگر محصولی استاندارهای بهداشتی را کسب نکند و مواد سمی بالای داشته باشد از چرخه مصرف حذف می‌شود.

رایگان شدن زایمان طبیعی در حمایت تکثر اولاد

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: یکی از اقدامات در زمینه حمایت از تکثر اولاد، حمایت از زایمان طبیعی است.

وی گفت: زایمان طبیعی امکان زادآوری را افزایش داده و محدویت در تعداد فرزند را از بین می‌برد. برای همین منظور زایمان طبیعی در تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی کل کشور رایگان شده است.

سیدیان بیان کرد: فروشگاه‌ها و فست فودهای که به عرضه مواد غذایی می‌پردازند، آنانی که در مغازه هستند برای اخذ مجوز کار ملزم به گذراندن دوره‌های بهداشتی هستند.

وی درباره دستفروش‌های که به عرضه مواد غذایی اقدام می‌کنند گفت: دستفروش‌های که بدون مجوز به عرضه مواد غذایی اقدام می‌کنند غیرقانونی و غیربهداشتی هستند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: شهرداری باید با ایجاد بازارچه‌های منظم و مشخص در هر منطقه نسبت به ساماندهی این مراکز اقدام کند. بازارچه ترنج اهواز یک نمونه خوب در این باره است.

وی در باره برخورد با این مراکز گفت: معاونت بهداشت در حد توان با این مراکز برخورد می‌کند ولی بهترین راه افزایش آگاهی مردم در باره مسایل بهداشتی است.

همچنین در این جلسه مدیر خبرگزاری تسنیم در خوزستان ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه فعالیت خبرگزاری تسنیم و دفتر استانی آن اظهارکرد: با توجه به تاکید مدیران ارشد خبرگزاری تسنیم بر مردم محوری و اهمیت حوزه سلامت در زندگی مردم برنامه های خوبی برای پرداختن به این مقوله و همکاری با مرکز بهداشت خوزستان تهیه شده.

مجید منادی با تجلیل از مجاهدت خاموش فعالان حوزه سلامت در گوشه و کنار استان بر آمادگی خبرگزاری تسنیم برای تهیه گزارش ها و اخبار از این حوزه و اطلاع رسانی دقیق و شفاف درباره سبک زندگی بهداشتی که اولویت مرکز بهداشت است، اعلام آمادگی کرد.

منادی همچنین با بیان اینکه در کنار خدمات بی شمار مجموعه سلامت استان با اشاره به برخی ضعف های جزئی گفت: مردم از رسانه ها و به خصوص خبرگزاری ها انتظار دارند در کنار اطلاع رسانی در باره پیشرفت ها که انصافا چشمگیر هستند نفاط ضعف نیز منتقل شود تا مسئولان دلسوز نسبت به رفع آنها اقدام نمایند.

وی همچنین به برخی فعالیت های این خبرگزاری درباره بخش سلامت و بهداشت استان خوزستان اشاره کرد.
مرجع / تسنیم
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد