سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

سلام خوزستان

انتشار اخبار سیاسی- اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی خوزستان

اخبار روز خوزستان



انتقاد استاندار از سهم کم خوزستان در بازار عراق
اقتصادی  14:26:56 1393/05/22
935-8074-5 کد خبر
RSS :: پرینت

استاندار خوزستان گفت: ما باید در بازار عراق حضور پیدا کنیم زیرا در حال حاضر حضور ما در این کشو حضور پررنگی نیست.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- عبدالحسن مقتدایی در همایش راهکارهای روان سازی تجارت با عراق که امروز، 22 مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: برای حضور خوب در بازار عراق باید شناخت کافی از منطقه داشته باشیم.

 

وی افزود: به نظر من باید بازار عراق شامل بازار استان های بصره و میسان جز در دست استان خوزستان، در دست هیچ مجموعه دیگری نباشد. انتظار دارم با همکاری اتاق های بازرگانی و تعاون استان ما حضور بیشتری در استان های جنوبی عراق یعنی میسان و بصره داشته باشیم.

 

مقتدایی تصریح کرد: استان های دیگر کشور در بازار عراق فعال اند و حضور دارند که این مسله باید مورد توجه استان خوزستان قرار بگیرد. نیاز است که در زمینه پایانه های مرزی استان تمهیدات و هماهنگی هایی جهت تسهیل تجارت با عراق صورت گیرد.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: ما باید برای حضور در بازار عراق یک تعریف داشته باشیم. در عراق همه چیز فراهم است؛ آنجا هم پول و هم کار وجود دارد؛ اما چرا سهم خوزستانی ها از 13 میلیارد دلار صادرات به این کشور، سهم قابل ملاحظه ای نیست. این که ما در این بازار نیستیم و استان های دیگر هستند ایرادی است که بر ما وارد است.

 

وی گفت: انتظار داریم برای تسهیل و روان سازی صادرات به عراق جلساتی تشکیل شود و در این جلسات بخش های خصوصی انتظارات و توقعات خود از ما را بیان کنند. ما باید از فرصت به دست آمده برای حضور مستمر و پایدار در عراق نهایت بهره را ببریم و مسئولان اتاق های بازرگانی باید به ما اعلام کنند که جایگاه ما در این فرصت به دست آمده چه می تواند باشد تا بتوانیم در بازار استان های جنوبی این کشور همچون میسان و بصره حضور داشته باشیم.

 

در ادامه علیرضا شیخ رباط، مشاور استاندار در امور روابط خوزستان و عراق اظهارکرد: امروز فضای اقتصادی عراق یک فضای پر انرژی، جذاب و بالقوه است و فعالان اقتصادی همگی امروز می دانند که این بازار، بازار رقابتی است.

 

وی خاطرنشان کرد:  ما با عراق پیوستگی هایی بسیاری داریم که قطعا پیوستگی اقتصادی می تواند ارتباطات ما را بهتر کند. شرایط اخیر عراق فضای بسیار مناسبی را برای حضور اقتصاد ایران در بازار عراق ایجاد کرده و ما باید وارد این فضا شویم.




دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق:
باید از ساختار وارداتی به صادراتی تغییر جهت دهیم/نگاه دولت تولید اقتصادی و خروج از رکورد است

اقتصادی  14:4:36 1393/05/22
935-7974-5 کد خبر
RSS :: پرینت

دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق گفت: برای صادرات پایدار به عراق باید یک سری اقدامات انجام دهیم؛ مهم ترین این اقدامات نفوذ در بازار عراق است که در حال حاضر نفوذ اقتصادی ما در عراق کافی نیست.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) –منطقه خوزستان- رستم قاسمی در همایش راهکارهای روان سازی تجارت با عراق که امروز، 22 مردادماه در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: ما می توانیم بسیاری از خطوط مونتاژ و خط تولید خود را به عراق ببریم و بسیاری از کارخانجات ما در ایران به ویژه در خوزستان می توانند این اقدام را انجام دهند تا به عنوان صادرات پایدار در عراق بمانند و این موضوع باید در دستور کار متولیان قرار بگیرد.

 وی افزود: ما باید در اقتصاد عراق نفوذ کنیم و این موضوع باید مدنظر تجار و کارخانه داران و صنعت گران ایرانی به خصوص خوزستانی که در کنار عراق هستند، قرار بگیرد .

 قاسمی تصریح کرد: باید در صادرات سه مولفه مورد توجه قرار گیرد، یعنی باید علاوه بر این‌که به صادرات پایدار فکر می کنیم، شاخص هایی مانند کیفیت، سرعت و قیمت را مورد توجه قرار دهیم؛ به عبارت دیگر خوب، سریع و ارزان بسازیم؛ در غیر این صورت اصلا نمی توانیم رقابت کنیم.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر در بخش جنوبی عراق که عموما شیعه نشین هستند، امنیت و مصرف خوبی وجود دارد. با توجه به وضعیت اخیر در عراق، کشورهای اروپایی و سایر کشورها به دلیل نبود امنیت، وارد عراق نمی شوند یا کمتر وارد می شوند و این مسئله فرصت خوبی برای ما است زیرا ما در جنوب عراق مشکل امنیتی نداریم.

 دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق گفت: باید بازرگانان و تجار خوزستانی فرصت عراق را غنیمت بشمارند و با برنامه ریزی وارد عراق شویم و به نظر من صادرات به ویژه به کشور عراق در حال حاضر مهم ترین کمک به دولت و نظام جمهوری اسلامی می تواند باشد. هم اکنون مشکلات و موانع صادراتی در کشور شناسایی و این موانع تقدیم دولت شده است و نگاه دولت هم خروج از رکورد و هم تولید اقتصادی است.

 وی ادامه داد: مرزهای ما مدیریت واحدی نداشته و ندارند. 10 تا 12 ارگان در مرزها وجود دارد که هیچ کدام حرف همدیگر را گوش نمی دهند و مدیریت واحدی وجود ندارد.

 قاسمی عنوان کرد: یکی از موانع دیگر در فضای اقتصادی ما مشکل پول است. ایران گران ترین پول دنیا را دارد و با این پول در خارج کشور نمی توان کار کرد، اما رقبای ما پول های ارزان قیمت را در اختیار سرمایه گذاران و صادرات کنندگان خود قرار می دهد.

 دبیر ستاد توسعه روابط ایران و عراق گفت: منابع عظیم بالقوه ای در کشور وجود دارد که تاکنون بخش کمی از آن‌ها بالفعل شده است و ما باید با پرهیز از مسایل حاشیه ای و با استفاده از نیروهای انسانی باهوش و متخصص این منابع را بالفعل کنیم. می توانیم با این منابع عظیم بالقوه و بالفعل کشور دگرگونی اقتصادی ایجاد کنیم.

 وی خاطرنشان کرد: پیش از این ساختار ادارات و دستگاه های اجرایی براساس واردات بود اما باید این ساختار را تغییر دهیم و از ساختار وارداتی به ساختار صادراتی تغییر جهت دهیم. باید اهمیت سرمایه‌گذاری را خوب بدانیم زیرا سرمایه‌گذاران و پولداران به عنوان سربازان خط مقدم هستند و دولت باید کمک کند تا سرمایه گذاران و پیمانکاران ما سرمایه بیشتری داشته باشند.




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد