سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارشی از وضعیت آب در خوزستان



آیا برای احیای زاینده‌رود، کارون باید خشک شود؟
ناراحتی چهارمحالی‌هاوخوزستانی‌ها از90
کد مطلب : 51950
گروه جامعه: نود، برنامه‌ای تخصصی در زمینه فوتبال است که اخیرا و به دلایل نا معلومی وارد حوزه های غیرمرتبط با فوتبال شده است، امری که شک و تردیدها نسبت به لابی‌گری برخی مسئولان غیرفوتبالی اما متنفذ کشور برای طرح مسائل اجتماعی- اقتصادی و حتی سیاسی در این برنامه به دلیل تاثیرگذاری این برنامه پربیننده، در تصمیم گیری‌های کلان کشور را افزایش داده است.
آیا تتمه و باقیمانده آب کارون که به این حال و روز افتاده را برای احیای زاینده رود باید منتقل کرد و خوزستان را به خاک سیاه نشاند؟
آیا تتمه و باقیمانده آب کارون که به این حال و روز افتاده را برای احیای زاینده رود باید منتقل کرد و خوزستان را به خاک سیاه نشاند؟
مردم استان‌های چهارمحال بختیاری و خوزستان به عملکرد اخیر و غیر ورزشی برنامه نود معترض شده و از هم اکنون در شبکه های اجتماعی اعلام کرده اند که قصد دارند در برنامه هفته آینده برای حمایت از وضعیت رود کارون، جمله "زنده باد کارون" را به شماره پیامکی برنامه نود ارسال کنند تا به این شکل به نوعی هم توجه مسئولین را جلب کنند و هم به برنامه نود اعتراض کرده باشند.

در برنامه اخیر 90، گزارشگران این برنامه با رفتن به میان مردم اصفهان و برخی از بازیکنان این استان، درباره خشک شدن زاینده رود گزارشی تهیه و پخش کردند که در آن از وضعیت کنونی این رودخانه خشک شده ابراز ناراحتی می نمودند. با توجه به برخی طرح ها، مبنی بر انتقال آب از سرشاخه های کارون برای احیای زاینده رود که توسط دولت یازدهم ملغی شده، اخیرا نمایندگان این استان به شدت در حال احیای این طرح که در صورت اجرای آن، موجودیت زیست محیطی و انسانی را به شکل وخیمی در خواهد آورد، شده و به نظر می رسد گزارش برنامه 
احیای زاینده رود آرزوی همه مردم ایران و از جمله چهارمحالی ها و خوزستانی ها است و مسئولان باید برای نجات این رودخانه و احیای مجدد آن تمام تدابیر علمی و عملی را بکار گرفته و اصفهان را دوباره سرزنده کنند اما...
90 نیز در همین راستا بوده باشد. این در حالیست دولت، انتقال آب از سرشاخه های کارون، را صرفا برای مصارف آشامیدنی و آن هم از طریق لوله کشی به تصویب رسانده است. 

مردم استان های چهار محال و بختیاری و خوزستان معتقدند اگر به هر دلیلی (مشکل طبیعی یا سو مدیریت آب) آب زاینده رود خشک شده آیا قرار است آب یک رودخانه دیگر (کارون) را برای احیای زاینده رود، منتقل کنند و آنگاه مطقه مستعد چهارمحال بختیاری و همچنین سرزمین داغ و تفتیده خوزستان را با صدها هزار کیلومتر اراضی کشاورزی به طور کامل بخشکانید؟ آیا اینکه یک رود را با انحراف مسیر طبیعی آن (زدن تونل برای انتقال سرشاخه های آن به سمت اصفهان) فدای یک رودی دیگر کرد؟ آن هم با آن همه تبعات ویرانگر طبیعی، انسانی و ...؟ کارون، حتی در شرایط کنونی نیز به وضع بحرانی رسیده چه برسد به انتقال حجم اصلی آب از سرشاخه های آن.

سئوال کلیدی مردم خوزستان این است: ما که در بدترین شرایط آب و هوایی زندگی می‌کنیم، و 90 در صد بودجه و درآمد ایران هم از چاه های نفت و گاز خوزستان تامین می‌شود، باید حتی از یک کارون نیم جان که به گفته کارشناسان، آبش به یک پنجم تقلیل یافته و به تعبیری در شرایط کاملا بحرانی به سر می برد؛ هم محروم شویم؟

از آن مهم‌تر کشاورزی خوزستان که قطب اول کشاورزی ایران محسوب می‌شود و در تولید گندم (حیاتی ترین) ماده غذایی، رده اول را در اختیار دارد باید کاملا از بین برود تا یک رودخانه دیگر، احیا شود؟ با کدام منطق و استدلال؟ چرا باید چوب خشکسالی و سو‌مدیریت‌های توزیع صحیح آب در اصفهان را مردم چهارمحال و خوزستان به شکل مضاعف بخورند؟ احیای زاینده رود آرزوی همه مردم ایران و از جمله چهارمحالی ها و خوزستانی ها است و مسئولان باید برای نجات این رودخانه و احیای مجدد آن تمام تدابیر علمی و عملی را بکار گرفته و اصفهان را دوباره سرزنده کنند اما نه با نابودی دو استان دیگر کشور که همه حیات و زندگی‌اشا (کشاورزی، اقتصاد روستایی و ...) کارون است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد