سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

یک خبر از آبادان



تسنیم گزارش می‌دهد/

صنعت لنج سازی آبادان در معرض نابودی است

خبرگزاری تسنیم: تعداد لنج‌ ها در آبادان زیاد است ولی متأسفانه به دلیل وجود محل نامناسب و مجهز برای تعمیر لنج، مالکان لنج‌ها مجبورند به شهرهای اطراف مانند بندر امام خمینی(ره) مراجعه کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آبادان، حرفه لنجسازی از زمان گذشته یکی از جاذبه‌های آبادان بوده که متأسفانه به دلیل بی‌توجهی مسئولان آبادان در معرض نابودی قرار گرفته است و همچنین با توجه به اینکه این صنعت بخشی از هویت تاریخی آبادان است به طور حتم  ضروری است که آن را در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان ثبت کرد.

با توجه به مقرون به صرفه بودن حرفه لنجسازی لازمه احداث هنرستان و یا آموزش علمی آن در هنرستان‌های کار و دانش و یا فنی و حرفه‌ای شهرستان آبادان بیش از پیش احساس می‌شود. صنعت لنجسازی مشتریان بسیاری را در کشورمان دارد، سفارش خرید از داخل کشور تا حدی بالا است که تا چند سال آینده نیز نمی‌توان آن را به خارج از ایران صادر کرد و این موضوع نشان دهنده مقرون به صرفه بودن تولید لنج است.

400نفر،حداقل ظرفیت اشتغال مستقیم لنج سازی در آبادان

میزان اشتغالزایی صنعت لنج سازی در پائین‌ترین سطح 400 نفر به صورت مستقیم است که با توجه به معضل بیکاری در آبادان رقم قابل توجهی است.

در حال حاضر محل لنجسازی در آبادان فاقد امکانات لازم است و ضرورت ایجاد یک سایت مجزا برای ساخت، فروش و تعمیر لنج بسیار بااهمیت است.

تعداد لنج‌های آبادان زیاد است ولی متأسفانه به دلیل وجود محل نامناسب و مجهز برای تعمیر لنج، مالکان لنج ها مجبورند به شهرهای اطراف مانند بندر امام خمینی(ره) مراجعه کنند.

صنعت لنج سازی موثر در اشتغالزائی و جذب گردشگر

علی رغم اینکه صنعت لنجسازی می‌تواند در موضوع اشتغالزایی و پویاتر شدن منطقه کمک شایانی کند در موضوع گردشگری نیز نقش بسیار کلیدی را دارد. می‌توان سایت لنجسازی را طوری جانمایی کرد که گردشگران از نزدیک با مراحل ساخت این شناورهای بومی آشنا شوند.

متأسفانه نگاهی غیرکارشناسی در صنعت لنجسازی حاکم شده است و برخی‌ها تصور می‌کنند لنج‌های چوبی دیگر کاربرد لازم را نداشته و کاربرد لنج‌های فایبرگلاس بیشتر است در صورتی که به گفته کارشناسان عمر مفید لنج‌های جنس فایبرگلاس حداکثر 15 سال است ولی عمر مفید لنج چوبی بیش از 100 سال است.

حتی کشورهای حوزه خلیج فارس که به سرعت در حال وارد کردن تکنولوژی نوین و پیشرفته از قاره اروپا و آمریکا هستند همچنان با همان لنج‌های چوبی فعالیت می‌کنند.

یکی از موضوعاتی که درباره آن مباحث زیادی مطرح می‌شود موضوع تهیه چوب‌ برای ساخت لنج است. باید این موضوع را مدنظر قرار داد که چوب‌های خریداری شده برای ساخت لنج‌ها به هیچ عنوان به درختان شهر آبادان و سایر نقاط کشور آسیب وارد نمی‌کند زیرا ضمن اینکه از شهرهای دیگر خریداری می‌شود به منظور خرید آن از پایین درختان فاصله 3 متر را در نظر می‌گیرند و از بالا آن را قطع می‌کنند تا آسیی به طبیعت وارد نشود.

ایجاد غیرکارشناسی پل ها مانعی برای تردد لنج ها

متأسفانه برخی از پل‌ها طی سال‌های گذشته به صورت غیرکارشناسی احداث شده‌اند و همچنین لایروبی رودخانه‌های بهمنشیر و اروند باید هرچه سریعتر انجام شود تا از خطرات احتمالی برای سایر لنج‌ها جلوگیری شود.

امید است مسئولان آبادان با اتخاذ تدابیر لازم خطرات ایجاد شده برای صنعت لنجسازی را خنثی و آن را به فرصتی برای سرمایه‌گذاری تبدیل کنند زیرا سرمایه‌گذاری در حوزه لنج سازی آبادان رشد و توسعه اقتصاد این صنعت و همچنین منطقه را در پی دارد.

گزارش از عباس عامریان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد