سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

هشدار به بانوان محترمه خوزستانی



دلار می‌دهیم تا بی‌غیرتی و بی‌عفتی وارد کنیم؛
واردات «ایو روشه»؛ خطرناک‌تر از واردات «پورشه»/ چرا کسی جلوی واردات میلیارد دلاری لوازم آرایش نمی‌ایستد؟

گروه اجتماعی – رجانیوز: «خانم! این کِرِم محصول یک شرکت معتبر فرانسوی هست؛ اصل. حجم دهنده و فرم دهنده لب با ضانت دائمی.» این عبارت و جملات مشابه آن، این روزها به ورد زبان بسیاری از فروشندگان لوازم آرایش در ایران تبدیل شده است؛ موضوعی که این سوال را به افکار عمومی متبادر کرده که چه کسی اجازه این حجم بالا از واردات لوازم آرایشی لوکس به کشور را صادر کرده است؟

به گزارش رجانیوز،  واردات خودروهای گرانقیمت با ارز دولتی یکی از اخباری بود که با واکنش گسترده افکار عمومی روبرو شد و مسئولان کشور را نیز وادار کرد تا نسبت به آن موضعگیری کنند و ریشه‌های آن را جستجو کنند اما این روزها در ایران شاهد واردات کالاهایی هستیم که از «پورشه» بسیار خطرناک‌تر است اما توجهی نسبت به آن صورت نمی‌گیرد. 

کالاهای آرایشی و بهداشتی مواردی هستند که در سال‌های اخیر رشد بسیار فزاینده و سرسام‌آوری را مشاهده کرده‌اند؛ به نحوی که اکثر قریب به اتفاق این طیف از کالاها را باید در انحصار محصولات خارجی که از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان و فرانسه وارد کشور می‌شوند، دانست.

حدود پنج سال پیش بخش تحقیقات بازار "یورومانیتور" چندی پیش اعلام کرد که ارزش بازار محصولات مراقبت از پوست در ایران به دلیل تبلیغات و بازاریابی گسترده با رشد 24 درصدی بالای به 100 میلیون دلار در سال 2010 رسید. در این گزارش عنوان شده بود با رشد جمعیت افراد جوان در ایران و تغییر الگوی مصرف در این کشور پیش بینی می‌شود ارزش بازار محصولات مراقبت از پوست در ایران تا سال 2015 میلادی به بیش از 4.6 میلیارد دلار برسد.

چند ماه پیش هم یکی از خبرگزاری کشور در گزارشی اعلام کرد که ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند. سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه 2 میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد. البته موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران 5 میلیارد دلار اعلام کرده است.

طبق آمارها 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند.

واردات میلیارد دلاری برای حراج حجاب و عفاف

اگر پاساژ‌ها، مراکز خرید و حتی خیابان‌های اصلی کشور را با دقت بیشتری نگاه کنید. متوجه خواهید شد که بیشترین مغازه‌ها و صنف فعال در آنها لوازم آرایش فروش‌ها هستند. لوازم آرایش در حال حاضر یکی از دسترس‌ترین اجناس در داخل کشور است که حتی پای آن به مترو‌ها نیز باز شده‌. تقریبا همه افراد در مسیر خود چندین و چندبار با آن‌ها مواجه خواهند شد. 

همچنین این صنف پرسود باعث شده که خیلی از افراد فعالیت‌های قبلی خود را کنار بگذارند و به این صنف وارد شوند.

مساله تاسف‌بار اینکه دوسال پیش «حسین انواری»، سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره)گفته بود:‌ «نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان می‌دهد، بیشترین دارایی دختران مددجو علی رغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است.»

استفاده بیش از حد، از لوازم آرایشی در ایران، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. برخی کارشناسان اجتماعی، استفاده زنان ایرانی از حجاب مشکی را دلیل گرایش بیش از حد آنها به لوازم آرایشی می‌دانند و معتقدند زنان برای جبران پوشیدگی خود، تمام زیبایی خود را می‌خواهند در آرایش صورت به رخ دیگران بکشند.

دلیل این مصرف بالا هر چه هست، تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند. چیزی که در این میان مهم است، خروج هنگفت ارز از کشور به بهای ترویج تقابل با فرهنگ حجاب و عفاف است؛ موضوعی که انگار برای برخی از مسئولین حتی به اندازه واردات خودروهای گرانقیمت هم ارزش رسیدگی و برخورد ندارد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد