سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار بهداشتی به خوزستانی عزیز



معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
شریف‌مخمل‌زاده در پاسخ به این پرسش که پس در کل کشور برنامه دقیقی برای رصد و پایش سلامت آبزیان وجود ندارد گفت: خیر، اما در زمینه دیگر محصولات، برنامه و تکلیف دقیقی وجود دارد و ما نیز درحال عمل به تکلیف خود هستیم
دکتر بهزاد شریف مخمل زاده، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهوازخوزنیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: قرار است در شورای سلامت استان، کارهای عملیاتی وجود یا عدم وجود آلودگی درانواع ماهی ها از اواخر امسال و یا اوایل سال آینده انجام شود.

دکتر بهزاد شریف‌مخمل‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز اظهار داشت: به دلیل دغدغه هایی که در پیرامون سلامت ماهی جنوب وجود دارد، تا کنون تحقیقات متعددی در این باره انجام شده است اما هیچ یک از این تحقیقات علمی نبوده و بیانگر وضعیت ماهی در کل استان نیست.

وی اضافه کرد: در حال حاضر موضوع سلامت آبزیان خوزستان در شورای سلامت استان در حال بررسی است و قرار است کارهای عملیاتی وجود یا عدم وجود آلودگی درانواع این ماهی ها از اواخر امسال و یا اوایل سال آینده انجام شود. مطالعات پراکنده ای که در این زمینه وجود دارد، نشانگر چیزی نیست و دست کم این مطالعات مورد تایید ما نیستند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بررسی سلامت حدود 70 محصول باغی، گوشتی، لبنی و غیره در حال انجام است افزود: این محصولات مرتب در حال بررسی است و در صورت وجود مشکل، اطلاع رسانی انجام می شود. این کار تا پایان امسال به اتمام می رسد و پس از آن حداکثر از ابتدای سال آینده مطالعه ای علمی، جامع و همه جانبه بر روی سلامت ماهی و آبزیان استان خوزستان انجام می شود.

شریف‌مخمل‌زاده در رابطه با ضرورت بررسی وجود آلودگی در ماهی عنوان کرد: آن چه در تحقیقات اولیه خود در نظر گرفتیم، بررسی پرمصرف ترین اقلام خوراکی سبد خوراکی مانند گوشت، لبنیات، میوه و سبزیجات بود. پایش سلامتی مواد غذایی کاری فوق العاده هزینه بر و پیچیده است، به طوری که بررسی وجود سموم در تنها چند محصول باغی، 600 میلیون تومان هزینه دربرداشته است.

مطالعات انجام شده مورد تایید ما نیستند / برنامه دقیقی برای رصد و پایش سلامت ماهی و سایر آبزیان وجود ندارد

وی افزود: براساس اطلاعات موجود ماهی هایی که در ناحیه خلیج فارس وجود دارند عمدتا فاقد مشکل می باشند و مطالعاتی که به وجود سموم در این ماهی ها اشاره دارد، از نظر حجم نمونه، پراکندگی برداشت و حتی متدهای تشخیص سموم قابل اطمینان نیستند. برای اطمینان از وجود خطر در مصرف ماهی، باید مطالعات جدی تر و قوی تری انجام شود. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز یادآور شد: بررسی بهداشت ماهی و آبزیان در مرحله تولید برعهده اداره کل شیلات استان است و بر اساس قانون پنجم توسعه کشور، وظیفه بررسی سلامت محصولات باغی، گوشت قرمز و سفید و لبنیات برعهده وزارت بهداشت است. اما پایش همه جانبه سلامتی آبزیان در مرحله بعدی احتمالا برعهده مجموعه ای از نهادهای مربوطه از جمله دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و شیلات خواهد بود.

شریف‌مخمل‌زاده در پاسخ به این پرسش که پس در کل کشور برنامه دقیقی برای رصد و پایش سلامت آبزیان وجود ندارد گفت: خیر، اما در زمینه دیگر محصولات، برنامه و تکلیف دقیقی وجود دارد و ما نیز درحال عمل به تکلیف خود هستیم. 

وی در رابطه با کابردی نبودن برخی تحقیقات دانشگاهی خاطرنشان کرد: مشکلی که در کل کشور وجود دارد این است که تحقیقات سفارشی نیستند و جنبه کاربردی مشخص ندارند. از سوی دیگر چندین مرکز تحقیقات کاربردی در استان وجود دارد و گرچه ممکن است ما از نتایج تمام تحقیقاتی که انجام می شود مطلع نباشیم، اما به منظور برطرف کردن این نقیصه در کمیته های فنی خود از اساتید دانشگاه های استان استفاده می کنیم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد