سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی روز


سپاه پاسداران اعلام کرد؛
سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط نیروی هوافضای سپاه در حریم منطقه هسته ای نطنز

روابط عمومی ‌کل سپاه ازسرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

به گزارش رجانیوز، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

براساس این اطلاعیه هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریز بوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته‌ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.
 
این اطلاعیه افزوده است: این اقدام شیطنت‌آمیز باردیگر خوی ماجراجویی رژیم صهیونیستی را آشکارتر و برگ سیاه دیگری به پرونده سراسر جنایت و خباثت این رژیم جعلی و جنگ طلب افزود.
 
در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای دفاع از ملت شریف و سرزمین اسلامی ایران از آمادگی همه جانبه و قاطع برخوردار بوده و حق هر گونه واکنش و مقابله به مثل را برای خود محفوظ می داند.




الفیصل: دیگر خواستار سرنگونی سوریه نیستیم

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان گفت: دیگر خواستار سرنگونی نظام سوریه نیستیم.

به گزارش تسنیم، پایگاه خبری المنار در گزارشی نوشت که بعد از مدت‌ها قطع مناسبات دیپلماتیک میان روسیه و عربستان سعودی که بعد از سفرهای بندر بن سلطان رئیس سابق سرویس اطلاعاتی این کشور به مسکو صورت گرفت، مسکو بار دیگر باز شدن کانالی جدید از روابط با عربستان را پذیرفته است.

بر اساس این گزارش قرار است این ارتباطات از طریق سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی دنبال شود و به همین علت است که سعود الفیصل در هفته های اخیر دو بار به مسکو سفر کرده است.

برخی منابع مطلع با اعلام این مطلب تاکید کردند که فیصل در دیدار با مقامات روسیه در سفر اخیر خود گفته که موضع جدید عربستان در قبال سوریه این است که ریاض دیگر به دنبال براندازی دولت سوریه نیست، بلکه تنها می خواهد رهبری این کشور بویژه در جایگاه ریاست جمهوری تغییر کند.

بنا بر اعلام این منابع، وی بار دیگر موضوع تشکیل دولت انتقالی سوریه بعد از ایجاد اصلاحات قانون اساسی را به روس‌ها پیشنهاد داده تا اختیارات رئیس جمهور تعدیل شود.

این در حالی است که این روزها روسیه از پرونده تحولات منطقه‌ای جدا افتاده و به دنبال تاثیرگذاری بر روند انتخابات پارلمانی در اوکراین است. در مقابل، آمریکا با قدرت وارد عرصه شده و سعی دارد از طریق افزایش نفوذ جریان تروریستی داعش در سوریه و عراق منافع راهبردی خود را در این دو کشور تامین کند.

منابع روس اعلام کردند که دوری مسکو از پرونده های منطقه‌ای نهایتا تا پایان اکتبر آینده یعنی زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در اوکراین ادامه خواهد داشت و این کشور سعی خواهد کرد ائتلاف رئیس جمهور کنونی اوکراین را در پارلمان تضعیف کند تا بتواند به راه حلی برای مشکل این کشور دست پیدا کند.

رئیس جمهور روسیه پیشتر در دیدار با هیئتی از هم پیمانان این کشور در اوکراین تاکید کرده بود که روسیه هرگز به دنبال پیوستن شرق اوکراین به خاک خود نیست، این در حالی است که در درگیریهایی که در ماههای اخیر در این کشور دنبال می‌شود، اوکراینی ها صدها میلیون دلار متضرر شده‌اند.

در زمینه سوریه به نظر می‌رسد عربستان و برخی دیگر از هم پیمانان غربی این کشور به دنبال پیاده کردن مدل عراق در این کشور هستند، آنها می‌خواهند همانطور که در تعیین نخست وزیر عراق به تفاهم رسیدند، همین کار را در سوریه دنبال کنند. این منابع اعلام کردند که سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی به زودی به پاریس خواهد رفت تا در این رابطه با مقامات الیزه دیدار کرده و هماهنگی های لازم را با آنها انجام دهد.

دعوت فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برای تشکیل کنفرانس بین‌المللی در پاریس تحت عنوان " برای ایجاد امنیت در عراق و مبارزه با داعش" نیز برای مطرح شدن مجدد این موضوع است. 

این منابع در ادامه این سوال را مطرح کردند که در حالی که اولاند گفته که هیچ نظامی را به عراق ارسال نمی‌کند و نمی‌تواند حملات هوایی را نیز علیه عناصر داعش انجام دهد، چه فایده‌ای از برگزاری این کنفرانس در مورد عراق می‌تواند نصیب خود کند؟ آیا تنها می‌خواهد به حاضران در این نشست بگوید که داعش یک گروه وحشی است؟ همه می داند که واقعیت این کنفرانس دعوت مجدد به این طرح است که خواستار کناره‌گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه و باقی ماندن سایر ارکان قدرت در نظام کنونی این کشور شود.

بر اساس گزارش المنار،  به نظر می رسد در شرایطی که دولت باراک اوباما در آمریکا هیچ راهبردی مشخصی برای مقابله با نفوذ روز افزون داعش در منطقه ندارد، نقشه راه عربستان و فرانسه نیز نمی‌تواند در سوریه قابل اجرا باشد، چرا که این کشور تفاوت‌های زیادی با عراق دارد. این در حالی است که به علت تحریم‌های اعمال شده اروپایی علیه سوریه که در نتیجه بحران اوکراین ایجاد شده، مناسبات پاریس با مسکو نیز در حالت رکود و چالش قرار دارد. این موضوع مانع از ایجاد هر همگرایی جدی در پرونده سوریه بین دو طرف می شود. از سوی دیگر می توان گفت در کوتاه مدت و میان مدت هیچ شاخصی مبنی بر احتمال بهبود روابط میان دو طرف دیده نمی‌شود.

این منابع تصریح کردند که روسیه اطمینان زیادی به اظهارات رسمی آمریکا در زمینه مبارزه با داعش ندارد، در این میان به نظر می‌رسد غرب هیچ پیش بینی از سرنوشت هم پیمانان خود در میان مخالفان سوری ندارد، چرا که آنها در برابر داعش دچار فروپاشی شده اند و هیچ تحول جدیدی نیز وجود ندارد که باعث شود سوریه و هم‌پیمان ایرانی آن و روسیه طرح هایی را که در سخت ترین شرایط رد کرده بودند را الان بپذیرند.





ولع برای امضاء توافق با 1+5 چگونه ابزار گروکشی را به دست آمانو داد!؟
ابعاد پنهان سفر آمانو به تهران و خوشحالی سرویس‎های جاسوسی غرب از امکان دستیابی به اطلاعات دانشمندان ایرانی/ وزیر دفاع کدام آدرس غلط را برای غرب تصحیح کرد؟!

گروه بین‎الملل – رجانیوز: سفر بی‎سر و صدای آمانو به تهران ظاهرا حاوی وعده و وعیدهایی بوده‎ است که طرف غربی را بسیار امیدوار کرده تا به واسطه عجله و ولعی که طرف ایرانی برای امضاء قرار داد با 1+5 از خود نشان می‎دهد، ‎بتواند حداکثر امتیاز را از ایران گرفته و حتی زمینی تخلیه اطلاعاتی ایران در زمینه‎های نظامی و هسته‎ای را در چارچوب توافق‎نامه‎های عجیب و خارج از چارچوب با آژانس فراهم کند. موضوعی که البته امروز و پس از انتشار برخی گزارشات در منابع غربی، وزیر دفاع آنرا نقض کرده و باب آنرا بست.

به گزارش رجانیوز، آنچه هفته گذشته و پس از سفر مدیرکل آژانس بین‎المللی انرژی اتمی به تهران از سوی مقام‎های ایرانی و همچنین مقام‎های آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شد، حاکی از آن بود که هفته آینده دسترسی‎های مهمی به آژانس ارائه خواهد شد. چنانکه یوکیا آمانو در مسافرت هفته گذشته خود به تهران در اظهاراتی کم سابقه از اقدامات ایران در زمینه شفافیت برنامه هسته ای اش تقدیر کرد. این در حالی بود که پیش از این آمانو همواره ایران را به عدم همراهی متهم کرده بود.

وی گفت: «بسیار خرسند شدم از اینکه از بالاترین سطوح، پایبندی محکمی را برای اجرای چارچوب همکاری و حل همه مسائل کنونی و گذشته از طریق گفت وگو و همکاری با آژانس بین المللی انرژی، می شنوم».

این اظهارات با سخنان آقای روحانی که گفته بود ایران در کمترین زمان ممکن خواهان دستیابی به توافق نهایی با 1+5  هم زمان شد و همین امر، این گمانه را پدید آورد که ایران میخواهد برای تسریع در رسیدن به توافق نهایی با 1+5 با اقداماتی در همکاری با آژانس موافقت کند که تا پیش از این حتی با وجود سال ها مذاکره، آنها را نپذیرفته بود.

یوکیا آمانو گفته است مهم ترین دستاورد سفر به تهران این بود که درباره نحوه اجرای 5 توافق انجام شده میان ایران و 1+5 با ایران تفاهم و زمان بندی مربوط به آن نهایی شده است. وی گفته است: «مسئولان دو طرف توانستند در مورد نحوه ادامه یافتن اقدامات عملی فعلی از جمله پنج اقدام توافق شده (در ماه مه) برنامه ریزی کنند».

آمانو اظهار امیدواری کرد که ایران اتفاقات در آینده نزدیک رخ بدهد.  این در حالی است که ایران هسته‎ای گزارش داده که آینده نزدیکی که آمانو از آن سخن گفته همین هفته است و مهم ترین اتفاقی که در این هفته رخ خواهد داد این است که احتمالا آژانس بازدیدی از پارچین خواهد داشت. این موضوع را  دکتر علی اکبر صالحی هم تلویحا تایید کرده و به خبرنگاران گفت آژانس تقاضا دارد به برخی مکان ها دسترسی داشته باشد و این تقاضا مورد موافقت قرار گرفته است. وی البته اشاره ای به پارچین نکرد.

به نظر می رسد هدف از اصلی از دور جدید همکاریها با آژنس این است که تا قبل از مذاکرات ماه آینده ایران و 1+5 که با حضور روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد، ایجاد یک زمینه برای دریافت اطلاعات جدید از ایران با استفاده حداکثری آژانس از فرصت پیش آمده است. این در حالی است که کارشناسان امنیتی هشدار میدهند همکاری در حوزههای حساس دفاعی با آژانس به طرح ریزی پروژههای پیچیده اطلاعاتی از سوی سرویس های غربی با هدف تخلیه اطلاعاتی هر چه افزون تر ایران منجر خواهد شد.

این پروژه‎های پیچیده تخلیه اطلاعاتی ایران، موضوعی است که پیش از این در ماجرای EBW خود را به خوبی نشان داد تایید رئیس سازمان انرژی اتمی را هم به دنبال داشت. چنانکه دکتر علی اکبر صالحی تایید کرده است که پس از همکاری گذشته ایران با آژانس در این مورد، آژانس تعداد سوال های خود را به بیش از 60 مورد افزایش داده است و این اتفاقی است که می تواند درباره موضوعات دیگر مانند آزمایش های هیدرودینامیک، محاسبات نوترونیک و ... هم رخ بدهد.

یک کارشناس ارشد در این باره به «ایران هسته ای» گفت: « کاملا روشن است که شکل موضوع چگونه خواهد بود. آژانس به بهانه همکاری‎های جدید، اطلاعات بیشتری می گیرد، از دل آنها سوالها و ابها م های بیشتری بیرون می کشد و خواهان دسترسی ها و اطلاعات بیشتری می شود و این روند هیچ پایانی نخواهد داشت».

وی تاکید کرد: «تیم مذاکره کننده دولت باید به این نکته توجه کند که اراده ای که پس آژانس ایستاده لزوما با دستی که مذاکرات 1+5 را می گرداند منطبق نیست. اینجا اسراییلی ها حضور دارند. منشا بسیاری از اسناد جعلی PMD حتی امریکا هم نیست، بلکه اسراییل است. صهیونیست ها به مذاکرات جدید ایران با آژانس به عنوان یک فرصت اطلاعاتی نگاه می کنند نه یک صحنه سیاسی».

پیامی که از گزارشات اخیر آژانس دریافت می‎شود آن است که فقط موضوعات را نخواهد بست بلکه حتی ارزیابی خود از موضوعات را هم ارائه نخواهد داد و همه چیز را تا زمانی که بتواند بیشتری مقدار اطلاعات را درباره حوزه های حساس دفاعی از ایران بگیرد –بخوانید تا زمان گرفتن حداکثر مقدار باج ممکن از ایران- باز نگه خواهد داشت.

با این روش، هیچ پایانی برای این فرآیند متصور نیست چرا که طرفی که باید اعلام کند اطلاعات کافی دریافت کرده آژانس است و آژانس هم می تواند اعلام چنین موضوعی را تا هر زمان که دوست دارد عقب بیندازد، دائما مسائل و پرسش های جدید مطرح کند، یا بگوید اطلاعات درباره مسائل قبلی کافی نیست (همانطور که درباره EBW شاهدیم) و به این ترتیب اجازه ندهد که فرآیند ارائه اطلاعات از سوی ایران حتی برای لحظه ای متوقف شود؛ یعنی دقیقا همان چیزی که سرویس های اطلاعاتی غربی از آن توقع دارند.

رویکرد آژانس نشان می دهد سرویسهای اطلاعاتی قصد دارند توافق نهایی با ایران را گروگان گرفته و ایران را به لحاظ اطلاعات حساس دفاعی تخلیه کنند. تبدیل کردن موضوع حل همه مسائل باقی مانده با آژانس، خصوصا PMD ، به پیش شرط توافق نهایی، هیچ معنایی جز این ندارد. اگر تیم ایرانی خود را تسلیم این بازی بکند نتیجه ای که به دست خواهد آورد صرفا این است که در چاهی خواهد افتاد که خود به دست خویش کنده و و راه برون شدی هم از آن وجود ندارد. هم مجبور خواهد بود اطلاعات بدهد و هم، همین اطلاعات، منجر به بهانه جویی های جدید خواهد شد و جلوی راه یک توافق نهایی را مسدود خواهد کرد.

شاید همین دلایل کافی بود تا امروز وزیر دفاع برداشت‎های غلطی که در غرب از مذاکرات آمانو در تهران صورت گرفته بود را تصحیح کرده و اعلام کند که ایران برنامه‎ای برای ارائه دسترسی بازرسان آژانس به پارچین ندارد. سردار حسین دهقان در نشست‌خبری که به مناسبت 31 مرداد سالروز صنعت دفاعی کشور برگزار شد، در خصوص احتمال بازدید آژانس انرژی اتمی از سایت پارچین، گفت: آژانس بارها از پارچین بازدید کرده و نمونه‌برداری هم کرده‌اند. در حال حاضر موضوعیت ندارد آژانس از پارچین بازدید کند. اجازه بازدید جدید از سایت پارچین را به بازرسان آژانس انرژی اتمی نمی‌دهیم. ما هیچ اطلاعاتی از دانشمندان دفاعی کشور به آژانس انرژی اتمی نخواهیم داد.



در حالی که اعضای گروه داعش در حال قصابی هزاران انسانی هستند که از دید آنها کافرند و زنان و کودکان را به بردگی می‌برند، شاید بسیاری چنین کارهایی را به ایدئولوژی خاص این گروه مربوط بدانند، ولی نمی‌توان فراموش کرد که در جریان تسلط صرب‌ها بر شهر سربرنیتسا در بوسنی در یازده جولای ۱۹۹۵، با خونسردی هشت هزار مسلمان را سلاخی کردند، کشتار دسته‌جمعی توتسی‌های رواندا توسط هوتوهای این کشور، کشتارهای دسته‌جمعی شهرنشینان توسط خمرهای سرخ در کامبوج و کشتارهای انجام شده به دست نازی‌ها در جریان جنگ دوم نیز از همین جنس هستند.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مطلبی در این باره به بررسی دیدگاه‌های پروفسور یان رابرتسون، استاد کالج ترینیتی در دوبلین درباره ریشه‌های چنین توحش‌هایی پرداخته؛ توحشی که نمی‌توان آن را به یک مذهب یا ایدئولوژی خاص ربط داد.

۱- توحش مادر توحش است

نخستین پاسخی که به نظر می‌رسد، یک جواب ساده و وحشتناک است. توحش مادر توحش است. بی‌تفاوتی به رنج دیگران، حالت تهاجمی و بی‌احساسی نسبت به دیگران، پاسخ معمول افرادی است که احتمالا پیش از این با آن‌ها برخورد مشابهی شده است؛ برای نمونه، در اردوگاه‌های نازی‌ها، بخشی از بی‌رحم‌ترین نگهبانان را خود زندانی‌ها تشکیل می‌دادند که به آن‌ها کاپو گفته می‌شد. کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، به احتمال بیشتری در بزرگسالی مرتکب این جرم می‌شوند؛ به عبارت دیگر، برخی از قربانیان خشونت بعدا دیگران را قربانی خشونت خود می‌کنند.


۲- غرق شدن در گروه

ولی تبدیل شدن قربانیان به جانیان، تنها عامل توضیح دهنده توحش نیست. وقتی ‌دولت‌ها فرو‌می‌پاشند و قانون و نظم و جامعه مدنی از بین می‌رود، عضویت در گروه تنها راه بقاست. گروه چه بر اساس مذهب، ‌نژاد، سیاست، مسائل قومی و قبیله‌ای و یا حتی به دلیل قدرت گرفتن رئیس خشن یک دار و دسته به وجود آمده باشد، مبنای بقا و ادامه زندگی متقابل افراد عضو گروه می‌شود. 

جنگ باعث منسجم شدن گروه‌هایی می‌شود و این پیوند برخی از بد‌ترین ترس و نگرانی‌های اعضای گروه را در سرزمین بدون حکومت پاسخ می‌دهد. گروه به افرادی که پیش از این تحقیر شده‌اند، عزت نفس می‌دهد و هر چه این مسأله شدید‌تر باشد، غرق شدن فرد در گروه بیشتر می‌شود و رفتار فرد به نحو بیشتری برگرفته از گروه خواهد شد. در این وضعیت، فرد می‌تواند مرتکب کارهای وحشتناکی شود که در حالات دیگر انجام آن ‌تصور نمی‌شود. در این حالت جای چندانی برای وجدان فردی ‌نمی‌ماند. واقعیت اینکه امکان توحش گروه بیشتر از امکان توحش افراد است. 

این واقعیت را می‌توان در چهره جوانان عضو داعش دید. آن‌ها دسته‌جمعی و سوار بر خودروهای خود، پرچم داعش را می‌گردانند، شادی می‌کنند و با مشت‌های گره کرده از کشتن کسانی که کافر می‌دانند، ابراز رضایت می‌کنند. سطح بالای هرمون اکسی‌توسین اعتماد آن‌ها به یکدیگر را بالا می‌برد و تستسترون بالا، تمایل آن‌ها برای غلبه و تسلط بر دیگران را افزایش می‌دهد.


افزایش وابستگی به گروه احتمال تمایل فرد به قربانی کردن خود در نبرد‌ها به نفع گروه را نیز افزایش می‌دهد. در چنین حالتی، فردی به آسانی به عملیات انتحاری دست می‌زند، زیرا گمان می‌کند، حتی اگر خود او کشته شود، زندگی او در قالب گروه ادامه می‌یابد. 

وقتی که سطح اکسی‌توسین در افراد وابسته به هم در یک گروه بالا می‌رود، تمایل آن‌ها به دیو نشان دادن افراد خارج از گروه و آدم فرض نکردن آن‌ها افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر، در عین اینکه فرد خودش را برای گروهش قربانی می‌کند، هیچ احساسی به افراد خارج از گروه ندارد و آن‌ها را هدف خشونت خود قرار می‌دهد و انجام اقدامات وحشتناک در ازای این «اشیای» خارج از گروه راحت می‌شود، زیرا آن‌ها انسان حساب نمی‌شوند. 

۳ ـ آدم فرض نکردن افراد خارج از گروه


درگیری‌های داخلی در عراق و سوریه یک وجه وحشتناک دارد، قبیله‌گرایی افزایش یافته و دشمنی با افراد خارج از گروه نیز زیاد شده است. نقش‌آفرینی مسائل مذهبی، باعث شده ‌که گروه‌ها گاهی کارهایی کنند که برای خود آن‌ها نیز مضر است.


۴- انتقام

انتقام که در فرهنگ عربی عامل قدرتمندی است، شاید در رویدادهای اخیر منطقه تأثیر داشته باشد و این انتقام‌ها وارد یک چرخه بی‌پایان می‌شود، ولی نکته جالب اینکه هرچند انتقام می‌تواند انگیزه‌ای برای اقدامات وحشیانه باشد، در عین حال اثری مخرب نیز دارد. شواهد نشان می‌دهد، ‌انتقام گرفتن به جای خاموش کردن آتش عصبانیت و اضطراب، آن را تشدید هم می‌کند.


۵ - رهبران گروه‌ها

سرانجام اینکه افراد در صورت مجاز دانستن اقدامات وحشیانه از جانب رهبران خود، با احتمال بیشتری این کارها انجام می‌دهند به ویژه در شرایطی که وابستگی فرد به گروه زیاد باشد. نسل‌کشی در رواندا توسط فرستنده‌های رادیویی کلید زده شد که در اختیار گروه کوچکی از رهبرانی بود که با دستورهای خود، مردم عادی را به قاتلان خونخوار دوستان و همسایگان سابق خود تبدیل کرد. 

سربازان ارتش سرخ در سال ۱۹۴۵ مرتکب تجاوز گسترده به زنان آلمانی شدند، زیرا فرماندهان آن‌ها چنین کاری را تشویق می‌کردند. داعشی‌ها پیروان مذاهب دیگر را قتل عام می‌کنند، زیرا فرماندهان آن‌ها، چنین کاری را درست می‌دانند. 

رهبران و فرماندهانی از سطح ملی تا قبیله‌ای در خشونت‌های داعش مسئولند و مانند رواندا، نقش این رهبران در توقف خشونت‌ها قابل توجه خواهد بود. در رواندا، فرماندهان تحت فشارهای بین‌المللی زیر بار این امر رفتند، ولی مسأله مهم این است که وقتی فرماندهان داعش نیروهای خود را به توحش تشویق می‌کنند، جایی نیست که آن‌ها را به توقف این کار تشویق کند.


گزارش اختصاصی شفاف؛ جنبش شیعیان یمن، دومین مرحله اعتراضات را با قوت آغاز کرد
در این مرحله، حوثی‌ها اعلام کرده‌اند در نقاط استراتژیک پایتخت تحصن خواهند کرد و ارگان‌های دولتی را "از درون پایتخت" محاصره خواهند کرد. تا لحظه تنظیم این گزارش، 5 نقطه استراتژیک در پایتخت از دست دولت صنعا خارج شده و به محل‌های تحصن و برپایی چادر حامیان جنبش انصار الله اضافه شد. این 5 نقطه، در مسیر فرودگاه پایتخت و اطراف سه وزارتخانه‌ کشور...
سرویس بین الملل شفاف : با پایان مهلت اولیه رهبر جنبش شیعیان یمن به دولت مرکزی در صنعا، مرحله دوم اعتراضات با راهبرد «محاصره پایتخت از درون» آغاز شده است. در این مرحله، پنج نقطه جدید برای برپایی چادر و تحصن شهروندان یمنی تعیین و امنیت منطقه مزبور توسط شبه نظامیان تأمین شده است.

صدها هزار یمنی، در روز جمعه به دعوت جنبش «انصار الله» در خیابان‌های یمن تجمع کردند.
جمعیت یکصدا شعار می‌دادند: «الشعب، یرید إسقاط الحکومة»
در این تصویر، پرچم فلسطین در کنار پرچم یمن در دست تجمع کنندگان است.

به گزارش سرویس بین الملل شفاف، روز جمعه مهلت اولیه جنبش «انصار الله» به دولت موقت و انتقالی یمن برای کناره‌گیری و مشارکت برای تشکیل دولت وحدت ملی پایان یافت. در این روز، صدها هزار شهروند یمنی به دعوت عبدالمالک الحوثی به خیابان‌های پایتخت ریختند، اما باز هم دولت مرکزی از پذیرش خواسته‌های بحق آنان خودداری کرد.

برای نخستین بار در تاریخ دولت جدید یمن، شیعیان در خیابان‌های پایتخت نماز جماعت ده‌ها هزار نفری برگزار کردند.
در روز پنج‌شنبه در سه نقطه و در روز جمعه در پنج نقطه پایتخت، نماز جماعت با مشارکت ده‌ها هزار نفر به دعوت جنبش انصار الله در خیابان اقامه شد.
از نکات قابل توجه نماز جماعت روز جمعه، برپایی یک نماز جماعت چندهزار نفری در جنوب پایتخت بود که محله‌ای سنی‌نشین است و نماز جماعت نیز توسط اهل سنت برگزار شد.
برپایی این نماز جماعت، سند محکمی بود که نشان می‌داد «جنبش انصار الله» می‌تواند همه ملت یمن را نمایندگی کند.
در پی مقاومت دولت انتقالی در برابر خواسته‌های دموکراتیک و برابری‌طلبانه جنبش انصار الله، عبد المالک الحوثی در یک پیام ویدئویی از ملت یمن دعوت کرد تا با این جنبش در مرحله دوم اعتراضات همراهی کنند. در این مرحله، حوثی‌ها اعلام کرده‌اند در نقاط استراتژیک پایتخت تحصن خواهند کرد و ارگان‌های دولتی را "از درون پایتخت" محاصره خواهند کرد.

پس از این پیام، 5 نقطه استراتژیک در پایتخت از دست دولت صنعا خارج شده و به محل‌های تحصن و برپایی چادر حامیان جنبش انصار الله اضافه شد. این 5 نقطه، در مسیر فرودگاه پایتخت و اطراف سه وزارتخانه‌ کشور، برق و مخابرات و یک نقطه در شمال پایتخت قرار دارد. در صورتی که موقعیت انصار الله در این نقاط تثبیت شود، شمال صنعا به صورت کامل در کنترل جنبش حوثی‌ها خواهد بود.

به شهادت همین تصاویر منتشره، جمعیت شرکت کننده در تظاهرات روز جمعه، از جمعیت‌های حاضر در تظاهرات‌های علیه «علی عبدالله صالح» نیز بیش‌تر است. 
دیکتاتور سابق، سه سال قبل در اثر همین تظاهرات‌ها از قدرت کنار رفت تا معاونش دولت موقت را تشکیل دهد و حالا جمعیت بیش‌تری به خیابان آمده تا معاونش را کنار و برابر و آزادی را برای کشور یمن مطالبه کنند.

در همین حال، گروهی از نمایندگان رئیس دولت انتقالی به صعده، پایگاه اصلی جنبش حوثی‌ها رفته و با رهبر این جنبش مذاکره کردند. این گروه از طریق یک هواپیمای نظامی به صعده رفته و با فرود هواپیما در پایگاه هوایی فتح شده توسط حوثی‌ها، از سوی شبه نظایمان شیعه به صورت کامل بارزسی و تفتیش بدنی شدند تا اجازه ورود به خاک صعده را پیدا کنند.

نمایندگان دولت از طریق هواپیمای نظامی وارد صعدده (مرکز حوثی‌ها) شدند. این گروه از دیپلمات‌های ارشد دولتی، از سوی شبه نطامیان وابسته به حوثی، تفتیش بدنی شدند تا اجازه ورود به صنعا را پیدا کنند.

سخنگوی جنبش انصار الله نیز در واکنش به این سفر، اعلام کرده این جنبش به دور جدید مذاکرات با دولت عبد ربه منصور هادی امیدوار است. این گروه هم‌چنین تأکید کرده که تجمعات و تظاهرات پایتخت به صورت مسالمت‌آمیز بوده و بجز نیروهای نگهبان و حافظ امنیت تظاهر کنندگان، احدی حق حمل سلاح ندارد. با وجود حسن نیت شیعیان در این مذاکرات، محمد سالم، رئیس دفتر نخست وزیری (رئیس دولت انتقالی) در یک موضع تند و رادیکال اعلام کرد: «عده‌ای "ضعیف‌النفس" و "مرعوب" می‌خواهند از طریق گسترش تروریسیم در یمن، فشاری را بر حوزه سیاست یمن وارد کنند؛ اما ما اعلام می‌کنیم که هر گونه خبری در مورد کناره‌گیری عبد ربه منصور هادی کذب محض است. از دلسوزان یمن و فعالین سیاسی انتظار می‌رود در این موقعیت خطرناک، پشتیبان دولت در "مبارزه با تروریسم" باشند.»

شبکه تلویزیونی «المسیرة» به صورت مستقیم، تظاهرات‌‌های پایتخت را پوشش می‌دهد.
ساکنان استان‌های شمالی به صورت گسترده با این تظاهرات همدلی و از آن پشتیبانی کرده‌اند.

از سوی دیگر، شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس اعلام کرده که آن‌چه در یمن می‌گذرد به زیان روند پیشرفت سیاست داخلی این کشور است. عبد اللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس با "تحریک آمیز" خواندن اعتراضات جنبش حوثی‌ها در پایتخت، هشدار داد که این روند می‌تواند به جنگ داخلی در این کشور بینجامد. لازم به ذکر است که این موضع‌گیری، شبیه به موضع‌گیری شورای همکاری خلیج فارس در قبال اعتراضات دموکراسی‌خواهانه در بحرین بود که به اشغالگری نظامیان آل سعود در این کشور منتهی شد.

زیرنویس شبکه المسیره در گزارش مستقیم از تظاهرات مسالمت‌آمیز ملت یمن:
«صنعا: انقلاب وارد مرحله دوم شده است. چادرها در قسمت شمالی منطقه "حدیقة الثورة" (پارک انقلاب) و در نزدیکی ساختمان‌های مرکزی وزارتخانه‌های کشور، برق و مخابرات و ساختمان مرکزی اداره پست بر پا گشته است. این نخستین گام در مسیر پیشروی انقلاب است.»

پس از این موضع‌گیری نیز وزارت جنگ (دفاع) دولت انتقالی صنعا در بیانیه‌ای، اعلام کرد نیروهای ارتشی برای "همه احتمالات" به حالت آماده‌باش درآمده اند. ارتش نیز در نقاط حساس پایتخت، حالت جنگی به خود گرفته است. هم‌زمان شورای امنیت دولت موقت، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هر گونه تحصن در پایتخت ممنوع بوده و "هیچ مسئولیتی در قبال امنیت تحصن کنندگان وجود ندارد." در همین بیانیه از ساکنان پایتخت خواسته شده از خانه‌های خود خارج نشوند، زیرا "شروران می‌خواهند امنیت پایتخت و خانه‌های شهروندان را تهدید کنند."

جمعیت متحصن و رسانه‌های نزدیک به جریان انصار الله، بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تأکید دارند.
با این حال رسانه‌های نزدیک به عربستان، تلاش دارند زمینه را برای وقوع جنگ‌های خیابانی اماده کنند.

گفتنی است دست کم سه پایگاه بزرگ ارتش در شمال پایتخت قرار دارد که روزهای پنج‌شنبه و جمعه شاهد تظاهرات حامیان جنبش انصار الله بوده است. همین مهم، یکی از شواهدی است که می‌تواند با افزایش فتنه‌انگیزی عربستان و شورای همکاری خلیج فارس، احتمال وقوع جنگ خیابانی در پایتخت را بالا ببرد. سرویس بین الملل شفاف، در روزهای آینده در گزارشی به مقایسه بین فضای یمن و بحرین خواهد پرداخت و در مورد وقوع جنگ خیابانی، نکات بیش‌تری را بیان خواهد کرد.

جنبش حوثی‌ها، با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران و هماهنگ با جریان مقاومت منطقه، تنها جریان در داخل شبه جزیره است که به صراحت شعار «الموت لأمریکا» (مرگ بر آمریکا)، «الموت لإسرائیل» (مرگ بر اسرائیل) و «تحریر الفلسطین» (آزادسازی فلسطین) سر می‌دهند.

گفتنی است 45 درصد یمن را شیعیان تشکیل می‌دهند که در مناطق شمالی یمن زندگی می‌کنند. استان‌های شمال پایتخت و بخش وسیعی از شهر صنعا را شیعیان تشکیل می‌دهند؛ اما با توجه به وابستگی دولت‌های مرکزی یمن به عربستان، همواره شیعیان از سوی دولت مرکزی سرکوب شده و تحت فشار تبعیض بوده‌اند. 

به گفته منابع خبری، 30هزار کادر آموزش دیده نظامی، امنیت مناطق آزاده شده پایتخت و امنیت تظاهرات و تحصن‌ها را بر عهده دارند.

جنبش انصار الله لایه سیاسی جنبش بزرگ حوثی‌ها، تنها نماینده سیاسی و نظامی شیعیان در این کشور است و روابط گسترده و پیوندهای عمیقی با ایران دارد. این جریان بارها با عربستان نیز وارد نزاع مسلحانه شده است و با توجه به موقعیت کوهستانی استان صعده، همواره بر اشغالگران آل سعود پیروز شده است. لازم به ذکر است که چاه‌های نفت و گاز یمن نیز در شمال این کشور و در مناطق شیعه‌نشین قرار دارد.

تجمع بی‌سابقه دیروز، بزرگ‌ترین هشداری بود که عربستان سعودی برای حاکمیت خود دریافت کرده است.
آیا دموکراسی می‌تواند حکومت‌های مرتجع و وابسته را کنار بزند؟

در صورت پیروزی شیعیان و جنبش انصار الله، دو اتفاق مهم در یمن می‌افتد. اولاً با خواسته تشکیل اقلیم مستقل در شمال با اختیارات کافی، موافقت خواهد شد و در نتیجه یک حریم کاملاً امن و دولت نیمه مستقل حوثی‌ها به مرکز صعده تشکیل خواهد شد؛ ثانیاً دولت مرکزی یمن نیز تحت نفوذ شیعیان تشکیل خواهد شد و به این ترتیب صنعا به متحد ایران تبدیل خواهد شد.

شبه نظامیان وفادار به جنبش حوثی‌ها (فرد مسلح در سمت چپ تصویر با لباس محلی سفید) از هر گونه درگیری با ارتش دولتی خودداری می‌کنند. سربازان حوثی موظفند "در مقام دفاع از متحصنان و معترضان" صرفاً امنیت منطقه را تأمین کرده و مانع حمله ارتش شوند.

کارشناسان استراتژیک با مقایسه بین جنبش حوثی‌ها در یمن و جنبش حزب الله لبنان، این دو مجموعه را جزء متحدان ایران به حساب می‌آورند. همه کارشناسان اجماع نظر دارند که حزب الله، باعث شده ایران در شمال اسرائیل نمایندگی زده و به نوعی همسایه شمالی رژیم اشغالگر شده است. طبق همین قاعده، می‌توان ادعا کرد ایران به زودی می‌تواند همسابیه جنوبی عربستان بشود. در صورت وقوع این اتفاق، ایران در معادلات منطقه می‌تواند بیش از پیش عربستان را تحت فشار قرار داده و در نتیجه، موقعیت خود را به عنوان مهم‌ترین کشور منطقه به طرز بی‌سابقه‌ای تثبیت کند.



تصاویر بیش‌تر:

جمعیت گسترده حاضر در تظاهرات

طبق بیانیه رسمی وزارت جنگ، نیروهای ارتش برای "هر احتمالی" به حالت آماده‌باش جنگی درآمده‌اند. نیروهای ذخیره ارتش نیز فراخوانده شده و تانک‌ها در خیابان‌ها مستقر شده‌اند. حتی در خیابان‌هایی که وزارتخانه‌های کشور، مخابرات و برق قرار دارند، قانون منع آمد و شد و ممنوعیت تردد اعمال شده است. ضمن این‌که در برابر ساختمان‌های نهادهای دولتی، کمربند امنیتی تشکیل شده است.

تصاویر زیر به استقرار نیروهای ارتش در خیابان‌های پایتخت اشاره دارد. 

{توضیح ضروری: با توجه به شرایط امنیتی، عکس‌ها به سیله موبایل و به سختی تهیه شده‌اند.}






با وجود شرایط امنیتی، سربازان حوثی تا پای جان در حال محافظت از مناطق آزاد شده هستند.
در این تصویر، به خوبی مرز مناطق تحت کنترل دولت مرکزی (ارتش) و مناطق تحت کنترل جنبش انصار الله در پایتخت مشخص شده است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد