سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از آلودگی آب و هوای اهواز



بوی مشمئز کننده الکل سازی تحمل هوای شرجی اهواز را سخت کرده است
اهواز – خبرگزاری مهر: بوی مشمئز کننده از سوی کارخانه الکل سازی رازی چند وقتی است به همراه هوای شرجی مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تراژدی بوی نامطبوع کارخانه الکل سازی رازی در شهر اهواز از بین نمی رود تنها هر چند وقت یکبار تکرار و باعث به وجود آمدن موجی از نارضایتی در بین شهروندان اهوازی می شود و با توجه به اینکه این بوی نامطبوع در زمان شرجی بیشتر استشمام می شود شهروندان علاوه بر رطوبت بالای هوا باید این بوی مشمئز کننده را نیز به سختی تحمل کنند.

16 سال است که از تاسیس کارخانه خمیرمایه و الکل سازی رازی می گذرد این کارخانه در مسیر ورودی جاده آبادان - اهواز و خرمشهر – اهواز احداث شده است.

پس از تحقیقات فراوان توسط نهادهای مختلفی همچون استانداری و سازمان محیط زیست خوزستان علت بوی نامطبوع منتشر شده در سطح شهر اهواز، فعالیت این کارخانه و عدم نصب دستگاه های تصفیه هوا بر روی خروجی های آن عنوان شده است.

ساکنین اهواز پس از تعیین ضرب العجلی 15 روزه برای اصلاح روند فعالیت این کارخانه توسط معاون عمرانی استانداری خوزستان در انتظار رخ داد فعالیت های مثمر ثمری در این زمینه بودند که گویا این پرونده از معاونت عمرانی به معاونت سیاسی اجتماعی استانداری ارجاع داده شد.

پس از ارجاع این پرونده به معاونت سیاسی استانداری خوزستان تاکنون اظهار نظر و یا فعالیتی در این زمینه از سوی مسئولان صورت نگرفته و انتشار این بوی نامطبوع در هوای شرجی این روزهای اهواز مشکلات زیست محیطی فراوانی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.

شورای شهر اهواز پیگیر این پرونده است

مریم ابریشم کار سخنگوی شورای شهر اهواز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در نطق های پیش از دستور شورای شهر اهواز ایرادات فراوانی به نحوه فعالیت این کارخانه گرفته شد و ما به عنوان نمایندگان شهروندان اهوازی به دنبال حل این مسئله هستیم.

وی افزود: نحوه فعالیت این کارخانه و وقوع واکنش های شیمیایی که به منظور ایجاد الکل در این کارخانه صورت می گیرد مشکلات تنفسی فراوانی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده به همین دلیل مدیریت این کارخانه باید به فکر اصلاح فعالیت این کارخانه باشد.

ابریشم کار اظهار کرد: سایر کارخانه های الکل سازی در کشور نیز در حال فعالیت هستند اما با رعایت موازین محیط زیستی و بهداشتی مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد نمی کنند.

وی با اشاره به اصلاح روند فعالیت این کارخانه گفت: الکل سازی رازی باید تصفیه کننده هایی را بر روی خروجی های خود نصب کند تا بوی نامطبوع این کارخانه به بیرون نشر پیدا نکند.

سخنگوی شورای شهر اهواز عنوان کرد: مسئولان استانی و مراجع قانونی به دنبال رسیدگی و حل این مسئله هستند اما ممکن است که روند رسیدگی به این پرونده زمان زیادی بطلبد.

تعطیل کردن کارخانه توجیه پذیر نیست

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: دو سال گذشته که بوی نامطبوع در شهر پیچیده بود من عامل را کارخانه الکل سازی رازی دانستم اما متاسفانه در آن زمان حرف من را نادرست خوانده و برخی از مسئولان عواملی دیگر مانند سایت پسماند و ترکیدن لوله فاضلاب را مطرح کردند.

وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر عامل پیدایش این بو که مشکلات محیط زیستی فراوانی را هم به وجود آورده شناسایی شده و حال استانداری خوزستان باید به دنبال راهکار برای این معضل باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعطیل کردن این کارخانه به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست و این کار تنها پاک کردن صورت مسئله است. ما باید به دنبال راهکار باشیم.

حسینی با اشاره به جریمه ای که توسط دادگاه برای این کارخانه اعمال شد، گفت: این مسئله با اعمال جریمه حل نمی شود و ما باید با استفاده از قوانین با تخلف های صورت گرفته برخورد کنیم.

تشدید بوی نامطبوع در هوای شرجی

رئیس اداره محیط زیست اهواز نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: کارخانه الکل سازی رازی در 25 کیلومتری جنوب شهر اهواز واقع شده است. محصول این کارخانه را با استفاده از ملات نیشکر تولید می کنند. فرایند تولید الکل به این صورت است که ملات نیشکر را در تبدل به تخمیر سپس آن را به الکل و خمیر مایه تبدیل می کنند.

عادل بنی عگبه افزود: تبخیر این مایع توسط نور خورشید و در حوضچه هایی در مساحت 40 هکتاری انجام می شود. هر گاه که جهت وزش باد از سمت جنوب شرقی به سمت شمال غربی استان باشد بوی نامطبوع این حوضچه ها در شهر اهواز استشمام می شود و در هوای شرجی نیز این بو تشدید می شود.

وی با اشاره به اینکه پرونده این کارخانه در معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در حال پیگیری است، گفت: در این زمان از سوی این کارخانه طرح هایی مانند مالچ پاشی به منظور جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع به معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان ارائه شده است.

رئیس اداره محیط زیست اهواز تصریح کرد: طرح های ارائه شده به صورت پایلوت هستند و برای اجرا و به نتیجه رسیدن این طرح ها نیازمند زمان زیادی هستیم.

بنی عگبه با بیان اینکه اجرایی کردن طرح استفاده از مالچ در ده هکتار از این حوضچه ها در دستور کار این کارخانه قرار گرفته است، اظهار کرد: در ابتدا قرار بر این بود که ماده ویناس که به عنوان عامل انتشار این بوی مشمئز کننده شناخته شده در رودخانه کارون تخلیه می شد که در صورتی که این طرح به مرحله عمل می رسید مشکلات زیست محیطی فراوانی را به وجود می آورد.

رئیس اداره محیط زیست اهواز افزود: ممکن است این گونه طرح ها زمان زیادی را بطلبند اما چاره دیگری به جز صبر کردن تا رسیدن به نتیجه نداریم.

به دنبال حل این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم

مدیرعامل کارخانه الکل سازی رازی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پرونده کارخانه در معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در حال بررسی است و ما طرح های متنوعی مانند مالچ پاشی، هوادهی به حوضچه های تبخیر، استفاده از فناوری نانو فیلترینگ و نانو ذرات را به منظور جلوگیری از انتشار این بوی نامطبوع به این معاونت استانداری ارائه کردیم.

علی احتشامی در خصوص طرح مالچ پاشی عنوان کرد: پیگیری های لازم در این خصوص اجرایی کردن این طرح انجام گرفته و در این زمان امکانات لازم در راستای بارگیری ماده مالچ از کارخانه نیز آماده سازی شده است.

مدیرعامل کارخانه الکل سازی رازی تصریح کرد: در دو روش هوادهی به حوضچه های تبخیر و استفاده از فناوری نانوفیلترینگ به ترتیب پراکنش آلودگی و میزان غلظت آن مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال انجام کوتاه ترین روش برای پاسخگویی به این معضل هستیم، اظهار کرد: به عقیده من علت انتشار این بوی نامطبوع تنها کارخانه الکل سازی رازی نبوده و سایت پسماند زباله اهواز نیز در این قضیه نقش ایفا می کند.

احتشامی با اشاره به عدم تعطیلی کارخانه تا زمان متوقف کردن انتشار بوی مشمئز کننده حوضچه های تبخیری گفت: این کارخانه تعهداتی را در دستور کار خود دارد و تنها با تصمیم شرکت مادر امکان تعطیلی آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهر اهواز در حالت عادی با پدیده های زیست محیطی فراوانی مانند ریز گردها مواجه است، عنوان کرد: کارخانه الکل سازی رازی مشکلات زیست محیطی را برای شهروندان ایجاد کرده و ما درصدد حل آن در کوتاه ترین زمان ممکن هستیم. امیدواریم همین روند را سایر کارخانه جات آلاینده در اهواز مانند شرکت های بزرگ نفت و گاز نیز در پیش بگیرند.

مدیرعامل کارخانه الکل سازی رازی  اظهار کرد: مشکلات زیست محیطی شهر اهواز فراتر از کارخانه الکل سازی رازی هستند. در کنار رودخانه کارون انواع و اقسام کارخانه جات مخرب محیط زیست در حال فعالیت هستند.

-------------------------------

گزارش: فروغ دیلمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد