سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

گزارش یک ناهنجاری



 خیانت در روابط زناشویی چه از سوی مردان و یا از سوی زنان، به عنوان عاملی تهدید کننده برای کانون خانواده و فروپاشی آن برشمرده شده است.
 
افزایش بی تفاوتی، بی مهری، بی تعهدی و بی مسوولیتی همسران نسبت به یکدیگر که گاه به شکل گیری رفتار خیانت آمیز ختم می شود، می تواند خسارات جبران ناپذیری بر پیکره خانواده و جامعه تحمیل کند.
 
به باور بسیاری از کارشناسان و مشاوران خانواده، اگر در دهه گذشته برخی مردان بودند که در مقایسه با زنان در مساله خیانت به زندگی و همسران خود گوی سبقت را ربوده بودند، اما اکنون برخی مراجعات چیزی دیگری را فاش کرده و خبر از معکوس شدن تدریجی این روند دارد.
 
نکته قابل توجه و رنج آور این مساله، آگاهی و اطلاع بعضی مردان از خیانت همسر خود است، بدان معنا که چنان قبح این مساله از میان رفته که همسر و فرزندان یک خانواده فقط نظاره گر روابط غیر اخلاقی و ارتباطات خارج از چارچوب شرع همسر و فرزند خود هستند.
 
 
 
** بی توجهی به همسر از دلایل خیانت
 
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه اخیرا شمار مردانی که به علت خیانت همسران خود به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، نسبت به زنان افزایش یافته است، به خبرنگار حوزه زنان و خانواده گروه اجتماعی ایرنا می گوید: گسترش پدیده «خیانت به همسر» موضوع مشترکی است که مردان از آن به عنوان مساله ای «رنج آور» یاد می کنند.
 
دکتر «مرجان حسین زاده تقوایی» با بیان اینکه علت بیشتر این خیانت ها، کمبودهای عاطفی و بی توجهی مردان به زنان است، می افزاید: امروزه مردان به اندازه ای در مسایل و مشکلات روزمره غرق شده اند که از توجه به خانواده و اظهار محبت و مهربانی به یکدیگر غافل مانده اند؛ غفلتی که در بیشتر مواقع به جدایی و سردی کانون خانواده می انجامد.
 
وی ادامه می دهد: متاسفانه طی سالیان گذشته به جای بررسی دلایل و ریشه یابی این مساله، همواره اقدام به پاک کردن صورت مساله کرده و به بحرانی شدن شرایط دامن زده ایم، در حالیکه طرح موضوع و آسیب شناسی آن کمک بزرگی به جلوگیری از پیشروی این پدیده شوم می کند.
 
عضو هیات علمی دانشگاه کرج با بیان اینکه از بین رفتن عشق و علاقه میان همسران یکی از دلایل روی آوردن به خیانت است، اضافه می کند: عشق و عاطفه میان برخی زوج ها، پس از گذشت مدت زمانی از ازدواج آنها کمرنگ می شود تا جاییکه فقط از روی عادت و به خاطر وجود فرزندان یکدیگر را تحمل می کنند که این اشتباهی بزرگ است.
 
وی به دلایلی دیگر نظیر اخلاق و رفتارهای غیرقابل تحمل همسران به عنوان انگیزه ای برای فرار از جهنم منزل و خیانت زوج ها به یکدیگر اشاره می کند و توضیحاتی را درباره وضعیت زندگی یکی از مراجعین خود ارائه می دهد.
 
 
 
** همسر خائن یک پزشک
 
این استاد دانشگاه از آقای پزشک متخصصی می گوید که برای کنترل همسر خود در خارج از منزل هزار راه را رفته و در نهایت با میلی میکروفون و میلی دوربینی که در کیف او جاسازی کرده پی به خیانت همسرش می برد.
 
دکتر حسین زاده تقوایی می افزاید: متاسفانه همسر این پزشک با رفتارهای نابهنجار و ارتباطات خارج از شرع چنان عرصه را به خانواده تنگ کرده که فرزندان و پدر با وجود آگاهی از این مساله، چاره ای جز بر هم گذاشتن چشمان خود در برابر او ندارند.
 
وی یکی از دلایل روی آوردن همسر این پزشک را بی ثباتی شخصیت و ضعف ایمان وی عنوان می کند و می گوید: هرچند خیانت از راه های برهم خوردن ارتباط میان همسران است و به سختی می توان آن را ترمیم کرد، اما در صورتیکه همسر این فرد به یک مشاور و کارشناس مراجعه کند، احتمال نجات زندگی آنها وجود دارد.
 
دکتر حسین زاده تقوایی ادامه می دهد: با ارائه کمک و پیشنهاداتی از سوی متخصصان و مشاوران می توان این اطمینان را داد که آینده خوبی در انتظار زندگی آنها است به شرطی که فرد حاضر به همکاری با مشاوران برای آموزش مهارت هایی که لازمه یک زندگی مشترک توام با مهر و محبت است، شود.
 
 
 
** خیانت به همسران اتفاق تازه ای نیست
 
آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری نیز در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: مساله خیانت به همسر در زندگی زناشویی اتفاق جدیدی نیست، اما افزایش آمار آن به عنوان یک آسیب اجتماعی، کیان خانواده ها را مورد تهدید قرار داده است.
 
دکتر «مجید ابهری» با بیان اینکه خیانت زنان به شوهران که گاه به قتل و آزارهای مشابه ختم می شود، از نگاه رفتار شناسی دلایلی دارد، به برخی از آنها اشاره می کند و می افزاید: ازدواج زود هنگام دختران گاه باعث می شود وقتی آنها پا به سن می گذارند، احساس کنند، تشنه برخی رفتارها مانند وابستگی به تلفن همراه و پیامک هستند که این یکی از دلایل خیانت است.
 
وی ادامه می دهد: برخی زنان با هدف انتقام از همسران خود دست به خیانت می زنند یعنی به محض مشاهده این رفتار از سوی همسر خود اقدام مشابه را انجام می دهند.
 
بی علاقگی زنان به شوهران، یکی دیگر از دلایلی است که دکتر ابهری به آن اشاره و اضافه می کند: این زنان به خاطر مسایل فرهنگی، اجتماعی و حرف مردم مجبور به زندگی هستند، هر چند باید گفت، در هر سه گروه یاد شده که در یک محور رفتاری مشابه هستند، کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی و دینی پایه اصلی خیانت زناشویی است.
 
 
 
** تاثیر مخرب شبکه های ماهواره ای فارسی زبان در روابط زناشویی
 
دکتر ابهری با اشاره به گسترش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان می گوید: بیش از ۸۰ درصد از محصولات این شبکه ها، سریال ها و فیلم هایی است که خیانت در زندگی زناشویی دستمایه اصلی آنها شده و زشتی زدایی از این موضوع باعث همزاد پنداری برخی زنان شده و آنها را به خیانت وادار می کند.
 
استاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه تجربیات ۳۰ ساله ام در امر مشاوره خانواده نشان می دهد، ناتوانی جنسی مردان نیز یکی از علل مخفی خیانت زنان است، می گوید: هیچکدام از دلایل چهارگانه توجیهی برای خیانت نخواهد بود.
 
وی می افزاید: وقتی از زنانی که مرتکب خیانت شده اند، سووال می کنم چرا طلاق نمی گیرند، بدنبال کار خود نمی روند و با داشتن همسر و فرزند دست به چنین رفتار ناهنجاری می زنند، آنها علت را مبهم بودن آینده خود و ترس از بی سامانی عنوان می کنند.
 
 
 
** مردان در خیانت زنان مقصر هستند
 
این متخصص آسیب شناس، برخی مردان را در خیانت همسران خود مقصر دانسته و می گوید: تنوع طلبی مردان، آنها، را به سوی زنبارگی سوق داده و این مساله سبب می شود دیگر انرژی و توان لازم را برای همسر خود نداشته باشند.
 
وی با بیان اینکه برخی زنان بدنبال ارضای غریزه جنسی خود به انحراف کشیده می شوند، اضافه می کند: خانواده ها نقش اساسی در این زمینه دارند، وقتی والدین از ابتدا خیانت زناشویی را مساله ای در حد و اندازه یک جنایت برای فرزندان خود نشان دهند، فرزندان کمتر به فکر خیانت می افتند.
 
به گفته دکتر ابهری، خانواده ها باید از ازدواج های نامطلوب و نامناسب فرزندان خود جلوگیری کنند و مردان به فکر همسران خود باشند، یعنی ابتدا نیازهای جنسی و عاطفی آنها را پاسخ دهند و در صورتیکه چیزی ماند، آن را خرج کنند.
 
 
 
** سبک زندگی غربی از عوامل خیانت زناشویی
 
دکتر ابهری با تاکید بر پررنگ کردن ارزش های اخلاقی و دینی می گوید: تغییر سبک زندگی اسلامی - ایرانی به سبک زندگی غربی، یکی از بسترهای اصلی ظهور و گسترش خیانت زناشویی است، بنابراین رسانه ها با پر رنگ کردن ارزش های اخلاقی، تحکیم صداقت و وفاداری در خانواده می توانند نقش موثری در پیشگیری و کاهش خیانت داشته باشند.
 
این استاد دانشگاه با اشاره به نقش و جایگاه مراکز مشاوره در رفع بسیاری از مشکلات خانوادگی از جمله خیانت همسران تصریح می کند: بسیاری از خانواده های ایرانی، انجام مشاوره را یک حرکت تشریفاتی می دانند، درحالیکه درصد قابل توجهی از بیش از ۵۰ هزار زوجی که طی ۳۰ سال گذشته به من مراجعه داشتند، مورد اصلاح رفتاری قرار گرفته و به زندگی خود بازگشته اند.
 
دکتر ابهری توصیه می کند: زوجین توجه کنند به محض بروز مشکلات رفتاری و آسیب در روابط زناشویی به مشاوران مجرب و متخصص مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند درصد قابل توجهی از ناهنجاری های زناشویی و طلاق ها با کمک کارشناسان و متخصصان مربوطه کاسته خواهد شد.
 
 
 
** کلام آخر
 
بیشتر مشاوران و روانشناسان طی سال های اخیر بر اساس مراجعات و تجربیات خود، بر مساله افزایش خیانت همسران به یکدیگر بخصوص خیانت زنان به مردان اذعان دارند.
 
این مساله واقعیتی است که بی توجهی به آن در جامعه، نه تنها صورت مساله را پاک نمی کند، بلکه سبب می شود، چاره اندیشی دیر هنگام در این باره به فروپاشی کانون خانواده و تهدید سلامت روانی و عاطفی فرزندان منجر شود.
 
در حالیکه به باور بسیاری از مشاوران تربیتی و خانوادگی، راهکارهایی برای رفع این پدیده شوم خانمان برانداز وجود دارد.
 
ابراز عشق و علاقه به همسر، پایبندی به چارچوب های اعتقادی و دینی و پرهیز از عصبانیت، مراجعه به متخصصان امر برای کمک به فرد آسیب دیده و نگاه واقع بینانه هنگام ابتلا به این مساله از جمله راه هایی است که می تواند مانع از ادامه این ناهنجاری شود، زیرا درمان و رفع مساله توسط زوجین در بسیاری از موارد به قتل و ناهنجاری های جبران ناپذیری تبدیل شده است.
 
روانشناسان در برخی موارد تشخیص می دهند، ریشه خیانت همسران ابتلای آنها به افسردگی و اضطراب است که در این صورت برای آنها دارو تجویز می شود.
 
به باور بسیاری از مراجعین به مراکز مشاوره، کمک گرفتن از متخصصان برای ترمیم روابط زناشویی که دچار اختلال و سردی شده می تواند مسیر جدیدی را برای داشتن یک زندگی بهتر پیش روی آنها گذارد هر چند توصیه روان شناسان و مشاوران خانواده نیز خود گواه این مطلب است.
 
نباید این مساله را نیز فراموش کرد که انتخاب همسر نیز بر اساس ملاک و معیار های استاندارد روی دیگر سکه است.
 
اخلاق، رفتار و خصوصیات شریک زندگی به عنوان فردی که می خواهد عمری را با فرد دیگر زیر یک سقف بگذراند، به اندازه ای اهمیت دارد که در اسلام نیز به «هم کفو» همسران تاکید فراوان شده است.
 
از: پروین اروجی 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد