سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار سیاسی و اقتصادی و تحلیل های روز




بازتاب بین‌المللی "رژیم کودک کش"؛
ادبیات سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای در جنگ اخیر نوار غزه و بازتاب گسترده بین‌المللی آن، توانسته است؛ ضربه‌ مهمی را به اسرائیل وارد کند و به عنوان یک پدافند مهم در مقابل سیاست دروغین اسرائیل در توجیه حملات وحشیانه خود به نوار غزه عمل کند.
ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدندگروه بین‌الملل مشرق - ادبیات سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و بازتاب بین المللی آن، یکی از مهمترین ضربه ها را به رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر وارد کرد. 

ادبیات سیاسی رهبر معظم انقلاب علیه رژیم صهیونیستی را باید یک ادبیات هدفمند و برنامه ریزی شده در جهت ضربه به این رژیم در ابعاد مختلف به شمار آورد. استفاده از واژگان خاص برای توصیف اقدامات این رژیم نه تنها توجه داخل را به جنبه های مهم غیرانسانی در اقدامات این رژیم جلب می کند بلکه فضای بین الملل را نیز به گونه قابل توجهی تحت تأثیر قرار می دهد. در این راستا ادبیات سیاسی مقام معظم رهبری در جنگ کنونی غزه، سیاست اسرائیل را که همواره تلاش دارد از مخالفت و انتقاد دولتها و سازمانهای بین المللی با ابزار تطمیع و تهدید و فشار ممانعت کند، پشت سر گذارد و حیطه ای را که فضای بین المللی ادعای دفاع از آن را دارد، نشانه گرفت.  

به عبارتی استفاده از برخی واژگان و اصطلاحات از مرزها و خطوط قرمزی که اسرائیل برای دولتهای مختلف ترسیم کرده است، عبور کرده و در مقابل در خطوط قرمز اسرائیل که جامعه بین الملل برای آن مقرر کرده است، می نشیند. مهمترین این حوزه ها حقوق بشر و مهمتر از آن نقض حقوق غیرنظامیان به ویژه کودکان فلسطینی است. 

اگرچه شخصیت های حقیقی و حقوقی، سازمانها و دولتها از روز آغازین جنگ در سخنرانی های خود، با اسرائیل اعلام همبستگی کرده و حملات اسرائیل را حق این رژیم معرفی می کردند اما کاربرد اصطلاح «رژیم کودک کش» در ادبیات سیاسی مقام معظم رهبری برای توصیف جنایات جنگی اسرائیل، توانست از یکسو به یک ادبیات جهانی علیه اسرائیل تبدیل شود و از سوی دیگر پیامدهای قابل توجهی را در عرصه روابط بین المللی برای این رژیم به ایجاد کند. 


ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند

ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند
«رژیم کودک کش» به عنوان بخش مهمی از ادبیات سیاسی مقام معظم رهبری که واقعیت تلخ و مهمی را به اذهان متبادر می کند، همزمان با حملات اسرائیل علیه نوار غزه مورد تأکید بیشتری قرار گرفت. این در حالی بود که ایشان در سال 1391 نیز در سخنرانی خود از این اصطلاح استفاده کرده بودند. 

حضرت آیت الله خامنه ای در بیانات خود در دیدار با کارگزاران نظام در ماه مبارک رمضان سال 1391، رژیم صهیونیستی را با اصطلاح «رژیم کودک کش» توصیف کرد و در چندین سخنرانی خود در ماه مبارک رمضان امسال مانند خطبه های عید فطر، جمع دانشجویان و نیز دیدار با مسئولان نظام و سفرا و...این اصطلاح را تکرار کردند. تأکید مقام معظم رهبری بر اقدامات ضدبشری اسرائیل به ویژه کشتن کودکان فلسطینی در حالی است که بیشترین تلفات از غیرنظامیان فلسطینی را کودکان و زنان تشکیل می دادند و همچنین طبق منابع خبری 80 درصد از کودکانی که هدف حملات اسرائیل قرار گرفته اند، با معلولیت دائمی مواجه هستند. 

ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند
انعکاس ادبیات سیاسی مقام معظم رهبری در عرصه بین الملل 

ورود اصطلاح مقام معظم رهبری بر «کودک کشی» اسرائیل، اقدامات این رژیم در حیطه نقض حقوق بشر در عرصه بین الملل را بیش از پیش مورد تأکید قرار داد و موجب شد تا پدافند دیپلماتیک قابل قبولی در مقابل سیاست «دفاع از خود» اسرائیل که در جنگ کنونی دنبال می کند، شکل گیرد. در واقع اسرائیل پس از آنکه حملات خود را به نوار غزه آغاز کرد، اصل «دفاع از خود» را به عنوان استراتژی پیش برنده و توجیه گر در فضای بین المللی مطرح کرد. 

دفاع مشروع یک نهاد حقوقی برای تمامی اعضای جامعه بین‌الملل است که با هدف امنیت دسته جمعی برای توقف یک نیروی سرکوبگر اعمال می شود و باید ماهیتی تدافعی داشته باشد. در این راستا ماده 51 منشور سازمان ملل متحد تأکید می کند که در صورت حمله‌ مسلحانه علیه یک عضو سازمان ملل متحد، تا زمانی که شورای امنیت اقدامات لازم را برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به عمل آورد، هیچ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع مشروع انفرادی یا دسته جمعی اعضاء لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. 

ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند

ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند
اسرائیل در گام اول خود موفق شد موشک پراکنی های نوار غزه را به عنوان حمله نظامی که آسیب به شهروندان و ساکنان رژیم صهیونیستی را دربردارد، به جامعه بین الملل تزریق کند و با تبلیغات همه جانبه ای که به راه انداخت، دولتها و سازمانها را با طرح «دفاع از خود»، همراه سازد. 

 سوء استفاده اسرائیل از این ماده منشور سازمان ملل در حالی بود که ادبیات مقام معظم رهبری یکی از مهمترین اصول ماده 51 منشور در مورد دفاع مشروع, یعنی تناسب میان حمله و دفاع را به جامعه بین المللی گوشزد کرد. بر این مبنا دامنه حمله و دفاع باید یک سطح بوده و از تقارن در ابعاد و عمق اقدام، برخوردار باشند. 

این مسئله را می توان پاشنه آشیل اسرائیل در استراتژی خود که به قطعنامه شورای حقوق منجر شد، دانست. رژیم صهیونیستی اگرچه در اقدامات خود به ماده 51 سازمان ملل ارجاع می دهد اما نمی تواند در مقابل تأکید این ماده بر حفظ تناسب و تلفات ناشی از این عدم تناسب که به صورت ویژه ای کودکان را در برمی گیرد، توجیهی ارائه دهد. 

حملات صهیونیستها در ابعاد وسیع که به زخمی و کشته شدن غیرنظامیان به ویژه کودکان منتهی شد، از سوی همه کشورهای عضو شورای حقوق بشر مورد تأیید قرار گرفت. آمریکا تنها کشوری بود که به قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل رای منفی داد و 29 کشور دیگر به آن رای مثبت دادند. «نیک کلگ» معاون نخست وزیر انگلیس در این باره اظهار داشت: «حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه عامدانه با حملات فلسطینی‌ها نامتناسب بوده و در حد «مجازات دسته جمعی» است.» 


ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند
 در همین راستا بان کی مون دبیر سازمان ملل متحد، در یکی از واکنش های خود به اقدامات اسرائیل در برابر کودکان فلسطینی اظهار داشت: «هیچ چیز شرم‌آورتر از حمله به کودکانی که در خواب هستند نیست» و سازمان ملل متحد در باره کشتار کودکان از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی هشدار داد. همچنین کریستوفر تایدی سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل درباره ادامه افزایش تلفات کودکان در این منطقه هشدار داد. 

اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز که در روزهای آغازین جنگ با اسرائیل اعلام همبستگی کرده و «حفظ امنیت شهروندان اسرائیل» را توجیه قابل قبولی برای حملات اسرائیل می دانست، کشتار اسرائیل در نوار غزه به ویژه کودکان را «قتل عام» توصیف کرد و خواستار اقدام برای پایان خشونت‌ها شد. لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه یکی از سنگین‌ترین محکومیت‌ها علیه اسرائیل را مطرح کرد و با اشاره به اسرائیل گفت که نگرانی‌های امنیتی نمی‌تواند "قصابی غیرنظامیان" را توجیه کند. وی افزود: «حق امنیت برای اسرائیل یک موضوع کلی است اما این حق نمی‌تواند کشتار کودکان و قصابی غیرنظامیان را توجیه کند.» ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند

یکی از سرمقاله های روزنامه گاردین به قلم سیوماس میلن با تأکید بر کودک کشی اسرائیل، نوشت: «اکثریت قریب به اتفاق کشته شدگان فلسطینی غیرنظامیان به ویژه کودکان هستند، با این وجود به جای اسرائیل، حماس تروریست خوانده می شود.» 

موج تأثیرات ادبیات سیاسی رهبر انقلاب مبنی بر کودک کشی اسرائیل به انگلیس نیز رسید و انتقادات رهبر حزب کارگر این کشور نسبت به دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس را به همراه داشت. 

اد میلیبند، رهبر حزب کارگر انگلیس از بی‌تفاوتی کامرون نسبت به کشتار غزه انتقاد کرد و در مصاحبه ای اعلام کرد: «ما مخالف تهاجم و یورش اسرائیل به غزه هستیم. من از حق اسرائیل برای دفاع از خودش دفاع می‌کنم اما نمی‌توانم مرگ صدها فلسطینی که به صورت وحشتناکی کشته می‌شوند، توضیح دهم، توجیه کنم و یا حتی از آن دفاع کنم. بیشتر این کشتارها در میان کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه انجام می‌شود.» کامرون پس از این انتقادات، اظهار داشت: «ما بر این باوریم که کشته شدن غیرنظامیان وحشتناک است.»

ادبیات سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای چگونه جهانی شد/ واژه‌هایی که بلای جان صهیونیست‌ها شدند
تأثیرات فوق نشان می دهد که ادبیات سیاسی حضرت آیت الله خامنه ای در جنگ اخیر نوار غزه و بازتاب گسترده بین المللی آن، توانسته است یکی از ضربه های مهم را به اسرائیل وارد کرده و به عنوان یک پدافند مهم در مقابل سیاست دروغین اسرائیل در توجیه حملات وحشیانه خود به نوار غزه عمل کند.   



در غفلت مسؤولان؛
در حالی تیم ملی والیبال ایران به اردوی آمریکا رفته که رفتارشناسی میزبان دلالت بر بهره‌مندی غیر ورزشی از این رویداد دارد.
گروه ورزشی مشرق، تیم ملی والیبال ایران اکنون در آمریکا به سر می برد. این تیم که در دور قبل لیگ جهانی به نتایج درخشانی دست یافت، اکنون سه دیدار تدارکاتی با این میزبان داشته است. این رقابت‌ها در شهر لس‌آنجلس برگزار شده که شمار قابل توجهی ایرانی در آن حضور دارند اما چرا این اردو در این کشور برگزار شد؟ میزبان و میهمان در پی رسیدن به چه دستاوردی بودند؟ چه موضوعی موجب شده تا این تیم بعد از 35 سال به آمریکا سفر کند؟

آیا امریکا به اردوی والیبال ایران نگاه ورزشی دارد؟
در شرایطی که مسؤولان فدراسیون ایران اردوی آمریکا را فرصت فنی خوبی می‌دانند، ماجرا برای طرف دیگر دارای ابعادی سیاسی و در جهت راهبردهای دیپلماتیکش ارزیابی می‌شود.


* اردوی فنی یا سیاسی؟
در این بین، پرسشی مطرح شده که چرا ایران که باید در لیگ جهانی با آمریکا رقابت کند، به این اردو رفته است. در حقیقت، این سفر بدون استدلال فنی ارزیابی شده است. موضوعی که محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران با آن موافق نیست. وی به امضای توافق نامه با فدراسیون آمریکا اشاره کرده و می‌گوید: "امضای این تفاهم‌نامه شروع خوبی است برای اینکه هر دو طرف از ظرفیت‌های موجود در والیبال هر چه بهتر استفاده کنند. بدین طریق استانداردهای والیبال را نه‌تنها در در دو کشور، بلکه در سطوح جهانی نیز ارتقاء بخشند."

این موضوع از طرف فدراسیون ایران در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد طرف آمریکایی طرح دیگری را در سر داشته است. اینکه تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی راهی این کشور می‌شود، فرصت خوبی برای یک بهره‌مندی سیاسی بوده که آنها نیز بدان رسیده‌اند. توجه داشته باشید که تلویزیون فارسی زبان صدای آمریکا این دیدارها را به طور زنده از لس‌آنجلس، مرکز تجمع مخالفان سیاسی جمهوری اسلامی پخش کرده است.

آیا امریکا به اردوی والیبال ایران نگاه ورزشی دارد؟
"در جریان اهمیت دیپلماسی ورزشی هستیم و بدان توجه زیادی داریم. ما فکر می‌کنیم که این سفر (اردوی تیم ملی والیبال ایران در امریکا) نمونه دیگری از این مورد است." 

* وزارت خارجه آمریکا: نمونه موفقی از دیپلماسی ورزش!

در حقیقت، در ورای ظاهر ورزشی این اردو، یک برنامه سیاسی از سوی میزبان طراحی شده بود که بدان نیز رسید. پخش زنده بازی ها از صدای امریکا، محل برگزاری دیدارها، حضور بعد از 35 سال و عملیات روانی گسترده روی آن و ...، دلالت بر این منش از سوی آمریکایی ها داشته است.

در این بین، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را می‌توان تأییدی بر این ماجرا دانست که در پایان این اردو مطرح شد. ماریا هارف با اشاره به برگزاری دیدارها در ورزشگاه دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: "در جریان اهمیت دیپلماسی ورزشی هستیم و بدان توجه زیادی داریم. ما فکر می‌کنیم که این سفر نمونه دیگری از این مورد است." این جملات دلالت بر نگاه ایالات متحده به این برنامه دارد که مسؤولان فدراسیون آن را صرفاً ورزشی و فنی می‌دانند؛ اما مسؤولان آمریکایی تحلیل دیگر و نگاه دیگری دارند.



گزارش مشرق از آزادسازی ملیحه/
آزادسازی شهر ملیحه شروع دومینوی آزادی دیگر مناطق غوطه شرقیه است و ارتش سوریه می‌تواند با زمان کمتری نسبت به عملیات آزادسازی ملیحه، مناطق دیگر غوطه شرقیه را آزاد سازد.
گروه بین‌الملل مشرق - چهار ماه پیش که ارتش سوریه و نیروهای همپیمانش عملیات آزادسازی شهر ملیحه را آغاز کردند، فرماندهان ارتش سوریه گمان می کردند که این عملیات چند روز و یا حداکثر چند هفته به سرانجام می رسد، اما مقاومت گروه های مسلح باعث شد که عملیات آزاد سازی شهر ملیحه 135 روز به طول انجامد.

پیروزی بزرگ ارتش سوریه؛ مهر پایانی بر رؤیای سقوط دمشق +نقشه

ملیحه، دژ مقاوم گروه های مسلح

شهر ملیحه که در هفت کیلومتری شهر دمشق قرار دارد، دو سالی بود که به کنترل گروه های مسلح درآمده بود، این شهر که در نزدیکی جاده فرودگاه دمشق و منطقه سیده زینب قرار دارد، محل پرتاب خمپاره و راکت به سمت شهر دمشق بود و آزادی شهر ملیحه از حجم حملات خمپاره ای به شهر دمشق و منطقه جرمانا کرده است

از دو سال پیش گروه های مسلح مستقر در شهر ملیحه به دنبال نفوذ به پادگان پدافند هوایی ارتش سوریه و شهر جرمانا که در مجاورت این شهر قرار دارند، بودند، اما مقاومت ارتش سوریه و مردم شهر جرمانا گروه های مسلح را در رسیدن به هدف شان ناکام گذاشت.

شهر ملیحه برای منطقه غوطه شرقیه یک پاشنه آشیل است، یعنی اگر نیروهای ارتش بتوانند پس از آزادی شهر ملیحه به صورت مستقیم به خطر سیر خودشان ادامه دهند و شهرهایی مثل زبدین و جسرین را بگیرند، می توانند مناطق مختلف غوطه شرقیه را از یکدیگر جدا کنند، جدا کردن مناطق غوطه شرقیه از یکدیگر سبب می شود که نیروهای ارتش سوریه راحت تر بتوانند منطقه غوطه شرقیه را آزاد کنند.


راز مقاومت گروه‌های مسلح در شهر ملیحه

با شروع حمله ارتش سوریه به شهر ملیحه، گروه های مسلح آژیر خطر را در کل منطقه غوطه شرقیه به صدا درآوردند و تمام نیروهایشان را برای جلوگیری از سقوط این شهر به آماده باش درآوردند، گروه های مسلح برای جلوگیری از شکست شان در ملیحه از قوای زرهی خودشان بهره گرفتند و حتی زهران علوی فرمانده کل گروه جیش اسلام از قوی ترین گروه های مسلح در سوریه شخصا در درگیری های شهر ملیحه حاضر شد تا مانع پیشروی ارتش سوریه شود، اما نتوانست که کاری را از پیش ببرد.

پیروزی بزرگ ارتش سوریه؛ مهر پایانی بر رؤیای سقوط دمشق +نقشه
گروه های جهت تشویق نیروهایشان به مقاومت، سقوط شهر ملیحه را آغاز سقوط شهرهای منطقه غوطه شرقیه اعلام می کردند و این شهر را دروازه ورودی منطقه غوطه شرقیه و اولین دژ دفاعی این منطقه معرفی می کردند، گروه های مسلح در دو سال حضورشان در شهر ملیحه، تونل های بسیاری را در میان ساختمان ها و مناطق این شهر حفر کردند، این تونل ها به گروه های مسلح این مجال را می داد که در شهر ملیحه با وجود حملات هوایی و توپخانه ای ارتش سوریه مقاومت کنند و این شهر را به یک دژ مقاوم مبدل کنند.

گروه های مسلح در چهار ماه اخیر در درگیری با ارتش سوریه در شهر ملیحه به اعتراف خودشان بیش از پانصد کشته دادند که البته مطمئا رقم واقعی کشته های گروه های مسلح بیش از این تعداد است، همینطور تعداد زیادی از فرماندهان رده بالای گروه های مسلح منطقه غوطه شرقیه مانند امیر جبهه النصره و فرماندهان رده بالا گروه های جیش الاسلام و اجناد شام در درگیری های شهر ملیحه کشته شدند.


نقشه ارتش سوریه برای آزادی شهر ملیحه
ارتش سوریه برای آزادی شهر ملیحه علاوه بر پیشروی از جهات مختلف در داخل این شهر، حملاتی را برای محاصره شهر ملیحه انجام داد و ارتش سوریه یک ماه پیش توانست که این شهر را محاصره به خود درآورد، محاصره این شهر مساوی با محبوس شدن صدها تن از افراد مسلح بود، به همین دلیل گروه های مسلح هفته ها به دنبال شکستن محاصره شهر ملیحه بودند تا در نهایت با انجام چندین عملیات انتحاری توانستند که محاصره این شهر را بشکنند، اما ارتش سوریه بعد از چند روز توانست که دوباره شهر ملیحه را به محاصره خود درآورد، در نهایت افراد مسلح پس از اینکه از شکستن محاصره شهر ملیحه نا امید شدند، در ساعات ابتدایی صبح روز پنج شنبه از داخل شهر ملیحه به سمت مناطق اطراف این شهر عقب نشینی کردند.

پیروزی بزرگ ارتش سوریه؛ مهر پایانی بر رؤیای سقوط دمشق +نقشه

مقر گروه های مسلح بیخ گوش دمشق


غوطه شرقیه منطقه ای وسیع در حومه شرقی دمشق است، در این منطقه چندین شهر و ده ها روستا قرار دارد و پوشش گیاهی گسترده در منطقه غوطه شرقیه امکان فعالیت گروه های مسلح را در این منطقه فراهم کرده است، گروه های مسلح از دو سال پیش توانستند که بخش اعظم منطقه غوطه شرقیه را به تصرف خود درآوردند.

منطقه غوطه شرقیه به منطقه بیابانی و وسیع بادیه شام متصل است و در سال های اخیر محموله های سلاح از کشورهای اردن و ترکیه از راه بادیه شام وارد غوطه شرقیه می شد، علاوه بر آن منطقه غوطه شرقیه به منطقه قلمون هم وصل است و تا پیش از آزادی منطقه قلمون، محموله های سلاح و مهمات ارسال شده از کشور لبنان از منطقه قلمون وارد منطقه غوطه شرقیه می شد.


غوطه شرقیه نقطه شروع حمله به پایتخت


گروه های مسلح در سوریه از منطقه غوطه شرقیه به دنبال پیشروی به سمت شهر دمشق و تصرف این شهر بودند، برای این هدف ده ها هزار فرد مسلح از دو سال پیش حملات خودشان را برای تصرف شهر دمشق آغاز کردند، اما ارتش سوریه توانست که آنها را پشت دروازه های دمشق متوقف کنند.

با توجه به اینکه هدف گروه های مسلح منطقه غوطه شرقیه، اشغال شهر دمشق بود، به همین دلیل بیشترین حجم سلاح سبک و متوسط در سوریه به این منطقه ارسال شد، علاوه بر این گروه های مسلح با تصرف برخی از پایگاه های ارتش سوریه در این منطقه توانستند که تعدادی تانک، نفربر و سامانه های دفاع هوایی را به غنیمت بگیرند و امروز گرو های مسلح در منطقه غوطه شرقیه از هر لحاظ مجهز هستند.


محاصره غوطه شرقیه توسط ارتش سوریه

اما اتفاقی که معادلات را منطقه غوطه شرقیه به هم زد، محاصره این منطقه بزرگ از سوی ارتش سوریه بود، یک سال پیش ارتش سوریه پس از یک ماه نبرد توانست روستای عتیبه را آزاد کند، آزادی روستای عتیبه کلید محاصره منطقه غوطه شرقیه بود، نیروهای ارتش سوریه و هم پیمانانش در ماه های اخیر مسیرهای خروجی منطقه غوطه شرقیه کمین های زیادی را به اجرا درآوردند که به کشته شدن صدها نفر از افراد مسلح منجر شد و همین باعث شده است که دیگر کمتر کسی ریسک ورود به این منطقه را انجام دهد.

پیروزی بزرگ ارتش سوریه؛ مهر پایانی بر رؤیای سقوط دمشق +نقشه
گرچه که گروه های مسلح به دلیل وجود مزارع زیاد در این منطقه برای تامین مواد غذایی به مشکل کمتری برخوردند، اما با محاصره منطقه غوطه شرقیه روند ورود افراد و سلاح به این منطقه بسیار محدودتر شد، همچنین گروه های مسلح در دو سال اخیر هزاران نفر از نیروهایش را در نبرد با ارتش سوریه از دست دادند، بدون اینکه نیروی جدید زیادی بتواند وارد منطقه غوطه شرقیه بشود، این سبب شد که گروه های مسلح در این منطقه دچار کمبود نیرو شوند و نتوانند عملیات های هجومی بزرگی را در ماه های اخیر در منطقه غوطه شرقیه شروع کنند و به یک سری عملیات های هجومی کوچک بسنده کنند.


تظاهرات مردم غوطه شرقیه برای صلح
علاوه بر این هنوز ده ها هزار نفر غیر نظامی در منطقه غوطه شرقیه حضور دارند، این افراد غیرنظامی از محاصره این منطقه و جنگ خسته شدند و به دنبال یک زندگی آرام در یک منطقه امن هستند، امروزه در منطقه غوطه شرقیه مواد غذایی با قیمت های بسیارگران عرضه می شود، اما گروه های مسلح با داشتن انبارهای بزرگ مواد غذایی مشکل در این زمینه ندارند، اما مردم غیر نظامی هستند که برای تهیه غذا به مشکل برخوردند.

امید نداشتن برای شکست محاصره منطقه غوطه شرقیه از طریق نظامی سبب شده است که مردم برخی از شهرهای این منطقه در هفته ها و ماه های اخیر با برگزاری تظاهرات از گروه های مسلح بخواهند که با ارتش سوریه صلح کنند تا وضعیت این منطقه به روال عادی خود برگردد، اما پاسخ افراد مسلح تیراندازی به مردم و بازداشت آنها بود، گروه های مسلح اعلام کردند که هر کسی که به دنبال صلح با ارتش سوریه باشد، مستوجب مرگ است.

پیروزی بزرگ ارتش سوریه؛ مهر پایانی بر رؤیای سقوط دمشق +نقشه


سرنوشت غوطه شرقیه چه خواهد شد؟

به نظر می رسد که آزادسازی شهر ملیحه شروع دومینوی آزادی دیگر مناطق غوطه شرقیه باشد و ارتش سوریه بتواند با زمان کمتری نسبت به عملیات آزادی ملیحه، مناطق دیگر غوطه شرقیه را آزاد کند، به هر حال با برقرار ماندن محاصره این منطقه، روحیه افراد مسلح هر روز کمتر از دیروز می شود، هم چنین سلاح و مهمات گروه های مسلح منطقه غوطه شرقیه هر روز محدودتر می شود که دست این گروه ها را برای عملیات هجومی جدید می بندد.

البته هنوز شاید چند ده هزار نفر فرد مسلح در داخل منطقه غوطه شرقیه حضور داشته باشند که برخی از این افراد هم به دنبال مقاومت هستند، اما آنها توانایی متوقف کردن پیشروی ارتش سوریه را ندارند و احتمالا در صورت ادامه محاصره منطقه غوطه شرقیه، ارتش سوریه بتواند حداکثر تا یکی دو سال آینده این منطقه وسیع را به صورت کامل آزاد کند و خطر گروه های مسلح را از شهر دمشق دور کند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد