سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

قابل توجه بانوان محترمه خوزستانی


ارسال به دوستان
مدیرکل استاندارد خوزستان در گفت‌وگو با فارس هشدار داد
خودداری از خرید طلاهای خارجی موجود در بازار

مدیرکل استاندارد خوزستان گفت: از همشهریان درخواست می‌شود از خرید طلای خارجی به ویژه هندی، اماراتی، ایتالیایی و... خودداری کنند زیرا با داشتن ظاهری زیبا و ظرافتی که دارند عیار آنها کمتر از چیزی است که اعلام می‌شود.

خبرگزاری فارس: خودداری از خرید طلاهای خارجی موجود در بازار

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، هدف از کیفیت و یا در واقع دلیلی که بخش‌های مختلف به کیفیت روی می‌آورند، ایجاد تمایز و مزیت رقابتی برای وفادار ساختن مشتری و کسب سود بلند مدت است. امری که به طور جد باید به آن پرداخت در غیر این صورت در مدت زمان نه چندان زیاد علاوه بر اینکه اعتماد مشتری را سلب می‌کند خسارات گزافی را بر صفحه بازار به یادگار خواهد گذاشت.

ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه مهم‌ترین وظیفه سازمان استاندارد به شمار می‌رود، چرا که اگر فرهنگ استاندارد در جامعه جاری شود، دیگر نیازی به ورود دستگاه‌های نظارتی نیست.

به ‌مناسبت هفته دولت گفت‌وگویی با رضا دهدشتی‌زاده مدیرکل استاندارد خوزستان انجام داده‌ایم که در زیر به آن پرداخته شده است.

فارس: در ابتدا گزارشی از عملکرد دستگاه خود به ما بدهید و اینکه فعالیت‌های این دستگاه برای ارتقای سطح استاندارد در تمام کالاهای مورد نیاز جامعه چه بوده است؟

دهدشتی‌زاده: اداره کل استاندارد خوزستان یکی از قدیمی‌ترین ادارات کل استاندارد در کشور است و در سال 1343 در خرمشهر، با هدف کنترل کیفیت اقلام وارداتی ایجاد شد و به تدریج بر دامنه فعالیت‌های خود افزوده گشت. عمده فعالیت‌های اداره کل استاندارد خوزستان را می‌توان در موارد: تعیین، تدوین و نشر استانداردهای ملی به عنوان تنها مرجع رسمی در کشور به استثنای مواد دارویی؛ انجام تحقیقات کاربردی به منظور تدوین استاندارد، ‌بالا بردن کیفیت کالاهای تولید داخل، کمک به بهبود روش‌های تولید و کارایی صنایع؛ ترویج استانداردهای ملی؛ نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری؛ کنترل کیفی کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری و جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب به منظور فراهم کردن امکانات رقابت با کالاهای مشابه خارجی و حفظ بازارهای بین‌المللی، کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری به منظور حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی به کشور؛ ترویج سیستم بین المللی یکاها (SI) به عنوان سیستم رسمی اوزان و مقیاس‌ها در کشور و کالیبره کردن وسایل سنجش؛ آزمایش و تطبیق نمونه کالاها با استاندارد ملی مربوط، اعلام مشخصات و اظهار نظر مقایسه‌ای و صدور گواهینامه‌های لازم؛ تایید صلاحیت آزمایشگاه‌ها، بازرسان، کارشناسان استاندارد و گواهی دهندگان نظام‌های مدیریت کیفیت و مدیریت زیست محیطی خلاصه کرد.

البته بر اساس نیاز استان و اولویت‌های موجود در برخی از این موارد تمرکز بیشتری صورت گرفته، به ‌عنوان مثال در تدوین استانداردهای جدید برای کالا و خدمات این اداره کل معمولاً در جمع سه استان برتر کشور جا دارد و بعضاً جایگاه اول استانداردسازی را به خود اختصاص داده است.

فارس: چگونه یک مجموعه می‌تواند به بهترین کیفیت که همان استاندارد است دست یابد و آیا آزمایشگاه‌های این اداره کل آنقدر توانمند هستند که با استانداردهای روز دنیا برابری کنند؟

دهدشتی‌زاده: این امر که ناشی از تعامل نزدیک اداره کل استاندارد با تمام مراکز دانشگاهی استان و به ویژه دانشگاه شهید چمران اهواز و صاحبان صنعت شرکت‌های ارائه دهنده خدمات است موجب می‌شود در متن استانداردهای تهیه شده نکته نظرات صنعتگران، تولیدکنندگان، پژوهشگران، اساتید خوزستان لحاظ شده و استاندارد متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی و محیطی استان خوزستان تدوین و به ‌عنوان استاندارد ملی کشور منتشر و لازم الاجرا شوند. یکی دیگر از فعالیت‌های شاخص این اداره کل کنترل کیفیت اقلام عرضه شده در بازار است.

سال گذشته این اداره کل بیش از 9 هزار و 500 بازرسی از سطح بازار انجام داد که در قالب همین بازرسی‌ها بیش از 2 هزار نمونه نیز خریداری و در آزمایشگاه‌های استان مورد آزمون و بررسی قرار گرفت. ایجاد کیفیت و استانداردسازی امری تصادفی نیست و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اجرای یک فرایند کنترل شده است. استقرار سیستم‌های مدیریت به نوعی که همه فرآیندهای موجود در یک مجموعه تحت کنترل و تعریف شده باشد مقدمه کیفی‌سازی است؛ به عنوان مثال یک تولید کننده باید علاوه بر نظارت کیفی بر محصول نهایی، مواد اولیه را نیز تحت نظارت داشته باشد و حتی تامین کنندگان مواد اولیه را مورد ارزیابی قرار دهد و دسته‌بندی کند. تجهیزات مناسب و کالیبره، پرسنل آموزش دیده و توانمند همگی از فاکتورهای تاثیرگذار در این مقوله هستند.

در یک جمله می‌توان گفت برای تولید یک محصول استاندارد باید تمام فرآیندهای موجود در واحد تحت نظارت و کنترل کیفی باشد.

فارس: مشکلات پیش روی استاندارد چیست و سالانه میزان جرایم و یا تشویق از سوی این دستگاه به سایر صنوف و تولیدی‌ها چقدر است؟

دهدشتی‌زاده: ما در خصوص اشاعه فرهنگ توجه به استاندارد و کیفی‌نگری مشکلاتی داریم. مسلماً به هر کار یا فعالیتی که به آن مشغول هستیم برای آن می‌توان استانداردهایی تعریف کرد که رعایت آنها مصداق کار نیکو و فعالیت مطلوب باشد. باید به این سطح از فرهنگ عمومی برسیم که قبل از آغاز هر فعالیت اعم از خدماتی، تولیدی و غیره خود را ملزم به شناخت ویژگی‌های کیفی و استانداردهای موجود آن عرضه بدانیم و بر اساس وجدان خود و احساس مسئولیت شخصی به رعایت آنها پایبند باشیم.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته دستگاهی که بر روی کیفیت محصولات نظارت کند وجود ندارد، اما تولید کنندگان با درک اهمیت کیفیت، به عنوان مهمترین و نخستین اولویت کاری به آن نگاه می‌کنند و برای ارتقای مداوم آن برنامه‌های کوتاه و بلند مدت طراحی شده‌ای دارند.

فارس: یکی از فعالیت‌هایی که این روزها به شدت مورد علاقه است واگذاری امور به بخش خصوصی است، شما در این برهه فعالیت‌هایتان را تا چه مرحله‌ای پیش برده‌اید؟

دهدشتی‌زاده: اصولاً سازمان استاندارد به واسطه عضویت و الگوبرداری از سازمان بین المللی استاندارد (iso) از دستگاه‌های پیشتاز در امر خصوصی سازی است و ما امیدواریم روزی فرا برسد که به جز موضوع سیاستگذاری و تدوین استانداردها همه فعالیت‌ها توسط بخش خصوصی انجام گیرد. در حال حاضر فعالیت‌هایی از قبیل بازرسی از واحدهای صنعتی، نمونه‌برداری از بازار و واحدهای تولیدی، ایجاد آزمایشگاه‌ها و انجام آزمون، ارزیابی کیفی آسانسورهای منصوبه، بازرسی از شهرها و زمین‌های بازی و مهدکودک‌ها، آموزش و تایید صلاحیت مسئولان کنترل کیفی و برخی فعالیت‌های ریز و درشت دیگر به بخش خصوصی واگذار شده است. به عنوان مثال در حال حاضر در استان 87 آزمایشگاه بخش خصوصی داریم که تایید صلاحیت شده‌اند و توانایی انجام آزمون نزدیک به یکهزار فرآورده را دارند.

فارس: برای تسهیل در امور مربوط به ارباب رجوع چه فعالیت‌ها و اقداماتی صورت گرفته و آیا امور به‌صورت الکترونیکی و در اسرع وقت صورت می‌گیرد؟

دهدشتی‌زاده:خصوصی سازی خود یکی از مهمترین راهکارهای تسهیل و تسریع امور اجرایی است، اما در کنار آن استقرار نرم افزارهای متعدد که در فرآیندهای مختلف موجود در این اداره بکار گرفته شده‌اند نه تنها باعث شده که نیاز فراوان این اداره کل به نیروی انسانی بیشتر، تا اندازه‌ای تعدیل شود بلکه موجب تسریع و روان سازی فعالیت‌ها نیز شده است. به عنوان مثال نرم افزار آسانسور موجود در این اداره کل این امکان را برای شرکت‌های نصاب و یا صاحبان اماکن دارای آسانسور فراهم می‌سازد تا بدون مواجهه و تنها از طریق ورود به پورتال این اداره کل درخواست بازرسی و ارزیابی کیفی آسانسور خود را ارسال و از فرایند انجام کار و نتایج آن نیز به صورت سیستمی مطلع شوند.

فارس: از صدور و ابطال پروانه‌های واحدهای تولید برایمان بگوئید و اینکه در سال جاری چه میزان این تعداد صورت گرفته است؟

دهدشتی‌زاده: از ابتدای سال جاری تاکنون 25 پروانه کاربرد علامت استاندارد توسط این اداره کل صادر و نزدیک به 120 پروانه نیز تمدید شده همچنین بعد از بررسی و بازرسی‌های صورت گرفته تعداد 29 پروانه استاندارد نیز به‌دلیل رعایت ننمودن استانداردهای ملی مربوطه به حال تعلیق درآمده و یا ابطال شده است.

فارس: یکی از مشکلاتی که خوزستان به‌ویژه شهرداری‌ها با آن مواجه هستند، عدم استانداردسازی وسایل بازی بوده و هر روزه اخباری مبنی بر پلمپ شدن پارک‌ها به گوش می‌رسد، تاکنون کدامیک از شهرداری ها در راستای استانداردسازی تمام پروژه‌هایشان همکاری داشته و کدام شهرداری‌ها به نتیجه نرسیده‌اند؟

دهدشتی‌زاده: به‌دلیل آنکه بسیاری از وسایل موجود در شهرهای بازی از قبل از اعلام اجباری شدن استاندارد آنها موجود بوده و درحال استفاده بوده‌اند تطبیق آنها با استانداردهای ملی و رفع نواقص آن‌ها و همچنین دسترسی به دفترچه‌های طراحی این دستگاه‌ها کاری بسیار مشکل و زمان‌بر بوده و در برخی از دستگاه‌ها غیر ممکن است. لذا این اداره کل مجبور به جلوگیری از استفاده از وسایلی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد نگردیده، شده، اما در خصوص وسایل جدید اظهار می‌دارد که هیچگونه وسیله‌ای بدون اخذ گواهینامه استاندارد حق استفاده در شهرهای بازی را ندارد. با وجود یکساله بودن گواهینامه‌های صادره دستگاه داران موظف هستند نسبت به همکاری با شرکت‌های بازرسی برای انجام بازرسی‌های کنترلی هر سه ماه یکبار اقدام کنند که در هر مرحله در صورت موجود نواقص و یا عدم همکاری با بازرسین از فعالیت آن دستگاه جلوگیری به‌عمل می‌آید.

فارس: اکنون رتبه خوزستان در میان سایر استان‌ها در راستای استانداردسازی کالاهای تولیدی کجاست و برای ارتقای این رتبه چه برنامه‌هایی مد نظر است؟

دهدشتی‌زاده: بر اساس ممیزی‌های انجام شده توسط سازمان که طی سه مرحله از سال 86 به بعد انجام شده اداره نظارت بر اجرای استاندارد این اداره کل جزو دستگاه‌های برتر کشور انتخاب شد و همچنین در زمینه کنترل شهرهای بازی نیز این اداره کل به‌عنوان اداره کل پیشرو و دارای رتبه برتر کشوری است.

فارس: در پایان اگر حرف ناگفته‌ای است و اینکه باید به موضوع خاصی اشاره شود بیان کنید...

دهدشتی‌زاده: از همه هموطنان درخواست می‌کنم هنگام خرید هر محصولی به علامت و نشان استاندارد آن توجه کنند و در صورت مشاهده موارد مشکوک و یا کالاهای با کیفیت پایین مراتب را از طریق سامانه 1517 به این اداره کل اطلاع دهند. همچنین از همشهریان درخواست می‌شود از خرید طلای خارجی به ویژه هندی، اماراتی، ایتالیایی و... خودداری کنند، زیرا با داشتن ظاهری زیبا و ظرافتی که دارند عیار آنها کمتر از چیزی است که اعلام می‌شود.

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930603000730#sthash.ju7qwcPi.dpuf

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد